Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 4374
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Jeg ser at det er mye mas rundt likestilling egentlig, hvilke rettigheter og plikter de forskjellige kjønnene skal ha og slikt, men har vi ikke egentlig likestilling i Norge pr. i dag?

Jeg mener; kvinner har fått stemmerett, og de får lov å bli hva de vil, så hva er igjen? En ting jeg synes er teit (og her får dere bare flame meg) er kjønnspoeng på enkelte studier (både til fordel for kvinner og til fordel for menn), jeg sjønner bare ikke poenget med det. Hvis man har lyst å bli noe så kan man vel bare studere hardt nok til å bli det, hvis en mann vil bli sykepleier så får han jobbe like hardt som kvinnene som studerer det, og hvis en kvinne vil bli ingeniør så får hun jobbe like hardt som mennene som studerer det, eller?

Det jeg har fått ut av dette er at vi burde vært like interessert i alle ting, i stedet for at kvinner trekker mot omsorgsyrker og menn mot datajobber eller fysisk arbeid, men vi fungerer jo forskjellig, det med kvinner og omsorg skyldes sannsynligvis morsinstinkt, så det er litt vanskelig å gjøre noe med f. eks.

Så er det det med likelønn da, hvorfor kreve at forskjellige yrker skal ha lik lønn, bare fordi et av kjønnene generelt velger den "mindre" betalte jobben? Er de ikke fri til å utdanne seg til hva de vil? Jeg synes i hvertfall det er for dumt og sette seg ned i et lavtbetalt yrke man velger selv, for så og kreve å få lik lønn som de tjener i et annet yrke.

Jeg kan si meg enig i at holdninger i samfunnet burde kanskje gjøres noe med, og at vi lærer alle unger at de kan bli hva de vil, i stedet for å sette de i "kjønnsroller" fra barndommen av, men det er et holdningsproblem.

Så spørsmålet er; har vi ikke pr. i dag likestilling i følge loven? Og er det egentlig så forferdelig at kvinner og menn muligens har litt forskjellige interesser?

(Så må jeg bare beklage om jeg skriver dårlig, lenge siden jeg prøvde å skrive noe "profesjonelt")
Så er det det med likelønn da, hvorfor kreve at forskjellige yrker skal ha lik lønn, bare fordi et av kjønnene generelt velger den "mindre" betalte jobben? Er de ikke fri til å utdanne seg til hva de vil? Jeg synes i hvertfall det er for dumt og sette seg ned i et lavtbetalt yrke man velger selv, for så og kreve å få lik lønn som de tjener i et annet yrke.
Vis hele sitatet...
Det heter lik lønn for likt arbeid. Likt arbeid er da samme utdannelse, og samme stilling. Det er ikke likt arbeid om jeg vasker doer på skolen, mens du er rektor der.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
Det heter lik lønn for likt arbeid. Likt arbeid er da samme utdannelse, og samme stilling. Det er ikke likt arbeid om jeg vasker doer på skolen, mens du er rektor der.
Vis hele sitatet...
Jo, helt enig der, men mener det for en stund siden var oppe at sykepleiere krevde høyere lønn fordi leger(?) tjente mer, mulig jeg husker feil på det punktet.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Jo, helt enig der, men mener det for en stund siden var oppe at sykepleiere krevde høyere lønn fordi leger(?) tjente mer, mulig jeg husker feil på det punktet.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg gjerne ha kilder på dette, for det er ganske hinsides imho, og svært urealistisk.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
Da vil jeg gjerne ha kilder på dette, for det er ganske hinsides imho, og svært urealistisk.
Vis hele sitatet...
http://www.nrk.no/nyheter/1.5216566
Ingeniør var det, det er riktignok 5 år siden da, men det festet seg visst i hukommelsen min likevel.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Jo, helt enig der, men mener det for en stund siden var oppe at sykepleiere krevde høyere lønn fordi leger(?) tjente mer, mulig jeg husker feil på det punktet.
Vis hele sitatet...
Klart de gjør det. Når lønningene stiger i samfunnet blir ting automatisk dyrere, så alle som ikke er med på den lønnsøkning går ned i lønn, mens de som får lønnsøkning selvfølgelig da går opp.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Da vil jeg gjerne ha kilder på dette, for det er ganske hinsides imho, og svært urealistisk.
Vis hele sitatet...
Nei, det er helt vanlig her til lands og det er fordi det er veldig viktig at gapet mellom fattig og rik holdes så lavt som mulig.
Sitat av Choobe Vis innlegg
http://www.nrk.no/nyheter/1.5216566
Ingeniør var det, det er riktignok 5 år siden da, men det festet seg visst i hukommelsen min likevel.
Vis hele sitatet...
"Fordi sykepleierne har minst like lang utdanning, større personalansvar og samme anstrengelse som avdelingsingeniørene, er det brudd på likestillingsloven å gi sykepleierne lavere lønn, konkluderer ombud Ingeborg Grimsmo."

Det her er jo faktisk ganske relevant.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av Sinken Vis innlegg
"Fordi sykepleierne har minst like lang utdanning, større personalansvar og samme anstrengelse som avdelingsingeniørene, er det brudd på likestillingsloven å gi sykepleierne lavere lønn, konkluderer ombud Ingeborg Grimsmo."

Det her er jo faktisk ganske relevant.
Vis hele sitatet...
Okei, dette er nok en upopulær holdning, men folk som utdanner seg til sykepleier vet vel sånn ca. hva lønnsnivået ligger på, så da synes jeg det blir litt for dumt og utdanne seg til det, for så å kreve like høy lønn som ingeniører (som det virker som tjener fett uansett).

Er ikke ingeniørstudiet hardere? Dette skal jeg ikke si for skråsikkert, da jeg ikke har gått noen av studiene, men ut i fra hva jeg har hørt og lest så høres ingeniørstudie ganske hardt ut.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Okei, dette er nok en upopulær holdning, men folk som utdanner seg til sykepleier vet vel sånn ca. hva lønnsnivået ligger på, så da synes jeg det blir litt for dumt og utdanne seg til det, for så å kreve like høy lønn som ingeniører (som det virker som tjener fett uansett).

Er ikke ingeniørstudiet hardere? Dette skal jeg ikke si for skråsikkert, da jeg ikke har gått noen av studiene, men ut i fra hva jeg har hørt og lest så høres ingeniørstudie ganske hardt ut.
Vis hele sitatet...
Ikke bruk en enkeltsak for å dra konklusjoner når du ikke forstår hva du leser.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mith Vis innlegg
Ikke bruk en enkeltsak for å dra konklusjoner når du ikke forstår hva du leser.
Vis hele sitatet...
Greit nok, det var ugjennomtenkt, beklager.

Men kan noen fortelle meg hvorfor vi har kjønnspoeng? Jeg forstår at det skal få flere av et spesielt kjønn inn i et spesielt yrke, men er dette noe mål i seg selv? Jeg tenker at de med interesse for yrket av det motsatte kjønn enn det som er "normen" i det yrket i dag, burde jobbe like hardt for å bli det de vil som de av det "normale" kjønn i det yrket. Er det mange som utdanner seg til noe fordi de får kjønnspoeng? Og i så fall; er det virkelig disse vi vil ha i disse yrkene?
Sitat av Choobe Vis innlegg
Og i så fall; er det virkelig disse vi vil ha i disse yrkene?
Vis hele sitatet...
Ja, det er det. Mangfold i seg selv er en verdi som tjener de aller fleste yrker. Kjønnspoeng er en måte å drive det holdningsarbeidet du savner i første post. Ledere, både menn og kvinner, har en klar tendens til å ansette menn, så makt er et nødvendig virkemiddel for å forandre kjønnsrollene på arbeidsplassen.
Når Norge på død og liv skal ha verneplikt, så burde kvinner også gjøre sin del. Kvinner skal ikke slippe unna noe som er obligatorisk for menn. Men når de ikke klarer å bære sin del av utstyret eller bære en såret med-soldat i sikkerhet er det kanskje like greit at det ikke er alt for mange av dem. I tillegg har de lavere fysiske krav enn menn. I krig vil ikke fienden ta hensyn til at jenter er dårligere fysisk enn menn. Når det skal løpes flere kilometer så er fokuset at ingen er sterkere enn det svakeste ledd, og der er det jentene som ødelegger. Er det flere jenter i troppen går det faktisk fortere hvis mennene løper med jentene på ryggen for å fullføre i bra tempo.

I brakkene er det ikke lagt opp til at det skal være med jenter. Da får jentene luksusrom for seg selv sammenlignet med rommene til gutta, og de får egen dusj og toalett, og generelt bedre standard. Hvis jentene ikke klarer de fysiske kravene slipper de å være med. De får sitte inne i varmen, mens gutta må slite ræva av seg i regn, kulde og søle. Forsvaret trenger verken gutter eller jenter, men stridsdyktige personer. De kunne bare tatt med menn dersom det var ønskelig, men kvinnene må de nærmest jakte på for å få med. Det er en grunn til at det knapt finnes jenter i spesialstyrkene, for der stilles det ordentlige krav til de som søker, ikke kvoter og lavere krav, alt etter hva de har mellom bena.

Staten har bestemt at en viss prosentandel av leder-stillinger, både i politikken og i næringslivet skal være besatt av kvinner. En del kvinner blir derfor kvotert inn, og da blir det hevdet at kvotering virker fordi dette sørger for at det kommer flere kvinner inn i høyere stillinger. Selvfølgelig får du flere kvinner dit du vil om det kastes masse penger etter dem, eller gir dem drømmejobben på ett sølvfat, samtidig diskrimineres minst like kompetente mannlige søkere, det er risiko for å få ett mye dårligere resultat fordi kvinnen egentlig ikke er kvalifisert, og det blir vanskeligere for de kvinnene som faktisk står på og gjør minst like god jobb som mennene, å få den respekten de fortjener. Menn og kvinner er forskjellige, og noen oppgaver passer rett og slett bedre for menn enn for kvinner, og motsatt.
Sist endret av Fishface; 3. april 2013 kl. 10:35.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, det er det. Mangfold i seg selv er en verdi som tjener de aller fleste yrker. Kjønnspoeng er en måte å drive det holdningsarbeidet du savner i første post. Ledere, både menn og kvinner, har en klar tendens til å ansette menn, så makt er et nødvendig virkemiddel for å forandre kjønnsrollene på arbeidsplassen.
Vis hele sitatet...
like viktig å poengtere at i mange tilfeller har man også det at det ofte er større andel menn som faktisk ønsker å studere ulike ingeniør og leder-yrker. Som også er en god grunn for kjønnspoeng - prøve å gå til livs de sosiale forskjellene som får kvinner til å få enkelte yrkesretninger mens menn velger andre.

Sitat av Fishface Vis innlegg
Når Norge på død og liv skal ha verneplikt, så burde kvinner også gjøre sin del. Kvinner skal ikke slippe unna noe som er obligatorisk for menn. Men når de ikke klarer å bære sin del av utstyret eller bære en såret med-soldat i sikkerhet er det kanskje like greit at det ikke er alt for mange av dem. I tillegg har de lavere fysiske krav enn menn. I krig vil ikke fienden ta hensyn til at jenter er dårligere fysisk enn menn. Når det skal løpes flere kilometer så er fokuset at ingen er sterkere enn det svakeste ledd, og der er det jentene som ødelegger. Er det flere jenter i troppen går det faktisk fortere hvis mennene løper med jentene på ryggen for å fullføre i bra tempo.

I brakkene er det ikke lagt opp til at det skal være med jenter. Da får jentene luksusrom for seg selv sammenlignet med rommene til gutta, og de får egen dusj og toalett, og generelt bedre standard. Hvis jentene ikke klarer de fysiske kravene slipper de å være med. De får sitte inne i varmen, mens gutta må slite ræva av seg i regn, kulde og søle. Forsvaret trenger verken gutter eller jenter, men stridsdyktige personer. De kunne bare tatt med menn dersom det var ønskelig, men kvinnene må de nærmest jakte på for å få med. Det er en grunn til at det knapt finnes jenter i spesialstyrkene, for der stilles det ordentlige krav til de som søker, ikke kvoter og lavere krav, alt etter hva de har mellom bena.

Staten har bestemt at en viss prosentandel av leder-stillinger, både i politikken og i næringslivet skal være besatt av kvinner. En del kvinner blir derfor kvotert inn, og da blir det hevdet at kvotering virker fordi dette sørger for at det kommer flere kvinner inn i høyere stillinger. Selvfølgelig får du flere kvinner dit du vil om det kastes masse penger etter dem, eller gir dem drømmejobben på ett sølvfat, samtidig diskrimineres minst like kompetente mannlige søkere, det er risiko for å få ett mye dårligere resultat fordi kvinnen egentlig ikke er kvalifisert, og det blir vanskeligere for de kvinnene som faktisk står på og gjør minst like god jobb som mennene, å få den respekten de fortjener. Menn og kvinner er forskjellige, og noen oppgaver passer rett og slett bedre for menn enn for kvinner, og motsatt.
Vis hele sitatet...
I praksis har vi ingen verneplikt i dag uansett - så ser på dette som litt unødvendig syting.
Sist endret av etse; 3. april 2013 kl. 10:39.
Gitt at kvinner og menn i utgangspunktet har identiske interesser, hvordan kan vi forklare at vi likevel ender opp med statistiske forskjeller mellom kjønnene?

Sjelden eller aldri viser man til noe empirisk grunnlag som underbygger denne påståtte diskrimineringen. I stedet regner man seg bakover fra resultatulikhet til mulighetsulikhet og konkluderer med at noe eller noen holder kvinnene tilbake. 10 % kvinneandel må bety 40 % diskriminering, glasstak, tidsklemme og gutteklubb.

Det underliggende premisset er at menn og kvinner har mer eller mindre identiske preferanser. Men dette er mildt sagt problematisk i lys av det forskningen forteller oss.
Vis hele sitatet...
http://darwinist.no/myten-om-diskriminering/
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen her som har hevdet at kvinner og menn har identiske interesser? Det er er heller omvendt, at nettopp fordi de ikke har det så er det en fordel at vi har begge typer i alle posisjoner i samfunnet.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er vel ingen her som har hevdet at kvinner og menn har identiske interesser? Det er er heller omvendt, at nettopp fordi de ikke har det så er det en fordel at vi har begge typer i alle posisjoner i samfunnet.
Vis hele sitatet...
Problemet er det som kalles for likestillingsparadokset. Dvs: når vi endrer miljøet slik at det blir mer likestilling, så vil vi i praksis gi biologien mer makt istedenfor mindre makt - og da ender vi opp med det paradokset at mange kvinner i likestilte samfunn (som Norge) i større grad velger yrke etter tradisjonelt kjønnsrollemønster - mens kvinner i mindre likestilte samfunn i høyere grad velger seg til tradisjonelle mannsyrker ala realfag. Likestilling avler altså kjønnssegresjon og ulikhet i yrkesvalg.

Og det er et paradoks fordi man skulle tro at større frihet ville gi større likhet - men i virkeligheten så gir større frihet en større ulikhet.
Sist endret av Bolverk; 3. april 2013 kl. 11:17.
En ting er hvertfall sikkert, likestilling løser seg ikke ved ved hjelp av lover og kjønnskvotering.
Ta feks kvinneandel i styrer, det er lovpålagt(?) å ha en viss andel kvinner i ett styre. Det er jo greit med en god blanding, men det blir jo ikke likestilling om man velger kandidater ut fra kjønn og ikke kvalifikasjoner og evner.
Dette er noe vi må lære våre barn opp til. Kvinner og menn er ulike, men en kvinne kan gjøre en like god jobb som en mann i ett mannsyrke og omvendt. Vi må bli kvitt ledere med fordommer mtp kjønn og la kvalifikasjoner styre lønn og ansettelser.
Sitat av Fishface Vis innlegg
Når Norge på død og liv skal ha verneplikt, så burde kvinner også gjøre sin del. Kvinner skal ikke slippe unna noe som er obligatorisk for menn. Men når de ikke klarer å bære sin del av utstyret eller bære en såret med-soldat i sikkerhet er det kanskje like greit at det ikke er alt for mange av dem. I tillegg har de lavere fysiske krav enn menn. I krig vil ikke fienden ta hensyn til at jenter er dårligere fysisk enn menn. Når det skal løpes flere kilometer så er fokuset at ingen er sterkere enn det svakeste ledd, og der er det jentene som ødelegger. Er det flere jenter i troppen går det faktisk fortere hvis mennene løper med jentene på ryggen for å fullføre i bra tempo.

I brakkene er det ikke lagt opp til at det skal være med jenter. Da får jentene luksusrom for seg selv sammenlignet med rommene til gutta, og de får egen dusj og toalett, og generelt bedre standard. Hvis jentene ikke klarer de fysiske kravene slipper de å være med. De får sitte inne i varmen, mens gutta må slite ræva av seg i regn, kulde og søle. Forsvaret trenger verken gutter eller jenter, men stridsdyktige personer. De kunne bare tatt med menn dersom det var ønskelig, men kvinnene må de nærmest jakte på for å få med. Det er en grunn til at det knapt finnes jenter i spesialstyrkene, for der stilles det ordentlige krav til de som søker, ikke kvoter og lavere krav, alt etter hva de har mellom bena.

Staten har bestemt at en viss prosentandel av leder-stillinger, både i politikken og i næringslivet skal være besatt av kvinner. En del kvinner blir derfor kvotert inn, og da blir det hevdet at kvotering virker fordi dette sørger for at det kommer flere kvinner inn i høyere stillinger. Selvfølgelig får du flere kvinner dit du vil om det kastes masse penger etter dem, eller gir dem drømmejobben på ett sølvfat, samtidig diskrimineres minst like kompetente mannlige søkere, det er risiko for å få ett mye dårligere resultat fordi kvinnen egentlig ikke er kvalifisert, og det blir vanskeligere for de kvinnene som faktisk står på og gjør minst like god jobb som mennene, å få den respekten de fortjener. Menn og kvinner er forskjellige, og noen oppgaver passer rett og slett bedre for menn enn for kvinner, og motsatt.
Vis hele sitatet...
Og hva skjer så når de tar inn en halvfeit mann med astma som ikke kan løpe tre kilometeren en gang? Har sett kvinner i Forsvaret gjøre det mye bedre enn men.

Vært i Finnmark i det siste? På grensa deler de rom, riktignok ikke dusj, men det er en grunn til det.

Lurer du på hvorfor kvinner har bedre standard på sine fellesarealer enn menn? Se på toalettene i det offentlige, menn ramponerer jo det som er "deres" med graffiti og annet skit, kvinner gjør stort sett ikke det.
Sitat av Fishface Vis innlegg
I brakkene er det ikke lagt opp til at det skal være med jenter. Da får jentene luksusrom for seg selv sammenlignet med rommene til gutta, og de får egen dusj og toalett, og generelt bedre standard. Hvis jentene ikke klarer de fysiske kravene slipper de å være med. De får sitte inne i varmen, mens gutta må slite ræva av seg i regn, kulde og søle. Forsvaret trenger verken gutter eller jenter, men stridsdyktige personer. De kunne bare tatt med menn dersom det var ønskelig, men kvinnene må de nærmest jakte på for å få med. Det er en grunn til at det knapt finnes jenter i spesialstyrkene, for der stilles det ordentlige krav til de som søker, ikke kvoter og lavere krav, alt etter hva de har mellom bena.
Vis hele sitatet...
Nå har jo verden utviklet seg litt siden 2. verdenskrig da, utsiktene for en storkrig hvor man må ligge flere uker i skauen i bitende kulde er ikke så store lengre. Norge har også forpliktet seg til å delta i mindre eller større internasjonale operasjoner som det ikke ser ut til å bli færre av med åra, og da vil man se ganske så mange forskjellige stridscenarioer hvor man trenger forskjellige typer soldater og våpen. Soviet utnytta jo feks det under andre verdenskrig hvor de brukte oppimot 2000 kvinnelige snikskyttere.

Ellers så er jeg enig i at kvotering ofte er en uting, da man må ta hensyn til at de forskjellige kjønna trekkes mot forskjellige interesser. Det viktigste er dog at alle har se samme mulighetene dersom de virkelig vil, og da er kvotering av og til et nødvendig onde.
Sitat av Fishface Vis innlegg

I brakkene er det ikke lagt opp til at det skal være med jenter. Da får jentene luksusrom for seg selv sammenlignet med rommene til gutta, og de får egen dusj og toalett, og generelt bedre standard. Hvis jentene ikke klarer de fysiske kravene slipper de å være med. De får sitte inne i varmen, mens gutta må slite ræva av seg i regn, kulde og søle.
Vis hele sitatet...
Den siste setninga der tviler jeg faktisk på, i så fall er jo dette ett problem med lederen, ikke systemet.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Vi er godt på vei med likestillingen nå, men det betyr ikke at det ikke kan snu. Høyresiden ønsker og lover å fjerne det jeg mener er kanskje den viktigste kvoten for likestilling i nyere tid, under påskudd av valgfrihet.

Valgfrihet ved foreldrepermisjon er testet ut i mange år og har vist seg å fungere dårlig og sakte. (Se til Danmark, som fjernet sin fedrekvote i 2002.) I tillegg til de åpenbare fordelene for barn ved å få et nært forhold til far i sine første år, er fedrekvoten effektiv for å fjerne deler av belastningen på mors karriere, og for å gi far sterkere kort i barnefordelingssaker. En far som evner å ta vare på hjemmet og barna sine på egenhånd og ikke bare har "sittet barnevakt" er en bedre far, og bedre rustet for rettferdig arbeidsfordeling i hjemmet. Da kan også han ta seg fri når barna er syke.

Det er mulig en egen kvote for far vil være overflødig med tiden, hvis lønnsforskjeller mellom typiske kvinne- og manneyrker forsvinner og når arbeidsgivere uten lovverk godtar at også menn vil ha fri ved anskaffelse av unger. På nåværende tidspunkt tyder alt på at denne ordningen er nødvendig for å hindre at det bare blir den som tjener minst/har minst viktig stilling (i de fleste tilfeller moren) som tar permisjonen.
Vi er langt fra total likestilling, men som flere nevner er vi på god vei. Et av de desidert største problemene jeg kan se, er at man betaler kvinner mindre enn menn for samme jobb. Uten å ha lest kilden spesielt godt mener jeg at kvinners lønn ligger i gjennomsnitt på ca 10% under menns lønn for samme arbeid. Det er det totale beviset på at vi ikke har likestilling i dag.
Sitat av luni Vis innlegg
Vi er godt på vei med likestillingen nå, men det betyr ikke at det ikke kan snu. Høyresiden ønsker og lover å fjerne det jeg mener er kanskje den viktigste kvoten for likestilling i nyere tid, under påskudd av valgfrihet.

Valgfrihet ved foreldrepermisjon er testet ut i mange år og har vist seg å fungere dårlig og sakte. (Se til Danmark, som fjernet sin fedrekvote i 2002.) I tillegg til de åpenbare fordelene for barn ved å få et nært forhold til far i sine første år, er fedrekvoten effektiv for å fjerne deler av belastningen på mors karriere, og for å gi far sterkere kort i barnefordelingssaker. En far som evner å ta vare på hjemmet og barna sine på egenhånd og ikke bare har "sittet barnevakt" er en bedre far, og bedre rustet for rettferdig arbeidsfordeling i hjemmet. Da kan også han ta seg fri når barna er syke.

Det er mulig en egen kvote for far vil være overflødig med tiden, hvis lønnsforskjeller mellom typiske kvinne- og manneyrker forsvinner og når arbeidsgivere uten lovverk godtar at også menn vil ha fri ved anskaffelse av unger. På nåværende tidspunkt tyder alt på at denne ordningen er nødvendig for å hindre at det bare blir den som tjener minst/har minst viktig stilling (i de fleste tilfeller moren) som tar permisjonen.
Vis hele sitatet...
Kvotering av foreldrepermisjonen er noe jævla tull!
Hva har gått så galt i Danmark etter at de fjernet loven? Færre fedre har tatt ut permisjon, men har Danmark blir ett verre land pga det?
Og hvordan skal en fedrekvote slå positivt ut i en barnefordelingssak?
Mener du at 70 dager pappa perm skal redde karrieren til mor?

Jeg blir faktisk litt provosert av det du skriver, jeg klarte fint å gjøre husarbeid og ta meg av min datter lenge før jeg tok ut pappa perm.

Hvem som tjener minst har ingenting å si på hvem som tar ut permisjonen, du får jo utbetalt så å si det samme som før du gikk ut i permisjon.
Det du egentlig sitter å sier er at de fleste mannfolk er diskriminerende mot kvinner.

Jeg ser hvertfall ikke noe problem med å la hver familie få velge hvem som skal være hjemme med barna, og jeg tror du tar feil ang arbeidsgivere. Permisjonen er en rettighet, han kan ikke nekte meg å ta ut 40 uker hvis jeg vil.

Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Vi er langt fra total likestilling, men som flere nevner er vi på god vei. Et av de desidert største problemene jeg kan se, er at man betaler kvinner mindre enn menn for samme jobb. Uten å ha lest kilden spesielt godt mener jeg at kvinners lønn ligger i gjennomsnitt på ca 10% under menns lønn for samme arbeid. Det er det totale beviset på at vi ikke har likestilling i dag.
Vis hele sitatet...
Hva betyr disse resultatene? For det første betyr resultatene at lønnsforskjellene ikke oppstår som ren lønnsdiskriminering av kvinner sammenliknet med menn i samme stilling i samme bedrift. Lønnsforskjellene oppstår som følge av at menn og kvinner innehar ulike stillinger.
Vis hele sitatet...
Nei, det står at kvinner og menn i samme stillinger får lik lønn.
Menn er i sin alminnelighet sterkere enn kvinner. Men jeg ville heller brukt eksempeler der rå styrke teller mest. Når det er snakk om f.eks sleggekast og vektløfting er det hele 29 prosent forskjell. Andre ganger kan kvinner ha en fordel med lavere vekt. Og under en 100-meter er det snakk om bare 9% forskjell. Må også nevne at det er omdiskutert angående disiplin og utholdenhet grunnet energireservene i de større fettdepotene. En undersøkelse gjort av forskere på UCT viste at menn begynte løpet raskere og fortere enn kvinnene men ble tatt igjen etter hvert. Dette gjelder da langdistanse. Vi kvinner mangler altså styrken og vekten, og har mindre andel muskler. Dette blir kompensert med at kvinner har en større mengde fett i det subkutane vev. En fordel innen svømming ettersom man flyter på et høyere nivå enn menn, som tilsier at det blir mer skyvekraft med mindre anstrengelse. Så, ta grener som fekting, bueskyting, ski og skyting. Der bør det ikke gjøres noen forskjell ved kjønn.

Det er sant at noen skoler opererer med kjønnspoeng på enkelte linjer, for å tiltrekke seg studenter. F.eks å trekke til seg kvinnlige IT-studenter. Jeg har også opplevd å kapre en jobb på grunn av kjønn, og at det var et mannsdominert yrke. Beste jobben jeg har hatt også. Aldri i livet om jeg går til noe omsorgsyrke. Men helt ærlig, jeg er glad militæret ikke kaster bort tiden sin på meg. De hadde ikke hatt lyst på meg om de så fikk betalt for det. Jeg hadde kanskje kunnet vaske klær, eller noe. Eller svømme.....
Har ikke lest alle innleggene men at menn på sesjon til militæret mens kvinner kan bare si neitakk og gå vidre er ikke likestilling spør du meg
Sist endret av random72742; 4. april 2013 kl. 15:24.
Jeg er ikke noen feminist, egentlig. Så for meg er det ett fett. Men det må være utrolig kjipt for dem å kaste bort tid på et totalt ubrukelig individ til tjeneste som f.eks meg. Jeg hadde sikkert bare blitt bedt om å snu i døra. Både grunnet fysiske og psykiske årsaker. Men jeg trodde det var slik at kvinner i en viss alder må møte opp til sesjon nå? Hørte masse om det for en tid tilbake. Kanskje det aldri ble noe av. Sikkert ikke... alle får jo pokker meg unger alle sammen i en alder av 17. Grøss.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Jeg er ikke noen feminist, egentlig. Så for meg er det ett fett. Men det må være utrolig kjipt for dem å kaste bort tid på et totalt ubrukelig individ til tjeneste som f.eks meg. Jeg hadde sikkert bare blitt bedt om å snu i døra. Både grunnet fysiske og psykiske årsaker. Men jeg trodde det var slik at kvinner i en viss alder må møte opp til sesjon nå? Hørte masse om det for en tid tilbake. Kanskje det aldri ble noe av. Sikkert ikke... alle får jo pokker meg unger alle sammen i en alder av 17. Grøss.
Vis hele sitatet...
de får innkallelse til sesjon nå (noe de ikke fikk før), men de er ikke pliktige til å møte. Det er mer som en oppfordring.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Menn er i sin alminnelighet sterkere enn kvinner. Men jeg ville heller brukt eksempeler der rå styrke teller mest. Når det er snakk om f.eks sleggekast og vektløfting er det hele 29 prosent forskjell. Andre ganger kan kvinner ha en fordel med lavere vekt. Og under en 100-meter er det snakk om bare 9% forskjell. Må også nevne at det er omdiskutert angående disiplin og utholdenhet grunnet energireservene i de større fettdepotene. En undersøkelse gjort av forskere på UCT viste at menn begynte løpet raskere og fortere enn kvinnene men ble tatt igjen etter hvert. Dette gjelder da langdistanse. Vi kvinner mangler altså styrken og vekten, og har mindre andel muskler. Dette blir kompensert med at kvinner har en større mengde fett i det subkutane vev. En fordel innen svømming ettersom man flyter på et høyere nivå enn menn, som tilsier at det blir mer skyvekraft med mindre anstrengelse. Så, ta grener som fekting, bueskyting, ski og skyting. Der bør det ikke gjøres noen forskjell ved kjønn.

Det er sant at noen skoler opererer med kjønnspoeng på enkelte linjer, for å tiltrekke seg studenter. F.eks å trekke til seg kvinnlige IT-studenter. Jeg har også opplevd å kapre en jobb på grunn av kjønn, og at det var et mannsdominert yrke. Beste jobben jeg har hatt også. Aldri i livet om jeg går til noe omsorgsyrke. Men helt ærlig, jeg er glad militæret ikke kaster bort tiden sin på meg. De hadde ikke hatt lyst på meg om de så fikk betalt for det. Jeg hadde kanskje kunnet vaske klær, eller noe. Eller svømme.....
Vis hele sitatet...
Har du noe kilder på dette?
Virker ikke helt logisk for meg at kvinner er bedre på langdistanse, og av erfaring er de ikke det.
Men det kan jo selvfølgelig være rett, jeg vet ikke.
Sam500: Selvfølgelig har jeg det. Det første jeg skrev om rå styrke, vektløfting og sleggekast er fra illustrert vitenskap. Det inkluderer prosentene på 29 og 9. Så har vi disse kildene: http://runnersforlife.com/profiles/b...-men-in-sports og f.eks http://sports.yahoo.com/top/news?slug=ycn-10625005. Jeg er for all del ikke bastant men mange kilder tyder på det jeg skrev etter en del søking. Så er det også en del omdiskuterte teorier.

Slår ikke han her da: http://illvit.no/henrik-elling/marat...-kan-lope-evig. Greit, han ser spinkel ut men mannen kan faen meg løpe. Evig.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Sam500: Selvfølgelig har jeg det. Det første jeg skrev om rå styrke, vektløfting og sleggekast er fra illustrert vitenskap. Det inkluderer prosentene på 29 og 9. Så har vi disse kildene: http://runnersforlife.com/profiles/b...-men-in-sports og f.eks http://sports.yahoo.com/top/news?slug=ycn-10625005. Jeg er for all del ikke bastant men mange kilder tyder på det jeg skrev etter en del søking. Så er det også en del omdiskuterte teorier.

Slår ikke han her da: http://illvit.no/henrik-elling/marat...-kan-lope-evig. Greit, han ser spinkel ut men mannen kan faen meg løpe. Evig.
Vis hele sitatet...
"So that’s it in a nutshell. More than likely, women will never catch up to and beat men at the very top level, where the elite and world record-holders play. But for everyone else, women do seem to have a “relative” advantage over the longer distance events, getting progressively better than men as the distance increases for each person. The bottom line is that we all have strengths as runners – for women, it’s likely to be longer distance events."

Ja, okei.
Det virker logisk ut ifra hvordan han beskrev det.
(i artikkelen om hvorfor kvinner er bedre på langdistanse)
Sist endret av sam500; 4. april 2013 kl. 23:20.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Vi er langt fra total likestilling, men som flere nevner er vi på god vei. Et av de desidert største problemene jeg kan se, er at man betaler kvinner mindre enn menn for samme jobb. Uten å ha lest kilden spesielt godt mener jeg at kvinners lønn ligger i gjennomsnitt på ca 10% under menns lønn for samme arbeid. Det er det totale beviset på at vi ikke har likestilling i dag.
Vis hele sitatet...
Kilde på at kvinner tjener 10% mindre i samme jobb?

Likestilling i mitt hode er at alle, uavhengig av kjønn, skal ha de samme muligheter, rettigheter og plikter i samfunnet. At vi har et system der kvinner kvoteres inn i f.eks ingeniørstudier er ikke likestilling, men "omvendt diskriminering", som man så pent kaller det. Personlig har jeg ikke noe mot at man prøver å få flere kvinner inn i "manneyrker", men å kalle diskriminering for likestilling er helt på trynet. Det er også påfallende hvor mye dette tipper i kvinners favør. Så vidt jeg kan huske er det kun dyrepleie som gir kjønnspoeng til menn.

Enig med trådstarter som mener at det er uhørt å kreve samme lønn for en jobb som ikke er like ettertraktet. Menn velger oftere yrke etter status og penger fordi det er det kvinner tiltrekkes av. Så lenge kvinner har (minst) like gode muligheter til å bli ingeniører som menn, kan de ta seg en bolle.

I et helt likestilt samfunn hadde ikke "kvotering" vært et tema.
Jeg tror alle som kjempe for likestilling er enig i at kjønnskvotering selvfølgelig ikke er i likestilling. Men det er ment som et unødvendig onde for å oppnå likestilling senere. For å hjelpe til med å hviske ut de typiske forskjellene mellom kjønnene, for så å fjerne kvoteringen igjen når man ikke lenger har behov for det.

I mine øyne handler likestilling i hovedsak om å forandre de sosiale forskjellene. Hvorfor forventer man helt ulike ting av en jente og en gutt - allerede fra de er små? (forventninger er med på å forme hvordan barn utvikler seg)
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg tror alle som kjempe for likestilling er enig i at kjønnskvotering selvfølgelig ikke er i likestilling. Men det er ment som et unødvendig onde for å oppnå likestilling senere. For å hjelpe til med å hviske ut de typiske forskjellene mellom kjønnene, for så å fjerne kvoteringen igjen når man ikke lenger har behov for det.

I mine øyne handler likestilling i hovedsak om å forandre de sosiale forskjellene. Hvorfor forventer man helt ulike ting av en jente og en gutt - allerede fra de er små? (forventninger er med på å forme hvordan barn utvikler seg)
Vis hele sitatet...
Likestilling er som sagt at alle har de samme MULIGHETENE og ANSVARET, uavhengig av kjønn. Jeg tror ikke diskriminering/kvotering er en løsning på noe, men jeg har heller ikke noe særlig mot det da jeg selv er i et mannsdominert yrke.

Som et lite apropos; "ressurssenter for menn", reform.no (makan til tøyseside) hadde en rapport for ikke så lenge siden, "Hvordan motarbeide antifeminisme og høyreekstremisme". I denne smørja av en rapport har vi blant annet "ekspert"/ekstremfeminist Maria Sveland fra sverige, som åpent hyller SCUM (Society for Cutting up Men). Kan noen tenke seg at f.eks noen som hyllet "Society for Cutting up Women", eller hvilken som helst annen gruppe, kan slippe unna med det og havne i et ekspertpanel? Synes det er smått drøyt at noen som hater menn så mye skal få uttale seg i en rapport publisert av det som liksom skal være et ressurssenter for menn.

Jeg kan si at jeg er en "antifeminist" hvis det innebærer å være mot vold/diskriminering på bakgrunn av kjønn.

En annen ting som slår meg er at de jeg kjenner som kaller seg "feminister" som regel er kulturrelativister og moralrelativister av en annen verden, og aldri i livet ville kunne innrømme at f.eks Islam har en ukultur med diskriminering av kvinner. Når det skjer mot andre er det bare litt "krydder" i en spennende kultur.

Nei, jeg er nok en antifeminist, men jeg er for full likestilling.
Det jeg da er interessert i er hvordan du ønsker å bekjempe de sosiale forskjellene mellom mann og kvinne i dagens samfunn uten slike tiltak? Allerede i ung alder blir gutter og jenter påvirket på forskjellige måter av både familie og samfunnet generelt - som er med på å forsterker kjønnsforskjellene i samfunnet. For å klare å bekjempe disse til en viss grad må man gjøre noen tiltak.
Sitat av phish Vis innlegg
Likestilling er som sagt at alle har de samme MULIGHETENE og ANSVARET, uavhengig av kjønn. Jeg tror ikke diskriminering/kvotering er en løsning på noe, men jeg har heller ikke noe særlig mot det da jeg selv er i et mannsdominert yrke.

Som et lite apropos; "ressurssenter for menn", reform.no (makan til tøyseside) hadde en rapport for ikke så lenge siden, "Hvordan motarbeide antifeminisme og høyreekstremisme". I denne smørja av en rapport har vi blant annet "ekspert"/ekstremfeminist Maria Sveland fra sverige, som åpent hyller SCUM (Society for Cutting up Men). Kan noen tenke seg at f.eks noen som hyllet "Society for Cutting up Women", eller hvilken som helst annen gruppe, kan slippe unna med det og havne i et ekspertpanel? Synes det er smått drøyt at noen som hater menn så mye skal få uttale seg i en rapport publisert av det som liksom skal være et ressurssenter for menn.

Jeg kan si at jeg er en "antifeminist" hvis det innebærer å være mot vold/diskriminering på bakgrunn av kjønn.

En annen ting som slår meg er at de jeg kjenner som kaller seg "feminister" som regel er kulturrelativister og moralrelativister av en annen verden, og aldri i livet ville kunne innrømme at f.eks Islam har en ukultur med diskriminering av kvinner. Når det skjer mot andre er det bare litt "krydder" i en spennende kultur.

Nei, jeg er nok en antifeminist, men jeg er for full likestilling.
Vis hele sitatet...
For det første: SCUM var like mye et satirisk kunstprosjekt som det var en reell politisk bevegelse. Det var ingen av talspersonene som mente at man bokstavelig talt skulle kutte opp menn, de bare mente at menn var en ødeleggende faktor i verdenen, og at alle menn fortjente å dø. De var ikke tilhengere av å drepe alle menn, men mente det var et nødvendig onde fram mot en verden bestående kun av kvinner. I en verden kun av kvinner trenger man ikke å drepe menn. Det var altså en merkelig blanding av alvor og humor. Skjønner du?

For det andre: høyresiden med Frp og Hege Storhaug/Human Rights Service i spissen har fått enkelte til å tro at fordi at venstrefeminister ikke ønsker å stoppe innvandringen fra muslimske land så støtter man de kvinneundertrykkende delene av kulturen. Dette stemmer ikke. Venstrefeministene har f.eks drevet arbeid mot kjønnsomskjæring i mange tiår i samarbeid med søsterorganisasjoner i Afrika og midt-østen, samt drevet arbeid mot menneskehandelen som foregår bl.a i enkelte muslimske land. Det er tøv at venstrefeministene aksepterer all ukultur. Men: Har venstrefeministene vært for dårlig på å skille kultur, religion og antirasisme? Definitivt, men likevel mener jeg at det du sier om "krydder i en spennende kultur" er en svært vondsinnet myte.
Sitat av etse Vis innlegg
Det jeg da er interessert i er hvordan du ønsker å bekjempe de sosiale forskjellene mellom mann og kvinne i dagens samfunn uten slike tiltak? Allerede i ung alder blir gutter og jenter påvirket på forskjellige måter av både familie og samfunnet generelt - som er med på å forsterker kjønnsforskjellene i samfunnet. For å klare å bekjempe disse til en viss grad må man gjøre noen tiltak.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? I Sverige har de noen som har gått over til å bruke kjønnsnøytrale pronomen som "hen", og de dytter dukker på gutter og lego på jenter. Jeg ser ikke poenget. Jeg kommer aldri til å like å strikke. Hvorfor ikke se på muligheten til at vi faktisk ER biologisk forskjellige (mann og kvinne)? Jeg har blitt oppdratt av en feministmor som har gitt meg akkurat de samme oppgavene som min søster. Likevel ble vi ikke like, og hun har valgt et omsorgsyrke mens jeg har valgt realfag. Hun interesserer seg null og niks for teknologi, dingser, verktøy, våpen etc. og jeg interesserer meg niks og nada for strikking. Vi er rett og slett VELDIG forskjellige, og jeg tror ikke vi kan legge hele "skylden" på oppdragelse. Det gjør ikke noe at vi ikke er helt like...? Hun velger sitt, jeg velger mitt...

Sitat av DonTomaso Vis innlegg
For det første: SCUM var like mye et satirisk kunstprosjekt som det var en reell politisk bevegelse. Det var ingen av talspersonene som mente at man bokstavelig talt skulle kutte opp menn, de bare mente at menn var en ødeleggende faktor i verdenen, og at alle menn fortjente å dø. De var ikke tilhengere av å drepe alle menn, men mente det var et nødvendig onde fram mot en verden bestående kun av kvinner. I en verden kun av kvinner trenger man ikke å drepe menn. Det var altså en merkelig blanding av alvor og humor. Skjønner du?

For det andre: høyresiden med Frp og Hege Storhaug/Human Rights Service i spissen har fått enkelte til å tro at fordi at venstrefeminister ikke ønsker å stoppe innvandringen fra muslimske land så støtter man de kvinneundertrykkende delene av kulturen. Dette stemmer ikke. Venstrefeministene har f.eks drevet arbeid mot kjønnsomskjæring i mange tiår i samarbeid med søsterorganisasjoner i Afrika og midt-østen, samt drevet arbeid mot menneskehandelen som foregår bl.a i enkelte muslimske land. Det er tøv at venstrefeministene aksepterer all ukultur. Men: Har venstrefeministene vært for dårlig på å skille kultur, religion og antirasisme? Definitivt, men likevel mener jeg at det du sier om "krydder i en spennende kultur" er en svært vondsinnet myte.
Vis hele sitatet...
Jada, jeg er klar over at SCUM ikke er en politisk retning, men slik "halvsatire" er langt over det akseptable for alle andre grupper enn menn.

Og som jeg skrev snakket jeg om MINE bekjentskaper som kaller seg feminister; de er nok av den gamle skolen. De har svært tungt for å si noe negativt om andre kulturer enn vår egen. Jeg kunne ramset opp eksempler på drøy relativisering her, men det får vente. Det med "krydder i en spennende kultur" er nesten ordrette sitater fra dem.
Sitat av phish Vis innlegg
Hvorfor det? I Sverige har de noen som har gått over til å bruke kjønnsnøytrale pronomen som "hen", og de dytter dukker på gutter og lego på jenter. Jeg ser ikke poenget. Jeg kommer aldri til å like å strikke. Hvorfor ikke se på muligheten til at vi faktisk ER biologisk forskjellige (mann og kvinne)? Jeg har blitt oppdratt av en feministmor som har gitt meg akkurat de samme oppgavene som min søster. Likevel ble vi ikke like, og hun har valgt et omsorgsyrke mens jeg har valgt realfag. Hun interesserer seg null og niks for teknologi, dingser, verktøy, våpen etc. og jeg interesserer meg niks og nada for strikking. Vi er rett og slett VELDIG forskjellige, og jeg tror ikke vi kan legge hele "skylden" på oppdragelse. Det gjør ikke noe at vi ikke er helt like...? Hun velger sitt, jeg velger mitt...
Vis hele sitatet...
Det som er interessant innenfor kjønnsforskningen er ikke at folk ikke er like og at folk ikke velger likt, men hvorfor det er sånn. Strikking er et eksempel på en interesse/kunnskap som jeg tror er tillært og ikke genetisk betinget. Håndarbeid har vært en kvinneting i flere århundrer og det vil ta lang tid å gjøre det kjønnsnøytralt hvis man ønsker det.

Her er en artikkel fra NRK: Han har strikket verden rundt.
Der nevnes det et eksempel fra Taquile i Peru hvor det bare er menn som strikker og hvor det er ansett som mannfolkarbeid. Betyr det at mennene på Taquile har en genetisk mutasjon som gjør at de liker å strikke i motsetning til de fleste andre menn, eller betyr det at det er kulturelt betinget? Det kunne vært gøy å finne ut av.

Feminisme betyr nødvendigvis ikke at kvinner skal tvinges til å justere turtall på jetmotorer og at menn skal tvinges til hekling av grytekluter, men hvis man bare slår seg til ro med at "slik som det er i dag er naturlig og slik vil det alltid være" så er det lite vitenskapelig og ikke spesielt interessant. Jeg mener at det er et mål i seg selv at man opphever det kunstige kjønnsskillet i mange yrker, både fordi det skaper en bedre arbeidsplass men også fordi man på sikt også blir kvitt lønnsforskjellene mellom kjønnene. Kvinner velger lavtlønnsyrker og det hindrer dem i å få de samme mulighetene som menn.
Men da er spørsmålet er alle disse tingene biologiske forskjeller? Er det biologiske grunner som gjør at flere gutter enn jenter søker f.eks. IT-studier, eller handler dette om påvirkning av miljøet? I tror at dette er i stor grad det siste. Og jeg mener at vi burde la folk velge selv - ikke sette folk inn i faste roller kun basert på hvilket kjønn de er, noe jeg mener i dag. Dette gjøres kanskje ikke direkte, men gjennom indirekte påvirkninger hele livet fra venner, familie og media.

At din mor kanskje behandlet dere helt likt er uansett ikke nok til å fjerne påvirkning fra miljø da også andre deler av samfunnet påvirket deg i stor grad - spesielt mener jeg her media er en stor syndebukk. Bare se på reklamene hvor de aktivt sier tydelig hva som er "gutteting" og hva som er "jenteting". Og jeg vil her argumentere for at man rett og slett ikke tar valget selv - samfunnet har tatt valget for deg, og puttet deg inn i en samfunnsrolle basert på hvilket kjønn du hadde når du ble født.
Sitat av etse Vis innlegg
Men da er spørsmålet er alle disse tingene biologiske forskjeller? Er det biologiske grunner som gjør at flere gutter enn jenter søker f.eks. IT-studier, eller handler dette om påvirkning av miljøet?
Vis hele sitatet...
Er det egentlig interessant om det er kulturelle forskjeller eller biologiske forskjeller som ligger til bunn for de systematiske forskjellene vi ser egentlig?

Jeg vil påstå at det suverent viktigste i likestilling er å sørge for at individene får like muligheter til å oppnå det de vil, uavhengig av kjønn.. for det er ikke langt tilbake du skal gå i tid før man ikke hadde det. Jeg tror også vi har veldig stor grad av likestilling i Norge, men min ytterst personlige mening er at det er kvinner selv som er den siste store barrieren til full likestilling.

Ser jeg på menneskene jeg kjenner er det nemlig mye større variasjon og aksept for variasjoner i mannsrollen; jeg kjenner alt fra særdeles myke tøffelhelter til drevne businessfolk til øldrekkende håndverkere til idiotiske eventyrere.. og alle stereotypene er så vanlige at man kan oppsummere dem i to ord som her. Det er ikke vanskelig å finne på fler heller. For kvinner er det derimot mye vanskeligere..

Kvinner kan selvfølgelig gjøre karriere og de kan gjøre hva de vil, men de vil fortsatt i altfor stor grad bli dømt på utseende (dvs, hvordan de presenterer seg selv), hvordan huset ser ut og hvordan barna ser ut.. og det er i stor grad andre kvinner som gjør det. De dømmer når noen sier feil ting ("finansfruen Krogh" i avisdramaet i VG var et spesielt stygt overtramp) og de dømmer når andre kvinner gjør ting de ikke liker (særlig hvis noen viser fram litt kropp)... I det hele tatt, min erfaring er at de bryr seg veldig når noen ikke passer inn i deres egne forestillinger om hvordan man burde være.

... og det tror jeg er det siste store steget i likestilling; det som holder mange kvinner fanget inne i kvinnemønsteret; at kvinner selv snart må aksepterer at andre kvinner kan ha andre verdier enn dem selv.
Sitat av Choobe Vis innlegg
http://www.nrk.no/nyheter/1.5216566
Ingeniør var det, det er riktignok 5 år siden da, men det festet seg visst i hukommelsen min likevel.
Vis hele sitatet...
Hvis alle skal tjene det samme hadde nok ganske få hadde giddet å tatt noe høyere utdanning eller en jobb som krevde noe spesielt. Selv hadde jeg gått for det minst krevende arbeidet hvis det var slik. Hvorfor gidde å stå på hvis lønna er lik uansett?

Jeg jobber i byggebransjen og tar det som en selvfølge at jeg tjener mer i timen enn f.eks en vekter, eller noen som vasker gulv. Samtidig som jeg godtar at f.eks ingeniører eller advokater tjener mer enn meg. Hvis ikke får vi et samfunn som stagnerer.
Sitat av Drakonen Vis innlegg
Hvis alle skal tjene det samme hadde nok ganske få hadde giddet å tatt noe høyere utdanning eller en jobb som krevde noe spesielt. Selv hadde jeg gått for det minst krevende arbeidet hvis det var slik. Hvorfor gidde å stå på hvis lønna er lik uansett?

Jeg jobber i byggebransjen og tar det som en selvfølge at jeg tjener mer i timen enn f.eks en vekter, eller noen som vasker gulv. Samtidig som jeg godtar at f.eks ingeniører eller advokater tjener mer enn meg. Hvis ikke får vi et samfunn som stagnerer.
Vis hele sitatet...
Det er veldig få som jobber for likelønn bokstavelig talt i den forstand at alle skal tjene eksakt samme sum. Det er derimot slik i samfunnet at generelt sett er typiske "kvinneyrker" dårligere betalt enn typiske "mannsyrker" med like lang utdanning, og dette er det noen som ønsker å motvirke. En av grunnene til at det ikke er likelønn er at deltidsjobber også er vanligere i kvinneyrker som gjør at mange kvinner ikke jobber full stilling som igjen fører til at de tjener mindre.
Rather exquisite
insistens's Avatar
66 8
Sitat av Choobe Vis innlegg
Jo, helt enig der, men mener det for en stund siden var oppe at sykepleiere krevde høyere lønn fordi leger(?) tjente mer, mulig jeg husker feil på det punktet.
Vis hele sitatet...
Leste en artikkel jeg ikke husker kilden på at leger i teorien kan tjene mer enn kirurger, da de får lønn etter hvor mange pasienter de tar på seg. Litt off-thread