Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1818
Hei,
i de siste månedene har jeg fått stor interesse for spillutvikling.
Og nå har jeg kommet over det jeg mener er en knallgod ide, men har et spørsmål rundt rettigheter/patent.

Jeg tenker på å lage en ny, nesten identisk versjon av et spill som ble laget for over 50 år siden. Hvordan blir det?

Tenker litt på han som har laget Wordfeud, det er jo nesten en identisk kopi av Scrabble. Men han har ikke støtt på noen problemer som jeg vet om.

Noen som har tips?

Litt usikker på om det var riktig kategori jeg postet i :S
Antar at spill går som programvare, og det vil derfor ikke være mulig å få patent på dette i Norge. Programvare går under opphavsrett (som varer 70år etter at opphavsmannen er død). Men opphavsretten er en mye mildere lovgivning enn patent slik jeg ser det. For du kan lage noe som er nokså likt noe annet, uten at du vil få noe problemer. Si f.eks at du maler et bilde, så maler jeg et bilde som er nokså likt ditt. Mest sannsynlig vil jeg ikke få noen problemer.
Dette er litt av grunnen til at det finnes mange like programmer ute på nettet. For hvis ikke hadde jo folk som Apple tatt patent på det og saksøkt deg om du lagde noe lignende...
Hacker
Trådstarter
Takk for svaret, QwertyC.
Sånn jeg tenker det så kan ikke det bli noe problemer ut av denne ideen min. Mange andre har laget sin kopi av spillet, jeg har bare en egen vri jeg vil lage.

Men teoretisk sett, hva er det værste som kan skje? Kan jeg bli saksøkt uten videre? Eller vil jeg få beskjed om å trekke spillet tilbake før det skjer noe mer?
Sitat av SteinOveHelset Vis innlegg
Takk for svaret, QwertyC.
Sånn jeg tenker det så kan ikke det bli noe problemer ut av denne ideen min. Mange andre har laget sin kopi av spillet, jeg har bare en egen vri jeg vil lage.

Men teoretisk sett, hva er det værste som kan skje? Kan jeg bli saksøkt uten videre? Eller vil jeg få beskjed om å trekke spillet tilbake før det skjer noe mer?
Vis hele sitatet...
Hvem spill er det da ?
så lenge du ikke stjeler kode fra noen, så kommer ingenting til å skje. men hvis du bruker den eksakt samme koden som f.eks angrybirds så komme de til og saksøke deg og du kommer til å tape.
Hacker
Trådstarter
Notoneofthem: Det er vel uvesentlig? Reglene gjelder vel uansett?
Takker for svar fra dere andre
Hacker
Trådstarter
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
He he var jo int..
Vis hele sitatet...
Okei Det vil jeg ikke røpe på dette tidspunket, men vil garantert komme tilbake med en post når det er klart for lansering
Sitat av SteinOveHelset Vis innlegg
Okei Det vil jeg ikke røpe på dette tidspunket, men vil garantert komme tilbake med en post når det er klart for lansering
Vis hele sitatet...
Som alle andre som har "en genial ide" så har du missforstått noe vesentlig. Det er ikke ideene til produktet ditt vi kjøper, det er utførelsen og det faktiske produktet. At du velger å holde det hemmelig hvilket spill du skal kopiere forteller meg bare at du høyst sannsynligvis ikke får realisert planene dine.
Hvis du ikke kan gi ut navnet på spillet du skal kopiere i frykt for konkurranse så vil høyst sannsynligvis heller ikke det ferdige produktet tåle denne konkurransen, for hvem som helst kan jo la seg inspirere av deg igjen å lage noe bedre...
Hacker
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Som alle andre som har "en genial ide" så har du missforstått noe vesentlig. Det er ikke ideene til produktet ditt vi kjøper, det er utførelsen og det faktiske produktet. At du velger å holde det hemmelig hvilket spill du skal kopiere forteller meg bare at du høyst sannsynligvis ikke får realisert planene dine.
Hvis du ikke kan gi ut navnet på spillet du skal kopiere i frykt for konkurranse så vil høyst sannsynligvis heller ikke det ferdige produktet tåle denne konkurransen, for hvem som helst kan jo la seg inspirere av deg igjen å lage noe bedre...
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan andre komme i etterkant å kopiere meg. Men jeg vil bare være først ute
Sitat av SteinOveHelset Vis innlegg
Selvfølgelig kan andre komme i etterkant å kopiere meg. Men jeg vil bare være først ute
Vis hele sitatet...
Først ute? Du har jo allerede fortalt at andre har gjort dette før deg, bare at du har en liten "twist"?
Alle andre kopier der ute, er akkurat som din idè bare med en liten "twist".
▼ ... over en måned senere ... ▼
kun me iphone og android telfoner man kan spille Wordfeud?? ikke htc titan?
Sitat av bonzoi Vis innlegg
kun me iphone og android telfoner man kan spille Wordfeud?? ikke htc titan?
Vis hele sitatet...
HTC Titan kjører Windows Phone 7.5 Mangoo, og med mindre de har sluppet Wordfeud (vet ikke en gang om Windows Phone har en appstore) til WP 7.5, kan du nok ikke det nei.
Sist endret av Dimergon; 13. januar 2012 kl. 21:15.