Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1903
Så: jeg er 19, juridisk sett er det ingen problemer med å flytte til et eget. Problemet er at jeg vet så lite, eller at jeg iallefall føler meg truet av "the real world". Jeg har aldri hatt jobb utenfor familien, og jeg vet lite om alt fra det å skaffe seg jobb til det å få leilighet. Jeg vet ikke engang hvor i landet jeg vil bo.

Jeg strøk i flere fag på sisteåret VGS grunnet generell apati, som jeg må ta opp som privatist(som jeg først trenger jobb til å få råd til), men til jeg får gjort det har jeg bare studiespesialisert kompetansebevis. Når jeg tenker på alt det her føler jeg meg mer generelt forvirret og truet enn noe annet. Noen som har tips?
Søk jobb uten å ta med vitemål i søknaden, og sørg for å gjere eit godt intervju.
Så du har ingen jobb eller sted til å studere? Anbefaler deg å få deg det, SÅ flytte Hvis ikke kan du komme til å ligge litt bak med husleie osv, og det suger. Begynn å søk på jobber i stedet du ønsker å flytte. Er care til hvor du bor, er det jo bare å spamme jobbsøknader over hele landet!

Når det gjelder selve flytteprosessen er den lett. Spør litt mer spesifikt om hva du frykter!
Du kan jo åpenbart ikke flytte inn noen sted uten å ha en inntektskilde.
Sitat av Sjølvaste Vis innlegg
Du kan jo åpenbart ikke flytte inn noen sted uten å ha en inntektskilde.
Vis hele sitatet...
^
This.

Eller, du kan alltids komme hit til Oslo og bo under en bro og tigge sammen med Rumenerne, men tror ikke det er så veldig mye å trakte etter tbh.
Trådstarter
34 4
Sitat av Znusken Vis innlegg
Så du har ingen jobb eller sted til å studere? Anbefaler deg å få deg det, SÅ flytte Hvis ikke kan du komme til å ligge litt bak med husleie osv, og det suger. Begynn å søk på jobber i stedet du ønsker å flytte. Er care til hvor du bor, er det jo bare å spamme jobbsøknader over hele landet!

Når det gjelder selve flytteprosessen er den lett. Spør litt mer spesifikt om hva du frykter!
Vis hele sitatet...
Jeg blir og ta privatist på internett, så alt jeg trenger til det er penger.
Angående flytteprosessen så er vel det jeg er mest forvirret over det om hvordan man skal få med seg tingene. Jeg har et el-piano med 88 keys som får plass i en bil på millimetern. Hvordan skal jeg få med meg noe sånt, pluss det lille andre jeg har til andre siden av landet?
Bo hjemme å ta opp fagene du strøk i.
Var dette allmenn, eller praktiske fag?

Uansett så ville jeg fullført dette, mye enklere å få seg jobb + at en tjener mer da
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvis du mener flyttelasset ditt er det største problemet i denne sammenhengen er du virkelig født med puter under armene.
Og forøvrig, hvis 88tangenter får akkurat plass i bilen må vi snakke om en latterlig liten bil, jeg fikk med meg alle klærne mine, to gitarer med utstyr, pc, og tre latterlig store esker på flyttelasset mitt til oslo.
For meg er det helt utrolig at du ikke klarer å tenke deg til løsninger på disse problemene selv?

Antar at du skal leie, og da trenger du;

Kapital til depositum, og noen måneders leie. Du trenger også fast inntekt, typisk en jobb.

Både jobb og leilighet finner du for eksempel på www.finn.no

Lykke til!
Det finnes jobber hvor du ikke trenger utdannelse, rett og slett bare to hender og å møte opp, ta imot ordre og være hyggelig mot de ansatte.

Men du må igjennom vikarbyårer for å få jobb fort. Husk å hold et godt forhold til dem, om du ikke vil ødelegge sjansene dine senere.

Før du går noe mer skole, er det lurt å finne ut hva du vil gjøre resten av livet. Velg jobb utfra lønn, generelt miljøtype, avstand til hjem (hvor du kan tenke deg å bo), og hva du liker å gjøre. Før du velger er det lurt å jobbe litt generelt først, så du vet hva det vil si å selge timene for lønn.

Det er noen tips jeg har lært fra livet.

Det er også svært lurt å drive litt bevisst med personlig utvikling, som for eksempel å skrive ned ting om deg selv og livet ditt, og fortsette å holde oversikt over dine aktiviteter og også økonomien. Det tar tid å komme inn i rutinen, men det vil du virkelig ha igjen for. Etterhvert blir det letter å planlegge livet ditt fremover ...
Trådstarter
34 4
Sitat av Taurean Vis innlegg
Det finnes jobber hvor du ikke trenger utdannelse, rett og slett bare to hender og å møte opp, ta imot ordre og være hyggelig mot de ansatte.

Men du må igjennom vikarbyårer for å få jobb fort. Husk å hold et godt forhold til dem, om du ikke vil ødelegge sjansene dine senere.

Før du går noe mer skole, er det lurt å finne ut hva du vil gjøre resten av livet. Velg jobb utfra lønn, generelt miljøtype, avstand til hjem (hvor du kan tenke deg å bo), og hva du liker å gjøre. Før du velger er det lurt å jobbe litt generelt først, så du vet hva det vil si å selge timene for lønn.

Det er noen tips jeg har lært fra livet.

Det er også svært lurt å drive litt bevisst med personlig utvikling, som for eksempel å skrive ned ting om deg selv og livet ditt, og fortsette å holde oversikt over dine aktiviteter og også økonomien. Det tar tid å komme inn i rutinen, men det vil du virkelig ha igjen for. Etterhvert blir det letter å planlegge livet ditt fremover ...
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Skal definitivt ikke gå blindt inn i høyere utdanning uten og vite hva jeg vil gjøre.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Før du går noe mer skole, er det lurt å finne ut hva du vil gjøre resten av livet.
Vis hele sitatet...
spør du meg er det bullshit. er du 19 år er det umulig å bestemme seg for hva man vil gjøre resten av livet. ganske mange er ubesluttsom slikt sett.

det er kanskje lurt å vente med å skaffe generel studiekompetanse før du aner hva du vil. men da er det egentlig greit å kjøre på med så å si random (ikke helt da) linje yrkesfag og gå to år lærling. (jobb er jobb)

når du har fagbrev i ett yrke og kanskje jobbet noen år. da har du hittil hatt grei intekt og realkometanse (?) + at boplass ikke er store problemet.

vis du vet at du vil ta høyere utdanning etter det kjør på, eller gå teknisk fagskole.

synes det er ei felle å gå 3 år studiespess med umotiverte karakterer. forså å begynne på rema fordi du ikke helt vet hva du vil...
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
spør du meg er det bullshit. er du 19 år er det umulig å bestemme seg for hva man vil gjøre resten av livet. ganske mange er ubesluttsom slikt sett.

det er kanskje lurt å vente med å skaffe generel studiekompetanse før du aner hva du vil. men da er det egentlig greit å kjøre på med så å si random (ikke helt da) linje yrkesfag og gå to år lærling. (jobb er jobb)

når du har fagbrev i ett yrke og kanskje jobbet noen år. da har du hittil hatt grei intekt og realkometanse (?) + at boplass ikke er store problemet.

vis du vet at du vil ta høyere utdanning etter det kjør på, eller gå teknisk fagskole.

synes det er ei felle å gå 3 år studiespess med umotiverte karakterer. forså å begynne på rema fordi du ikke helt vet hva du vil...
Vis hele sitatet...
Jeg har visst hva jeg ville jobbe med siden jeg var 12 og har jobbet med det siden jeg var 20, så det er ikke umulig.
selvfølgelig ikke helt umulig = ) men det er mange som tror de er nødt å velge hva de vil gjøre resten av livet når de skal begynne på vgs å blir helt svimmel av det.

kan være greit for mange å velge noe som gir kjappere resultat i starten, og fortsatt gir muligheter etter det.
Sitat av trauMa Vis innlegg
^
This.

Eller, du kan alltids komme hit til Oslo og bo under en bro og tigge sammen med Rumenerne, men tror ikke det er så veldig mye å trakte etter tbh.
Vis hele sitatet...

Det har blitt forbudt å sove ute i Oslo nå (forbudt å være fattig)

---

Men slik som flere har påpekt i denne tråden så bør/må du få orden på vitnemålet ditt før du kan gjøre noe som helst.
Hvis du velger å ta opp fag hos en privatist, så har du mulighet for å få studielån hos lånekassen slik at du kan betale for studiene. I denne perioden bør du også bo hjemme slik at du kan leve billigst mulig.
Hvis du går på skolen kan du få borteboerstipend, om jeg ikke tar helt feil.

Hvis er villig til å gå på sosialen tror jeg også du kan få støtte til bo- og matutgifter der.

Det beste er jo kanskje å fortsatt bo hjemme om du ikke har jobb og normal inntekt. Hvis du absolutt vil ha noe for deg selv må du ihvertfall skaffe deg en jobb først.
Sist endret av belisarius; 25. august 2013 kl. 21:27.
Spar opp penger så flytter du
Mnemonic Courier
Bothrops's Avatar
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
spør du meg er det bullshit. er du 19 år er det umulig å bestemme seg for hva man vil gjøre resten av livet. ganske mange er ubesluttsom slikt sett.

det er kanskje lurt å vente med å skaffe generel studiekompetanse før du aner hva du vil. men da er det egentlig greit å kjøre på med så å si random (ikke helt da) linje yrkesfag og gå to år lærling. (jobb er jobb)

når du har fagbrev i ett yrke og kanskje jobbet noen år. da har du hittil hatt grei intekt og realkometanse (?) + at boplass ikke er store problemet.

vis du vet at du vil ta høyere utdanning etter det kjør på, eller gå teknisk fagskole.

synes det er ei felle å gå 3 år studiespess med umotiverte karakterer. forså å begynne på rema fordi du ikke helt vet hva du vil...
Vis hele sitatet...
Det er kanskje dumt å ikke utdanne seg så fort man kan, men jeg syntes det er bortimot like dumt å grave seg ned i gjeld med en masse skole man ikke vet at man trenger og kan bruke seinere.
Vil påstå at det er tryggere å ta en jobb på Rema før utdannelsen, da kan du beholde mesteparten av lønninga og bruke den som du vil mens du prøver å finne ut hva du skal utdanne deg til.
Istedet for å ha en gjeld i hundretusenkroners klassen som spiser opp alle penga du tjener på rema. Ihvertfall hvis det går til en utdannelse du ikke egentlig var så sikker på, men du kasta deg ut i høyskoler og universiteter bare fordi det er vanlig og forventa.

Samme med å absolutt skulle flytte for seg selv så fort man kan. Trådstarter har tydeligvis ikke ressurser til dette, og hvor stas er det egentlig å flytte for seg selv og være "selvstendig" når du enten fortsatt må ha pengestøtte fra foreldre eller må legge seg og sutte hardt på NAV-puppen. Blir ikke så fryktelig selvstendig alikevel og virker mest som trass for å komme seg vekk fra mor og far.

Edit: Så nå at du skrev om videregående og yrkesfag, blir litt anneledes da
Sist endret av Bothrops; 26. august 2013 kl. 11:46.