Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 892
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Heisann
Har planer om å lære meg å spille gitar og lurte på om noen her har noe å anbefale av software lignende Guitar Pro / Power Tab og lignende, og evt linker til sider/videoer med "Gitar undervisning" evt andre tips mottas også med takk
Mvh
Totto
hva med en privat gitarlærer, slik du lærer alt fra grunnen før du begynner å lære ting via nettet. du kan ikke spørr ett program så bra som en gitarlærer.
hvor mye en gitarlærer koster er jo en annen ting.

lykke til
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Privatlærer er dyrt. Koster ca 150pr time.
Her i byen har vi en musikkskole som tar ca 1000kr i året. Se om det er noe lignende der du bor.
ex-crew uten solbriller
SharQ's Avatar
Evt allier deg med noen du kjenner som spiller gitar. Men det er ikke SÅ vanskelig. Last ned noen tabs og begynn å spill.
Hvis du er motivert nok og i tillegg har gehør så har du sjanse til å lære gitar. Hvis du ikke har gehør er det bare å gi opp med en gang! Du klarer ikke å lære de litt vanskeligere sangene uten gehør. Lykke til!
Rakkamakkafo
Marken's Avatar
http://www.e-tabs.org

Der finner du en god del "Lessons" som tar det gjennom det meste. Det er også en god database for tabulatur, om du skulle føle for å lære det.
Opprinnelig postet av Laurentius
Hvis du er motivert nok og i tillegg har gehør så har du sjanse til å lære gitar. Hvis du ikke har gehør er det bare å gi opp med en gang! Du klarer ikke å lære de litt vanskeligere sangene uten gehør. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Det er ikke alle som har gehør, men det er fult mulig å trene opp...

Jeg vil også si at den beste måten å lære og spille gitar på er ved hjelp av tabs til å starte med kanskje, men etterhvert gå over til gehør... Gitarlærer er unødvendig
Jeg har mange videoer fra de beste som viser deg enkle og mer avanserte ting. Har du ftp eller noe lignende?
Sist endret av Gitarfreaken; 27. juni 2004 kl. 01:34.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Trådstarter
Har desverre ikke ftp, noen som kan hjelpe meg med litt plass å legge noen vids??
Når deg gjelder læringa, så sitter jeg og spiller en del med kompiser, er i forsvaret nå og mange der som spiller. Derfor jeg ble litt "Hekta".. Noen som kan anbefale noen bra sanger og spille på AKUSTISK gitar? Ikke elektrisk altså... Driver og skal lære meg Nightwish - Angels fall first, Tenacious D - Double Team, Fuck her gently og Tribute.. Kan noe RHCP og sånn også.. mere?

Og sist men ikke minst.. Anbefalinger til gitar kjøp?? Skal ha meg en ny gitar, bør jeg gå for Stål eller Nylon?? Har spilt litt fra før, ikke så mye, men er ganske stødig på grep og sånn, greit å gå for en stålstrenger med en gang da eller? Evt merker/linker å se på?
Mvh
totto
jeg kan hjelpe deg med litt plass.
home.net account.

pm sendt.
Hvis du synes det er vondt å spille på nylonstrenger bør du ikke kjøpe stål. Men det er ikke noe problem å gå rett på stålstrenger. Selv liker jeg godt lyden nylonstrenger gir
det beste er vel bare å bruke tabs, også bare spille masse, og høre på de sangene du har tabs til, så lærer du deg spillestiler og rytme o.l av det....og nylonstrenger er best hvis du skal spille fingerspill lydmessig...men jeg syns stålstrenger er mer gøy å spille på...


første to sangene jeg lærte meg var macguyver theme og star wars theme.
du finner tabs til disse på www.ultimate-guitar.com
du bør lære deg forskjellige skalaer da, og lære deg og kjenne gitarhalsen.
Lær deg for eksempel hvor du har en e på hvær streng.
Hvis du har mye tolmodighet så lærer du deg notoer, det er det beste du kan lære deg, noter forteller mere om rytmen og andre ting enn hva tabs gjør!
Før spilte jeg mye klassisk musikk, og da selvsagt etter noter. Etter at jeg mer eller mindre sluttet å spille slik musikk, har jeg ikke hatt bruk for noter. Så med mindre du har spesielt lyst, synes jeg ikke du skulle bruke tid på å lære deg det med det første.