Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 5089
Først, la meg definere premisset for hva jeg spør om:

Det er noe mellom reform og revolusjon. Ingen høygaffler eller looting, men samtidig en fundamental endring av hvordan vi gjør ting her til lands. Altså såpass fundemtanle og omfattende at det ikke vil vøre mulig å gjennomføre uten nok stemmer til 50% flertall og grunnlovsendring.Hvis det er sånn det fungerer da. Uansett bare detaljer.

Min mening er at vi må flytte store deler av midlene, gjerne skru opp oljekranen langt forbi hva de drømmer om nå - og investere.

Vi har et investeringsfond - kalt pensjonsfondet. Hvor forbanna retardert er det ikke p kalle en nasjons sparepenger for ett pensjonsfånd? Nasjoner har ikke for vane å dø, men det er dit vi er på vei. Ikke zombie-apocalypse dead; snarere dødt å regne i praktiske øyemed.

Industrien krymper. Oljen kan vare 20 år, kanskje mye mer, det blir like håpløst som å gjette hvor lenge det er til India kan få kjenne litt på hvordan det er å ta imot Norske ingeniørstudenter som tvinges ut for å ikke løre seg fag som er like døde som ovenstående metafor.

Vi har 3 store, eller, gigantiske offentlige institusjoner som pr nå står for utdelingen av så store beløp at jeg overlater dem til fantasien,

Ingen som har penger gjør noe med dem; ingen investeringer kan forventes å slå investeringen det er å kjøpe seg eiendom og bli rik på å skape akkurat ingen jævla ting.

Ta en titt på oljeprisen, historisk sett, mot dollars/NOK. For det første, merk krisen fra 2014. Krise?? Det var jo enda latterlig høyt, og industrinorge krympet i panikk. Så stiger oljeprisen igjen og samme julegris som skyldte på en urettferdig verden bare noen år tidligere stpår som churchill og hyller den heroiske innsatsen til alle omstilte og NAV'ede som kunne gå tilbake på jobben.

I tillegg til å følge oljeprisen helt slavisk, ser dere hva mer? Den relative verdien synker. Industrien synker, gjelden øker og den patriotiske "Vi er i Norge og vi er best fordi vi fortjener det"-feelingen jeg fikk inn med morsmelken bør ingen fortelle hverandre i disse dager, for nå er vi blitt noen late, underutviklede bønder forpliktet til et byråkrati som kun har gitt oss flere selvmord, overdoser og kontrollinstitusjoner enn sammenlignbare land.,

Vil dere det, egentlig?

Eller er dere likegyldig - kanskje til og med imot det?

Vi er en nasjon som gjennom helt absurde inntekter og en spesiell synergi mellom jantelov og fornektelse har klart å skape en flott fasade på et stadig mer belånt hus. Huset vokser mer og mer fast, oljeinntektene vet ingen hvor lenge vi vil beholde og dagens system er totalt uten evne eller vilje til å kutte ned på den monstrositeten av en kreftbyll som har spredd seg selv inn i våre tidligere privateide industristoltheter.

Dette er bare tanker og jeg mener ikke å diskutere punkt for punkt fanatisk, jeg er egentlig mer interessert i hva dere tenker:

- Hvor utviklet må vi som nasjon bli før "jeg sitter på makten så jeg vet best"-konservatisme forsvinner? Dette mener jeg er den store utfordringen - vi må få folk til å slutte å kjempe mot forandring, for forandring er faktisk til det bedre! For alle, utenom egoet til dem som gjerne tenker de har gjort seg fortjent til makt uavhengig av hvor dårlig den forvaltes.

Hvordan kunne vi kombinert teknokrati med demokrati på en optimal måte?

Hvordan kunne vi sikret fremtidig inntekt? (Si oppdrettsnæringen og jeg skyter deg i trynet gjennom skjermen. Sjekk proporsjonaliteten. Og send noen sinte tanker til landsforrederne som snart har gjort det like enkelt å dyrke fisken i Vegas enn å fly den herfra).

Vi må oppnå en ekstrem oppsving i kompetanseevne og vi må spytte enorme summer inn i automasjon og børekraftig industri. Ikke fordi vi trenger det selv, men fordi det er næringer det er mulig å nå samme salgsvolum som vi i dag har fra oljen - og far beyond.

Tror dere vi kunne reist oss? Som Putin's Russland reiste seg etter nesten total ødeleggelse? Tyskland fra ruin? USA fra prærier og skalper?

Eller er det for sent? Skal vi fordømmes til ubetydelig middelmådighet for all fremtid - vel vitende om at vi hadde det perfekte utgangspunktet for å bli det fyrtårnet i verden min far en gang lurte meg til å tro

Vet noen av modsa her er sykt uenig og grenser mot fornærmet når jeg lasher ut mot teknologer i Norge, og med skrivefeil og dårlige formuleringer blir det fort gjort p slette innlegget.

Men please, ikke missforstå!

Vi er faktisk best i verden, fordi vi sitter på det største potensialet. VI har tilliten, integriteten, midlene og teknologene. Vi har jo faen kjørt opp olje fra bånn av Nordsjøen i mange tiår; roughnecks som står å bader i olje og løsrevne bodyparts gir en grei sammenligning av hva vi gjør npr vi gjør det skikkelig og står bak det med den stoltheten vi fortjener.

Men oljen kan vi nå. Nå må vitenke nytt, få Svenskene til å skjemmes over Volvo og virkelig vise hva ett forent folk kan utrette om folk bare slutter å være så forbanna ego. Veldig store deler av den Norske arbeidskraften burde vørt satt på en solid borgerlønn for å sikre verdige liv og for å fjerne den virkelige byråkratiske monstrositeten: NAV!


Har du inntekt over 30.000,- !? Nei/JA. Antall unger: faste medisiner? N ->sum ut. Helt automatisk. Det ville gitt folk verdige liv, det ville fjernet narkisene som dere kjenner de og gitt alle barn anledningen til å forlate Oslo Øst, uansett. I tillegg til økt sirkulasjon i økonomien ville den virkelige genistreken her være å spare inn hele olje-differansen i ett jaffs.

NAV må forstå at NAV er mer meningsløst enn kampfly til 100 milliarder. Flyene er i alle fall fete og kan brukes i filmer.
Sist endret av Tøffetom; 6. november 2019 kl. 07:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Min mening er at vi må flytte store deler av midlene, gjerne skru opp oljekranen langt forbi hva de drømmer om nå - og investere.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne, Tøffetom...

Staten er midt i et klimasøksmål på grunn av oljen, og du vil skru opp krana?

Er du helt sikker på at du ikke vil ha old school revolusjon?
Sist endret av Svartbak; 6. november 2019 kl. 08:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tenk deg at du er en veldig smart og skarp person. Du gjennomfører hele grunnskolen og videregående med gode karakter. Du går videre til et godt universitetet hvor du velger hva du har lyst til å jobbe og leve av. Du skriver en bachelor om et spesifikk tema, så går du videre på master og spissfordyper deg innen et spesifikk fagområde.

Nå har du en master og er på mange måter en "ekspert" på det fagområde. Du er ingen professor med doktorgrad, men du har god peiling på ditt fagfelt. Videre opparbeider du deg en god arbeidserfaring innenfor ditt nisjeområde.

La oss si samfunnet i Norge er konstruert av mange sånne nisjeområder. I hver nisjeområde jobber det en eller flere kompetente mennesker som har viet store deler av livet sitt til sitt fagfelt. De oppdaterer seg på den siste forskningen, de leser de siste fagmagasinene og fagavisene som omhandler deres fagfelt. Og de jobber med det området hver eneste dag.

La oss videre si at alle disse nisjeområdene kombinert utgjør den helheten som vi kaller Norge. Dette foregår helt i fra toppen og helt til bunnen.

Da mener jeg ikke toppen fordi de er verdt mer enn andre, men fordi de besitter en spesiell type kompetanse som gjør de egnet til å trekke beslutninger på et høyt nivå. Og det samme med bunnen, at det er mennesker som besitter en spesiell type kompetanse som gjør de egnet til å trekke beslutninger på et lavt nivå.

Om olje:
Norge er ikke det eneste landet med mye olje her i verden. Men vi er et av de få landene som har latt rikdommen gå hele befolkning til gode. Se gjerne til Saudi-Arabia og prøv å forestille deg hvilket liv du ville hatt der. Eller Venezuela!

Norge gjør det altså godt fordi hver arbeidstime her i Norge er veldig effektiv. Vi har teknologien til å få utført veldig mye arbeid på relativt kort tid og med relativt få folk. Det har blitt investert i folket ved å blant annet tilby gratis utdanning. At hvert menneske i Norge har høy kompetanse innenfor et felt gagner hele samfunnet som en helhet.

I løpet av denne tråden har du som enkelt person nevnt fagfelt som berører tusenvis av mennesker. Det betyr at det daglig sitter tusenvis av høyest kompetente mennesker og funderer på akkurat de samme tingene. Den eneste forskjellen mellom deg og de, er at de vet at de er eksperter på sin nisje og sitt fagområde, mens du spyr ut oppgulp om mange ulike fagområdet av gangen uten å tilsynelatende ha noen slags form for kompetanse eller kunnskap innenfor noen av de berørte emnene.

Jeg tror Norge klarer seg mye bedre uten innspill fra deg!

Jeg våger å svare deg på denne tråden, for det er tydelig basert på flere av tingene du sier, at du ikke har så god kompetanse på disse områdene, men jeg kommer på ingen som helst måte å mene at jeg vet løsningen på tingene du lurer på. Der må jeg nesten bare sette min lit til de kompetente menneskene som har med det, akkurat som jeg stoler på at jeg er kompetent innenfor mitt eget fagfelt.
Sist endret av Ardluh; 6. november 2019 kl. 18:48.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Svartbak Vis innlegg
Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne, Tøffetom...

Staten er midt i et klimasøksmål på grunn av oljen, og du vil skru opp krana?

Er du helt sikker på at du ikke vil ha old school revolusjon?
Vis hele sitatet...
Ehm, nå er det sånn en trillion på bok, så det spørsmålet er forsåvidt ikke relatert til netto produksjon - dette er et spørsmål forvaltning av sparepengene våre.

Enda vi har mye penger,, veldig mye, relativt til normalen (som jo er gjeld), så er det ikke noe som forandrer noe som helst i det lange løp. Oljefondet tilsvarer ikke mer enn et par års nasjonalprodukt og vil strødd utover utrette akkurat det det har utrettet så langt - massiv økning i kostnader.

Hvordan er det ellers mulig at vi bruker så mye mer penger på å mer eller mindre tilby samme levestandard som våre skandinaviske naboer?

Det som derimot kunne hatt noe å si for barnebarna dine, var om pengene ble brukt til å skape bærekraftig, ekspnentiell vekst i økonomien.

Dette er i alle fall hva jeg intuitivt tenker om saken, en sak jeg strengt tatt kan veldig lite om. Tenkte bare det ville være interessant å få høre hvorfor jeg er på viddene, så hvor du begynner blir litt opp til deg. Ett sted må du vel uansett velge, for så vidt jeg kan se avslutter du bare med å erklære problemstillingen min for ignorant til å fortjene et svar.

Sitat av Ardluh Vis innlegg
Tenk deg at du er en veldig smart og skarp person. Du gjennomfører hele grunnskolen og videregående med gode karakter. Du går videre til et godt universitetet hvor du velger hva du har lyst til å jobbe og leve av. Du skriver en bachelor om et spesifikk tema, så går du videre på master og spissfordyper deg innen et spesifikk fagområde.

Nå har du en master og er på mange måter en "ekspert" på det fagområde. Du er ingen professor med doktorgrad, men du har god peiling på ditt fagfelt. Videre opparbeider du deg en god arbeidserfaring innenfor ditt nisjeområde.

La oss si samfunnet i Norge er konstruert av mange sånne nisjeområder. I hver nisjeområde jobber det en eller flere kompetente mennesker som har viet store deler av livet sitt til sitt fagfelt. De oppdaterer seg på den siste forskningen, de leser de siste fagmagasinene og fagavisene som omhandler deres fagfelt. Og de jobber med det området hver eneste dag.

La oss videre si at alle disse nisjeområdene kombinert utgjør den helheten som vi kaller Norge. Dette foregår helt i fra toppen og helt til bunnen.

Da mener jeg ikke toppen fordi de er verdt mer enn andre, men fordi de besitter en spesiell type kompetanse som gjør de egnet til å trekke beslutninger på et høyt nivå. Og det samme med bunnen, at det er mennesker som besitter en spesiell type kompetanse som gjør de egnet til å trekke beslutninger på et lavt nivå.

Om olje:
Norge er ikke det eneste landet med mye olje her i verden. Men vi er et av de få landene som har latt rikdommen gå hele befolkning til gode. Se gjerne til Saudi-Arabia og prøv å forestille deg hvilket liv du ville hatt der. Eller Venezuela!

Norge gjør det altså godt fordi hver arbeidstime her i Norge er veldig effektiv. Vi har teknologien til å få utført veldig mye arbeid på relativt kort tid og med relativt få folk. Det har blitt investert i folket ved å blant annet tilby gratis utdanning. At hvert menneske i Norge har høy kompetanse innenfor et felt gagner hele samfunnet som en helhet.

I løpet av denne tråden har du som enkelt person nevnt fagfelt som berører tusenvis av mennesker. Det betyr at det daglig sitter tusenvis av høyest kompetente mennesker og funderer på akkurat de samme tingene. Den eneste forskjellen mellom deg og de, er at de vet at de er eksperter på sin nisje og sitt fagområde, mens du spyr ut oppgulp om mange ulike fagområdet av gangen uten å tilsynelatende ha noen slags form for kompetanse eller kunnskap innenfor noen av de berørte emnene.

Jeg tror Norge klarer seg mye bedre uten innspill fra deg!

Jeg våger å svare deg på denne tråden, for det er tydelig basert på flere av tingene du sier, at du ikke har så god kompetanse på disse områdene, men jeg kommer på ingen som helst måte å mene at jeg vet løsningen på tingene du lurer på. Der må jeg nesten bare sette min lit til de kompetente menneskene som har med det, akkurat som jeg stoler på at jeg er kompetent innenfor mitt eget fagfelt.
Vis hele sitatet...
Interessant. Jeg trodde helt frem til siste avsnitt at du var enig med meg, det du sier stemmer jo stort sett. Du har også rett i at vi er tjent med at eksperter innen sine respektive fagfelt tar relaterte avgjørelser på vegne av folket, men det er jo på ingen måte sånn det fungerer. Avgjørelsene blir tvert imot tatt av noen som stort sett ikke er eksperter på noe annet enn politisk karriere.

Forøvrig har jeg veldig tung og bred kompetanse både på papiret og i praksis, uten at det har noe som helst med verdien av min argumentasjon som helhet å gjøre. Jeg kan dog skyte inn at for mitt fagfelt, som er et veldig relevant et, så sitter ingen og oppdaterer seg på forskning og indistruell utvikling. Vi har fått et kompetansevakuum som vil resultere i paniske tilstander når omfanget og konsekvensene til slutt blir kjent, men som du dessverre illustrerer så altfor godt så har vi ikke kultur for selvransakelse av denne art.

Tror du virkelig at Norge er et land der innbyggerne jobber mer effektivt time for time, i perfekt i symbiose med en like effektiv, teknologisk oppdatert industri? Faktum er at det er land med lavere lønninger som investerer tyngst, relativt sett, i industriell automasjon. Dette er en overraskende realitet som ikke akkurat gir mening intuitivt.

Og ærlig talt, hvis vi gikk inn for å bruke oljepengene på en mer pragmatisk måte, tror du da vi ender opp som Venezuela?

Det ville vel vært de samme smarte hodene du nevner som ville tatt utgangspunkt i det samme velfungerende samfunnet, på jakt etter måter å sementere rikdommen vi ble velsignet med fremfor å la den forsvinne ut i subsidiering av ineffektivitet?

...Eller, det ville vel vært det, ideelt sett. Igjen, det er ikke de som er best egnet til å ta beslutnngene som tar de, det er de folkevalgte som både mangler kompetansen, uavhengigheten og objektiviteten gode beslutninger forutsetter.

Vil bare legge til at jeg ikke har lagt noe arbeid ned i dette her, så jeg må bare beklage om det fremstår som "oppgulp Norge klarer seg bedre uten". Jeg tror likefult at det skal være mulig å fange essensen av argumentasjonen, og jeg er strengt tatt mer interessert i å høre andre sine refleksjoner rundt emnet enn den generelle "dette er ikke oppe til diskusjon og du er en uutdannet idiot om du ikke forstår det".

Jeg vet at dette vil være den kollektive sannheten i lang tid fremover, uavhengig av om jeg har rett eller ikke. Jeg spør bare for å se om det er noe jeg ikke har tenkt over, noe som er godt mulig. At jeg ikke kommer til å "vinne" noen diskusjon her, det vet jeg like godt som jeg driter i det.
Sist endret av Tøffetom; 21. november 2019 kl. 05:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Vil bare legge til at jeg ikke har lagt noe arbeid ned i dette her, så jeg må bare beklage om det fremstår som "oppgulp Norge klarer seg bedre uten". Jeg tror likefult at det skal være mulig å fange essensen av argumentasjonen, og jeg er strengt tatt mer interessert i å høre andre sine refleksjoner rundt emnet enn den generelle "dette er ikke oppe til diskusjon og du er en uutdannet idiot om du ikke forstår det".
Vis hele sitatet...
Jeg tror du misforstår argumenters funksjon. Hvis andres meninger hovedsaklig er motsatt av din egen er det mangelen på konkrete argumenter som gjør det umulig å diskutere.

Du feilrepresenterer meningsmotstanderne dine som uinteresserte i tenking, men tilfellet er (som du delvis innrømmer selv) at du ikke har gitt oss særlig mye å tenke over.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg vil heller tilbake til en form for storfamilie / stamme som bor på gårder rundt omkring i landet og driver stort sett produksjon til egen husholdning samt byttehandel / salg. Kall det gjerne anarki.

På den måten får vi utnyttet store deler av landet med fin beitemark som forgubbes for hvert år som går per dags dato.

Så lenge profitt ikke nødvendigvis er målet vil ikke omfattende utbygging bli lite aktuelt og naturen vil bli skånet.

Få tilbake raser som ur-okse, ullgris og andre hardføre dyr som tåler kulde godt og gir mer næringsrikt kjøtt og fett enn det industrielle greiene vi finner pakket inn i plast i butikkene.
Salting og tørking av mat og de gamle glemte triksene vil igjen bli kjent lære og alle vil ha et stabbur fullt av spekemat verdt mer enn hele sortimentet til Norgesgruppen.

Gjetere vil igjen vandre fjellene med saueflokken sin og ulven vil igjen vite sin plass.

Alle vil glede seg til spesifikke årstider fordi det betyr nye jaktmuligheter eller at torsken kommer tilbake.

Vi går tilbake til hest eller vandring som transport. Det vil senke produktiviteten betraktelig og øke folkehelsen enormt. Hvem har egentlig dårlig tid?

Økonomien vil stort sett dreie seg om jakt og gårdsutstyr samt salg av dyr, pels, kjøtt, fisk, grønnsaker / frukt og klær.

Kollektiv visdom vil deles med naboer og kjente og passerer fra generasjon til generasjon, slik menneskeheten har levd i majoriteten av vår eksistens.

Det var mine utopia ramblings.
Sist endret av andlov5000; 3. desember 2019 kl. 01:34. Grunn: fordi
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Jeg vil heller tilbake til en form for storfamilie / stamme som bor på gårder rundt omkring i landet og driver stort sett produksjon til egen husholdning samt byttehandel / salg. Kall det gjerne anarki.

På den måten får vi utnyttet store deler av landet med fin beitemark som forgubbes for hvert år som går per dags dato.

Så lenge profitt ikke nødvendigvis er målet vil ikke omfattende utbygging bli lite aktuelt og naturen vil bli skånet.

Få tilbake raser som ur-okse, ullgris og andre hardføre dyr som tåler kulde godt og gir mer næringsrikt kjøtt og fett enn det industrielle greiene vi finner pakket inn i plast i butikkene.
Salting og tørking av mat og de gamle glemte triksene vil igjen bli kjent lære og alle vil ha et stabbur fullt av spekemat verdt mer enn hele sortimentet til Norgesgruppen.

Gjetere vil igjen vandre fjellene med saueflokken sin og ulven vil igjen vite sin plass.

Alle vil glede seg til spesifikke årstider fordi det betyr nye jaktmuligheter eller at torsken kommer tilbake.

Vi går tilbake til hest eller vandring som transport. Det vil senke produktiviteten betraktelig og øke folkehelsen enormt. Hvem har egentlig dårlig tid?

Økonomien vil stort sett dreie seg om jakt og gårdsutstyr samt salg av dyr, pels, kjøtt, fisk, grønnsaker / frukt og klær.

Kollektiv visdom vil deles med naboer og kjente og passerer fra generasjon til generasjon, slik menneskeheten har levd i majoriteten av vår eksistens.

Det var mine utopia ramblings.
Vis hele sitatet...


Out of curiosity, hvordan tenker du at f.eks. folk med funksjonsnedsettelser skal klare seg i et slikt bakvendt samfunn? For meg er det der noe som sikkert høres bra ut på papiret for noen få men til syvende og sist gavner det bare dem, de ytterst få altså.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Out of curiosity, hvordan tenker du at f.eks. folk med funksjonsnedsettelser skal klare seg i et slikt bakvendt samfunn? For meg er det der noe som sikkert høres bra ut på papiret for noen få men til syvende og sist gavner det bare dem, de ytterst få altså.
Vis hele sitatet...
Vil ikke si at det er ytterst få som vil være i stand til å drive småskala gårdsdrift, så lenge beina og armene dine fungerer ser jeg ingen grunn til å ikke kunne bidra med et eller annet.
Hele poenget vil jo være at du har et stabilt nettverk av familie og kjente rundt deg som tar vare på deg, du er ikke alene eller plassert på en eller annen helsestasjon hvor sykepleier Gunnhild på 52 tenker på alt hun skal gjøre etter jobb og ikke på hvorvidt du har det bra. Hvis du faller om har du 5-10 andre personer rundt deg til enhver tid som kan ta over samt hjelpe deg.

Folk med f. eks skader eller funksjonshemninger som gjør dem i dårlig stand til å jobbe kan få andre roller i form av enkle oppgaver som å hente egg, se til at dyra har det bra, sy klær eller hull på klær, lage mat o.l. I verste fall trenger de ikke gjøre noen ting hvis de er totalt immobile.
Tror (vet at ganske mange rullestolbrukere ville blitt jævlig pissed på deg når du fåreslår at de ikke trenger å gjøre noe i verste fall. Er du klar over hvor lenge handycappede har kjempet for ikke å være annenrangs borgere, og særlig da de som ikke kan gå!Vårt største ønske, og nå vet jeg at jeg snakker for 99% av alle handycappede, erå være minst mulig avhengig av andre til en hver tid, og teknologi har i såhenseende hjulpet oss helt enormt, det samme med opplysning i form av utdanning og ikke viderespredning fra en tulling av en nabo som sannsynligvis er mye dummere enn meg til å begynne med.

Enda godt vi lever i det moderne samfunnet vi gjør, for folk med handicap på den tida du trolig ønsker deg tilbake til ble ikke sysselsatt på gård, de ble gjemt bort som følge av skam eller døde av mangelfull behandling. Jeg hadde i hvert fall følt meg som en annenrangsborger i det samfunnet du skisserer med tanke på at jeg er blind. Nostalgi er fint det, men vi har det beviselig bedre nå.

Vit at dette på ingen måte går på person, og jeg er så lite selvhøytidelig som du får det, men uttalelser som du skriver over her provoserer meg noe jævlig ass! Ta en tur til India eller Nepal og se hvor fett sånne som meg har det der!
Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Jeg vil heller tilbake til en form for storfamilie / stamme som bor på gårder rundt omkring i landet og driver stort sett produksjon til egen husholdning samt byttehandel / salg. Kall det gjerne anarki.

På den måten får vi utnyttet store deler av landet med fin beitemark som forgubbes for hvert år som går per dags dato.

Så lenge profitt ikke nødvendigvis er målet vil ikke omfattende utbygging bli lite aktuelt og naturen vil bli skånet.

Få tilbake raser som ur-okse, ullgris og andre hardføre dyr som tåler kulde godt og gir mer næringsrikt kjøtt og fett enn det industrielle greiene vi finner pakket inn i plast i butikkene.
Salting og tørking av mat og de gamle glemte triksene vil igjen bli kjent lære og alle vil ha et stabbur fullt av spekemat verdt mer enn hele sortimentet til Norgesgruppen.

Gjetere vil igjen vandre fjellene med saueflokken sin og ulven vil igjen vite sin plass.

Alle vil glede seg til spesifikke årstider fordi det betyr nye jaktmuligheter eller at torsken kommer tilbake.

Vi går tilbake til hest eller vandring som transport. Det vil senke produktiviteten betraktelig og øke folkehelsen enormt. Hvem har egentlig dårlig tid?

Økonomien vil stort sett dreie seg om jakt og gårdsutstyr samt salg av dyr, pels, kjøtt, fisk, grønnsaker / frukt og klær.

Kollektiv visdom vil deles med naboer og kjente og passerer fra generasjon til generasjon, slik menneskeheten har levd i majoriteten av vår eksistens.

Det var mine utopia ramblings.
Vis hele sitatet...
Ble litt rotete rekkefølge, men pytt pytt...

1) Utopia? Det du beskriver her er jo i bunn og grunn vikingtiden. Drap, sykdom og krig overalt, ispedd slaveri, sult, plyndring og fandens oldemor.

2) Det vil alltid være en del som søker etter profitt (eller makt, om du vil). Og når folk er sultne og slitne og dør som fluer hver vinter vil de nok veldig fort glemme hva som var så ille og ønske seg tilbake til de "gode gamle dager". (). Særlig med den

3) "kollektive visdommen" du beskriver. Hva er galt med bøker? Det er fortsatt kollektiv visdom, bare at nå er den tilgjengelig for alle, hele tiden. Og den forsvinner ikke ut av eksistensen bare fordi noen tlfeldigvis dør.

4) Salting og tørking og sånt er da ikke glemt (se punkt tre, eller, tja.. internett?). Men jeg tviler sterkt på at så mange vil ha noe fullt stabbur. Norge er et veldig tøft land å leve i på "gamlemåten".

5) Hvem har dårlig tid? Tja, folk som må på sykehus? Men sykehus finnes vel ikke i denne "utopien". Det samme gjelder vel politi og brannvesen.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Først, la meg definere premisset for hva jeg spør om:

Det er noe mellom reform og revolusjon. Ingen høygaffler eller looting, men samtidig en fundamental endring av hvordan vi gjør ting her til lands. Altså såpass fundemtanle og omfattende at det ikke vil vøre mulig å gjennomføre uten nok stemmer til 50% flertall og grunnlovsendring.Hvis det er sånn det fungerer da. Uansett bare detaljer.

Min mening er at vi må flytte store deler av midlene, gjerne skru opp oljekranen langt forbi hva de drømmer om nå - og investere.

NAV må forstå at NAV er mer meningsløst enn kampfly til 100 milliarder. Flyene er i alle fall fete og kan brukes i filmer.
Vis hele sitatet...
Nå kommer det "endring" uansett, men det er ikke nødvendigvis endring til det bedre.

I fleng kan det nevnes at selv avisene har innrømmet at arbeidsledigheten går mot minst 30% (grunnet den andre maskinalder), det varsles at oljefondet kan miste minst 40% av sin verdi (grunnet fall i børsene, og mulig slutt på handel av olje, kull og gass i amerikansk valuta), vi har verdens minst sunne oppvoksende ungdom (som nettopp varselt av WHO) og vi er verdens nest andre mest feminazi land (ikke at det liksom BETYR noe at med 90% kvinner i skolen så har IQ'en blant lærere gått ned...), så er premisset noe vaklende.

Investere, sier du?

Ja, i Rogaland har de gjort det, sånn bare for å slenge noen penger etter oljealderen, og gnager seg for tiden under fjorden for å lage en festlig liten lekkasje av regionsmidler til statens vegvesen i form av rentebetalinger på lån.
Mens NAV-direktøren har gått ut og sagt at om man står uten arbeid i Rogaland, er det bare å komme seg ut av fylket.

Så det har jeg gjort, og tatt med meg uføretrygda mi til Spania og utover det kan alle de forskjellige innavla byråkratjævlene bare sitte der på kontorene sine og koke på jævelskapen sin.

Men det hjelper jo ikke så veldig mange andre da det ikke er innen rekkevidde (eller ønskelig) å bli uføretrygda, så jeg vil på generell basis foreslå å tilegne seg litt perspektiv.

Litt av det som har hjulpet meg å sette skapet (og sofa-kroken) på plass oppi huet mitt, er å lese meg frem til hva smartere folk enn meg har tenkt seg fram til.
Der er Dmitry Orlov et tips, med bøkene Five Stages of Collapse og Shrinking the Technosphere.

Som oppsummering, våre industrielle samfunn avler frem psykopater og robopater (mennesker som blir som maskiner av å blindt følge en konsensus-basert fortolkning av et snirklete og umenneskelig regelsett, som redegjort for av Lewis Yablonski i boka Robopaths: People as Machines), og økonomisk vekst krymper (som Thomas Pikety har redegjort for i boka Capital in the Twenty-First Century), og arbeidsmarkedet går også i dass (som redegjort for i boka The Second Machine Age og PriceWaterhouseCooper sin rapport
Workforce of the future: The competing forces shaping 2030
).

Executive summary: We're boned.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
I fleng kan det nevnes at selv avisene har innrømmet at arbeidsledigheten går mot minst 30% (grunnet den andre maskinalder),
Vis hele sitatet...
"Avisene har innrømmet" er weasel words. Aviser består av to ting: nyhende og opinionsinnhald. Begge delar har ein avsender, som per se ikkje er avisa.

Viare; du viser ikkje til kontekst. Du ytrer ein påstand. Kva er grunnlaget for påstanden om 30% arbeidsløyse?
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
det varsles at oljefondet kan miste minst 40% av sin verdi (grunnet fall i børsene, og mulig slutt på handel av olje, kull og gass i amerikansk valuta),
Vis hele sitatet...
Says who? Igjen viser du ikkje til kjelde. Kva forutsetninger ligg til grunn for "varselet"?
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
vi har verdens minst sunne oppvoksende ungdom (som nettopp varselt av WHO)
Vis hele sitatet...
Kjelde? Vi ligg stabilt inne på topp tjue på forventa levealder. Det rimer ikkje heilt med at vi har den minst sunne oppvaksande generasjonen.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ife_expectancy
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
og vi er verdens nest andre mest feminazi land (ikke at det liksom BETYR noe at med 90% kvinner i skolen så har IQ'en blant lærere gått ned...), så er premisset noe vaklende.
Vis hele sitatet...
For det første må du jo definere feminazi, og for det andre må du forklare relevansen av det. Også må du vise til kjelde på påstanden din...
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Ja, i Rogaland har de gjort det, sånn bare for å slenge noen penger etter oljealderen, og gnager seg for tiden under fjorden for å lage en festlig liten lekkasje av regionsmidler til statens vegvesen i form av rentebetalinger på lån.
Vis hele sitatet...
Det er uklart kva du snakker om her, utover at du omgir deg med en haug mildt lada omgrep. Kan du konkretisere? Det gjeld strengt tatt resten av innlegget ditt og.
Sitat av kongamf Vis innlegg
Jeg tror du misforstår argumenters funksjon. Hvis andres meninger hovedsaklig er motsatt av din egen er det mangelen på konkrete argumenter som gjør det umulig å diskutere.

Du feilrepresenterer meningsmotstanderne dine som uinteresserte i tenking, men tilfellet er (som du delvis innrømmer selv) at du ikke har gitt oss særlig mye å tenke over.
Vis hele sitatet...
Ok, takk for det innspillet. Jeg skal prøve å imøtekomme innvendingen.


...Det ble litt langt. Skal kanskje prøve meg på det podcast greiene som har blitt nevnt, i så fall skal jeg prøve å forklare hvor jeg kommer fra på en måte som burde fungere bedre for alle parter.

Sitat av andlov5000 Vis innlegg
Jeg vil heller tilbake til en form for storfamilie / stamme som bor på gårder rundt omkring i landet og driver stort sett produksjon til egen husholdning samt byttehandel / salg. Kall det gjerne anarki.

På den måten får vi utnyttet store deler av landet med fin beitemark som forgubbes for hvert år som går per dags dato.

Så lenge profitt ikke nødvendigvis er målet vil ikke omfattende utbygging bli lite aktuelt og naturen vil bli skånet.

Få tilbake raser som ur-okse, ullgris og andre hardføre dyr som tåler kulde godt og gir mer næringsrikt kjøtt og fett enn det industrielle greiene vi finner pakket inn i plast i butikkene.
Salting og tørking av mat og de gamle glemte triksene vil igjen bli kjent lære og alle vil ha et stabbur fullt av spekemat verdt mer enn hele sortimentet til Norgesgruppen.

Gjetere vil igjen vandre fjellene med saueflokken sin og ulven vil igjen vite sin plass.

Alle vil glede seg til spesifikke årstider fordi det betyr nye jaktmuligheter eller at torsken kommer tilbake.

Vi går tilbake til hest eller vandring som transport. Det vil senke produktiviteten betraktelig og øke folkehelsen enormt. Hvem har egentlig dårlig tid?

Økonomien vil stort sett dreie seg om jakt og gårdsutstyr samt salg av dyr, pels, kjøtt, fisk, grønnsaker / frukt og klær.

Kollektiv visdom vil deles med naboer og kjente og passerer fra generasjon til generasjon, slik menneskeheten har levd i majoriteten av vår eksistens.

Det var mine utopia ramblings.
Vis hele sitatet...
Ja det blir bare utopi. Utviklingen vil fortsette og det er det ingen som kan stanse - den absolutt største risikoen for menneskehetens utryddelse er at vi utvikler teknologi som utrydder oss Og ingen har noen løsning - ingne har noen idé om hvordan vi skal kunne stanse oss selv i å utvikle vår egen undergang.
Sist endret av Tøffetom; 3. desember 2019 kl. 15:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er uklart kva du snakker om her, utover at du omgir deg med en haug mildt lada omgrep. Kan du konkretisere?
Vis hele sitatet...
Rogfast, som er en del av denne vei-greia her.

Ser på det hele som en norsk form for sky-skraper indeksen, sammen med selvsagt "forbygging" av boliger.
For hvilken verdiøkning vil disse veiene (og broene, og tunnelene, og flyte-røra?!) gi, som ikke ferjer kunne gitt? Det spør man seg jo også om, nå.

Poenget her er da at man kan ikke bare kaste penger etter noe, og bygge seg inn i fremtiden, snarere tvert imot kan det argumenteres for at når staten / markedets-usynlige-tafse-hånd fomler med å skyte inn penger, så er det i desperasjon.

Av det du etterspør av kilder, så kan jeg finne kilder på noe, annet har jeg dessverre ikke lagret - og vil helst ikke bruke uforholdsmessig mye tid på å finne:
WHO advarer: – Åtte av ti unge er så lite aktive at det går på helsa løs
"Norske barn og ungdommer er mer inaktive enn briter og amerikanere. Så rolige og stillesittende at det går på helsa løs. En ny generasjon unge er i ferd med å vokse opp med overvekt, hjerte- og lungesykdommer, kreft og diabetes."
Oljealderens slutt: Styrkes krona i verdi, kan Norge tape 1000 milliarder over natta
"Norge er blitt mye mer avhengige av finansinntektene fra oljefondet. Det gjør oss sårbare for et fall i aksje- og obligasjonskurser, slik at verdien av oljefondet reduseres."

Håper dette var godt nok, men la meg legge til en morsom sak:
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vi ligg stabilt inne på topp tjue på forventa levealder. Det rimer ikkje heilt med at vi har den minst sunne oppvaksande generasjonen.
Vis hele sitatet...
Dette burde vel vært rimelig åpenbart logisk feil?
...Det rimer med at det er ikke de unge som dør først.

Kan ikke endre innlegg? Ok, her da:

"Feminazi" kan vi om ønskelig, med fordel ta i en annen tråd. Men, da det er relatert til målbar verdiskapning - som jo i all hovedsak utføres av menn (hvor en gjennomsnitts mann tilfører staten Norge rundt 130k hver år, mens en gjennomsnitts kvinne tapper staten Norge for rundt 30k hvert år), så er det interessant å spørre seg hvor grunnlaget for verdiøkning blir lagt, og av hvem.
Svar? I utdanning, hvor noen som har mer interesse av meg å gå feminiseringens goder nærmere etter i sømmene, har stilt seg spørsmålet "Are Women Destroying Academia? Probably.
Sist endret av Pornonissen; 3. desember 2019 kl. 16:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Rogfast, som er en del av denne vei-greia her.

Ser på det hele som en norsk form for sky-skraper indeksen
Vis hele sitatet...
Dette var litt artig. Så, du viser til et stort tunnelprosjekt på vestlandet, og impliserer at det er fullstendig sammenlignbart med skyskraperkonstruksjoner. I den forstand at det er snakk om et dyrt prosjekt som knuser en tidligere rekord, ja. I den forstand at entiteten som står bak prosjektet er staten, ikke en privat aktør... Not so much. Det er fint å lete etter trender, men veien fra å se det store bildet til å grave opp spuriøse sammenfall uten substans er kort. Da er det greit å ikke elegant ignorere kritiske forskjeller, og jeg vil påstå at i enhver diskusjon om økonomiske sykler, så spiller staten og private selskaper en ganske ulik rolle.

Forøvrig, fra din egen kilde:
Empirical test of the Skyscraper Index hypothesis

A study by Barr, Mizrach and Mundra (2015) aims to see if there is, in fact, a correlation between skyscraper height and economic growth.[9] The study looks at two types of data. First, the paper looks at the announcement and completion dates of the world's tallest buildings and the peaks and troughs of the United States business cycle, as measured by the National Bureau of Economic Research. They find that there is virtually no relationship between the timing of record-breaking buildings and the business cycle. Second, the authors investigate height and economic growth using the time series techniques of vector autoregression and cointegration tests. They investigate the time series relationship between the tallest building completed each year and the level of per capita GDP for the United States, Canada, China, and Hong Kong. The authors find that the two series are co-integrated, which means that they move together over time. That is to say, the tallest building completed each year in these countries does not systematically move away from the underlying income of the country, which provides evidence that, in general, skyscraper height is not fundamentally based on height competition among builders. Finally, the vector autoregression methods allow the authors to see if skyscraper height can predict changes in gross domestic product (GDP) (i.e., if heights predict recessions). The authors find that height cannot, in fact, be used to predict changes in GDP. However, GDP can be used to predict changes in height. In other words, the study finds that extreme height is driven by rapid economic growth, but that height cannot be used as an indicator of recessions.
Vis hele sitatet...
Skyskraperindeksen er altså bare tull uansett. Det er en kul anekdote med en poetisk skjønnhet jeg godt kan forstå at appellerer, men det er altså ikke hold i det - uansett hvor bra det gjør seg som diskusjon i røkesalongen.

I likhet med deg gidder heller ikke jeg å legge så altfor mye i dette, så jeg sjekket bare én av påstandene dine - den jeg syntes så mest spennende ut. Hvis resten av innlegget er i samme stil kan jeg ikke si jeg føler meg fryktelig overbevist.

Å, jeg ser du rakk å legge til en bit til før jeg posta! UNZ er et arnested for nynazisme, holocausfornektelse, jødekonspirasjoner og åpenbar rasisme. Fuck off.
Sist endret av Myoxocephalus; 25. august 2021 kl. 11:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva jeg ønsker å diskutere:

Premissene jeg legger til grunn; min subjektive vurdering av Norges generelle potensiale:
Norge er et bra land. Det var det lenge før vi fant olje, og det vil det være lenge etter at den er verdiløs.

Norge er et land som har vært heldig med olje og gass, noe som har velsignet oss med snart 50 år med ekstrainntekter naboene våre har klart seg foruten.

Norge er et land med svært ærlige og rettskaffne personer; kulturen vår stimulerer til selvtenkende og reflekterte individer. Utdanningsnivå er høyt, kriminalitet er lav.

Norge er et land med sterke institusjoner som for det aller meste er velfungerende.

Norge har penger på bok som gir et handlingsrom som er helt unikt.

Til tross for vår lille populasjon mener jeg at vi har forutsetningene til å være en av verdens definerende nasjoner.

Premissene som er utgangspunkt for problemstillingen;

Til tross for de enorme ekstrainntektene så har vi ikke høyere levestandard enn våre naboer.

Oljealderen vil snart ta slutt. Akkurat som at steinalderen ikke tok slutt fordi det var tomt for stein så vil steroidene økonomien vår er avhengig av plutselig forsvinne. Når er et umulig spørsmål, men det jeg mener å ha plukket opp fra historien er at vi nesten alltid undervurderer implikasjonene av eksponensiell utviklingshastighet. Ting går veldig fort nå og jeg tørr vedde på at vi alle ville undervurdert grundig hvor langt vi er kommet eksempelvis i 2030. (Digresjon: Hadde vært gøy å kjøre ne tråd på det, så se om 10 år).

Befolkningen er stadig tyngre belånt, og EU har flere ganger pekt på en boligboble i Norge som en av unionens største økonomiske enkelttrussler.

Industrielt sett har industrien samme størrelse som den har hatt det siste tiåret, målt i kroner (ikke inflasjonsjustert, tror jeg). Såvidt jeg kan se forstår jeg det som at Norsk industri i praksis krymper, men jeg har ingen forutsetning for å egentlig vurdere dette.

Oppsummeringen blir at vi har utviklet et system der vi trenger mye mer for å utrette mindre. Denne ekstra juicen vil forsvinne og vi må omstille oss. Så enkelt er det, dette er vel heller ikke noen konfliktlinje.

Essensen i problemstillingen min er: Hvordan skal vi løse dette?

Folk flest har en sterk tro på Norge som system. At industrien holder følge og at vi som et foregangsland innen både sivilisasjon og verdiskapning. Naturligvis vil vi fortsette å produsere kompetente individer som er like ettertraktet i utlandet som på hjemmebane.

Den generelle tonen er at vi ikke har noe problem; vi har kompetente folk som løser dette "as we go", uten at vi trenger å bry oss med det.

Så hva gir meg grunn til å komme her og tale Rom imot som en annen idiot?

Innovasjon Norge, HiB, NTNU, Forskningsrådet, NMK, flere av de største inkubatorene, tosifret antall aktører fra privat næringsliv.
Forskere, forretningsutviklere, investorer, eiere og driftere i industrien... Dette er ikke aktører jeg har hilst på eller vært innom, dette er kontraktsfestede samarbeider om alt fra strategi til forskningssamarbeid og søknader om midler. Utover HiB som var rent studiested er alt oppdatert også - dette er noen år siden.

Jeg har kommet utenfra og jeg har aldri rukket å sementere tilhørighet eller samarbeider i den grad at det har blitt del av min identitet og noe som begrenser ytringsfriheten min på bakgrunn av lojalitet.

På toppen av dette så har hele mitt arbeid de siste årene basert seg på open-source teknologi der råsmarte folk fra de progressive delene av verden har representert en enorm kontrast i både holdninger, kompetansenivå og resultatfokus.

Det er ikke mange som har mine erfaringer her, og det er heller ikke mange som har tilbragt et halvt år på flere rehabiliteringer, hatt like mye med politiet, yrkeskriminelle, rettsvesen, ettervern, NAV, LAR og narkomane å gjøre.

Kombinasjonen av disse? Jeg blir ikke overrasket om jeg er alene.

Jeg har ingen interessekonflikter, ingen jeg skylder tjenester av størrelsesorden nødvendig for å påvirke mine vurderinger og jeg er ikke avhengig av noen sin aksept eller anerkjennelse for å gjøre det jeg gjør. Enda mine meninger kan være umulige å si seg enig i er den kategoriske avvisningen jeg har blitt utsatt for av journalister, advokater og til og med familie helt symptomatisk for de fundamentale problemene Norge står ovenfor.

Det samme skjer her. Jeg er virkelig nysgjerrig, kan noen prøve å sette fingeren på hva jeg gjør feil, før jeg faktisk kommer med en ordentlig beskrivelse av problemet jeg mener vi kun kan løse ved å endre måten vi implementerer demokratiet på?
Sist endret av Tøffetom; 3. desember 2019 kl. 17:39.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette var litt artig. Så, du viser til et stort tunnelprosjekt på vestlandet, og impliserer at det er fullstendig sammenlignbart med skyskraperkonstruksjoner.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener at "investering" ikke nødvendigvis gir avkastning. Spesielt for dette tilfellet, at "investering" i infrastruktur som det kan diskuteres om trengs eller ei, kan være feil bruk av penger.
Det underliggende poenget er da at det er ikke nødvendigvis slik at bare fordi man har penger, så trenger man å kaste dem etter hva-som-helst.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Å, jeg ser du rakk å legge til en bit til før jeg posta! UNZ er et arnested for nynazisme, holocausfornektelse, jødekonspirasjoner og åpenbar rasisme. Fuck off.
Vis hele sitatet...
Har ikke lest noen andre artikler fra det nettstedet, så jeg var ikke klar over hvilket innhold de ellers hadde. Mulig det hadde vært en fordel om noen utviklet et nettleser-tillegg, som blokkerte nettsteder hvor folk ytret ting som andre ikke likte at de ytret.

Uansett var poenget at om man skal investere i noe, så er en tidsriktig utdanning samt folkehelse antagelig mer gunstig enn veier, om enn noe mindre målbart og et mindre politisk konkret "tiltak".

Som bringer oss tilbake til vurderingen rundt om "utviklingen" av samfunnet går i rette spor, eller om det trengs en endring.

Min stemme går til endring, og jeg innleverer den med å prompe i stolen mens jeg ser utover stranda i Spania og noterer meg at Norge med sin utbygging av vindkraft i innlandet samt frarøving av distriktene sin strømproduksjons-inntekt, ser ut til å drite i det norske folk.
Som jo er greit nok, det er jo mulig å skaffe seg dobbelt statsborgerskap så for de eventyrlystne / misfornøyde så kan det være et alternativ.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Nei, jeg mener at "investering" ikke nødvendigvis gir avkastning. Spesielt for dette tilfellet, at "investering" i infrastruktur som det kan diskuteres om trengs eller ei, kan være feil bruk av penger.
Vis hele sitatet...
Det prinsippet er banalt åpenbart. Å dumpe hundre tonn gull i atlanteren vil koste ein formue, men neppe vere ei god invistering.

Men. I tilfellet rogfast meiner fagfolk at samfunnet har positiv nytteverdi av tiltaket. I tillegg kjem ikkje-økonomiske fordelar, som å oppretthalde busettnad.
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Det underliggende poenget er da at det er ikke nødvendigvis slik at bare fordi man har penger, så trenger man å kaste dem etter hva-som-helst.
Vis hele sitatet...
Nei, det er neppe nokon som er ueinige i det.
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Uansett var poenget at om man skal investere i noe, så er en tidsriktig utdanning samt folkehelse antagelig mer gunstig enn veier, om enn noe mindre målbart og et mindre politisk konkret "tiltak".
Vis hele sitatet...
No har vi diverre eit regjeringsparti som meiner at folkehelse er at folk må få røyke og drikke om dei vil, og at bilkøyring er bra...

Forøvrig er det vanskelege størrelsar å settje opp mot kvarandre. Både infrastruktur og færrast mogeleg sjuke er gunstig for samfunnet, men dei samme tiltaka fungerer åpenbart ikkje på begge problemstillinger, og du får neppe løyst det eine problemet utan å ha rimeleg kontroll på den andre variabelen.
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Min stemme går til endring, og jeg innleverer den med å prompe i stolen mens jeg ser utover stranda i Spania og noterer meg at Norge med sin utbygging av vindkraft i innlandet samt frarøving av distriktene sin strømproduksjons-inntekt, ser ut til å drite i det norske folk.
Vis hele sitatet...
Å hevde at samfunnet ikkje krev endring er jo nær absurd. Alle er vel einige om at endringer i ei eller anna form må til, og samfunnet er i kontinuerleg endring. Somme endringer er initiert av politikarar; andre endringar er initiert av andre mekanismer. Rogfast er initiert av politikarar. Internett og mobiltelefonar er i liten grad initiert av politikk. Begge deler endrar samfunnet.
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Har ikke lest noen andre artikler fra det nettstedet, så jeg var ikke klar over hvilket innhold de ellers hadde. Mulig det hadde vært en fordel om noen utviklet et nettleser-tillegg, som blokkerte nettsteder hvor folk ytret ting som andre ikke likte at de ytret.
Vis hele sitatet...
Så la meg forstå dette riktig: Jeg leser kildene du fremmer, poengterer at du velger kilder som enten motsier dine argumenter eller er fremmet regelrette nynazister - og så prøver du å snu det tilbake til meg, at jeg liksom er for sart til å lese noe jeg er uenig i? Det er vel ikke helt det som er tilfelle: Den som tilsynelatende ikke takler ytringer som går i mot egne oppfatninger her er deg. Det er i alle fall det inntrykket du gir når du bare svarer med mer vas og billige, retoriske knep.

Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Min stemme går til endring, og jeg innleverer den med å prompe i stolen mens jeg ser utover stranda i Spania
Vis hele sitatet...
Utmerket. De bidragene kommer ingen til skade.


Sitat av Pornonissen Vis innlegg
og noterer meg at Norge med sin utbygging av vindkraft i innlandet samt frarøving av distriktene sin strømproduksjons-inntekt, ser ut til å drite i det norske folk.
Vis hele sitatet...
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Som jo er greit nok, det er jo mulig å skaffe seg dobbelt statsborgerskap så for de eventyrlystne / misfornøyde så kan det være et alternativ.
Vis hele sitatet...
Mm, nei, mulighetene for dobbelt statsborgerskap er dessverre ganske begrenset. Og nei, det er ikke venstresidas skyld.
Sist endret av Myoxocephalus; 25. august 2021 kl. 11:12.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hva jeg ønsker å diskutere:
Vis hele sitatet...
Vi kan prøve å vende tilbake til det, ja.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Premissene jeg legger til grunn; min subjektive vurdering av Norges generelle potensiale:
Norge er et bra land. Det var det lenge før vi fant olje, og det vil det være lenge etter at den er verdiløs.
Vis hele sitatet...
Litt feil bruk av ordet premiss; et premiss er noe som enten er objektivt sant og derfor et udiskutabelt utgangspunkt, eller en (saklig) antagelse som man legger til grunn som utgangspunkt.
Ikke en mening / synsing.

“Norge er et bra land” er en (sterkt subjektiv) mening, for hvor er sammenligningene?
Med hvilke land, for hva, og for hvilken tidsperiode? Mellom 1825 og 1920 utvandret det 800.000 nordmenn til amerika, og det er lett å lese seg frem til hvorfor de utvandret. Vi kan legge til norsk behandling av samer, kvener, tatere, sinnslidende, jøder, og annet så som at vi ligger på overdose-dødsfallstoppen i Europa (har jeg hørt), så ”Det er norge som er bra” er ikke et udiskutabelt utgangspunkt eller en saklig antagelse.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Norge er et land som har vært heldig med olje og gass, noe som har velsignet oss med snart 50 år med ekstrainntekter naboene våre har klart seg foruten.
Vis hele sitatet...
Ja; og allikevel virker det som om svenskene og danskene har klart seg relativt bra. Hittil, da neste års prognoser for økonomisk vekst innen EU, ramser opp Sverige som landet med lavest vekst og norge ganske nært, mens Spania kommer best ut. Har jeg lest.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Norge er et land med svært ærlige og rettskaffne personer; kulturen vår stimulerer til selvtenkende og reflekterte individer. Utdanningsnivå er høyt, kriminalitet er lav.
Vis hele sitatet...
Ja... nå er det en del korrupsjon rundt omkring, ikke bare i kommunene men også børs og næringsliv, som norsk media sjelden forteller dere om. Selvtenkende og reflekterte vet jeg heller ikke om kan sies å stemme, nordmenn virker mer som om de går på automatikk og opptrer som lettere tilbakestående roboter som har problemer med å følge enkle regler, se gjerne siste tids NAV-blemme som eksempel.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Norge er et land med sterke institusjoner som for det aller meste er velfungerende.
Vis hele sitatet...
Bortsett fra at skolen og eldrepleie samt sykehjem kommer dårlig ut når man skraper det litt i lakken. IQ’en for lærere har gått ned, elevene presterer dårlig i realfag, halvparten av alle eldre dør på gamlehjem med store smerter og ræva mat, beltelegging innen psykiatrien er horribel...
Jeg vet ikke, men det er noe som heter at hvis man bare gir uttrykk for noe, bekjenner det til andre, så styrker man sin egen overbevisning om det. Det tror jeg kan være en grunn til at folk mener at “norge er bra” mens de spiser frukt og grønnsaker som smaker vann og papp, til overpriser.

Men ok, la oss droppe kritikken og ta tak i det som kan være greit nok - så lenge vi forstår hverandres avvikende synspunkter.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Norge har penger på bok som gir et handlingsrom som er helt unikt.
Vis hele sitatet...
Det er et interessant postulat, til forskjell fra en mening, og kan derfor diskuteres - til forskjell fra løs synsing frem-og-tilbake.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Til tross for vår lille populasjon mener jeg at vi har forutsetningene til å være en av verdens definerende nasjoner.
Vis hele sitatet...
Nå var jo Trygve Lie FNs første generalsekretær, nettopp fordi norge ikke hadde noen politikk og det man forbinder med norge er fjorder og postkort med sætrer, kanskje en gårdsgris med en lattermild og feit budeie sittende oppå, og noen sauer / geiter i bakgrunnen.
Siden den tid har ikke dette endret seg - om man ser bort ifra diverse fadeser som å gi Obama fredsprisen mens USA var i to kriger (i strid med folkeretten osv.), og han der politisk opposisjonelle i Kina som tilfeldigvis ble fengslet etter at han hadde blitt “gitt” fredsprisen og tilfeldigvis fikk sjelden leverkreft i fengsel.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
så vil steroidene økonomien vår er avhengig av plutselig forsvinne. Når er et umulig spørsmål, men det jeg mener å ha plukket opp fra historien er at vi nesten alltid undervurderer implikasjonene av eksponensiell utviklingshastighet. Ting går veldig fort nå og jeg tørr vedde på at vi alle ville undervurdert grundig hvor langt vi er kommet eksempelvis i 2030.
Vis hele sitatet...
Ja, det var vel i 2017 vi fikk like store nedbørsmengder som vi hadde estimert for 2080, og vi måtte begynne å importere korn igjen. Kraftindustrien likte det da, og det legges jo kabler nå ned til Tyskland osv. som gjør at norsk pris på elektrisitet blir 2-3 ganger høyere, som på kontinentet.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Oppsummeringen blir at vi har utviklet et system der vi trenger mye mer for å utrette mindre. Denne ekstra juicen vil forsvinne og vi må omstille oss. Så enkelt er det, dette er vel heller ikke noen konfliktlinje.

Essensen i problemstillingen min er: Hvordan skal vi løse dette?

Jeg er virkelig nysgjerrig, kan noen prøve å sette fingeren på hva jeg gjør feil, før jeg faktisk kommer med en ordentlig beskrivelse av problemet jeg mener vi kun kan løse ved å endre måten vi implementerer demokratiet på?
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke at du egentlig gjør noe feil i måten du beskriver ting på, utover at en del av meningene dine kan diskuteres.
Men jeg tror det hele kan gjøres enklere, ved å bare ta i betraktning norge sine naturlige ressurser. For hva har vi? Olje (egentlig, gass), fisk, og sau. Og strøm. Alt dette selger vi billig til utlandet og dyrt til befolkningen.
Det er igrunnen ikke så mye vi kan endre på dette, men det aner meg at du kanskje mener at vi burde hatt mer regionalt selvstyre?

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Mm, nei, mulighetene for dobbelt statsborgerskap er dessverre ganske begrenset.
Vis hele sitatet...
Da vet du mer enn meg: Norge tillater dobbelt statsborgerskap fra 1. januar 2020.
Etter det jeg leser der, fremstår det for meg som "bare å prompe ivei til nærmeste ambassade". Men, jeg har tatt feil før.
Sist endret av Pornonissen; 4. desember 2019 kl. 10:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Litt feil bruk av ordet premiss; et premiss er noe som enten er objektivt sant og derfor et udiskutabelt utgangspunkt, eller en (saklig) antagelse som man legger til grunn som utgangspunkt.
Ikke en mening / synsing.
Vis hele sitatet...
Bokmålsordboka definerer det som forutsetning/vilkår, eller grunnlag for ei slutning. Det er meir rimeleg å legge bokmålsordboka til grunn enn ei engelsk ordbok, ettersom Tøffetom skriv innlegget sitt på bokmål.

Det er altså fullstendig rimeleg bruk av ordet premiss her; det er utgangspunktet, eller grunnlaget om du vil, for resten av innlegget til Tøffetom.
Sitat av Pornonissen Vis innlegg

“Norge er et bra land” er en (sterkt subjektiv) mening, for hvor er sammenligningene?
Med hvilke land, for hva, og for hvilken tidsperiode? Mellom 1825 og 1920 utvandret det 800.000 nordmenn til amerika, og det er lett å lese seg frem til hvorfor de utvandret. Vi kan legge til norsk behandling av samer, kvener, tatere, sinnslidende, jøder, og annet så som at vi ligger på overdose-dødsfallstoppen i Europa (har jeg hørt), så ”Det er norge som er bra” er ikke et udiskutabelt utgangspunkt eller en saklig antagelse.
Vis hele sitatet...
Ja, det er ingen som nektar for at Noreg, som resten av Europa, var eit bondesamfunn lenge. Del av det var ei vaksande befolking, og tidvis hungersnød. Det var ikkje særnorsk. Amerika hadde land i overflod, i motsetning til Europa.

Med unntak av overdosedødsfalla er det du viser til i stor grad historisk. Vi skal ikkje ignorere det, og historiene må forteljast, men for endringane som må skje i samfunnet er det vel mindre relevant?
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Ja; og allikevel virker det som om svenskene og danskene har klart seg relativt bra. Hittil, da neste års prognoser for økonomisk vekst innen EU, ramser opp Sverige som landet med lavest vekst og norge ganske nært, mens Spania kommer best ut. Har jeg lest.
Vis hele sitatet...
Det hadde jo vore fint om du viste til kjelder. Forøvrig er det enklare å vokse om du har lite grunnlag. Sverige og Noreg er begge modne industrinasjoner. I tillegg vert BNP i Noreg svært påverka av oljepriser, så ei enkel samanlikning, utan å opplyse om kva du legg til grunn (t.d. halde olje utanfor) er ikkje ekstremt relevant.
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Ja... nå er det en del korrupsjon rundt omkring, ikke bare i kommunene men også børs og næringsliv, som norsk media sjelden forteller dere om. Selvtenkende og reflekterte vet jeg heller ikke om kan sies å stemme, nordmenn virker mer som om de går på automatikk og opptrer som lettere tilbakestående roboter som har problemer med å følge enkle regler, se gjerne siste tids NAV-blemme som eksempel.
Vis hele sitatet...
Sa du, totalt utan argumentasjon eller underbygging.

Når det kjem til NAV-saka er denne verdt å lese, for å minne om kompleksiteten i spørsmålet. Å konkludere med at det er lett tilbakeståande roboter framstår som litt i overkant nedvurderande.
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Bortsett fra at skolen og eldrepleie samt sykehjem kommer dårlig ut når man skraper det litt i lakken. IQ’en for lærere har gått ned, elevene presterer dårlig i realfag, halvparten av alle eldre dør på gamlehjem med store smerter og ræva mat, beltelegging innen psykiatrien er horribel...
Vis hele sitatet...
Ja, har du forslag til gode løysinger, og ikkje bare eder og galle?
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Det tror jeg kan være en grunn til at folk mener at “norge er bra” mens de spiser frukt og grønnsaker som smaker vann og papp, til overpriser.
Vis hele sitatet...
Ja, andre samfunn til andre tider har jo aldri brukt så lite tid eller pengar på mat i dag, og ingen har hatt samme utvalet av frukt og grønt heile året, uavhengig av årstider...
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Det er et interessant postulat, til forskjell fra en mening, og kan derfor diskuteres - til forskjell fra løs synsing frem-og-tilbake.
Vis hele sitatet...
I skarp motsetning til din kommentar over om frukt, altså?
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Nå var jo Trygve Lie FNs første generalsekretær, nettopp fordi norge ikke hadde noen politikk og det man forbinder med norge er fjorder og postkort med sætrer, kanskje en gårdsgris med en lattermild og feit budeie sittende oppå, og noen sauer / geiter i bakgrunnen.
Siden den tid har ikke dette endret seg - om man ser bort ifra diverse fadeser som å gi Obama fredsprisen mens USA var i to kriger (i strid med folkeretten osv.), og han der politisk opposisjonelle i Kina som tilfeldigvis ble fengslet etter at han hadde blitt “gitt” fredsprisen og tilfeldigvis fikk sjelden leverkreft i fengsel.
Vis hele sitatet...
Noreg har vel tvert imot tatt ei rimeleg aktiv rolle i verda, ut frå størrelsen, med relativt klare standpunkt? At Noreg og har vorte påverka av stormaktspolitikk - til liks med resten av verda er vel ikkje nokon stor overraskelse?

Viare så er jo dette åpenbar synsing, som du kritiserer over...
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Ja, det var vel i 2017 vi fikk like store nedbørsmengder som vi hadde estimert for 2080, og vi måtte begynne å importere korn igjen. Kraftindustrien likte det da, og det legges jo kabler nå ned til Tyskland osv. som gjør at norsk pris på elektrisitet blir 2-3 ganger høyere, som på kontinentet.
Vis hele sitatet...
Her forveksler du værmeldinger og klimaprognoser. Det er to ulike ting. Det er enklare å forutsjå generelle endringer, enn spesifikke endringer. Forøvrig så vil værendringene medføre endringer for kraftbransjen. Rett nok meir nedbør, men ikkje nødvendigvis når dei har behov for det.

Angåande kraftkabler til utlandet, så er overføringskapasiteten avgrensa per i dag. Viare så er det åpenbart at overføringskapasitet er viktig for å avgrense klimaproblem - vi er eitt av få europeiske land som har regulerbar grønn kraft i stort omfang...
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Jeg ser ikke at du egentlig gjør noe feil i måten du beskriver ting på, utover at en del av meningene dine kan diskuteres.
Men jeg tror det hele kan gjøres enklere, ved å bare ta i betraktning norge sine naturlige ressurser. For hva har vi? Olje (egentlig, gass), fisk, og sau. Og strøm. Alt dette selger vi billig til utlandet og dyrt til befolkningen.
Vis hele sitatet...
Vi har teknologi i verdsklasse på mange felt. Kongsberg Maritime. Kongsberg Defence. Siemens marine. Rolls Royce. Også viare. Maritimt er vi ei stormakt.

Vi sel heller ikkje olje og gass billeg. Vi sel til markedspris. At det er dyrt i Noreg har med avgifter å gjere; ikkje salspris. Det samme gjeld straum - som forøvrig er billig her i landet stortsett. Så billig at vi ukritisk varmer opp med høgverdig energi.
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Da vet du mer enn meg: Norge tillater dobbelt statsborgerskap fra 1. januar 2020.
Etter det jeg leser der, fremstår det for meg som "bare å prompe ivei til nærmeste ambassade". Men, jeg har tatt feil før.
Vis hele sitatet...
Stortsett er ingen land interessert i å ha trygda folk som statsborgarar
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Bokmålsordboka definerer det som forutsetning/vilkår, eller grunnlag for ei slutning. Det er meir rimeleg å legge bokmålsordboka til grunn enn ei engelsk ordbok, ettersom Tøffetom skriv innlegget sitt på bokmål.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bokmålsordboka
Oppslagsord Ordbokartikkel
premiss

premiss m1, n3 (fra latin; av pre- og mittere 'sende')
1 forutsetning, vilkår
alt skjer på hans premisser / på falske premisser
2 i logikk: grunnlag for en slutning
3 jur. begrunnelse for en rettsavgjørelse
Vis hele sitatet...
Ser ikke at bokmålsordboka sin definisjon av ordet på norsk, er forskjellig fra definisjonen av ordet på engelsk - det er fremdeles feil å bruke ordet ‘premiss’ på subjektive meninger, som:
Premissene jeg legger til grunn; min subjektive vurdering av Norges generelle potensiale:
Norge er et bra land. Det var det lenge før vi fant olje, og det vil det være lenge etter at den er verdiløs.
Vis hele sitatet...
.

Med mindre, du faktisk mener at det er riktig å kreve av deltakere i en debatt, at de skal gå inn i debatten på premisset at de aksepterer at “norge er et bra land” skal være forutsetningen, vilkåret, grunnlaget, og / eller begrunnelsen for debatten.

Jeg vet ikke om dette enkeltpunktet, definisjon av ord, er interessant for noen å bruke mer tid på, egentlig. Selv går jeg hovedsakelig inn i debatter hvor jeg antar at alle er enige om at det underforliggende premisset er at man kan stille spørsmål ved det meste. Til forskjell ifra, som du ikke tok med i din fortolkning av ordets betydning: ”alt skjer på hans premisser / på falske premisser”.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, det er ingen som nektar for at Noreg, som resten av Europa, var eit bondesamfunn lenge. Del av det var ei vaksande befolking, og tidvis hungersnød. Det var ikkje særnorsk. Amerika hadde land i overflod, i motsetning til Europa.

Med unntak av overdosedødsfalla er det du viser til i stor grad historisk. Vi skal ikkje ignorere det, og historiene må forteljast, men for endringane som må skje i samfunnet er det vel mindre relevant?
Vis hele sitatet...
Jo, det var ganske spesielt for norge å ligge på andreplassen for utvandring til Amerika. Undertrykkelse og mangel på rettigheter blir trukket spesielt frem i wikipedia-artikkelen som jeg linket til, og det er det verd å merke seg i sammenhengen for denne tråden, nemlig hva slags politiske systemer norge har hatt og hva det forteller om hvilke endringer som kan komme, hvordan.
Selv mener jeg akkurat den nasjonen ikke har så mye fremtid - og at det kan med fordel dras i tvil om norge er et så bra land, egentlig - derfor mener jeg det kan være gunstig å se det hele i perspektiv til andre land.
Spesielt er det land med andre politiske tradisjoner / kultur, hvor sentralstyring unngås eller omgås. Blant disse er Island, Sveits, og dels Spania, hvor det er mer tradisjon for direkte demokrati eller regionale selvstyrer, som gjør at det er vits i å stemme, til forskjell fra å prompe seg vekk til en bedre plass.


Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det hadde jo vore fint om du viste til kjelder. Forøvrig er det enklare å vokse om du har lite grunnlag. Sverige og Noreg er begge modne industrinasjoner. I tillegg vert BNP i Noreg svært påverka av oljepriser, så ei enkel samanlikning, utan å opplyse om kva du legg til grunn (t.d. halde olje utanfor) er ikkje ekstremt relevant.
Vis hele sitatet...
Økonomi er dessverre en av de tingene som folk ofte har en nærmest religiøs overbevisning om, som gjorde at eksempelvis Siv Jensen svarte en journalist som lurte på om hun hadde noen kommentar til Thomas Pikety sin bok “Capital”, hvor han anbefaler å skatte nettopp kapital heller enn arbeid, at “Vi forholder oss til klassisk økonomi”. I en ny tid hvor nettopp den boken gjør rede for hvordan økonomisk vekst i klassiske økonomier vil bremse opp.
Mulig denne linken kan utrede litt videre hvilket tankegods som ligger bak, og som kan antas å trekke linjene for videre utvikling, da dette med kultur der blir trukket from som utslagsgivende fremfor logikk: The Rise of the Populist Right in Norway.


Sitat av vidarlo Vis innlegg
Når det kjem til NAV-saka er denne verdt å lese, for å minne om kompleksiteten i spørsmålet. Å konkludere med at det er lett tilbakeståande roboter framstår som litt i overkant nedvurderande.
Vis hele sitatet...
La oss se hva teksten du refererer til sier:
Å sitte som praktiker i en hektisk arbeidshverdag og begynne med forskning for å finne ut om akkurat denne klare og entydige lovbestemmelsen likevel egentlig er feil, vil nok ingen tenke på. Men la oss nå si at en nysgjerrig dommer med god tid tenker at dette må jeg sjekke nærmere (etter årevis med nedskjæringer i budsjettene er en slik dommer en helt imaginær person, men likevel).
Vis hele sitatet...
Det virker for meg som om dette er en ganske menings-tro gjengivelse av definisjonen på en “robopat” (et menneske som en maskin): En person som følger sin forståelse av hvordan regler vanligvis blir fulgt, uten kritisk sans.

Satt på spissen blir det hele veldig enkelt: Roboter er på full fart inn i jussen, ikke fordi maskiner blir like smarte som mennesker, men fordi mennesker som jobber som dommere er stein idioter som går på rutine.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, har du forslag til gode løysinger, og ikkje bare eder og galle?
Vis hele sitatet...
Sånn utover at jeg har pekt på boka “Robopats” (utgitt i første utgave i 1972, andre utgave i 2012) som forklaring på de bakenforliggende strømmene i et samfunn som mer og mer bygger på regler?Strengt tatt tror jeg at en god debatt blir forringet av å kreve løsninger av personer som påpeker problemer. En annen måte å si dette på er å dra en “slesk døperen Johannes”-avfeing av relevansen av å koble aksept for problempresentasjonen mot en avkraving av en løsningspresentasjon, og si:
Sitat av [[url
https://www.biblica.com/bible/lb/johannes/1/svl/]Den[/url] heilaga skrift[/url]]
8 Johannes var ikke lyset. Han var bare den som skulle gjøre lyset kjent. 9 Det sanne lyset, han som er hele menneskehetens lys, skulle nå komme inn i verden.

23 Johannes svarte ved å sitere det Gud har sagt om ham ved profeten Jesaja. Han sa: ”Jeg er en stemme som roper i ørkenen: ’Gjør veien rett for Herren!’ ”
Vis hele sitatet...
Ikke at jeg har Johannes eller Jesus-komplekser, da.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja, andre samfunn til andre tider har jo aldri brukt så lite tid eller pengar på mat i dag, og ingen har hatt samme utvalet av frukt og grønt heile året, uavhengig av årstider...
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt hva som er uklart - det meste av frukt og grønnsaker i norge, er enten importert ifra land hvor det kan dyrkes, eller kommer fra drivhus, hvor kvaliteten måles i vekt og ikke smak. Dette er egentlig så opplagt hvis man har vært i et land hvor frukten faktisk smaker frukt, at det falt meg ikke inn å poengtere det eksplisitt.
Men la meg bare få klarhet i dette: Er du enig eller uenig i at norsk landbruk kan konkurrere i pris eller kvalitet med land nærmere ekvator?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Noreg har vel tvert imot tatt ei rimeleg aktiv rolle i verda, ut frå størrelsen, med relativt klare standpunkt?
Vis hele sitatet...
Kan du nevne noen eksempler på at norge har påvirket noe, eller kommet med klare standpunkt?
For min oppfatning er at norge på mange måter brukes som en nøytral arena, og at NATO sin generalsekretær nå er norsk, nettopp fordi norge sjelden / aldri har noen klar utenrikspolitikk utover å kaste penger etter diverse uhjelps-prosjekter.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
At Noreg og har vorte påverka av stormaktspolitikk - til liks med resten av verda er vel ikkje nokon stor overraskelse?
Vis hele sitatet...
Litt spesielt er det jo at vi har så nære bånd til Amerika at det bare blir bestemt at vi skal bidra til konflikter, sånn uten videre debatt eller gjenstand for kritikk: Siden 1990 har Norge deltatt i åtte kriger. Vi er på en andreplass i krig .

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Viare så er det åpenbart at overføringskapasitet er viktig for å avgrense klimaproblem - vi er eitt av få europeiske land som har regulerbar grønn kraft i stort omfang...
Vis hele sitatet...
Joda, og det bygges ut linjer, og når staten nå ser muligheter til å tjene penger så ønsker den å frata kraftproduserende kommuner deres del av gevinsten: Kommunale kraftinntekter angripes

Dette er også endel av bildet om “hva vi kan vente oss av utvikling” for “muligheter til politisk påvirkning”, som TS (slik jeg leser ham) etterspør.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vi har teknologi i verdsklasse på mange felt. Kongsberg Maritime. Kongsberg Defence. Siemens marine. Rolls Royce. Også viare. Maritimt er vi ei stormakt.
Vis hele sitatet...
Om vi ser bort ifra det maritime (fordi “utflagging” har foregått lenge), så er det klart at det finnes industri i en industriel nasjon. Men jeg tror ikke det er noe som spiller så stor rolle for emnet i denne tråden, nemlig “hva kan vi forvente oss av endringer i framtida og hvilke ulike politiske påvirkninger kan vi forvente å være virkningsfulle”. Slik jeg leser TS.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vi sel heller ikkje olje og gass billeg. Vi sel til markedspris. At det er dyrt i Noreg har med avgifter å gjere; ikkje salspris. Det samme gjeld straum - som forøvrig er billig her i landet stortsett. Så billig at vi ukritisk varmer opp med høgverdig energi.
Vis hele sitatet...
Mye av dette vil endre seg - olje-alderen er på vei ut, og strøm har vi også vært inne på at kommer til å stige i pris. Vet ikke om det fortjener mer utredning.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Stortsett er ingen land interessert i å ha trygda folk som statsborgarar
Vis hele sitatet...
Min erfaring er annerledes; Spania er så absolutt interesserte i skandinaver - eller kanskje mer presist, pengene som skandinaver legger igjen. Og mulighetene til regional fornying som de bringer med seg.

Men nå er det så flott solskinn ute at jeg må ta meg en gåtur langs stranda i shorts og sandaler.
Sist endret av Pornonissen; 4. desember 2019 kl. 15:35. Grunn: rettskriving
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Med mindre, du faktisk mener at det er riktig å kreve av deltakere i en debatt, at de skal gå inn i debatten på premisset at de aksepterer at “norge er et bra land” skal være forutsetningen, vilkåret, grunnlaget, og / eller begrunnelsen for debatten.
Vis hele sitatet...
Nei, men poenget er at kommentarane frå Tøffetom må lesast ut frå premisset han legg for dei kommentarane. Du må gjerne angripe det grunnlaget, men det er ei anna sak. Bruken av ordet premiss er imho godt innanfor det akseptable.
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Jo, det var ganske spesielt for norge å ligge på andreplassen for utvandring til Amerika. Undertrykkelse og mangel på rettigheter blir trukket spesielt frem i wikipedia-artikkelen som jeg linket til, og det er det verd å merke seg i sammenhengen for denne tråden, nemlig hva slags politiske systemer norge har hatt og hva det forteller om hvilke endringer som kan komme, hvordan.
Vis hele sitatet...
Noreg var forholdsvis seint ute med industriell omstilling, og befolkingsveksten på bygdene førte til at det var fleire munnar å mette enn det var mat på.

Når det kjem til dei politiske og religiøse grunnane, så er eg fortsatt usikker på relevansen av det i dag. Det er ingen som er veldig ueinige om du påstår at Noreg anno 1850 ikkje hadde spesielt stor religionsfridom, eller var demokratisk...

Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Det virker for meg som om dette er en ganske menings-tro gjengivelse av definisjonen på en “robopat” (et menneske som en maskin): En person som følger sin forståelse av hvordan regler vanligvis blir fulgt, uten kritisk sans.
Vis hele sitatet...
Det er ei rimeleg sær tolkning av teksten. Det den derimot seier er at norsk, relevant lov, seier er at eksport av somme trygdeytelsar ikkje er lov. Folketrygdlova seier at det ikkje er lov! I ei forskrift er det henvist til EU-forordninger. Det i seg sjølv er påfallande; ordinært sett står forskrift over lov, og forskrifter kan ikkje gå imot lover utan heimel.

Poenget er at lovgjevar har svikta i sitt arbeid ved å inkorporere EU-rett i nasjonal rett.
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Satt på spissen blir det hele veldig enkelt: Roboter er på full fart inn i jussen, ikke fordi maskiner blir like smarte som mennesker, men fordi mennesker som jobber som dommere er stein idioter som går på rutine.
Vis hele sitatet...
Alternativt fordi veldig mange saker er relativt lite komplekse, men utgjer stor del av saksmengda? T.d. eigedomstransaksjoner, der 9/10 er veldig enkle?

Det handlar altså meir om at svært mykje juss trass alt er relativt mekanisk arbeid, enn at dommarar er idioter. Igjen har du ei rimeleg original tolkning av det du les.
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Vet ikke helt hva som er uklart - det meste av frukt og grønnsaker i norge, er enten importert ifra land hvor det kan dyrkes, eller kommer fra drivhus, hvor kvaliteten måles i vekt og ikke smak. Dette er egentlig så opplagt hvis man har vært i et land hvor frukten faktisk smaker frukt, at det falt meg ikke inn å poengtere det eksplisitt.
Vis hele sitatet...
Ah, klargjerande. Men kva er poenget med det? Utover å påpeike at vi ligg langt mot nord?
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Men la meg bare få klarhet i dette: Er du enig eller uenig i at norsk landbruk kan konkurrere i pris eller kvalitet med land nærmere ekvator?
Vis hele sitatet...
Nei, sjølvsagt ikkje. Det ville vore ein idiotisk påstand. Men kva er poenget ditt? Vi importerer mat, i stor stil.
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Kan du nevne noen eksempler på at norge har påvirket noe, eller kommet med klare standpunkt?
Vis hele sitatet...
Sitat av Pornonissen Vis innlegg
Litt spesielt er det jo at vi har så nære bånd til Amerika at det bare blir bestemt at vi skal bidra til konflikter, sånn uten videre debatt eller gjenstand for kritikk: Siden 1990 har Norge deltatt i åtte kriger. Vi er på en andreplass i krig .
Vis hele sitatet...
No bør du ta den artikkelen med ei solid klype salt. Den framstår ikkje som etteretteleg. T.d. tilseier wikipedia at Noreg har delteke i 5 kriger sidan 1990 - medan Russland har delteke i 12. Artikkelen nemner ikkje Russland med eit ord, sjølv om dei åpenbart har både fleire og av anna art. Ingen av krigane Noreg har delteke i bær preg av territoriell okkupasjon - i motsetning til Russland...

Viare er jo ein del av det som er lista opp kriger med rimeleg solid FN-mandat for inngripen.

Men uansett; eg er oppriktig usikker på kor du vil med argumentasjonen din. Det framstår som rimelig mållaust og spredte poeng. Sjølv om eit par av poenga måtte stemme, så opplyser det i rimelig liten grad...
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Men uansett; eg er oppriktig usikker på kor du vil med argumentasjonen din.
Vis hele sitatet...
Kan nok bli slik hvis det blir for mange side-poenger og -diskusjoner.

Den opprinnelige problemstillingen var da:
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det er noe mellom reform og revolusjon. Ingen høygaffler eller looting, men samtidig en fundamental endring av hvordan vi gjør ting her til lands
Hvordan kunne vi kombinert teknokrati med demokrati på en optimal måte?
Hvordan kunne vi sikret fremtidig inntekt?
Vis hele sitatet...
Som jeg har forsøkt å holde meg til punkt en for, ved å vise til hva vi kan forvente av fremtidig politisk utvikling gitt historisk politisk utvikling - og dagens politiske situasjon.
Den politiske “kulturen”, for norge, om man vil.

Der har jeg ment at fundamentale endringer pleier ikke komme før problemer blir åpenbare - som Cory Doctorow (tidligere europeisk koordinator for Electronic Freedom Frontier) sa det: “Nothing changes until everybody knows that everybody knows, that everybody knows, that things can’t go on this way”.

Så har jeg forsøkt å i tillegg peke på en del strukturelle problemer, ispedd forsøk på å forklare de underliggende prosessene som former “over-byråkratiske samfunn” - som eksempelvis også bøkene Bureaucratic Insanity og Weapons of Math Destruction redegjør mer for.

I korthet, har jeg ytret “det norske samfunnet går i dass som en konsekvens av X, Y, og Z”, og jeg sitter igjen med følelsen at det var ikke det folk ville høre.

Vet ikke om kanskje en artikkel fra dagens synsinger om ulikhet og klasse & sånn kan bidra til å sementere tristessen, og parkere håp om "endring":

Debatt: Økonomisk ulikhet og klasse.
"Dersom du er fattig i Norge er du enten innvandrer, eller så er det noe alvorlig galt med deg. Denne måten å se lagdeling på, koordinert eller ikke, er importert tankegods fra USA."
Sist endret av Pornonissen; 4. desember 2019 kl. 19:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.