Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2145
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Hey'o musikkglade freaks!

Jeg har nå lenge opparbeidet bekjentskaper og kunnskap innenfor hiphop-sjangeren og er nå klar til å starte opp studioet mitt. Artister står klare og venter på å få sakene i gang, det eneste jeg mangler av kunskap er informasjon om hva som trengs til studioet og hva jeg eventuelt burde kjøpe inn.

La oss si at budsjettet er 30.000 kroner i starten. Jeg har noen helt OK høyttalere fra før av, en mac og en stasjonær datamaskin. Isolasjon av lyd tenkte jeg å kjøpe brukte madrasser og fylle et klesskap med dette. Vil et piratkopiert software gi like god lyd som det jeg laster direkte ned fra selskapets side? Hvor mye kan jeg tjene på musikken uten å måtte betale skatt?

Sist, men ikke minst: Kan noen da sette opp en liste for hva jeg trenger og eller burde ha i studioet? Skal spille inn hiphop for det meste, muligens lage noen techno/dubstep låter også.
Ikke for å knuse drømmer eller slikt, men det er desverre veldig lite penger i slikt om dagen da plater knapt selger og inntekter baserer seg stort på liveopptredener og streamingtall. Så i første omgang trenger du nok ikke å tenke så mye på hva maks du kan tjene er, gjerne heller i retning av hvordan du kan tjene nok til å dekke utgiftene du har hatt.

Skulle ønske jeg var litt eldre på 90tallet gitt
Skattefritt så kan du tjene det som frikortgrensen tilsier, den er skrudd opp vesentlig fra 2014, den havner på 50000 neste år (forutsatt at du ikke har andre inntekter, som er skattepliktige). Om du ønsker å skatte av det, ved siden av ordinær inntekt, så bestiller du enten nytt skattekort med forventet inntekt og gir til ny arbeidsgiver, og fører opp alle inntekter på selvanngivelsen.
Om du skal gjøre ting på en annen måte, så oppretter du et ENK (enkeltmannsforetak) og tar alt derifra.
Fordelen ved ENK (når du holder deg under 50000), du leverer kun forenklet selvangivelse på inntekter og utgifter, samt at du slipper moms. Du kan også få skattefradrag for alt utstyr du går til innkjøp av, om du registrerer et ENK før du handler. PM om du vil vite mer.
Den beste investeringen du kan gjøre er akustikkbehandling.
Det er liten vits i fine mikrofoner og dyre monitorer hvis rommet du sitter ikke har en noenlunde jevn frekvensrespons. Les deg litt opp på emnet, og gjør et forsøk. Det behøver ikke å koste skjorta

Piratkopiert eller ikke, ingen DAW's låter bedre enn noen andre.

Så til utstyr:

Du har monitorer. (Pass på at de har tilnærmet full frekvensrespons (40-50hz - 20Khz. Men det viktigste er at du vet hvordan musikk skal låte på de. At du kjenner dem godt med andre ord.)
I utgangspunktet trenger du da bare en mikrofon og et audio interface. Event. Headset til tracking, samt kabler til mikk.

Bruk noen lapper på en allright mikrofon. Det er et hav valg der ute, spesielt i 1500-3000kr -klassen. Fellesnevner for disse er at de ofte er laget av billige kinesiske komponenter som resultat låter spisst og dårlig. Legg derfor inn litt mer spenn.

Neumann TLM er et allsidig og fin stormembran-mikrofon.

Eller så kan jeg på det varmeste anbefale Miktek CV4

Der har du hvertfall to mikrofoner i hver sin ende av mellomklassen.


Når det kommer til audio interface har kvaliteten blitt så god at du slipper unna med å betale en brøkdel av det du måtte ut med for 10 år siden.
Her har du et kurant alternativ.

Lykke til!
Sist endret av SveinKB; 12. november 2014 kl. 00:09.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Trådstarter
Sitat av surrrr Vis innlegg
Ikke for å knuse drømmer eller slikt, men det er desverre veldig lite penger i slikt om dagen da plater knapt selger og inntekter baserer seg stort på liveopptredener og streamingtall. Så i første omgang trenger du nok ikke å tenke så mye på hva maks du kan tjene er, gjerne heller i retning av hvordan du kan tjene nok til å dekke utgiftene du har hatt.

Skulle ønske jeg var litt eldre på 90tallet gitt
Vis hele sitatet...
Er heldigvis ikke penga jeg gjør dette for!

Sitat av tanx Vis innlegg
Skattefritt så kan du tjene det som frikortgrensen tilsier, den er skrudd opp vesentlig fra 2014, den havner på 50000 neste år (forutsatt at du ikke har andre inntekter, som er skattepliktige). Om du ønsker å skatte av det, ved siden av ordinær inntekt, så bestiller du enten nytt skattekort med forventet inntekt og gir til ny arbeidsgiver, og fører opp alle inntekter på selvanngivelsen.
Om du skal gjøre ting på en annen måte, så oppretter du et ENK (enkeltmannsforetak) og tar alt derifra.
Fordelen ved ENK (når du holder deg under 50000), du leverer kun forenklet selvangivelse på inntekter og utgifter, samt at du slipper moms. Du kan også få skattefradrag for alt utstyr du går til innkjøp av, om du registrerer et ENK før du handler. PM om du vil vite mer.
Vis hele sitatet...

Sweet, takker!

Sitat av SveinKB Vis innlegg
Den beste investeringen du kan gjøre er akustikkbehandling.
Det er liten vits i fine mikrofoner og dyre monitorer hvis rommet du sitter ikke har en noenlunde jevn frekvensrespons. Les deg litt opp på emnet, og gjør et forsøk. Det behøver ikke å koste skjorta

Piratkopiert eller ikke, ingen DAW's låter bedre enn noen andre.

Så til utstyr:

Du har monitorer. (Pass på at de har tilnærmet full frekvensrespons (40-50hz - 20Khz. Men det viktigste er at du vet hvordan musikk skal låte på de. At du kjenner dem godt med andre ord.)
I utgangspunktet trenger du da bare en mikrofon og et audio interface. Event. Headset til tracking, samt kabler til mikk.

Bruk noen lapper på en allright mikrofon. Det er et hav valg der ute, spesielt i 1500-3000kr -klassen. Fellesnevner for disse er at de ofte er laget av billige kinesiske komponenter som resultat låter spisst og dårlig. Legg derfor inn litt mer spenn.

Neumann TLM er et allsidig og fin stormembran-mikrofon.

Eller så kan jeg på det varmeste anbefale Miktek CV4

Der har du hvertfall to mikrofoner i hver sin ende av mellomklassen.


Når det kommer til audio interface har kvaliteten blitt så god at du slipper unna med å betale en brøkdel av det du måtte ut med for 10 år siden.
Her har du et kurant alternativ.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Tusen takk mann! Får se hva jeg får til i løpet av tia, kommer nok til å legge ut flere spørsmål
Sist endret av Adeith; 12. november 2014 kl. 08:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg vil anbefale deg en kopi av FL studio, dritbra program, relativt enkelt å bruke, og fint til å ta opp musikk med

Koster en del pæng da. Vil absolutt anbefale signature bundle, det er litt over 2000 kr. (Momsen kommer nemlig først fram når du betaler :0 )
www.flstudio.com
Bare for kuriositeten sin del: Hvilken erfaring har du med tracking og mixing fra før?

Den UA-55 interfacen som SveinKB linker til kan jeg varmt anbefale. I samme prisklasse har du også Steinberg UR22 og Focusrite Scarlett. Sistnevnte har jeg riktignok ingen personlig erfaring med, men de skrytes hemningsløst av på diverse nettsider.
Jeg ville også sett etter ett godt MIDI keyboard om du har planer om å jobbe mye med elektronisk musikk. Slike ting ligger dessverre utenfor mitt kompetanseområde, så der kan jeg nok ikke hjelpe deg.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Jeg vil anbefale deg en kopi av FL studio, dritbra program, relativt enkelt å bruke, og fint til å ta opp musikk med

Koster en del pæng da. Vil absolutt anbefale signature bundle, det er litt over 2000 kr. (Momsen kommer nemlig først fram når du betaler :0 )
www.flstudio.com
Vis hele sitatet...
Har lasta ned fra piratebay allerede, blir å kjøpe det om jeg skal legge ut noe på iTunes eller lignende

Sitat av McLovin Vis innlegg
Bare for kuriositeten sin del: Hvilken erfaring har du med tracking og mixing fra før?

Den UA-55 interfacen som SveinKB linker til kan jeg varmt anbefale. I samme prisklasse har du også Steinberg UR22 og Focusrite Scarlett. Sistnevnte har jeg riktignok ingen personlig erfaring med, men de skrytes hemningsløst av på diverse nettsider.
Jeg ville også sett etter ett godt MIDI keyboard om du har planer om å jobbe mye med elektronisk musikk. Slike ting ligger dessverre utenfor mitt kompetanseområde, så der kan jeg nok ikke hjelpe deg.
Vis hele sitatet...
Null og niks, men skal læres opp fra fjerne og nære Takk for tips!
Sist endret av Adeith; 15. november 2014 kl. 23:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du skaffer MIDI keyboard, vil jeg anbefale novation launchkey 61, har en selv, og er kjempefornøyd!

Audio interfacen jeg bruker er en UCA 202, billig og lever nokså bra lyd. Bør holde i massevis hvis du har lite erfaring, hvis du vil, add meg på skype! Bare send PM!
Sist endret av Grisefett; 16. november 2014 kl. 11:36. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Trådstarter
Sitat av Grisefett Vis innlegg
Hvis du skaffer MIDI keyboard, vil jeg anbefale novation launchkey 61, har en selv, og er kjempefornøyd!

Audio interfacen jeg bruker er en UCA 202, billig og lever nokså bra lyd. Bør holde i massevis hvis du har lite erfaring, hvis du vil, add meg på skype! Bare send PM!
Vis hele sitatet...
Sendt PM nuhh