Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 6723
Hei!
Jeg har nylig fått avskjedigelse (går på dagen) ved min tidligere arbeidsplass. Grunnen er at betaling ikke har funnet sted ved varekjøp, altså tyveri av varer. Totalverdi av stjålte varer ligger på under 500 kroner.
Jeg ble innkalt til møte med arbeidsgiver. Jeg er under 18 år, og foreldrene mine har aldri signert kontrakten jeg hadde, eller snakket med arbeidsgiver. Arbeidsgiver har videobevis på ugjerningene, og sa følgende: "Du har to muligheter: Jeg kommer til å politianmelde deg, og dette er en sak som garantert blir fulgt opp, ettersom at jeg har såpass med bevis, eller så kan jeg la være å anmelde deg, og du får ikke utbetalt lønning for denne måneden (litt over 80 timer, litt under 9K før skatt), men du vil få feriepengene du har opptjent fra i fjor istedet."
Jeg valgte å ikke bli anmeldt, i frykt om å få noe slikt på sivilt rulleblad. Har arbeidsgiveren min gjort en stor brøler her, eller har jeg loven på min side?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Hvorfor har du stjålet varer fra arbeidsplassen?

Jeg vet ikke om det sjefen gjorde holder i retten, men du er så pass fucked ved anmeldelse at du burde bare akseptere det.
Sjefen din kan anmelde deg, ja. Men, det at han utpresser deg ved at du skal jobbe 80t gratis er derimot også strengt ulovlig! Du har nok en mye bedre sak enn det sjefen din har vil jeg si.
Sist endret av FarmerJoe; 12. april 2012 kl. 12:15.
Hvorfor gidde du å gjøre deg til kriminell for under 500 kr,
samtidig som du før utbetalt rundt 9000kr før skatt i mnd?

Tror du valgte riktig, har hørt om andre arb.plasser som slår mye hardere ned på nasking, ting på rulleblad, vanskeligheter med ny jobb etc..
Sist endret av Penesmurfen; 12. april 2012 kl. 12:17.
Trådstarter
8 1
Hvorfor jeg har gjort sånn og sånn er ikke nødvendig å diskutere, og er egentlig ganske off topic. Jeg liker å kalle det å spise ting og la være å betale for det, altså ikke akkurat stjeling. Det jeg vil vite er om jeg kan utpresse arbeidsgiver andre veien for å få lønna mi. Jeg har tilbudt meg å betale han et par tusen, men det eneste han har gått med på er å ta hele lønningen mot å ikke bli anmeldt, noe jeg vil tro er langt utenfor lovens grenser, spesielt med tanke på at jeg er mindreårig og har lite vitenskap på området.

Det er også verdt å nevne at dette skjedde dagen før utbetaling av lønn, og han fortalte selv at det var flere uker siden han bestemte seg for å gi meg fyken.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Sitat av KapteinOla Vis innlegg
Hvorfor jeg har gjort sånn og sånn er ikke nødvendig å diskutere, og er egentlig ganske off topic. Jeg liker å kalle det å spise ting og la være å betale for det, altså ikke akkurat stjeling. Det jeg vil vite er om jeg kan utpresse arbeidsgiver andre veien for å få lønna mi. Jeg har tilbudt meg å betale han et par tusen, men det eneste han har gått med på er å ta hele lønningen mot å ikke bli anmeldt, noe jeg vil tro er langt utenfor lovens grenser, spesielt med tanke på at jeg er mindreårig og har lite vitenskap på området.

Det er også verdt å nevne at dette skjedde dagen før utbetaling av lønn, og han fortalte selv at det var flere uker siden han bestemte seg for å gi meg fyken.
Vis hele sitatet...
På den annen side kan det jo tenkes at han forsøker å være grei med deg, samtidig som han får noe igjen for det? Å ha noe på rullebladet er kjipere enn å miste 9000 kr. Uansett hvordan du vrir og vender på det så er det du som har gjort brøleren her.

Det blir i alle tilfeller ord mot ord i "utpressingssaken". Worst case blir du sittende med en anmeldelse i tillegg.
Sist endret av Wiggles; 12. april 2012 kl. 12:33.
Har ikke anledning nå til å sjekke kilder og gjøre et grundig innlegg.
Men, det skal i utgangspunktet mye til å få en oppsigelse, en avskjed enda mer!
I dette tilfellet har du nasket, ikke noe alvorlig med andre ord, og ikke for et større beløp.
Å miste jobben skal mer til desto lengre du har vært ansatt, noe du ikke har vært. Du er derimot mindreårig, og den utpressinga han gjør mot deg er ganske alvorlig, noe som vil gjøre at han har en dårligere sak og kanskje ikke vil tørre av den grunn.
Jeg syns nok du bør jobbe for å få utbetalt pengene dine, de mener jeg uten som sagt å ha sjekket kildene mine, du har krav på!

EDIT: Det er også mange formelle krav fra arbeidsgiver sin side om en avskjed, den må blant annet være skriftlig, leveres personlig/rekomandert, inneholde dine rettigheter osv
Sist endret av packman; 12. april 2012 kl. 12:37.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Wiggles Vis innlegg
Det blir i alle tilfeller ord mot ord i "utpressingssaken". Worst case blir du sittende med en anmeldelse i tillegg.
Vis hele sitatet...
Utpressingen ja, men han kan fortsatt få medhold for at sjefen tilbakeholder lønna vel?

TS: Hvis du er gambler, la han anmelde det, du er under 18, det er en sjanse for at de bare vil skremme deg, det er ikke SÅ alvorlig det du har gjort, merk at det kan backfire.
Du må nesten spørre deg selv om du vil bli anmeldt eller om du vil bli sparket og bli trukket i lønn. Sistnevnte er utpressing og straffes hardere enn simpelt tyveri. Jeg hadde derfor spurt sjefen om han foretrekker å betale ut lønna med fratrekk på de 500 kr, eller om han ønsker en anmeldelse for utpressing av en mindreårig.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Sitat av Choobe Vis innlegg
Utpressingen ja, men han kan fortsatt få medhold for at sjefen tilbakeholder lønna vel?
Vis hele sitatet...
Det er sant.

Kan sjefen være sikker på at han har fått med seg det nøyaktige beløpet du har stjålet for ? Jeg er rimelig sikker på at jeg hadde slått til på den dealen der likevel.
Presser du på, så er det ikke umulig at du må betale et erstatingsbeløp til bedriften, du blir anmeldt, sjefen din blir anmeldt og ingen blir fornøyd, selv om du får utbetalt resterende lønn.
Trådstarter
8 1
Jeg har riktignok fått en advarsel for et halvt år siden, der det var samme greia. Greia da var at jeg ikke tok det nok innpå meg, og jeg forstod ikke at neste gang er det over og ut.. Jeg tør ikke satse på å bare kreve tilbake lønning, og bli anmeldt, men om jeg har en god sak, så tenker jeg å utpresse arbeidsgiver til å få hele lønna mi.
Jeg har søkt mye på Google rundt dette, uten hell. Om noen skulle finne noen konkrete svar på hvilke muligheter jeg har er jeg meget takknemlig!
Herregud, om du har gjort det før så får du faen meg se til å skjerpe deg. Driver å stjeler for? og for 500 kroner?? I grunn har du en "god" sak på at arbeidsgiveren din ikke gir deg lønna di. Men du er jo tydeligvis en som ikke respekterer arbeidsplassen og begår stjeler derfra 2 ganger, om ikke mer.
Det at du har fått en advarsel tidligere gjør ikke saken din noe bedre akkurat...
Men finnes mange slike eksempler på nett, hvor det har gått i arbeidstakerens favør
Og du har bevis for den påståtte utpressingen fra arbeidsgiver? Har du ikke, så stiller du mildt sagt jævlig svakt.

Med holdningen din, så blir jeg ikke overrasket om du faktisk skylder arbeidsgiver 9000+ kroner.
Trådstarter
8 1
At jeg har fått sparken er sikkert riktig i sin forstand, men det er pengene mine jeg er ute etter. Om du er interessert i å gi meg refs for hva jeg har gjort på min arbeidsplass, så foreslår jeg at du sender meg PM's eller evt. Besøker meg i Larvik, Poppee. Jeg vet hva jeg har gjort, og at det er respektløst overfor både arbeidsgiver og arbeidsplass, men det er likevel ingen grunn til å diskutere dette. Mye av grunnen til at jeg ikke har betalt for varer er fordi mine tidligere kolleger heller ikke betalte for seg, og jeg var da dum nok til å gjøre som dem, for så å bli oppdaget.
http://www.jusstorget.no/article.asp...y=3&ArtKey=172
Du skal gjøre noe grovt for å få avskjed, nasking er ikke grovt
@kapteinola
Idiot!

Du er tatt ikke bare en gang men 2 ganger!
Skjønner din arbeidsgiver jævla godt og må legge til at det er nesten rart at han ikke har jula deg opp i tillegg.

Du får som fortjent.
Trådstarter
8 1
Sitat av Frankenweenie Vis innlegg
Og du har bevis for den påståtte utpressingen fra arbeidsgiver? Har du ikke, så stiller du mildt sagt jævlig svakt.

Med holdningen din, så blir jeg ikke overrasket om du faktisk skylder arbeidsgiver 9000+ kroner.
Vis hele sitatet...
Beviset er jo isåfall at jeg faktisk ikke er anmeldt, og at jeg ikke har fått noen lønning. Greia er faktisk at jeg ikke aner hvor mye jeg skylder, men jeg vil anslå rundt 2-300 kroner. Jeg har betalt for det aller meste jeg har spist/drukket, men det er altså unntak. Hva jeg skylder og ikke kan du heller diskutere med moren din, da hun sikkert finner det mye mer interessant enn hva jeg gjør.

Det er forresten også verdt å nevne at hele bedriften kan styrtes i en enkel telefonsamtale, da 80% av de ansatte arbeider ulovlig (salg av tobakk av mindreårige, lønn og arbeidstider), og arbeidsgiver alltid har vært en luring, og sparer så mye han kan få til på sine ansatte.

Grunnen til at jeg føler det er rettferdig at jeg får lønningen min er at han ventet til dagen før den skulle blitt utbetalt, og lot meg jobbe mange ekstratimer
I begynnelsen av tråden hadde jeg litt sympati med deg. Etter de siste innleggene dine så har den forsvunnet. Enten godta "tilbudet" og unngå ting på rullebladet, eller forlang pengene du mener arbeidsgiver skylder deg og vær villig til å bli anmeldt.
Trådstarter
8 1
Sitat av Sjanten Vis innlegg
I begynnelsen av tråden hadde jeg litt sympati med deg. Etter de siste innleggene dine så har den forsvunnet. Enten godta "tilbudet" og unngå ting på rullebladet, eller forlang pengene du mener arbeidsgiver skylder deg og vær villig til å bli anmeldt.
Vis hele sitatet...
Det er det jeg har gått for foreløpig, men kollegaer mener jeg har en god sak. Jeg vil ikke bli anmeldt, så det ser ut som om jeg må ta til takke med feriepenger! Heldigvis er jeg på vei til å få meg et nytt arbeid, og sverger selvfølgelig på livet å aldri naske igjen.

En liten lærepenge til dere andre der ute som kanskje også føler at de ikke gjør noe gærent annet enn å få gratis lunsj av arbeidsplass. :-)
Vet ikke bedre
Trollanon's Avatar
Vis du absolutt vil ha penga så er vell svaret klart?
La han anmelde deg, eventuelt film en mindreårig som handler snus/tobakk og vis ham det å si du vil gå videre med filmen.

Selv synes jeg det er ganske latterlig å sparke noen får at de forsyner seg av å til i butikken, det er snakk om trivsel og goder på jobben, sjefen min sier sjeldent at jeg må betale for meg så lenge jeg er på jobb, kommer jeg utenom arbeidstiden så betalere jeg selvfølgelig.

Jeg hadde forresten tatt penga og latt ham anmelde meg.
Sist endret av Trollanon; 12. april 2012 kl. 13:22.
Jeg syns ikke du skal gi opp for lett, selvom den gjentatte naskinga di ikke er en god ting å ha med seg i en sak.
Men har arbeidsgiveren din gitt deg avskjeden, slik avskjeden skal gis? Den skal være slik jeg har henvist til tidligere, og det du har gjort skal være av grov karakter..
EDIT: jeg tror også jeg hadde ville tatt pengene, og risikert(husk det er ikke sikkert) å bli anmeldt, det er jo ikke noe farlig å bli anmeldt heller, så lenge du ikke blir dømt
Sist endret av packman; 12. april 2012 kl. 13:27.
Sitat av packman Vis innlegg
http://www.jusstorget.no/article.asp...y=3&ArtKey=172
Du skal gjøre noe grovt for å få avskjed, nasking er ikke grovt
Vis hele sitatet...
Nasking av varer for et mindre beløp en gang er ikke grovt. Dersom det naskes FLERE ganger er det grunnlag for oppsigelse. Enkelt å greit.
Her er forøvrig noe som backer opp det jeg sier: http://www.oppsigelse.no/visartikkel.asp?art=216

Til TS.
Kontakt advokat.

Krev lønnen din av arbeidsgiver - det du har stjålet for.
Dersom arbeidsgiver truer å anmelde deg, truer du med å anmelde han for utpressing.
Sist endret av Spelly; 12. april 2012 kl. 13:33.
Sitat av spelley Vis innlegg
Nasking av varer for et mindre beløp en gang er ikke grovt. Dersom det naskes FLERE ganger er det grunnlag for oppsigelse. Enkelt å greit.
Her er forøvrig noe som backer opp det jeg sier: http://www.oppsigelse.no/visartikkel.asp?art=216
Vis hele sitatet...
Greit nok at det er grovere siden det har forekommet flere ganger, men TS fikk ikke oppsigelse, han fikk avskjed!
Sitat av packman Vis innlegg
Greit nok at det er grovere siden det har forekommet flere ganger, men TS fikk ikke oppsigelse, han fikk avskjed!
Vis hele sitatet...
Han gjorde det ja.
So what?


Dersom du var sjef for et firma og hadde en ansatt som gikk rundt å stjal. Ville du ikke hatt han vekk - snarest?
Sist endret av Spelly; 12. april 2012 kl. 13:40.
Det er en vesentlig forskjell mellom oppsigelse og avskjed, noe som kan være avgjørendes i saken hans..

TS må nok stille seg spørsmålet, vil jeg ha tilbake lønna mi, så må jeg stå til ansvar for det jeg har gjort.
Jeg hadde muligens valgt å svare ja og gått til advokat, merk at advokater er dyre og er ikke sikkert det vil lønne seg
Sist endret av packman; 12. april 2012 kl. 13:43.
Sitat av packman Vis innlegg
Det er en vesentlig forskjell mellom oppsigelse og avskjed, noe som kan være avgjørendes i saken hans..
Vis hele sitatet...
Hvordan skal dette være avgjørende for saken hans? Det er helt vanlig å gi avskjed til folk som har gjort forseelse på jobben.


Her er enda flere kilder, for ordens skyld.
§ 15-14. Avskjed
(1) Arbeidsgiver kan avskjedige en arbeidstaker med påbud om øyeblikkelig fratreden dersom denne har gjort seg skyldig i grovt pliktbrudd eller annet vesentlig mislighold av arbeidsavtalen.
.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Spelly; 12. april 2012 kl. 13:45.
Som Spelley sier er ikke et enkelt tyveri av svært liten verdi veldig alvorlig. Tenk heller på handlingene til sjefen din, utpressing for 9000 kr.
Du nevner også at du skal få utbetalt feriepenger fra forrige året. Hva med dette årets opptjente feriepenger?
Ved oppsigelse o.l har man krav på utbetaling av feriepenger. Snakk med sjefen din og prøv å få til en bedre avtale enn den 'dere' nå har kommet frem til. Å bote med 9000 kroner for en 'guttestrek' er alt for drøyt.
Kontakt advokat om dere ikke klarer å komme frem til en fornuftig løsning.
Ts du fremstår som en sleip jævel. Du stjeler fra arbeidsgiver og forsøker å rettferdiggjøre dine handlinger med å rakke ned på arbeidsgiver med påstander om ulovligheter av ham på arbeidsplassen. Du blir en real taper om du fortsetter med en slik innstilling til livet.

Hva med å faktisk ta til deg realiteten her? Du har stjålet gjentatte ganger. Arbeidsgiver var fair mot deg og ga deg faktisk en sjanse til......hvor mange ville gjort det? Tyveri på arbeidsplassen resulterer normalt i umiddelbar avskjed.

Ta tapet på de sure lønnskronene og lær av dette. Det ER forskjell på ditt og mitt.

Om du attpåtil nå skal forsøke å rakke på sjefen din som faktisk var villig til å gi deg en sjanse til ja da håper jeg virkelig han leter deg opp en mørk og stille kveld når du er alene......

Hvordan kan du fortsatt mene at det ikke er så farlig å ta en "gratis lunsj fra arbeidsgiver"?
Det er stjeling, håper du klarer å forstå dette så du slipper slikt i fremtiden.
Sist endret av random67489; 12. april 2012 kl. 16:31.
True phreak.
Selv om det ikke er lovlig det arbeidsgiver har gjort (jeg stiller meg spørsmålstegn rundt validiteten og lovligheten rundt påståtte videobevis, det skal JÆVELIG mye til for å kunne bruke slikt som bevis, da det ikke skal brukes mot ansatte i utgangspunktet), ville jeg priset meg lykkelig over å ikke få den prikken på rullebladet. 9000kr er ganske lite penger i det store og det hele, en slik lærepenge er vel verdt den summen.
Sær slabbedask
Atal's Avatar
Er det ikke slik at videoopptak på arbeidsplass generelt skal slettes etter en uke?
Og at det lovlig kan oppbevares i max 30 dager kun dersom straffbare forhold skal etterforskes?
Om det mistenkes at slike forhold foreligger, bør det vel også anmeldes til politiet innen uken er omme
dersom arbeidsgiver lovlig skal kunne oppbevare opptakene utover denne tiden?
Vet ikke sikkert hvordan dette forholder seg, men det vil en advokat kunne svare deg på.
Tipper en telefon til LO kan hjelpe deg med dette også. Hadde ringt dem og lagt frem hele saken for å få noen gode råd, var jeg deg.

En ting er å få en smekk på fingrene når man har gjort noe galt,
men at arbeidsgiver forsøker å snyte deg for tusenvis av kroner slik du har fremstilt saken, er litt vel drøyt...
Tenk dere nå litt om.
Ingen vet HVOR mye ts har stjålet fra sin arbeidsgiver. Sikkert ikke han selv engang.
Han fikk faktisk en sjanse til hos sjefen men fortsatte å stjele. Nå får han straffen.

Ts bør ta lærdom av dette og akseptere sin straff heller enn å fortsette å være en sleiping.
Og om han bor på en liten plass så kan det bli vanskelig å få ny jobb om ts lager masse drama rundt dette. For da vil fort sjefen hans fortelle andre sjefer hvilken upålitelig banditt ts er. Også får han jo på toppen av det hele en anmeldelse mot seg.

Nei la denne ballen ligge død og gå videre i livet.
Nå har ikke jeg orket å lese gjennom hele tråden, men; Både arbeidsgiver og TS vil få dette på rullebladet om de blir dømt for hver sin sak. TS vil få tyveri på rullebladet, og hvis arbeidsgiveren hans blir dømt vil arbeidsgiver få utpressing på rullebladet.

Det kan føles godt at det går utover arbeidsgiveren også, men det hjelper ikke trådstarter på noen som helst måte, ettersom han også får noe på rullebladet.

9000,- er sure penger å miste, men vil heller ha et helt rent rulleblad.
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Har du - og de øvrige ansatte, som bør føle seg krenket - vært informert om overvåkningen på forhånd, og har denne naskingen din vært "av et visst omfang"?

http://www.arbeidstilsynet.no/arbeid...html?tid=89736
http://e24.no/ansatte-maa-kjenne-til...kning/20028281
http://e24.no/jobb/jobbekspertene/ka...nsatte/3482596
Sist endret av m0b; 12. april 2012 kl. 18:01.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Har du spurt h*n om du kan betale for varene du spiste? Som en godtgjørelse.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Skjønner han vil trekke hele lønnen, du sier dette har skjedd før, hvordan kan arbeidsgiveren din være så sikker på at du ikke har tatt noe som ikke kom på kamera? Eller som de har oversett? For alt han vet kan du jo ha spist for noen tusen.

Men men, du har jo fått nok hets, og virker ikke som du vil gjøre det igjen. Du gjorde nok det beste valget mtp jobb senere i livet.
Sist endret av Fleff; 12. april 2012 kl. 18:04.
@fleff
Ingen grunn til å svartmale situasjonen. TS kan jo til en viss grad selv bestemme hvor mye han vil gjøre ut av situasjonen. Går han bare stille videre i livet får han ikke noe på rullebladet og det er lite trolig at dette feiltrinnet noensinne vil bli noe tema i fremtiden.

Men det er klart velger ts å kjøre på med å anmelde sjefen vil nok hele handelsstanden få høre om saken og da er det klart ting kan bli vanskelig. Hvem ansetter vel en tyv som er fersket gjentatte ganger hos sin forrige arbeidsgiver?

Nei er nok best å gå stille i dørene og ta sin straff - selv om det virker kjipt.
Jeg lurer på hva TS har spist, jeg. Snakker vi matvarer som går ut på dato i mårra her?
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Har du - og de øvrige ansatte, som bør føle seg krenket - vært informert om overvåkningen på forhånd, og har denne naskingen din vært "av et visst omfang"?

http://www.arbeidstilsynet.no/arbeid...html?tid=89736
http://e24.no/ansatte-maa-kjenne-til...kning/20028281
http://e24.no/jobb/jobbekspertene/ka...nsatte/3482596
Vis hele sitatet...
Siden han ikke har arbeidskontrakt så tror jeg faktisk arbeidsgiver er enda mer skrudd på dette, også i forhold til oppsigelsestid ved vanlig oppsigelse. Men i akkurat dette tilfellet tror jeg trådstarter uansett vil ha problemer, det er jo ganske åpenlyst at han ikke er ønsket lenger, og da er veien kort ut.
Sitat av Prognisse Vis innlegg
Som Spelley sier er ikke et enkelt tyveri av svært liten verdi veldig alvorlig.
Vis hele sitatet...
Det er jeg som sier det ikke er alvorlig, et grovt tyveri handler ofte om flere tusen kroner, dette er nasking og er ikke nok til en AVSKJED.

Spelley: det er på ingen måte vanlig å gi avskjed, mulig du er i et spesielt miljø, men det er kun de grove tilfellene som fører til avskjed. Som du selv henviser til.

Som flere andre sier at TS får straffa si etc. Er helt usakelig og feil, det som skulle ha skjedd i denne saken. Er at TS etter andre advarsel hadde fått en oppsigelse, ikke avskjed! Han hadde fått lønna si og en eventuell anmeldelse.

Å begynne å fantasere videre enn de faktaene som TS gir uttrykk for blir usaklig, som at vi ikke vet hvor mye han har stjelt. Vi må jo ta utgangspunkt i de faktaene som TS gir uttrykk for.

Jeg anbefaler deg å ta saken til noen mer kompetente enn her på nff, da du faktisk også kan få erstatning hvis avskjeden har vært urettmessig (arbeidsmiljøloven §15-14(4)).
Henviser avslutningsvis til rettsspraksis med "Støvklutdommen". Fant den ikke på nett men har den i læreboka mi. Kort oppsummert var det en mann som jobbet på et sykehjem, det hadde tidligere blitt registrert at noen ansatte hadde stjelt penger, men det kunne ikke knyttes opp mot ham. En dag tok han med seg noen gummihansker, støvkluter etc med hjem. Han fikk avskjed. Han gikk til sak mot arbeidsgiver, og vant. Han fikk da erstatning for tapt lønnsinntekt for 35 måneder. Helsefagarbeiderslønn ca 300k/12 = 25000, 25000 * 35 = 875k!

EDIT: trykkleifs
Som jeg har spurt TS om tidligere, forstår om du ikke vil skrive det her. Men det er også et spesielt krav til formaliteten på avskjeden, dette bør du undersøke om at har blitt overholdt, se tidligere henvisning av meg
Sist endret av packman; 12. april 2012 kl. 21:39.
Sitat av Atal Vis innlegg
Er det ikke slik at videoopptak på arbeidsplass generelt skal slettes etter en uke?
Og at det lovlig kan oppbevares i max 30 dager kun dersom straffbare forhold skal etterforskes?
Om det mistenkes at slike forhold foreligger, bør det vel også anmeldes til politiet innen uken er omme
dersom arbeidsgiver lovlig skal kunne oppbevare opptakene utover denne tiden?
Vet ikke sikkert hvordan dette forholder seg, men det vil en advokat kunne svare deg på.
Tipper en telefon til LO kan hjelpe deg med dette også. Hadde ringt dem og lagt frem hele saken for å få noen gode råd, var jeg deg.

En ting er å få en smekk på fingrene når man har gjort noe galt,
men at arbeidsgiver forsøker å snyte deg for tusenvis av kroner slik du har fremstilt saken, er litt vel drøyt...
Vis hele sitatet...


Hei LO. Jeg har drevet og stjålet fra min arbeidsgiver og han har videobevis for dette. Når han gav meg muligheten til å slutte og ikke få utbetalt lønn eller bli politianmeldt valgt jeg å slutte. Dette synes jeg er fryktelig urettferdig og vil saksøke arbiedsgiveren.

Håper og tror både advokater, LO andre som blir involvert i slike situasjoner er fornuftige nok til å ikke kaste bort tid og penger på dette. TS er en ussel tyv og fortjener en lærpenge. Norge er fyllt med unnasluntrere og slabbedasker som tror de skal få alt servert på et sølvfat. Nå er det faen meg på tide av folk våkner opp og begynner bidra til samfunnet i stedet for å sutre, klage og kreve.
Ville definitivt tatt lønna siden du er under 18. For når du fyller 18, går saken såppass langt bak i systemet at det ikke vill komme opp i de fleste senere jobber. og at han visste dette og lot deg jobbe flere uker for så og si dette er fail.

Vill nesten tro at du har en bedre sak enn han.

Du vill max få en bot på sikkert 3000, eller bare erstatningskrav.
Trådstarter
8 1
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Hei LO. Jeg har drevet og stjålet fra min arbeidsgiver og han har videobevis for dette. Når han gav meg muligheten til å slutte og ikke få utbetalt lønn eller bli politianmeldt valgt jeg å slutte. Dette synes jeg er fryktelig urettferdig og vil saksøke arbiedsgiveren.

Håper og tror både advokater, LO andre som blir involvert i slike situasjoner er fornuftige nok til å ikke kaste bort tid og penger på dette. TS er en ussel tyv og fortjener en lærpenge. Norge er fyllt med unnasluntrere og slabbedasker som tror de skal få alt servert på et sølvfat. Nå er det faen meg på tide av folk våkner opp og begynner bidra til samfunnet i stedet for å sutre, klage og kreve.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du helt vet hva du snakker om. Jeg forstår fullt ut at min tidligere arbeidsgiver ikke ønsker meg som ansatt ytterligere, men samtidig føler jeg meg urettferdig behandlet da dette ble tatt opp foran meg fullstendig uforberedt, etter at jeg hadde drukket et par flasker cola, spist ei pølse og en toppris til dessert, alt over flere uker. Om du hadde stått i mine sko tror jeg kanskje du hadde forstått, men det er mulig du ikke klarer å sette deg inn i andres situasjoner

Om du har lest igjennom tråden, har du antageligvis forstått at arbeidsgiver er en snik, da han bryter atbeidsmiljøloven på flere punkter. I tillegg utpresser han meg for en sum som betyr mye for en 17-årig gutt, noe jeg tror ikke er helt etter boka.

Når det kommer til videobevisene, så tror jeg virkelig arbeidsgiver er ute å kjøre. Disse snuttene har han nemlig lagret på en privat ekstern harddisk. Jeg tror det stemmer at videobevis kan bli oppbevart i max. ei uke, men om saken anmeldes må POLITIET kreve inn videosnuttene som bevis i en evt. politisak.
Om du har så forbanna rett KapteinOla, hvorfor spørr du??????
Jeg klarer ikke å ha noen sympati for deg.

Du selv valgte å stjele fra arbeidsplassen din. Om de andre kollegaene dine gjorde det samme, så rettferdiggjør ikke det at du også skal stjele.

Du sier du føler deg urettferdig behandlet, og at du ikke var forberedt på at det ville bli tatt opp. Men hvordan tror du arbeidsgiveren din føler det når han stoler på deg og gir deg en jobb, også dolker du han i ryggen og stjeler? Se det fra han sin side.

Og hvordan skulle han forberedt deg? Skulle han kommet til deg en uke i forveien og nevne at du får sparken om en uke fordi du stjeler, og latt deg fortsatte i bedriften for å kunne stjele mer?
Han prøver jo og være grei med deg, mens i tilleg han gir deg en VELDIG mild straff.
Gå og si unnskyld til sjefen, kansje en liten gave, betal han 500kr. Og si at du gjerne dropper neste lønn. Er han ekstra grei så gir han deg kansje lønninga, eller så får du bare ta det som en mann.
KapteinOla

Du er virkelig en sleip snik.
Du føler deg urettferdig behandlet fordi du har fått fyken grunnet stjeling.
Du har fått en advarsel for nøyaktig det samme tidligere. Du er en tyv og en kjeltring og bør holde helt kjeft nå.
Ta det som en mann og sørg for at du lærer noe av dette - eller ser du for deg en fremtid som en storkjefta trygdesnylter?
Treningsnarkoman
fcknfreak's Avatar
Fyfaen, jeg har sett freaks gi "credz" til folk som har gjort mye verre ting enn dette. Det er snakk om en 17 år gammel gutt som har nasket fra arbeidsplassen hans, jeg støtter på ingen måte det han har gjort. Men når han gang på gang prøver å forklare så ser jeg de samme personen komme med at han er en ussel tyv osv.. Dere gjør meg helt kvalm, 17 år er ungt, og man gjør mange feil når man er ung, og det er også lett å få oppfatning at det er "greit" å ta mat fra stedet der man jobber når man ser at noen som har jobbet der lenge gjør det.

Han forklarer da gang på gang at han ikke har tatt ting for mer enn ett par hundrelapper, og da skal vi gjerne forholde oss til det da jeg ikke ser noen hensikt til at TS skulle lyve til oss, fordi etthvert argument eller lignende vi kunne ha gitt han muligens ikke ville holdt hvis situasjonen ikke var som beskrevet.
Det jeg reagerer på er at en ARBEIDSGIVER utpresser en ung gutt på denne måten, det finnes alt for mange sleipe drittsekker som er arbeidsgivere og har alt for mye "makt" og vet hvordan de skal lure unge mennesker som ikke vet bedre og bare vil tjene litt ekstra penger i sin beste alder.

På tide å hoppe ned fra den høye hesten dere sitter på og heller hjelpe i denne situasjonen om dere har noe å komme med eller velge å overse tråden på forsiden. Tipper dere har gjort dumme ting selv i livet, og når du selv vet det og innrømmer at det var feil så er det veldig kjedelig å få kastet dritt som dette i trynet.

On Topic: Har ikke veldig mye å hjelpe deg med, dessverre..
Enig med fcnfreak her. Du fortjener ikke all denne drittslenginga for å spørre om hjelp. Arbeidsgiver har taklet dette helt feil, og jeg råder deg igjen til å ta saken til noen andre enn her på nff. Advokater er dyre så jeg hadde sjekket grundig lovverk og sett på tidligere saker, kanskje kontaktet arbeidsgiver å si du vil ha lønna di. En anmeldelse for det du sier du har gjort er ingenting, ettersom du også kan ta arbeidsgiver på flere punkter jeg har nevnt tidligere.
Les deg opp på arbeidsmiljøloven. Slik noen skriver her at du får som fortjent osv, mener jeg er urimelig da norske lover sier noe annet og det er likhet for loven.