Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3303
Hei,

Sa opp jobben min for ca 7-8 mnd siden. Var ikke helt kompis med ledelsen, så fikk aldri noen bekreftelse på at jeg jobbet der.Veldig lite lyst til å kontakte dem. Nav krever dokumentasjon for start dato/slutt dato på at jeg jobbet der. Er det ingen sjangs for meg i det hele tatt at jeg kan få innviglet dag penger? Er det en annen stønad jeg feks kan søke om?
Noen ganger kan det være bedre å gi opp egoet sitt selvom jeg ikke har peiling på hva slags situasjon du er i. Hva med å sende ""ledelsen"" en mail for en skriftelig attest? Eller er det kanskje derfor du skriver her, siden det blir uaktuelt?
Du må selvsagt dokumentere arbeidsforholdet ditt om du ønsker dagpenger. NAV har sagt at du må dokumentere at du jobbet der for å få dagpenger. Når NAV har sagt at du må ha X for å få dagpenger, og du ikke vil fremlegge X er det naturlig å anta at "nei, du vil ikke få innvilget dagpenger"

Du kan evt. søke sosialhjelp om du ikke vil ta en telefon og be om 1 papir.
Kan det ikke dokumenteres med lønnslipper da?
Vil helst unngå det, hmmmm. Hva utgjør evt sosialstønad?
Du fikk aldri utbetalt lønn ?
Vil ikke en lønnslipp være dokumentasjon på arbeidsforhold ?

Uansett må du ha en minimumsinntekt for å få dagpenger:

"har hatt en minsteinntekt fra lønnet arbeid på minst 149 787 kroner i de siste 12 avsluttede kalendermånedene (1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G)), eller minst 299 574 kroner (3 G) i løpet av de 36 siste avsluttede kalendermånedene."
Sitat av Duveitikkehvem Vis innlegg
Vil helst unngå det, hmmmm. Hva utgjør evt sosialstønad?
Vis hele sitatet...
Sosialstønad utgjør 6100kr for livsopphold (mulig det har gått opp i 2020) + de betaler husleie, strøm etc.

For å få dette kan du ikke ha en eneste krone på konto eller noe av verdi. Du må også sende inn detaljert oversikt fra dine bankkontoer fra siste 3 måneder.
Sitat av Roaccu Vis innlegg
Sosialstønad utgjør 6100kr for livsopphold (mulig det har gått opp i 2020) + de betaler husleie, strøm etc.

For å få dette kan du ikke ha en eneste krone på konto eller noe av verdi. Du må også sende inn detaljert oversikt fra dine bankkontoer fra siste 3 måneder.
Vis hele sitatet...
Stemmer at du ikke kan sitte med masse penger på konto men du kan fint ha verdier som bil og ting.
Du kan jo prøve å få deg en ny jobb? Eller er jeg urimelig nå?
Om du ikke greier å få ny jobb så får du nesten bare ta den litt kjipe telefonen til din tidligere sjef, evt. sende en epost. Det du ber om må jo sjefen levere så selv om du fikk fyken pga whatever så må sjefen gi deg den bekreftelsen du trenger til nav. Alternativt må du klare deg uten dagpenger og leve av livsopphold som du må søke fra måned til måned - det er garantert langt mer stress for deg en å manne deg opp til å be om attesten.
Saksbehandleren på NAV kan sende forespørsel til tidligere arbeidsgiver om lønnsoppgave for perioden du jobbet. De får da startdato, sluttdato og brutto lønn.
Sitat av BAN Vis innlegg
Saksbehandleren på NAV kan sende forespørsel til tidligere arbeidsgiver om lønnsoppgave for perioden du jobbet. De får da startdato, sluttdato og brutto lønn.
Vis hele sitatet...
Kan gjøre dette selv fra NAV.no Lukter jo at TS har hatt et shady arbeidsforhold her av en sort som kanskje ikke er noe å oppgi.

https://www.nav.no/no/person/arbeid/...gpengervedlegg
Har selv hatt et så dårlig forhold til en arbeidsgiver at etter jeg slutta så ville jeg ikke prate et ord med dem mer. Søkte dagpengene så sendte jeg bare skjema på epost som het begrunnelse av endt arbeidsforhold eller noe og ba dem fylle ut og sende til nav. Done deal alt ok. Arbeidskontrakt Kan du og be en kontordame sende til nav om du ikke har, bare skriv Det I eposten med skjemaet
Sist endret av Bluesky_; 27. januar 2020 kl. 00:41.
I steden for å sikte etter sosialhjelp kan du prøve deg som kunstner.
Sosialhjelp ligger på skarve 6100 i måneden, mens du som "kunstner" får godt over 20k i måneden i støtte.
https://www.nrk.no/kultur/kunstnere-...end-1.14494218

Synes det er sinnssykt at våre skattepenger skal gå til å betale for de som ønsker å dyrke hobbyen sin, drive med lek og morro som teater, fremfor å jobbe og bidra til samfunnet.

Den personen som utsteder disse stipendene tjener ca. 100.000 i måneden fra det offentlige...
Sist endret av Roaccu; 27. januar 2020 kl. 04:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Roaccu Vis innlegg
Sosialstønad utgjør 6100kr for livsopphold (mulig det har gått opp i 2020) + de betaler husleie, strøm etc.

For å få dette kan du ikke ha en eneste krone på konto eller noe av verdi. Du må også sende inn detaljert oversikt fra dine bankkontoer fra siste 3 måneder.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke helt at det er på 6100kr for alle.
Dette spørs veldig ifra kommune til kommune.
Noen steder får du mindre, andre steder får du mer.
Dette fordi det ikke er faste satser som gis i økonomisk stønad. Staten gir bare veiledende satser og kommunene er ikke pliktige til å følge de veiledende satsene.

Etter lov om sosiale tjenester er økonomisk stønad en skjønnsmessig ytelse. NAV-kontorene har rett og plikt til å utøve skjønn om det skal gis økonomisk stønad, og størrelsen på den.

NAV sine hjemmesider sier at denne satsen er på 8 874 kr mnd for enslig søker, det har det vært siden 1 juli 2018.

https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn...innkreving_kap

Kontoutskriftene trenger heller ikke være så veldig detaljerte, det er faktisk mye informasjon der du kan stryke ut og som NAV ikke har noe som helst med eller noe de skulle ha sagt på, dette pga den fine personvernloven vi har, men som de er veldig flinke til å bryte fordi folk flest ikke vet om det.
Skjer med alle som sier at man bare får 6000 i mnd på sosialen? Får sosialstønad selv nå og får 12300 hver mnd (hver gang jeg søker altså).
Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Skjer med alle som sier at man bare får 6000 i mnd på sosialen? Får sosialstønad selv nå og får 12300 hver mnd (hver gang jeg søker altså).
Vis hele sitatet...
Inkludert husleie, boutgifer?

Livsoppholdsatser for innkreving, tvangstrekk og gjeldsordning har ingenting med sosialstønad å gjøre.
Sist endret av Dough; 27. januar 2020 kl. 07:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Det stemmer ikke helt at det er på 6100kr for alle.
Dette spørs veldig ifra kommune til kommune.
Noen steder får du mindre, andre steder får du mer.
Dette fordi det ikke er faste satser som gis i økonomisk stønad.
https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn...innkreving_kap
Vis hele sitatet...
Linken du henviser til er ikke sosialstønad, men livsoppholdssatser ved utleggstrekk og gjeldsordning. Og jo, det er statlige veiledende retningslinjer for økonomisk stønad.

Her har du den riktige linken:
https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn...isk-stonad_kap

At enkelte kan få litt mer grunnet diverse årsaker tviler jeg ikke på, men det er dette som er satsene og som jeg måtte forholde meg til i den perioden jeg gikk på sosialstønad (Oslo).

Sitat av hvagjordo Vis innlegg
Skjer med alle som sier at man bare får 6000 i mnd på sosialen? Får sosialstønad selv nå og får 12300 hver mnd (hver gang jeg søker altså).
Vis hele sitatet...
Er disse 12300 kun for livsopphold pr. måned? Altså ikke noe av det for strøm, husleie eller andre årsaker?
Sitat av Dough Vis innlegg
Inkludert husleie, boutgifer?

Livsoppholdsatser for innkreving, tvangstrekk og gjeldsordning har ingenting med sosialstønad å gjøre.
Vis hele sitatet...
Ah ja, er for både leie og mat. Trodde folk mente de kun fikk 6 høvdinger som skulle dekke alt

Sitat av Roaccu Vis innlegg
Linken du henviser til er ikke sosialstønad, men livsoppholdssatser ved utleggstrekk og gjeldsordning. Og jo, det er statlige veiledende retningslinjer for økonomisk stønad.

Her har du den riktige linken:
https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn...isk-stonad_kap

At enkelte kan få litt mer grunnet diverse årsaker tviler jeg ikke på, men det er dette som er satsene og som jeg måtte forholde meg til i den perioden jeg gikk på sosialstønad (Oslo).


Er disse 12300 kun for livsopphold pr. måned? Altså ikke noe av det for strøm, husleie eller andre årsaker?
Vis hele sitatet...
Ja jo, 6300 til mat, 6000 til leie. Tenkte folk mente de kun fikk 6k til totalt
Sitat av Roaccu Vis innlegg
Linken du henviser til er ikke sosialstønad, men livsoppholdssatser ved utleggstrekk og gjeldsordning. Og jo, det er statlige veiledende retningslinjer for økonomisk stønad.

Her har du den riktige linken:
https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn...isk-stonad_kap

At enkelte kan få litt mer grunnet diverse årsaker tviler jeg ikke på, men det er dette som er satsene og som jeg måtte forholde meg til i den perioden jeg gikk på sosialstønad (Oslo).
Vis hele sitatet...
Så det nå at det var feil link jeg kom med nå, så beklager det.
Livsopphold, sosial stønad og økonomisk stønad er forresten akkurat det samme.

Oslo er vel ett av stedene det er litt lave satser, men du skal ikke lenger enn til Nav Alna eller Nav Lørenskog før du kommer opp i nærmere 7-8k i mnd + husleie og strøm om du søker det også (for noen år tilbake værtfall)
Har selv gått på sosialstønad på Alna, Lillestrøm, Lørenskog, Stovner, Nittedal, Sørum, Ullensaker og Grorud og det har alltid vært forskjellige summer fra sted til sted, opplevd alt ifra 4500kr til 9000kr mnd både med og uten husleie+strøm så forskjellene er der.

Litt synd egentlig.. Det livsopphold skal dekke koster jo stort sett det samme uansett hvor man bor, så burde nesten ha vært en fastsatt sum.

Slipper heldigvis å tenke på det lenger selv etter å ha starta i jobb, men sosialhjelp er ikke akkurat mest å leve for, spesielt ikke så dyrt som mye er.

Litt avsporing fra dagpenger kanskje men
Takker for gode svar. Ser ut til at jeg bare får bite i det sure eplet. Men veier f.eks 3 mnd på en arbeidsplass og 4 mnd på en annen arbeidsplass opp? Eller hvordan fungerer det?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Roaccu Vis innlegg
I steden for å sikte etter sosialhjelp kan du prøve deg som kunstner.
Sosialhjelp ligger på skarve 6100 i måneden, mens du som "kunstner" får godt over 20k i måneden i støtte.
https://www.nrk.no/kultur/kunstnere-...end-1.14494218

Synes det er sinnssykt at våre skattepenger skal gå til å betale for de som ønsker å dyrke hobbyen sin, drive med lek og morro som teater, fremfor å jobbe og bidra til samfunnet.

Den personen som utsteder disse stipendene tjener ca. 100.000 i måneden fra det offentlige...
Vis hele sitatet...
Slikt som det her synes jeg er særdeles uærlig og rett å slett frekt:
Du får det først til å høres ut som om dette er noe hvem som helst kan få, for "de dyrker jo bare hobbyen sin", som om dette er Tante Marit som nyskilt tok opp malerhobbyen sin og får 20k i måneden for å lage simple malerier av fruktfat.

De som søker må være utdannede kunstnere, og du får ikke søke mens du er under utdanning.

Det er tydelig at du vet null og niks om teaterbransjen heller, jeg jobber som lystekniker/designer og jeg skulle likt å hatt deg med på jobb en dag: Vi jobber med tungt utstyr i høyden og har egne unntak fra diverse lover for å henge utstyr over folk og publikum: sikkerhet er halve jobben. Men neida, dette er vel bare lek og morro?
Slike stikk mot ordninger du ikke har orket å satt deg inni samler sikkert facebook-likes i den smått rasistiske diskusjonsgruppene som legger all skyld på innvandrere og "venstresiden".
Samtidig så gir du ikke noe tanke til disse skattelettene som blir gitt til de som allerede har mest som høyreregjeringen utført? Den økende forskjellen mellom klassene i Norge?

Jeg kjenner ildsjeler som driver teater og dans for barn, som har null fritid fordi de fyller all tid med øvinger, sying av kostymer, bygging av kulisser, og alt er avhengig av at foreldre orker å stille på dugnad, fra ditt syn så virker det som om å drive med kultur bare er en drøm. Jeg kan fortelle deg at det er ytterst få som kan tjene penger på det, de du hører om som får statsstøtte og stipend er den heldige 1% av utøvere.
Tenk deg litt om før du uttaler deg om ting du tydeligvis ikke har noe peiling på.

/end rant
Sist endret av Dodecha; 27. januar 2020 kl. 11:27.
Ja du kan ha forskjelkige arbeidsplasser men din totale inntekt, husker ikke om Det er siste året eller sister tre år men det er den de beregner dagpengene ut I fra. Ikke vits å søke sosialstønad. Bare dagpenger, som regel mere en sosial, 66%av inntekten skal man få hvis man har dokumentert alt riktig. Blir fort for mye å håndtere for di på nav om du søker begge
Sist endret av Bluesky_; 27. januar 2020 kl. 13:05.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Slikt som det her synes jeg er særdeles uærlig og rett å slett frekt:
Du får det først til å høres ut som om dette er noe hvem som helst kan få, for "de dyrker jo bare hobbyen sin", som om dette er Tante Marit som nyskilt tok opp malerhobbyen sin og får 20k i måneden for å lage simple malerier av fruktfat.

De som søker må være utdannede kunstnere, og du får ikke søke mens du er under utdanning.

Det er tydelig at du vet null og niks om teaterbransjen heller, jeg jobber som lystekniker/designer og jeg skulle likt å hatt deg med på jobb en dag: Vi jobber med tungt utstyr i høyden og har egne unntak fra diverse lover for å henge utstyr over folk og publikum: sikkerhet er halve jobben. Men neida, dette er vel bare lek og morro?
Slike stikk mot ordninger du ikke har orket å satt deg inni samler sikkert facebook-likes i den smått rasistiske diskusjonsgruppene som legger all skyld på innvandrere og "venstresiden".
Samtidig så gir du ikke noe tanke til disse skattelettene som blir gitt til de som allerede har mest som høyreregjeringen utført? Den økende forskjellen mellom klassene i Norge?

Jeg kjenner ildsjeler som driver teater og dans for barn, som har null fritid fordi de fyller all tid med øvinger, sying av kostymer, bygging av kulisser, og alt er avhengig av at foreldre orker å stille på dugnad, fra ditt syn så virker det som om å drive med kultur bare er en drøm. Jeg kan fortelle deg at det er ytterst få som kan tjene penger på det, de du hører om som får statsstøtte og stipend er den heldige 1% av utøvere.
Tenk deg litt om før du uttaler deg om ting du tydeligvis ikke har noe peiling på.

/end rant
Vis hele sitatet...
Vel, deg om det, vi er definitivt uenige. Personlig blir jeg frustert når jeg ser fellesskapets midler, etter min mening, blir sløst på denne måten.

I 2019 ble det delt ut kr 230.939.142 i stipender til disse "kunstnerne" rett fra skattebetalernes lomme (hvorav enkelte av disse stipendene strekker seg over noen år), noe som er helt latterlig med tanke på at vi "ikke har råd" til diverse medisin til døende kreftpasienter eller å opprettholde driften av et badebasseng på vårt eneste kreftsykehus (dette løste seg vist til slutt etter massiv kritikk i media).

Du har korrekt når du hevder at jeg vet særdeles lite om teaterbransjen, men er det én ting jeg vet så er det at dette er en døende bransje som trenger offentlige tilskudd for å overleve. Det er en kjent sak at 95% av de som overhode nærmer seg et teater i 2020 (eller som driver med "kunst" forøvrig) tilhører ytre venstre, men man verner jo gjerne om sine egne. Hadde du tatt en meningsmåling hadde garantert SV tronet på toppen, med Rødt like under.

Jeg har forøvrig aldri blandet innvandrere inn i denne diskusjonen, men det er klassisk stikk fra dere som brenner for dette å slenge det på meg også. Gå til Grønland og hold en spørreundersøkelser for "utlendinger", så får vi se om folket der nede er enige med deg eller meg når det kommer til disse hundretalls millionene som deles ut årlig. Kan garantere deg at tilnærmet alle vil ta min side i denne saken. Men siden du er inne på slike betente temaer, så gjør det ikke saken bedre at disse offentlige stipendmottakerne er hjemme på døra til politikere de missliker og filmer husene deres, for så å vise det frem til sitt publikum.

Når det kommer til skatteletter til de rikeste er det noe jeg absolutt er i mot, men nå er det vanskelig å anbefale trådstarter å bli "en av disse", derfor foreslo jeg kunster, litt på spøk, men også for å hvis hvordan disse tjenere 4 ganger så mye i måneden som sosialklienter. Jeg er mot elitismen, og det kunne aldri falt meg inn å stemme for de rikes parti, Høyre, som har som hovedmål å gi skattelette til de aller rikeste og pushe oss inn i EU, til tross for at folket stemte imot.


Det faktum at du jobber som lyd- og lysteknikker er irrelevant, det er ikke disse yrkene jeg kritiserer overhode. De som driver med teater elsker det de gjør. Det er lek og moro. Jeg vil absolutt kalle det en hobby som kun er levende grunnet høye offentlige tilskudd.
Det finnes nok av dem som hater jobben sin og som må stå opp kl 5 om morgenene og jobbe blytungt ute i kulda for å få mat på bordet.

I bunn og grunn handler det om prioriteringer.. at man i det hele tatt kan prøve å forsvare slike utbetalinger kan jeg ikke fatte. At man kunne fått noe økonomisk hjelp er jeg ikke fullstendig imot, men summen er alt for høye etter min mening (gitt ut ytelser for over 200 mill i 2019, satsene for enkeltpersoner ligger på 268 222 kroner i året). Spesielt sett opp mot de som lever på skarve kr 6100 i måneden på sosialhjelp. Jeg er ingen høyremann, men definitivt imot urettferdighet.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Roaccu:

Du innrømmer at du kan lite til ingenting om teater men fortsetter bastant å komme med ville påstander om hvordan den faktisk er, jeg tror ikke vi kommer til noe fruktbar diskusjon om du ikke klarer å se hvor feil det er. Det du sier er totalt usant og det er tåpelig av deg å basere deg på slik vranglære.

Det du også ser glatt ut til å hoppe over, er det faktum at disse emosjonelle artiklene om folk som ikke får medisinen sin er en sannhet med store modifikasjoner: Det er alltid snakk om medisiner uten særlig dokumentert effekt, det ordlegges alltid som "Nektes medisin som kan forbedre helsen". Legg merke til: vil ikke kurere. Det er da legemiddelverkets mening at dokumentasjonen ikke er tilstrekkelig til å bruke penger på, og jeg sier meg ganske enig i den vurderingen.

Det er innlysende at du er bitter for noe her, ordbruken setter ting på spissen som "rett fra skattebetalernes lomme" som om det skulle gjøre meg enda mer investert i ditt synspunkt. Vi er heldigvis enig i dette med skattelette på de rikeste, men du snakker om prioriteringer og sammenligner da høyt utdannede folk (ja kunstner er ikke bare et valgfag på videregående, det er en lang og seriøs utdannelse på universitetsnivå.)
Igjen legger du frem saken som om disse pengene bare kastes bort på lufthoder som sitter å diller med noen pensler dagen lang. Du ser ut til å tro at dette er penger som går rett i lomma på disse idiotene som diller med pensler, uten å skjønne at dette går med på produksjonen av kunsten som involverer alt fra transport, oppsett i gallerier, fremføring av stykker etc etc, ringvirkningene av å fjerne disse tilskuddene hadde gått ut over ganske mye mer enn kunstneren.
Du sammenligner da altså en støtte for et universitetsutdannet yrke, som gir arbeid til alle de rundt kunstneren også, med hva folk får i sosialhjelp for å sitte på ræva?

For meg blotter du bare din uvitenhet om hele temaet.
Sist endret av Dodecha; 27. januar 2020 kl. 15:05.
Dodecha:
Det er korrekt at jeg vet særdeles lite om teater, men å påstå at det jeg sier er "totalt usant" når det kommer til den politiske tilhørigheten til tilnærmet alle som går på teater er jeg sterkt uenig i, trodde dette var allmennkunnskap. Å påstå noe annet blir å fornekte det åpenbare.

Det finnes naturlig nok ikke noen forskning som har blitt utført og som jeg kan lene meg på, men alt man trenger å gjøre er å ta seg noen turer og observere publikum. Utifra ansiktene (ja, du hørte meg riktig) og klesstilen kan man lett konkludere med dette er typiske SV-folk og andre sosialister.
Er man fremdeles usikker kan man gjerne slå av en prat med dem og diskutere politikk, så kan man legge den død en gang for alle.
Nå var det forøvrig du som begynte å komme med usakligheter å blande inn ting som rasisme i diskusjonen.

Jeg kan si meg delvis enig i din argumentasjon rundt det med legemidler, hovedpoenget mitt var at jeg synes at det brukes alt for mye på støtte til kunstnere som ikke gjør annet enn å tilfredsstille sin egen omgangskrets + noen få andre.

Vi kan sikkert ende den her. Du har ingen problemer med disse tilskuddene, mens jeg personlig skulle gjerne sett at det gikk til viktigere ting. Tenk hva en liten prosentandel av disse pengene kunne utrettet, det er faktisk snakk om svimlende summer som utbetales årlig. La oss si 1/4 av tilskuddet ble fjernet. 50 mill årlig, tenk hva det kunne hjulpet med når det kommer til fritidsklubber og aktiviteter for fattige barn som ellers vanker gatelangs og begår kriminalitet.
Ting som virkelig gagner samfunnet...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Roaccu Vis innlegg
Dodecha:
Det er korrekt at jeg vet særdeles lite om teater, men å påstå at det jeg sier er "totalt usant" når det kommer til den politiske tilhørigheten til tilnærmet alle som går på teater er jeg sterkt uenig i, trodde dette var allmennkunnskap. Å påstå noe annet blir å fornekte det åpenbare.

Det finnes naturlig nok ikke noen forskning som har blitt utført og som jeg kan lene meg på, men alt man trenger å gjøre er å ta seg noen turer og observere publikum. Utifra ansiktene (ja, du hørte meg riktig) og klesstilen kan man lett konkludere med dette er typiske SV-folk og andre sosialister.
Er man fremdeles usikker kan man gjerne slå av en prat med dem og diskutere politikk, så kan man legge den død en gang for alle.
Nå var det forøvrig du som begynte å komme med usakligheter å blande inn ting som rasisme i diskusjonen.
Vis hele sitatet...
Jeg tok ikke noe standpunkt angående det du skriver om politisk tilhørighet i teaterverdenen fordi jeg ikke ser hvilken relevans det skal ha? Hvilken betydning har det at folk som er glad i teater også er politisk venstreorienterte?
Det jeg skrev var at du har null peiling på hvordan det er å drive med teater og at det absolutt ikke er "lek og morro".


Sitat av Roaccu Vis innlegg
Jeg kan si meg delvis enig i din argumentasjon rundt det med legemidler, hovedpoenget mitt var at jeg synes at det brukes alt for mye på støtte til kunstnere som ikke gjør annet enn å tilfredsstille sin egen omgangskrets + noen få andre.

Vi kan sikkert ende den her. Du har ingen problemer med disse tilskuddene, mens jeg personlig skulle gjerne sett at det gikk til viktigere ting. Tenk hva en liten prosentandel av disse pengene kunne utrettet, det er faktisk snakk om svimlende summer som utbetales årlig. La oss si 1/4 av tilskuddet ble fjernet. 50 mill årlig, tenk hva det kunne hjulpet med når det kommer til fritidsklubber og aktiviteter for fattige barn som ellers vanker gatelangs og begår kriminalitet.
Ting som virkelig gagner samfunnet...
Vis hele sitatet...
Jeg er totalt uenig i din vurdering der, som sagt har disse bevilgningene ringvirkninger: Du glemmer næringene rundt kunsten som lager arbeidsplasser for mange Nordmenn. Du ser fremdeles ut til å tro at pengene går i lomma på kunstnere: de pengene går til å betale bl.a. slike som meg, andre teknikere, transport, lokaler
Om du har lyst å rette fokus på sløsing så se på bruken av konsulenttjenester som får kunstnerstipendene til å se ut som en dråpe i havet.
Så sammenligningen blir feil: Fjerner du denne støtten er det andre som vil slite, og det blir tåpelig å sette opp et falskt ultimatum om at enten får ungdommer flere fritidsaktiviteter eller så kan vi "sløse penger på kunstnere".

Edit: Det jeg virkelig ikke forstår er at du i ett øyeblikk spotter den kunstneriske verdenen for å være venstreorientert, som om det skulle være noe negativt. Mens du i et av dine siste poeng klager over at ungdomstilbudene ikke er gode nok, men jeg kan jo ta feil: at du bare brukte tilbud for ungdom som et eksempel. Ironien er jo at venstresiden, som du ser ut til å være så i mot, er jo de som oftest bevilger penger nettopp til slike tilbud.
Sist endret av Dodecha; 27. januar 2020 kl. 18:12.