Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 3035
Hei, freaks!

Eg er på vei til å lære meg litt Java, og derfor trenger eg et program som er lett å programmere i. Er det noen som veit om eit eller flere programmer?

De(t) kan godt koste penger.
Eclipse er det jeg brukte i mitt forsøk på Java.

Mener å huske at Notch (Minecraft) bruker det også.
Om du skal lære deg et programmeringsspråk må du lære deg å finne ut av ting selv ved å søke rundt på google, sjekke communities for programmering eller java, etc etc... Din første oppgave er å søke deg opp om dette på forumet her siden det allerede eksisterer flere tråder om dette allerede.
Cheesetothepenguins!
halliballi's Avatar
Notepad++ også compile? Tror du lærer mer av det enn og bruke eclipse som autofyller og slikt?
Begynn å lær hva programmering er. Begynn med et språk som f. eks Python. Deretter finner du selv ut hvilke "programmer" du trenger. På biblioteket borti gata finnes det helt sikkert en bok om f. eks java som nok er vel verdt å lese.
Sitat av zkowie Vis innlegg
Begynn å lær hva programmering er. Begynn med et språk som f. eks Python. Deretter finner du selv ut hvilke "programmer" du trenger. På biblioteket borti gata finnes det helt sikkert en bok om f. eks java som nok er vel verdt å lese.
Vis hele sitatet...
What? Hvordan skal han lære seg å programmere noe som helst uten å ha noe å programmere i? Det er klart man må ha et arbeidsmiljø man liker for å få ha det moro når man programmerer.

Til saken; Eclipse er et veldig mye brukt innen Java-programmering. Det kan virke veldig stort til å begynne med og det er sikkert en haug med greier du aldri kommer til å bruke, men samtidig fungerer det veldig godt. Den slår automatisk opp i manualer, fullfører automatisk funksjons- og variabelnavn, du kan endre farger og fonter, og mye mer. Jeg har god erfaring med programmet og har benyttet det mye når jeg har jobbet med PHP (og Java, selvfølgelig). Du kan laste ned "plugins" som gir deg flere funksjoner og mer hjelp.

På UiB brukte jeg et program som heter BlueJ, som gir deg en visuell fremstilling av prosjektet ditt (alle klasser fremstår som bokser og ved hjelp av streker mellom disse boksene kan du se hvilke klasser som extender hverandre). Det er litt merkelig og fryktelig nybegynner-ish, så jeg vet ikke om jeg tør å anbefale det, men det finner der ute.
Sist endret av Pløyd; 6. august 2012 kl. 18:31.
Sitat av zkowie Vis innlegg
Begynn å lær hva programmering er. Begynn med et språk som f. eks Python. Deretter finner du selv ut hvilke "programmer" du trenger. På biblioteket borti gata finnes det helt sikkert en bok om f. eks java som nok er vel verdt å lese.
Vis hele sitatet...
Kidden har lyst til å programmere i Java, og så anbefaler du å begynne med Python? What?!?
Og man trenger selvfølgelig en editor om man skal lære seg programmering, dette er ikke alltid like lett å finne ut av selv. Det finnes en hel haug av IDE's der ute.

Topic:
Eclipse, NetBeans, jEdit.
En av disse skal gjøre nytten for deg og gi deg alt du trenger.
Beklager for post over, tror jeg skimma posten litt, evt svarte på feil tab.

Til saken, både på NTNU de to første årene, samt HIST, i fagene som tar for seg Java der, blir Eclipse mye brukt, av grunnene som er nevnt over. Autofullføring og veldig lett å slå opp ting du ikke forstår deg på, samt den importerer alle bibliotekene du bruker av seg selv. Etter man har fått seg en grunnforståelse av Java og hva man kan gjøre med det, er det nok smart å sette seg inn i NetBeans, en fin måte og sette sammen større programmer på, og veldig enkelt å slå sammen flere prosjekter. Forslår også http://javabok.no .
Sitat av F4celess Vis innlegg
Eclipse er det jeg brukte i mitt forsøk på Java.

Mener å huske at Notch (Minecraft) bruker det også.
Vis hele sitatet...
Bare litt oftopic: Notch er egentlig ikke så god til å code i forhold til Jeb som nå har tatt over! Men jeg digger mannen uansett
Jeg liker godt Notepad++, funker utmerket godt til mitt bruk :-)
Sitat av halliballi Vis innlegg
Notepad++ også compile? Tror du lærer mer av det enn og bruke eclipse som autofyller og slikt?
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke nødvendigivs å bruke autofyll i eclipse selvom det er fult mulig : )
Med mindre man skal ha eksamen i faget er det helt bak mål å bruke en vanlig tekst-editor etter min mening. At man lærer raskere tror jeg bare er tull. Det eneste du lærer er ubrukelige ting som du lærer rimelig raskt uansett så fort du starter med et skikkelig IDE. Det er ingen grunn til å kuke rundt med manuell syntakssjekk -og importdeklarasjoner med mindre det finnes et veldig spesifikt behov.

Gå for Eclipse.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
vim .
Vis hele sitatet...
vim er noe man ikke foreslår til en nybegynner. Det er jo en av de få tingene her i verden med værre læringskurve enn Eve online. Sure, det er et bra verktøy når man kan det - men det tar lang tid å komme dit. Og i begynnelsen må man fokusere på å lære seg å programmere, ikke på å pugge hotkeys.
det grunnleggende i vim er ikke spesielt vanskelig. 'i' for å komme i insert mode, så ":wq" for å write and quit. så lærer man mer og mer etterhvert som man bruker det.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
det grunnleggende i vim er ikke spesielt vanskelig. 'i' for å komme i insert mode, så ":wq" for å write and quit. så lærer man mer og mer etterhvert som man bruker det.
Vis hele sitatet...
Ville du heller anbefalt en som skal lære seg å sykle å starte med å bygge et småfly fra bunnen av?

Jeg kan si mye godt om vim og emacs, men jeg ville ikke anbefalt noen som ønsker å lære seg programmering å sette seg ned og forstå en kompleks editor som ikke forenkler læresituasjonen det minste.

En IDE som Eclipse er som en sykkel med 99 gir OG støttehjul man kan ta av selv. Mange andre editorer for andre språk er også veldig likt utseendet til Eclipse (se CodeBlocks og Aptana Studio f.eks.) og om du først lærer deg det ene så får du automatisk mye gratis om du noen gang går over til de andre.
analogien din gir liten mening. det er som sagt veldig enkelt å gjøre 'i' for å komme i insert mode, og så bare bruke det som notepad. så lærer man underveis. vim har videre en veldig fin tutorial.

forøvrig vokste jeg opp med slackware og er ikke vant med støttehjul. det er vanlig mentalitet blant hackers og unixbrukere å kaste seg inn i alt på en gang. man tjener mye på det om man er motivert. evnen til å ta til seg mye informasjon er det aller viktigste for en programmerer - særlig even til å ta til seg informasjon man ikke umiddelbart har bruk for. men dette er en annen diskusjon. jeg holder på mitt argument om at å bruke vim til enkle ting som å skrive inn tekst er meget enkelt.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
forøvrig vokste jeg opp med slackware og er ikke vant med støttehjul. det er vanlig mentalitet blant hackers og unixbrukere å kaste seg inn i alt på en gang. man tjener mye på det om man er motivert. evnen til å ta til seg mye informasjon er det aller viktigste for en programmerer - særlig even til å ta til seg informasjon man ikke umiddelbart har bruk for. men dette er en annen diskusjon. jeg holder på mitt argument om at å bruke vim til enkle ting som å skrive inn tekst er meget enkelt.
Vis hele sitatet...
Vim er fantastisk til å skrive tekst. En veldig bra editor som kan gjøre mange triks som få andre teksteditorer kan gjøre likedan. Men å utvikle kode er så ekstremt mye mer enn bare å skrive tekst.

Se for deg en startsituasjon for en nybegynner i Java. Man trenger å se syntaksfeil raskt, å bla opp i dokumentasjon for invdividuelle funksjonskall, fikse import-statements og tracke ting som er public/private/static og brukt uriktig for kompilering. Neste steg er å kjøre programmet, gi litt input, kanskje sette noen breakpoints og inspisere variabler for enkel debugging. Etterhvert utvides kanskje bruken til å involvere flere klasser med ulike koblinger, kanskje flere tråder, og da trenger man oversikt over alle ressursene i prosjektet. Det er vel mulig å gjøre dette i Vim og Emacs, men det vil kreve mye krangling med scripts, plugins, tabs, rekonfigurering og Googling. Analogien min forsøkte å påpeke at fra et "lære seg programmering"-perspektiv så er den minst produktive måten å gå frem på å bruke tiden på å lære seg et altfor generelt verktøy som ikke passer formålet. Det er ikke kritikk mot Vim som en teksteditor med mye funksjonalitet, men kritikk mot Vim som et verktøy for å lære seg programmering fra bunnen av.

Hvis trådstarter hadde vært en "hacker og unixbruker" som deg hadde vel ikke denne tråden sett dagens lys til å begynne med. Man kan også sette av tid til å lære en editor på et annet tidspunkt hvis det er ønskelig.
Bruker alltid TextPad til Java. Den kommer med en innebygd compiler, men kan også compile det selv :P

Og om du har en MacBook anbefaler jeg CodeRunner. Har det på min Mac, og det er en veldig fin editor!

Den appen koster 70 kroner, men det er den fult verdt!
Sist endret av OOPHP; 14. august 2012 kl. 16:40.
Bruk eclipse du, jeg lærte meg å kode med det og er utrolig fornøyd!
Bruker også ecilipse til tider selv!
Tror du skal gå for eclipse. Ser at noen folk foreslår alt fra notepad++ til vim. Personlig så havner jeg nok selv i den siste kategorien, men man starter ikke der når man skal programmere i Java. De fleste tutorials rundt om kring på nettet viser eksempler med Eclipse, og om du senere vil lage programmer til Android (som også bruker Java) så har google sine egne plugins til Eclipse (og kun Eclipse). Så alt i alt ser jeg ingen grunn til å ikke begynne med Eclipse.

Når du har lært deg å programmere så kan det hende at du føler for å gå over til rene tekstbehandlere som Vim eller Notepad++ med kun noen få pluggins som du selv velger ut. Derimot om du begynner i denne enden så kommer du til å slite med å komme i gang med programmeringen siden du vil bli sittende å lure på hvordan du skal sette opp alt. Hvordan får du compileren til å fungere, hva er de forskjellige "modusene" til VIM, hva i huleste gjorde jeg nå, osv..

Btw folkens; en ekte "pro" bruker verken Eclipse, Notepad++ eller Vim. Han lager sitt eget program spesielt tilpasset hans behov!

TL;DR Gå for Eclipse viss du vil lære deg Java
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hvis du tenker og lære java, vil jeg anbefale denne spillelista med tuts !

Har sett litt på andre språk han lærer bort, og han gjør alt ekstremt lett å forstå