Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2124
Hei!

Jeg har ganske dårlig syn på ene øyet, type -5,75. Bruker briler, men det er litt ucomfy, så jeg tenker kontaktlinser.

Noen som har tips om noen? Jeg vil ha noen som er lett å få på, har forsøkt før og hadde store problemer med å få dem innpå øyet.

Kjøper dere å nett?
Jeg kjøper hos brilleland.
Bruker iWear DD Supreme, det er de eneste som ikke "gjør vondt" på øyet..
De andre gjør ikke vondt, men de strammer ubehagelig, men det gjør ikke disse.
Sist endret av PerPerPerPer; 1. mars 2012 kl. 20:57.
du må først og fremst komme deg til optikker og høre om det faktisk er mulig og få linser, og evt hvilken kromming de skal ha osv

kjører selv på med mnd`s linser, men har dog ikke så dårlig syn 0.75 på det ene øye og skeivhornhinne med 0.25 på det andre men linser er digg ja, men sku noen ganger ønske jeg hadde briller til avlastning, men det har jeg ffs ikke råd til

bruker for øvrig Bausch & lomb sine purevision og purevision toric, og eneste problemet jeg opplever er tørrhet på kvelden, men en sprut med systane og vips er det like godt igjen
Sist endret av tribalgoth; 1. mars 2012 kl. 20:59.
Sjefsbikkja
sparco's Avatar
Siden du skal bestille for første gang er det lurt å gå til en synsundersøkelse / øyelege før du bestiller på egenhånd.
Jeg har hatt linser før, og vært hos optiker. Så det er ikke noe stress. Men de jeg fikk da klarte jeg ikke. Derfor jeg spør
Du trenger månedslinser. De varer i 1 måned og man kan sove, dusje og gjøre så og si alt med de på. Såklart er det en tilvenningsfase, men etter de første ukene så merker du ikke at de er på en gang.

Jeg kjøper fra www.visiondirect.com, de er veldig pålitelige. Bausch og Lomb er meget gode og solide.

Linser i Norge koster masse, i USA halvparte så masse. Med det forenklede tollgebyret på importvarer sparer du likevel 30-40% av det du får på markedet i Norge.
Sist endret av Bandit88; 1. mars 2012 kl. 23:18.
Sitat av Bandit88 Vis innlegg
Du trenger månedslinser. De varer i 1 måned og man kan sove, dusje og gjøre så og si alt med de på. Såklart er det en tilvenningsfase, men etter de første ukene så merker du ikke at de er på en gang.
Vis hele sitatet...
Det er jo akkurat det samme som dagslinser.. Forskjellen er at dagslinsene kan man kaste om kvelden, men månedslinsene må man vaske?

Har aldri prøvd månedslinsene pga dette, dagslinser er mye mer praktisk for meg.
vanlige dagslinser kan man bruke ei uke minst!
http://www.contactlenses.co.uk/
Der er det billigst i følge min research. Kjøper dagslinser dog. Føler alle er like dårlig, så tar det billigste.

Hadde Brilleland før.
Jeg bruker Air-Optix, desse kjøper jeg hos den lokale otikerforhandleren Jeg bruker månedslinser, og det funker for meg.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Det er jo akkurat det samme som dagslinser.. Forskjellen er at dagslinsene kan man kaste om kvelden, men månedslinsene må man vaske?

Har aldri prøvd månedslinsene pga dette, dagslinser er mye mer praktisk for meg.
Vis hele sitatet...
Månedslinser byttes 1 gang i måneden. Man tar de ikke av for vasking, det er tøys.

Så istedet for å stresse foran speilet når man er sen til jobben kl. 7 på morran kan man heller bare våkne med perfekt syn.
Det er umulig å vite hvillke linser du vil like. Du må neste bare prøve litt forskjellige. Bruker selv Bausch & Lomb SofLens Daily og er veldig fornøyd.
Kjenner til problemet. Sliter ENORMT med å få på linser. Rekker aldri å ta de på før jeg må ut. Jeg har prøvd flere forskjellige typer og alle er vanskelige å få på. Jeg regner dog med at dette kun går på trening.

Nå om dagen går jeg heller rundt og ser dårlig enn å holde på med det styret der. Tar på meg briller når jeg er på jobb/skole/ser film osv.

Sitat av Bandit88 Vis innlegg
Månedslinser byttes 1 gang i måneden. Man tar de ikke av for vasking, det er tøys.

Så istedet for å stresse foran speilet når man er sen til jobben kl. 7 på morran kan man heller bare våkne med perfekt syn.
Vis hele sitatet...
Hørtes digg ut, men dette er jo ikke anbefalt på noen som helst måte? Det blir jo tørt bak linsa og kan vel skade over tid?
Så det finnes de man kan ha på hele tiden, over tid? Det skulle jeg gjerne hatt. Sånne at jeg slipper å ta av. Slik at det er som om jeg har perfekt syn
Det finnes natt og dag linser man bruker døgnet rundt i opptil en mnd Jeg bruker det selv, og er veldig fornøyd!
Bruker selv dagslinser og dette fungerer helt greit for meg egentlig.

Det som er ille er om man sovner med linsene på og våkner med helt røde og tørre øyne. Det som enda verre er om du skal ha på deg nye linser igjen med en gang du har tatt av de du har sovnet med, makan til smerte.

Har selv -6.50 på begge øyne og bruker Dailies (tror det er det de heter) fra Specsavers.
Det er liten forskjell på linser når det gjelder å ta dem av og på, selv om de som er mest behagelig ofte er de mykeste, altså er de vanskeligere å ta på. Når det gjelder dagslinser vil jeg anbefale Acuvue TruEye eller Moist, det er absolutt de beste dagslinsene jeg har prøvd, og jeg har pløyd gjennom mange par. De er riktignok ganske dyre, så passer bra hvis du ikke bruker linser hver dag!

Akkurat nå bruker jeg Acuvue Oasys 14 dagerslinser fordi de er billigere hvis man har skjeve hornhinner. Disse kan man bruke en uke i strekk, sove med og alt. Men da holder de altså bare en uke, og ikke 14 dager.

Og til dere som sier man kan bruke dagslinser i mange dager: ÆSJ. Det skal man bare gjøre i nødstilfeller, og da MÅ man hvertfall skylle og vaske dem imellom. En kontaktlinse (og spesielt en døgnlinse som ikke er laget for sånn bruk) blir så full av belegg og bakterier at jeg vil sammenligne det å gå med dem i en uke med å bruke samme undertøy i 14 dager. Utrolig ekkelt og uhygienisk, skift ALLTID linser etter anbefalt tid selv om de kanskje "kjennes OK ut."

(Jeg jobber altså hos optiker, jeg er ikke bare en bedrevitende douche, altså )
Sist endret av Catnip; 2. mars 2012 kl. 09:18.
jeg har selv samme styrke som deg. Jeg bruker mnd linser. Jeg kan ikke fordra en dags linser, da de blir ALT for myke, og jeg har ikke sjangs i havet til å plasserer de på!
Jeg har gått fra dagslinser til månedslinser.
Jeg byttet etter 2 måneders tid dagslinsene mine til et annet merke, etter å ha snakket med optiker og fortalt om at jeg synes jeg ble så tørr på øyet etter 7-8 timer. De jeg da fikk, var mye bedre. Samtidig merket jeg at jeg heller ville ha månedslinser.

Nå, med månedslinser, slipper jeg problemet med å ta på meg linser om morningen - det er ikke et STORT problem i seg selv, men jeg er så uendelig trøtt, og trøtt + ta på linser er en dårlig kombinasjon. Samtidig slipper jeg den evige kampen om å få av meg linser når jeg har drukket litt for mye(når jeg da til slutt gir opp og tenker "fuck it, tar det i morra" og våkner opp etter å ha sovet med dagslinser...ugh.)

Men kort fortalt: Snakk med optiker.
Sitat av Source Vis innlegg
Kjenner til problemet. Sliter ENORMT med å få på linser. Rekker aldri å ta de på før jeg må ut. ?
Vis hele sitatet...
Seriøst? Tok vell meg 1-2 måneder å øve det skikkelig inn, nå får jeg de inn på et halvt minutt maks.
Elsker linser, hater briller.
Det er som sagt tidligere i tråden en vanesak å få de på fort. Når jeg begynte hadde jeg problemet med at øyet ville lukke seg så snart fingeren kom i nærheten, men etter to ukers tid gikk det uten problemer. Er bare å prøve litt forskjellige teknikker, ha de forskjellige stedet på fingeren når du putter de inn. Høyrelinsen min må ligge en del til høyre og ned på fingeren for å få den inn, venstrelinsen ligger vanlig midt på og er ingen problem.

Aaaaaanyways, bruker 2-ukers linser som jeg putter i slik rensevann når jeg legger meg, og er veldig fornøyd. Bruker kanskje maks 1 minutt på å ta de av å legge på rens / ta de ut, sette på og skylle beholderen hver dag, ikke noe å klage på. Vil også anbefale deg å gå til din optiker å fortelle hvilke linser du hadde problemer med, og hvilke problemer du hadde, så kan de hjelpe deg mot linser som er bedre på akkurat de punktene.