Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 9978
Dette er mennesker som tror på himmel og helvete, enten får du 1st way ticket opp, eller ned.
Noe de er veldig glad i få frem når det gjelder ting dem brenner for i kristendommen generellt.
Kanskje på tide at dem som sitter med denne formanende tankegangen tar av skyggelappene sine
å ser verden slik den FAKTISK er, its already evil, don`t make it worse...
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
Dette er mennesker som tror på himmel og helvete, enten får du 1st way ticket opp, eller ned.
Noe de er veldig glad i få frem når det gjelder ting dem brenner for i kristendommen generellt.
Kanskje på tide at dem som sitter med denne formanende tankegangen tar av skyggelappene sine
å ser verden slik den FAKTISK er, its already evil, don`t make it worse...
Vis hele sitatet...
1)Nei, det er ikke enten eller nødvendigvis. Les deg opp

2)Verden er da jaggu ikke ond heller. Du kan heller ikke beskylde kristendommen for absolutt alle kriger, kriminalitet, hverdagslig ondskap.
Norge og mesteparten av Europa er et resultat av kristendom og kristen etikk.
Hadde kristendommen kun vært ond, hadde Norge sett ganske annerledes ut.

Religion brukes(misbrukes) overalt for å fremme interesser en person et land eller en gruppe måtte ha.
Religionen i seg selv er ikke skyld i all dritten som ble til, f.eks kampen mellom kristendommen og islam i middelalderen, terror, rasisme, urettferdighet mot homofile etc.

Dummeste kommentaren jeg har lest hittil på freak
Vis hele sitatet...
Og den backer opp med hva da??

Din syke jævel !! Skulle blitt voldtatt i ræven te du selv ble gravid ! fucking krf !
Vis hele sitatet...
Så KrF er skyldige i alt nå?? Hvorfor dra partiet inn når alle medlemmene har forskjellige meninger?

Det kommer såpass graverende påstander noen ganger fra erkeateister at de må se seg selv i speilet og spørre om kanskje ikke også ateisme er en religion? eller ideologi? - som er liksom **ANTI-alt det etablerte(...)**
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Er det greit for deg å bli drept hvis du faller i koma?
Vis hele sitatet...
Når du sover, eller ligger i koma, er du ved potensiell bevissthet. En er med andre ord ikke død.
Om du derimot ligger i koma, uten noen utsikt til å noensinne våkne opp igjen, da vil du åpenbart død mens du fremdeles er i koma (en er nå uten bevissthet). Det ville med andre ord vært greit med aktiv dødshjelp (bli drept som du skriver) ved et slikt eksempel.

Noen mennesker har ligget i koma i over 10år. Om du definerer 'å leve' som 'å oppleve', da døde disse menneskene når de havnet i koma. Flere leger i Norge har tilstått at dem har assistert i å begå assistert dødshjelp.

Jeg syntes dermed det er mindre farlig å drepe noen som i grunnen allerede er døde, og dermed gi dem en verdig død, enn det er å ta livet et potensielt barn. Ikke missforstå meg, jeg er for fri abort. Anser en fetus som en del av kvinnens kropp, og ikke som en egen person. Og det er kvinnen selv som skal bestemme over kroppen sin.
Sist endret av Sio; 6. januar 2012 kl. 17:57.
Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Èn ting må være litt klart her; i USA og de små spesielle kirkesamfunnene de har, har de svært bokstavelig tolkninger av Bibelen og det som forkynnes.

Spør en vanlig norsk protestant, en katolikk eller en ortodoks kristen - om de lever 175% etter Bibelen og om gud er såååå gooo´og vil omvende alle ateister-som amerikanske jenta sier, om de aksepterer religionsfrihet, og om de lever svært likt som ateister.

Ortodokse og katolikker har du ikke altfor mange av i USA. Og til info; mange av de hardcore amerikanske ultra kristne springer ut ifra små protestantiske sektlignende kirkesamfunn (mormonere, westboro, amish, pinsevenner).

Ortodokse kristne og katolske kristne lever svært likt den vanlige person her i Vesten. SIer det fordi ortodoks og katolsk kristendom er den opprinnnelige typen kristendom(delvis også protestanter) - men de gærningene du ser i amerikanske skrekkvideoer som det over er ofte medlemmer av et lite hardcore kirkesamfunn.
Den der videon gjelder langt ifra alle kristne.
Sist endret av aeon_illuminate; 6. januar 2012 kl. 17:59.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
1)Nei, det er ikke enten eller nødvendigvis. Les deg opp

2)Verden er da jaggu ikke ond heller. Du kan heller ikke beskylde kristendommen for absolutt alle kriger, kriminalitet, hverdagslig ondskap.
Norge og mesteparten av Europa er et resultat av kristendom og kristen etikk.
Hadde kristendommen kun vært ond, hadde Norge sett ganske annerledes ut.
Vis hele sitatet...
Jeg sa da heller ikke at kristendommen har skyld i alle kriger, krimm o.l.
Jeg sa at verden er allerede ond, kristendom eller ei... ( though, verden hadde kanskje hatt det bedre uten all den krigførende religionen som alltid skal hevde sin suverenitet, ikke glemme at Norge faktisk ble TVANGS kristnet på det mest brutale vis... )

Jeg var selv tvungen i god gammel ondskapsfull søndagsskole når jeg var liten, ble dratt på møter der folk talte tunger og alt mulig rart, åssen tror du det påvirker barn egentlig, dette skal liksom være en TRO, noe man tror på. ( Noe man burde få VELGE selv, når alderen er rett. )
Hadde kristendom på skolen, jeg hadde allerede bare forakt for alt som hett Gud, Jesus å all that bullshit pga måten religion alt for ofte skal "rekrutere" nye disipler.

Religion aint what it`s all made up to be!

Synes bare det er helt sinnsykt og bruke et så dirty middel bare for å fremme sin egen ( eller sammlings klubbs ) sak..
enda værre synes jeg det blir nå det kommer fra hold som skal
føre kjærlighet, forståelse og atter kjærlighet med seg.

Just my 2 cents
Sitat av reklame Vis innlegg
En sau er ikke et menneske, og har dermed ingen verdens ting med saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Jo, det er nettopp det den har. Hvis de to fostrene er umulig å skille fra hverandre i grad av utvikling, kognisjon og evne til å føle, hva er det da som gir det ene mer verdi enn det andre?

Sitat av reklame Vis innlegg
Det er videre riktig at det er vanskelig å skille mellom pattedyrsembryo, men jeg tror at innen 10 uker klarer de fleste å se forskjellen, da faktisk det kalles et foster denne tiden (fosterets levetid på 8 uker og graviditet på 10 uker). Ta deg et googlesøk på hundefoster, og etter et menneskefoster på 10 uker, så ser du nok også forskjellen, selv om disse bare er ultralyd og ikke virkelige.
Vis hele sitatet...
Å sammenlikne etter et antall uker blir feil, ettersom de fleste hunder allerede er født etter 10 uker. Men under har du linker til bilder av ett menneskefoster på 9 uker, altså etter 25% av drektighetsperioden, og ett hundefoster etter 30 dager, som tilsvarer 50% av drektighetsperioden. Synes du å se veldig stor forskjell på de to?

http://3.bp.blogspot.com/_fW61I68bd0...week_fetus.jpg
http://badcontrol.com/wp-content/upl...dog-embryo.jpg

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
2) Jeg er ikke religiøs, men jeg mener det er forbausende hvordan hardline ateister sammenligner major verdensreligioner med spøkelser og "ånder". Det blir altfor barnslig og på et lavt nivå.
Vis hele sitatet...
Ja, det er jo ikke som at verdensreligionene innehar forestillinger om at man overlever sin egen død, at noen har kommet tilbake fra de døde, eller noen slags "hellig ånd".

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hvordan religion tolkes og hva som står i bøkene er forskjellig, men eksempelvis i Bibelen har mange ting historiske beviser.
Vis hele sitatet...
Javel, hva er det du tenker på da?

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Veldig greit det at man synes religion er en uting, men religion prakkes ikke akkurat på folk her i Norge, så jeg syns det å kalle jødedommen for en gærn overtro f.eks er litt vel mye piss.
Vis hele sitatet...
Oxford Dictionarys definisjon av overtro (superstition):
- excessively credulous belief in and reverence for the supernatural
- a widely held but irrational belief in supernatural influences, especially as leading to good or bad luck, or a practice based on such a belief

Og Merriam-Webster:
1
a : a belief or practice resulting from ignorance, fear of the unknown, trust in magic or chance, or a false conception of causation
b : an irrational abject attitude of mind toward the supernatural, nature, or God resulting from superstition

2
: a notion maintained despite evidence to the contrary

Ser ut som jødedommen, såvel som andre religioner, traff midt i blinken.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Samtidig vil jeg påstå at den tida/ukene som er lovlig til å ta abort på hadde økt eksempelvis til 15 uker hvis myndighetene/helsepersonell hadde vært gjennomateistiske og hadde nærmest fiendelig forhold til religiøse oppfatninger.
Vis hele sitatet...
Dette er jo bare nonsens. Jeg tror du har et rimelig skjevt bilde av hva ateisme går ut på. Ateisme er bare mangel på gudstro. Det er ingenting som tilsier at vi hadde økt tidsfristen for abort helt uten videre om vi hadde vært foruten alle religiøse overbevisninger. Etikk er ikke forbeholdt religion.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Kristendommen ble det første steget på veien mot humanismen vi har i Europa i dag. - det var i middelalderen, og så kom renessanse og opplysningstid. Deretter, per 2012 er kristendommen utdatert, men ikke totalt og fullstendig dum heller.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du trenger en oppfriskning av historiekunnskapen din. I middelalderen brant kirken hekser, torturerte kjettere, fengslet vitenskapsmenn og støttet slaveri, for å nevne noe, mens den moralske og vitenskapelige utviklingen som tok fart i opplysningstiden har skjedd fullstendig på tvers av kirkens retningslinjer. Opplysningstiden var jo en direkte reaksjon og revolusjon mot kirkens dogmatiske mishandling og undertrykkelse! Dette er jo allmennkunnskap, og står jo til og med som introduksjonsteksten til Wikipediaartikkelen om emnet:
Sitat av Wikipedia
The Age of Enlightenment (or simply the Enlightenment or Age of Reason) was an elite cultural movement of intellectuals in 18th century Europe, that sought to mobilize the power of reason, in order to reform society and advance knowledge. It promoted science and intellectual interchange and opposed superstition[1], intolerance and abuses in church and state.
Vis hele sitatet...
Sitat av etse Vis innlegg
det er sant at flest religiøse er i mot abort, men hele saken er ikke grunnlagt i "fordi gud sier det", men fordi kristne gjerne verdsetter liv på annen måte enn oss andre - og kanskje har en litt annen moralsk og etisk oppfatning av saken.
Vis hele sitatet...
Det er utvilsomt at denne saken er basert helt og fullstendig på deres religiøse overbevisninger. Å mene at abortgrensen bør være på mindre enn 10 uker er en helt grei sak, og noe helt annet enn hva denne mannen sier. Han ønsker at all abort, om så bare én dag – eller for den saks skyld, to minutter – etter unnfangelsen, skal forbys, selv når vi snakker incest og voldtekt. Hva annet enn religion kan du basere noe slik på? KrF generelt ønsker riktignok ikke å totalforby abort ved incest og voldtekt, men de ønsker å forby abort ved normale forhold ved hvilket som helst tidspunkt. De ønsker også å forby forskning på befruktede egg, selv om dette kan gi voldsomme medisinske fremskritt og redde utallige liv om noen år. Igjen, dette er umulig å begrunne i noe annet enn en rent religiøs overbevisning.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
KrF generelt ønsker riktignok ikke å totalforby abort ved incest og voldtekt, men de ønsker å forby abort ved normale forhold ved hvilket som helst tidspunkt. De ønsker også å forby forskning på befruktede egg, selv om dette kan gi voldsomme medisinske fremskritt og redde utallige liv om noen år. Igjen, dette er umulig å begrunne i noe annet enn en rent religiøs overbevisning.
Vis hele sitatet...
Også vil dem vi skal pule mer.
http://www.nettavisen.no/nyheter/article2659713.ece
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=560454
Inger Lise Hansen er en av de kulere KRF politikerne.
[COLOR="#F4F4F3"]Herregud; jeg har googlet Inger Lise Hansen + sex.[/COLOR]
Sitat av Provo Vis innlegg
Jo, det er nettopp det den har. Hvis de to fostrene er umulig å skille fra hverandre i grad av utvikling, kognisjon og evne til å føle, hva er det da som gir det ene mer verdi enn det andre?

Å sammenlikne etter et antall uker blir feil, ettersom de fleste hunder allerede er født etter 10 uker. Men under har du linker til bilder av ett menneskefoster på 9 uker, altså etter 25% av drektighetsperioden, og ett hundefoster etter 30 dager, som tilsvarer 50% av drektighetsperioden. Synes du å se veldig stor forskjell på de to?

http://3.bp.blogspot.com/_fW61I68bd0...week_fetus.jpg
http://badcontrol.com/wp-content/upl...dog-embryo.jpg
Vis hele sitatet...
Uansett hvor du vrir og vender på det, hvordan foster og embryo ser ut i de forskjellige fasene, mener jeg fortsatt at et menneskefoster har større verdi enn et dyrefoster. Videre tror jeg vi definerer menneskeliv i forskjellige stadier.

Jeg definerer liv i det øyeblikket det befruktede eget får et hjerte som slår. Dette skjer 3 uker etter befruktningen, altså i kvinnens 5 uke som gravid.

Og med den tankegangen din om mulig utvikling, kognisjon og evne til å føle, vil man jo satt på spissen si at mennesker som er hjerneskadet bare kan settes ut i skogen og ikke er verdt mer enn en sau, fordi dem mangler eller er underutviklet på akkurat de kriteriene du setter opp.
Sitat av reklame Vis innlegg
Uansett hvor du vrir og vender på det, hvordan foster og embryo ser ut i de forskjellige fasene, mener jeg fortsatt at et menneskefoster har større verdi enn et dyrefoster.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?

Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg definerer liv i det øyeblikket det befruktede eget får et hjerte som slår. Dette skjer 3 uker etter befruktningen, altså i kvinnens 5 uke som gravid.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er akkurat organet som sørger for blodsirkulasjonen det som markerer skillet, og ikke for eksempel leveren som renser blodet, eller hjernebarken som sannsynligvis gir opphavet til bevissthet og tenkning?

Sitat av reklame Vis innlegg
Og med den tankegangen din om mulig utvikling, kognisjon og evne til å føle, vil man jo satt på spissen si at mennesker som er hjerneskadet bare kan settes ut i skogen og ikke er verdt mer enn en sau, fordi dem mangler eller er underutviklet på akkurat de kriteriene du setter opp.
Vis hele sitatet...
Eller kanskje det sier mer om hvordan vi behandler dyr?
Sitat av Provo Vis innlegg
Hvorfor det?


Hvorfor er akkurat organet som sørger for blodsirkulasjonen det som markerer skillet, og ikke for eksempel leveren som renser blodet, eller hjernebarken som sannsynligvis gir opphavet til bevissthet og tenkning?


Eller kanskje det sier mer om hvordan vi behandler dyr?
Vis hele sitatet...
Fordi at et menneskefoster er et foster av et menneske.

Fordi hjertet er i bevegelse, altså det lever.

Det kan også si oss noe om hvordan vi behandler dyr, men det har fint lite med denne diskusjonen og gjøre.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av reklame Vis innlegg
Fordi at et menneskefoster er et foster av et menneske.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje ei grunngjeving strengt tatt. Kvifor er det unikt? Og kva skil det frå t.d. sædceller, som også inneheld menenskeleg DNA?
Sitat av reklame Vis innlegg
Fordi hjertet er i bevegelse, altså det lever.
Vis hele sitatet...
Men med respekt å melde er ikkje eit hjerte som slår unikt for mennesker. Og ein sau har betre kognitive evner enn eit fem veker gammalt foster. Eit fem veker gammalt foster er heller ikkje i stand til eit liv utanfor livmora, sjølv om det har hjerte. Er ikkje t.d. utvikling av hjerne betre målestokk?
Sitat av reklame Vis innlegg
Det kan også si oss noe om hvordan vi behandler dyr, men det har fint lite med denne diskusjonen og gjøre.
Vis hele sitatet...
Jo, det har igjen alt med denne diskusjonen å gjer. Kva er det som gjer oss spesielle? Det er større skilnad på ein fisk og ei sjimpanse enn på ei sjimpanse og eit menneske. Like fullt er mennesket sett på som noko heilagt...

Eller kanskje botnar all argumentasjonen din i dogmer?
Sist endret av vidarlo; 7. januar 2012 kl. 14:34.
jeg kjenner 3 kvinnfolk som har blitt voldtatt av fremmende menn når de var yngre... alle 3 kan jeg se er ikke helt rett lengre, ene har problemer og i det hele tatt ha et forhold med en gutt, om hu sku ha hadt en unge der også hadde bare vært for galt..
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er ikkje ei grunngjeving strengt tatt. Kvifor er det unikt? Og kva skil det frå t.d. sædceller, som også inneheld menenskeleg DNA?
Vis hele sitatet...
Jo, det er min grunn. For meg er mennesket ukrenkelig. For meg er et levende menneskefoster- et menneske.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Men med respekt å melde er ikkje eit hjerte som slår unikt for mennesker. Og ein sau har betre kognitive evner enn eit fem veker gammalt foster. Eit fem veker gammalt foster er heller ikkje i stand til eit liv utanfor livmora, sjølv om det har hjerte. Er ikkje t.d. utvikling av hjerne betre målestokk?
Vis hele sitatet...
Jeg sier ikke det er unikt for mennesker heller. Jeg sier at det er der jeg setter grensa for liv til et foster. Jeg er uansett interessert i å høre hvor andre eventuelt måtte sette grensen for når det er greit å drepe fosteret.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Jo, det har igjen alt med denne diskusjonen å gjer. Kva er det som gjer oss spesielle? Det er større skilnad på ein fisk og ei sjimpanse enn på ei sjimpanse og eit menneske. Like fullt er mennesket sett på som noko heilagt...

Eller kanskje botnar all argumentasjonen din i dogmer?
Vis hele sitatet...
Fordi et menneske er et menneske. Og det som gjør oss spesielle er at vi er mennesker. Argumentasjonen min bunner i mitt livssyn og min måte å se livet og verden på. At mitt livssyn er preget av min religion, vil uansett i denne sammenheng bare være en fordel som gir dypere innsikt og kunnskaper i etikk og menneskeverd.

Uansett vil kvinner få tilbudet om angrepiller dersom de melder seg på legevakt\voldtektsmotakelse og bli fulgt opp de nærmeste ukene. Mulighetene for abort før min personlige grense for liv er satt, er rimelig stor. Jeg er ikke imot angrepiller eller abort før livet blir utviklet.
Sist endret av reklame; 7. januar 2012 kl. 14:47.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av reklame Vis innlegg
Jo, det er min grunn. For meg er mennesket ukrenkelig. For meg er et levende menneskefoster- et menneske.
Vis hele sitatet...
Men eit fem veker gammalt foster kan på ingen måte kallast levande. Det har ikkje hjerne nok til å puste for eiga maskin, eller mogelegheit til å innta næring. Det er helde kunstig i live i livmora!
Sitat av reklame Vis innlegg
Jeg sier ikke det er unikt for mennesker heller. Jeg sier at det er der jeg setter grensa for liv til et foster.
Vis hele sitatet...
Men kvifor akkurat der? Er ikkje, som provo poengterer, utviklinga av hjernebarken meir interessant? Eller det stadiet der fosteret er i stand til å leve utanfor livmora (20-30 uker)?
Sitat av reklame Vis innlegg
Fordi et menneske er et menneske. Og det som gjør oss spesielle er at vi er mennesker.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje eit argument. Det er ein tautologi.
Sitat av reklame Vis innlegg
Argumentasjonen min bunner i mitt livssyn og min måte å se livet og verden på. At mitt livssyn er preget av min religion, vil uansett i denne sammenheng bare være en fordel som gir dypere innsikt og kunnskaper i etikk og menneskeverd.
Vis hele sitatet...
Kvifor er det fordel at livssynet ditt er prega av religion? Du godtar årtusengamle dogmer utan kritiske spørsmål? Er det ein fordel? Kvifor gir det auka kunnskap og djupare innsikt i etikk og menneskeverd? Det er non sequitur for å sei det mildt.
Sitat av reklame Vis innlegg
Uansett vil kvinner få tilbudet om angrepiller dersom de melder seg på legevakt\voldtektsmotakelse og bli fulgt opp de nærmeste ukene. Mulighetene for abort før min personlige grense for liv er satt, er rimelig stor.
Vis hele sitatet...
Men det er ikkje gitt at dei vil oppdage det før det er gått fem veker. Fem veker er vel gjerne den tida da det går opp for ein del? Er ikkje det litt snaut? (Mensen omlag ein gong i månaden - pluss litt slingringsmonn for å oppdage at den er borte er fort 5-6 uker)
Sist endret av vidarlo; 7. januar 2012 kl. 15:06.
Ja, det er jo ikke som at verdensreligionene innehar forestillinger om at man overlever sin egen død, at noen har kommet tilbake fra de døde, eller noen slags "hellig ånd".(Provo)
Vis hele sitatet...
Javel, hvordan kan du eller andre motbevise dette??

Gjerne motbevis den hellige ånd, oppstandelse, sjel og alt det der.. Dere virker jo ytterst skråsikre...

Det finnes til sammen flere milliarder mennesker som tror på de største 4-5 verdensreligionene.
I sin tid - tidlig middelalder og høymiddelalderen førte islamsk "gullalder" og katolske kirkens geistlighet til at vitenskap ble tilbakeført til samfunnet, etter kollaps av forkning og utvikling i senantikken.

Dvs at, kan virkelig omlag to tredeler av verdens befolkning være såpass dumme at de velger å tro på en tullete overtro hvis det er dèt f.eks abrahamittiske religionene er?
Også når disse religionene stod for en massiv tilbakeføring av vitenskap og forskning i den såkalte mørke middelalderen???


(Provo)Javel, hva er det du tenker på da?
Vis hele sitatet...
Muhammed er historisk,
Jesus fra Nasaret var en historisk person
*EKsempelvis hvordan henholdsvis ortodokse kristne v lutheranere v baptister tolker Bibelen- forskjeller.
*Eksempelvis hvordan Jihad tolkes forskjellig fra område til område, og i ulike retninger, i islam.

(Provo) Ser ut som jødedommen, såvel som andre religioner, traff midt i blinken.
Vis hele sitatet...
Jeg spør igjen; hvordan kan du eller andre motbevise at hendelsene i jødedommens tidligere historie IKKE fant sted, hvordan kan du eller andre motbevise at det finnes en åndelig makt, hvordan kan du eller andre motbevise at - det er dagens verdersreligioner som stegvis har ført til dagens siviliserte/delvis siviliserte verden???


(Provo) Dette er jo bare nonsens. Jeg tror du har et rimelig skjevt bilde av hva ateisme går ut på. Ateisme er bare mangel på gudstro. Det er ingenting som tilsier at vi hadde økt tidsfristen for abort helt uten videre om vi hadde vært foruten alle religiøse overbevisninger. Etikk er ikke forbeholdt religion.
Vis hele sitatet...
Beklager hvis det hørtes ut som sprøyt.
Saken i tilfellet her (som bloodshoteyes(?) skrev), er at kristne har annerledes syn på moral og bevaring av liv enn det ateister gjør.
For det er jo tilfelle, ja. Bare se på hva ateister mener om abort i denne tråden, imens religiøse ser på et 10-12uker foster allerede som et menneskeliv.

Om kristen etikk og moral er BEDRE enn ateistenes, er ikke opp til meg å vurdere. Jeg forholder meg nøytral. Faktum er at kristne legger menneskeverdet svært høyt!

(Provo) Jeg tror du trenger en oppfriskning av historiekunnskapen din. I middelalderen brant kirken hekser, torturerte kjettere, fengslet vitenskapsmenn og støttet slaveri, for å nevne noe, mens den moralske og vitenskapelige utviklingen som tok fart i opplysningstiden har skjedd fullstendig på tvers av kirkens retningslinjer. Opplysningstiden var jo en direkte reaksjon og revolusjon mot kirkens dogmatiske mishandling og undertrykkelse! Dette er jo allmennkunnskap, og står jo til og med som introduksjonsteksten til Wikipediaartikkelen om emnet:
Vis hele sitatet...
Jeg tror du også trenger en grundig oppfriskning av historiekunnskapene, spesielt innenfor den av ateistene utskjelte såkalte mørke middelalderen, og når og hvor hekseprosessene fant sted, hvorfor vitenskapmenn egentlig ble fengslet, og hva kirken som institusjon gjorde for å fremme vitenskap etter antikkens slutt, bl.a.

Skolastikken ble utviklet av den katolske kirke, i øst i Bysants(Konstantinopel) drev den ortodokse kirken med videreutvikling av gresk og romersk vitenskap og forskning, Thomas Aquinas, Sankt Augustin, hekseprosessene traff sted i renessansen og under opplysningstida, vitenskapsfolk som avvek ifra kirkens doktriner i middelalderen ble ansett som en politisk fare og måtte derfor "nøytraliseres". Opplysningstida har bakgrunn i renessansen, imens renessansen har bakgrunn i kirkelig vitenskaplig utvikling i høy/sen-middelalderen. Itillegg kan vi takke islams gullalder rett før vikingtida for bevaring og videreutvikling av antikk filosofi, matematikk, fysikk, kjemi/alkymi, mange nye oppfinnelser, sterk videre videreutvikling av medisin, kunst og fantastisk arkitektur.
............

Verdensreligionene er den dag i dag generelt sett utdaterte i forhold til den verden vi lever i og dem vi ER.

MEN; dèt å avfeie til eksempel hele den katolske eller ortodokse kirken som ren og skjær kødd er ikke annet enn dårlig gjort, disse organisasjonene har formet den vestlig sivilisasjonen og måten vi tenker på i allerhøyeste grad.
Sist endret av aeon_illuminate; 7. januar 2012 kl. 15:14.
Redpilled alfahann
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men eit fem veker gammalt foster kan på ingen måte kallast levande. Det har ikkje hjerne nok til å puste for eiga maskin, eller mogelegheit til å innta næring. Det er helde kunstig i live i livmora
Vis hele sitatet...
At en organisme er avhengig av en annen organisme betyr ikke at den ikke lever. Vil du for eksempel si at en parasitt ikke er levende? Et fem uker gammelt foster kan ikke kalles bevist,men det kan med trygghet kalles levende.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bennnern Vis innlegg
At en organisme er avhengig av en annen organisme betyr ikke at den ikke lever. Vil du for eksempel si at en parasitt ikke er levende? Et fem uker gammelt foster kan ikke kalles bevist,men det kan med trygghet kalles levende.
Vis hele sitatet...
Ein arm kan kallast levande. Men den kan ikkje kallast sjølvstendig liv med rett til beskyttelse på linje med eit menneske.
Redpilled alfahann
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ein arm kan kallast levande. Men den kan ikkje kallast sjølvstendig liv med rett til beskyttelse på linje med eit menneske.
Vis hele sitatet...
Nei,en arm oppfyller ikke kraven til liv ettersom den ikke har muligheten til å formere seg selv.
Sitat av reklame Vis innlegg
En generaliserende kommentar uten rot i virkeligheten.

Jeg er kristen og i utgangspunktet er jeg mot abort. På samme måte som jeg er mot dødsstraff. Grunnen til det er fordi ingen mennesker har rett til å ta andre liv, uansett.

Når det kommer til abort hos kvinner som har blitt voldtatt, mener jeg personlig uansett at kvinnen selv skal få ta valget om hun vil beholde fosteret eller ta abort. Situasjonen skaper en verdikonflikt for mitt vedkommende, men at kvinnen bestemmer seg for å ta abort, gjør ikke at jeg mener valget hennes er feil.

Personlig tror jeg at jeg ville valgt abort dersom jeg var en voldtatt kvinne som var gravid, og dette valget har ingen verdens ting med min tro og gjøre, selv om karen i artikkelen fronter et kristent ungdomsparti. Jeps, kristendommen har også nyanser. Mine etiske og moralske meninger bunner i grunn av kristendommen, men jeg kan selv velge mitt ståsted i enkeltsaker og fremdeles kalle meg kristen.
Vis hele sitatet...

Du maler det litt som om din religion ikke har noe å si for din etikk og moral? Har mennesker tillatelse til å redde og bevare liv, men ikke å ta?
Vil en abort av u-utviklet foster være mer mord enn kjøttet fra dyr du spiser?
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Javel, hvordan kan du eller andre motbevise dette??[...]
Vis hele sitatet...
Det er den som hevder en påstand som har bevisbyrden. Ellers kan jeg anmelde deg for drap, og du må bevise din uskyld, noe jeg håper du ser er helt på tryne!


Forresten, jeg er tippoldefaren din - motbevis meg!

Sitat av bennnern Vis innlegg
Nei,en arm oppfyller ikke kraven til liv ettersom den ikke har muligheten til å formere seg selv.
Vis hele sitatet...
Du mener på lik linje med et embryo? Eller foster? Eller barn?
Redpilled alfahann
Sitat av Zepur Vis innlegg

Du mener på lik linje med et embryo? Eller foster? Eller barn?
Vis hele sitatet...
Ja, alle eksemplene du nevner vil kunne formerere seg etter ett gitt tidsintervall, en arm vil derriomot aldri ha denne muligheten.
Sitat av bennnern Vis innlegg
Ja, alle eksemplene du nevner vil kunne formerere seg etter ett gitt tidsintervall, en arm vil derriomot aldri ha denne muligheten.
Vis hele sitatet...
Er det da slik å forstå, at dersom et menneske ikke er i stand til å formere seg så vil det ikke regnes som et liv ?
Den saken her er noe som irriterer meg helt jævli! Hvorfor kan ikke kvinner som er voldtatt ta abort? De fleste som blir voldtatt kan jo ikke noe for det og sitter igjen med et vondt minne for livet. Og vis da saken blir at de må føde det barnet, hvordan skal de da kunne klare å finne faren til barnet hvis kvinnen har blitt voldtatt i f.eks fylla? Man kan jo selvfølgelig skrive en facebook status om det og be alle vennene dele det med sine venner osv... men hvor dumt vil ikke dette virke? hadde ledd vis jeg leste VG og så overskrifta: "Voldtatt kvinne (29år) fant far til barn via annonsering på facebook"

Her i Norge er vi jo så opptatt av at det skal være likestilling også, men hvor likestilt er det vis noen kvinner kan ta abort, mens kvinner som ønsker det ikke kan ta det? Hele den norske stat er rett og slett fucked up, og trenger en fornyelse! Ble ikke mere positivt ovenfor politikere da jeg fant ut at det ikke krever noen utdanning... Kan jo ikke være noen av dem som har en utdanning, for vett har de ihvertfall ikke uansett hvor lite de måtte ha i hodet sitt!!

Abort skal kunne tilbys alle kvinner som ønsker det, uansett bakgrunn for aborten!
Sitat av Zepur Vis innlegg
Det er den som hevder en påstand som har bevisbyrden. Ellers kan jeg anmelde deg for drap, og du må bevise din uskyld, noe jeg håper du ser er helt på tryne!
Vis hele sitatet...
Ja, jeg hevdet ikke akkurat at religionen(ene) er riktige og sanne, og at det dem(religionene) sier er sant- f.eks frelse, åndelighet, helvete, paradis, skjærsilden, disse tingene..

Jeg prøvde bare å påpeke at alle verdensreligioner(forsåvidt også de mindre lokale relig.) - har konkrete historiske hendelser som utgangspunkt.

Så kan man vurdere ut ifra dèt på hvor langt det har gått i retning overtro.

I tillegg; jeg hevder i denne tråden IKKE at religioner har rett - f.eks mt.p. abort, som er saken her. Jeg forholder meg nøytral!

Det jeg påpeker er ateistenes harde og innbitte kamp mot religion, som jeg mener er usunn og unødvendig. Det har jeg rett til å mene. Ateistene har ikke større beviser for at Gud IKKE eksisterer - enn det til eksempel muslimer har for at Allah EKSISTERER
Sist endret av aeon_illuminate; 7. januar 2012 kl. 17:43.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men eit fem veker gammalt foster kan på ingen måte kallast levande. Det har ikkje hjerne nok til å puste for eiga maskin, eller mogelegheit til å innta næring. Det er helde kunstig i live i livmora!
Vis hele sitatet...
Det du sier her er feil. Det blir ikke holdt kunstig i live. Det blir holdt i live av moren, gjennom tilførsel av oksygen og næring gjennom morkaken og navlestrengen. At den ikke har hjerne til å puste for egen maskin eller mulighet til å innta næring er da ikke noe kriterie for å kalle noen et menneske!?


Sitat av slashdot Vis innlegg
Men kvifor akkurat der? Er ikkje, som provo poengterer, utviklinga av hjernebarken meir interessant? Eller det stadiet der fosteret er i stand til å leve utanfor livmora (20-30 uker)?
Vis hele sitatet...
Fordi at jeg mener personlig at livet eksisterer siden embryoet selv klarer å gjøre noe annet enn å vokse, som i min mening er når embryoet gjør den første lille bevegelse. Dette skjer når den første signalet strømmer gjennom den første nervecellen som er skapt.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor er det fordel at livssynet ditt er prega av religion? Du godtar årtusengamle dogmer utan kritiske spørsmål? Er det ein fordel? Kvifor gir det auka kunnskap og djupare innsikt i etikk og menneskeverd? Det er non sequitur for å sei det mildt.

Men det er ikkje gitt at dei vil oppdage det før det er gått fem veker. Fem veker er vel gjerne den tida da det går opp for ein del? Er ikkje det litt snaut? (Mensen omlag ein gong i månaden - pluss litt slingringsmonn for å oppdage at den er borte er fort 5-6 uker)
Vis hele sitatet...
Fordi jeg har brukt mye av min tid til å studere og lete etter denne kunnskapen. Dette fordi jeg som de aller fleste som knytter seg til en tro vil tvile og derfor undersøke. Jeg sier ikke at du eller andre ikke gjør det, men jeg tror at dersom man bruker mye av sin tid til å tenke på akkurat etiske og moralske dilemmaer, gjør man seg mer innsikt i sin egen moral og etiske ståsted.

Også til det siste som du overhode ikke skjønte poenget av. Dersom en kvinne blir voldtatt og velger et legebesøk, vil hun bli ivaretatt av noe man kaller voldteksmottaket. Dette er i de aller fleste byer i Norge. Når man har blitt voldtatt er jo alltid sannsynligheten for at man er gravid tilstede. Derfor kan man velge å ta en "angrepille" innen 48 timer etter den eventuelle befruktningen. Deretter vil man mest sannsynlig bli undersøkt med blodprøver og urinprøver de neste dagene for å finne ut om man har et befruktet egg. Derfor kan man velge å kjemisk provoserabortere embryoet. De aller fleste som blir voldtatt og ikke ønsker seg barn, vil følge disse prosedyrene.
Sist endret av reklame; 7. januar 2012 kl. 17:43.
Sitat av reklame Vis innlegg
Det du sier her er feil. Det blir ikke holdt kunstig i live. Det blir holdt i live av moren, gjennom tilførsel av oksygen og næring gjennom morkaken og navlestrengen. At den ikke har hjerne til å puste for egen maskin eller mulighet til å innta næring er da ikke noe kriterie for å kalle noen et menneske!?




Fordi at jeg mener personlig at livet eksisterer siden embryoet selv klarer å gjøre noe annet enn å vokse, som i min mening er når embryoet gjør den første lille bevegelse. Dette skjer når den første signalet strømmer gjennom den første nervecellen som er skapt.



Fordi jeg har brukt mye av min tid til å studere og lete etter denne kunnskapen. Dette fordi jeg som de aller fleste som knytter seg til en tro vil tvile og derfor undersøke. Jeg sier ikke at du eller andre ikke gjør det, men jeg tror at dersom man bruker mye av sin tid til å tenke på akkurat etiske og moralske dilemmaer, gjør man seg mer innsikt i sin egen moral og etiske ståsted.

Også til det siste som du overhode ikke skjønte poenget av. Dersom en kvinne blir voldtatt og velger et legebesøk, vil hun bli ivaretatt av noe man kaller voldteksmottaket. Dette er i de aller fleste byer i Norge. Når man har blitt voldtatt er jo alltid sannsynligheten for at man er gravid tilstede. Derfor kan man velge å ta en "angrepille" innen 48 timer etter den eventuelle befruktningen. Deretter vil man mest sannsynlig bli undersøkt med blodprøver og urinprøver de neste dagene for å finne ut om man har et befruktet egg. Derfor kan man velge å kjemisk provoserabortere embryoet. De aller fleste som blir voldtatt og ikke ønsker seg barn, vil følge disse prosedyrene.
Vis hele sitatet...
Kjapt spørsmål. Ville du kalt en hjernedød person for levende?
Sitat av Jaso Vis innlegg
Kjapt spørsmål. Ville du kalt en hjernedød person for levende?
Vis hele sitatet...
Kjapt svar: Ja! Ville du kalt personen for ikke-levende eller død?
Sist endret av reklame; 7. januar 2012 kl. 18:26.
Det jeg påpeker er ateistenes harde og innbitte kamp mot religion, som jeg mener er usunn og unødvendig. Det har jeg rett til å mene. Ateistene har ikke større beviser for at Gud IKKE eksisterer - enn det til eksempel muslimer har for at Allah visstnok EKSISTERER.

Beklager, glemte et ord der over. Ingen som har bevist ennå at han eksisterer, samtidig som ingen har bevist at allah IKKE eksisterer. Så dèt så.
Sitat av reklame Vis innlegg
Kjapt svar: Ja! Ville du kalt personen for ikke-levende eller død?
Vis hele sitatet...
En hjernedød person er etter min mening død. Uten hjernen kan ikke kroppen leve på egenhånd, organismen sanser ingenting og reagerer ikke på stimuli.

Forskjellen på et foster i en tidlig fase er selvfølgelig at det har potensialet til å formere seg å utvikle en hjerne, men å argumentere med at det potensielt kan bli et liv kan samenlignes med å si at onanering er galt for menn med en partner ettersom man søler bort potensielle menneskeliv.
Sitat av Jaso Vis innlegg
En hjernedød person er etter min mening død. Uten hjernen kan ikke kroppen leve på egenhånd, organismen sanser ingenting og reagerer ikke på stimuli.

Forskjellen på et foster i en tidlig fase er selvfølgelig at det har potensialet til å formere seg å utvikle en hjerne, men å argumentere med at det potensielt kan bli et liv kan samenlignes med å si at onanering er galt for menn med en partner ettersom man søler bort potensielle menneskeliv.
Vis hele sitatet...
Ok. Da er vi uenige i hva man definerer som død. For jeg mener at dersom man har det synet du har, vil man også i samme mening si at personer med nedsatte og skadede hjerner ikke være av samme verdi som andre mennesker. Et liv er et liv, uavhengig hvilken grad hjernen fungerer eller utvikler seg.

En sædcelle kan aldri bli til et menneskeliv uten en eggcelle. Derfor gir sammenligningen din ingen mening etter mitt syn.
Sist endret av reklame; 7. januar 2012 kl. 18:52.
Sitat av reklame Vis innlegg
Ok. Da er vi uenige i hva man definerer som død. For jeg mener at dersom man har det synet du har, vil man også i samme mening si at personer med nedsatte og skadede hjerner ikke være av samme verdi som andre mennesker. Et liv er et liv, uavhengig hvilken grad hjernen fungerer eller utvikler seg.

En sædcelle kan aldri bli til et menneskeliv uten en eggcelle. Derfor gir sammenligningen din ingen mening etter mitt syn.
Vis hele sitatet...
En hjernedød har ingen hjerneaktivitet, da hjernen er død. En slik person vil aldri være levende uten respirator med mere. Hva er det da som lever?
Sitat av reklame Vis innlegg
Ok. Da er vi uenige i hva man definerer som død. For jeg mener at dersom man har det synet du har, vil man også i samme mening si at personer med nedsatte og skadede hjerner ikke være av samme verdi som andre mennesker. Et liv er et liv, uavhengig hvilken grad hjernen fungerer eller utvikler seg.

En sædcelle kan aldri bli til et menneskeliv uten en eggcelle. Derfor gir sammenligningen din ingen mening etter mitt syn.
Vis hele sitatet...
Et embryo kan heller aldri blit et menneske uten resten av cellene som fortsatt er under utvikling. Eller misforstår jeg noe?
Reklame:
Mennesket er roten til alt ondt i denne verden.. Hvordan i all verden kan du sette et menneskeliv som "hellig" ?
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det jeg påpeker er ateistenes harde og innbitte kamp mot religion, som jeg mener er usunn og unødvendig. Det har jeg rett til å mene. Ateistene har ikke større beviser for at Gud IKKE eksisterer - enn det til eksempel muslimer har for at Allah visstnok EKSISTERER.

Beklager, glemte et ord der over. Ingen som har bevist ennå at han eksisterer, samtidig som ingen har bevist at allah IKKE eksisterer. Så dèt så.
Vis hele sitatet...
Ateist her:
Vi har ingen bevis for at ein guddom ikkje eksisterer (kan ikkje bevisast).
Vi har mange bevis for at påstandar i Bibelen, Koranen med fleire er usanne.
Vi har ingen bevis for at julenissen ikkje eksisterer.
Ingen seier meg i mot om eg hevdar at julenissen ikkje eksisterer.

Eg kan ikkje påberope meg absolutt kunne om at guddommar ikkje eksisterer (men det gjer dei neppe). Kva grunnlag har du for at ateistar fører ein "hard og inbitt" kamp mot religion? Demografiske undersøkingar viser at skandinavia er ein av minst religiøse stadane i verda, dvs. her finst ein god del ateistar. Kor ofte høyrer vi om "ateistisk kampverksemd" i nyhendene i Noreg? Du finn ein del i diverse fora, men at folk vil debattere religion, eller alt anna, på ein stad meint for debatt er ikkje overraskande.

Angåande trådemnet:

Har eit pragmatisk syn på saka, og bryr meg ikkje om gamle dogmer. Kven lid om ei voldteken kvinne må føde barnet? Kvinna, og kanskje barnet. Kven lid av abort? Ingen, gitt at det skjer tidleg nok. At embryoet "lever" når det ikkje kan sanse, er for meg ikkje eit sterkt nok argument.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Reklame:
Mennesket er roten til alt ondt i denne verden.. Hvordan i all verden kan du sette et menneskeliv som "hellig" ?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg samtidig mener at menneske er roten til alt det gode her i verden!
Sitat av reklame Vis innlegg
Fordi jeg samtidig mener at menneske er roten til alt det gode her i verden!
Vis hele sitatet...
og vi nevner i fleng ?
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
og vi nevner i fleng ?
Vis hele sitatet...
Vennskap, kjærlighet, sex, følelsen av å holde sitt barn for første gang, følelsen av å gjøre noe bra for et annet menneske? Kan sikkert komme med flere eksempler.
Sitat av reklame Vis innlegg
Vennskap, kjærlighet, sex, følelsen av å holde sitt barn for første gang, følelsen av å gjøre noe bra for et annet menneske? Kan sikkert komme med flere eksempler.
Vis hele sitatet...
ingenting av dette eksisterer på grunn av mennesket.. Og er heller ikke noe som er forbeholdt mennesker alene.

så.. prøv igjen.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
ingenting av dette eksisterer på grunn av mennesket.. Og er heller ikke noe som er forbeholdt mennesker alene.

så.. prøv igjen.
Vis hele sitatet...
Ehm. Neivel? Kan du begrunne hvorfor du ikke tror det? Jeg kan prøve videre: organisasjoner og personer som hjelper andre mennesker i nød, krise og sult? Kan vi kalle det menneskeskapt godhet?
Sitat av reklame Vis innlegg
Ehm. Neivel? Kan du begrunne hvorfor du ikke tror det? Jeg kan prøve videre: organisasjoner og personer som hjelper andre mennesker i nød, krise og sult? Kan vi kalle det menneskeskapt godhet?
Vis hele sitatet...
hvorfor jeg tror det? fordi alt det du nevner gjelder for dyr også..

organisasjoner og personer som som prøver å fikse pittelitt av den avsindige store mengden med problemer mennesket har skapt for seg selv og resten av verdens skapninger, ehm eg tror du har missforstått det jeg skrev.

Jeg skrev ikke at alle er onde, jeg skrev at menneskeheten er roten til alt ondt, både for oss selv og for resten av verden.

at det finnes greie folk har jeg ikke sagt noe imot. Men hva har det med saken å gjøre? Verden ville verdt et bedre sted uten mennesket..
Sist endret av GrønnUgle; 7. januar 2012 kl. 23:20.
Sitat av reklame Vis innlegg
Ehm. Neivel? Kan du begrunne hvorfor du ikke tror det? Jeg kan prøve videre: organisasjoner og personer som hjelper andre mennesker i nød, krise og sult? Kan vi kalle det menneskeskapt godhet?
Vis hele sitatet...
Jeg skal innrømme at hundene mine ikke har hvert medlem av Røde Kors, men de er heller ikke medlemmer av KKK eller JOG (som flere av dine hellige skapninger (mennesker) er medlem av). Dette argumentet faller på sin egen urimelighet.
Sitat av reklame Vis innlegg
Ehm. Neivel? Kan du begrunne hvorfor du ikke tror det? Jeg kan prøve videre: organisasjoner og personer som hjelper andre mennesker i nød, krise og sult? Kan vi kalle det menneskeskapt godhet?
Vis hele sitatet...
Særs mange dyr vil hjelpe andre dyr av same art, spesielt sosiale flokkdyr. Dei har samfunn på lik linje med menneske. Nokre eksempel frå youtube: http://www.youtube.com/watch?v=Cd-Lt...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=jCNp_YbHrWE

Det er også godt dokumentert at dyr hjelper dyr av andre artar, gitt at dei ikkje er (direkte)naturlege fiendar:
http://www.youtube.com/watch?v=pWpCZ...eature=related
http://www.youtube.com/watch?v=MrBqE...eature=related

Utan å vere skråsikker vil eg tru at dette er eit produkt av evolusjonen. Ta vare på eigen stamme/flokk for at genar skal kunne spreiast osb.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det jeg påpeker er ateistenes harde og innbitte kamp mot religion, som jeg mener er usunn og unødvendig. Det har jeg rett til å mene. Ateistene har ikke større beviser for at Gud IKKE eksisterer - enn det til eksempel muslimer har for at Allah visstnok EKSISTERER.

Beklager, glemte et ord der over. Ingen som har bevist ennå at han eksisterer, samtidig som ingen har bevist at allah IKKE eksisterer. Så dèt så.
Vis hele sitatet...
Utover det bronze har sagt, hvorfor skal vi ikke kjempe mot religion med vitenskap, sekularisert moral og fornuft? Hvorfor skal vi ikke rette kritikk mot en tro som danner et handlingsgrunnlag for å utføre irrasjonelle og grusomme handlinger? Hvorfor skal vi ikke rette kritikk mot et trosfundament som sanksjonerer drap, tortur, mishandling og undertrykkelse av homofile, bare for å nevne noe?

Å oppriktig tro på noe er en uhyre mektig drivkraft i livene våres, og bestemmer gjerne hva slags oppførsel man har og hvilke valg man foretar seg. Hvis du for eksempel skulle dø veldig snart, hvordan hadde dette påvirket deg? Hvis du tror kjæresten din er utro med bestevennen din, hvordan hadde dette påvirket deg og ditt forhold til dem? Hvis du tror at din hellige bok er det sanne og bokstavelige ord fra den ene, sanne og allmektige Gud som dømmer deg til evig tortur i helvete hvis du sier han i mot, hvordan vil dette påvirke handlingene dine? Hvis mennesket videre er skapt i hans bilde, er hellige, sex utenfor ekteskap er en synd og hver eneste dråpe sæd ikke skal gå til spille... hvordan vil du forholde deg til abort av voldtektsofre? Tenk litt på dette, og spør deg så hvorfor det er usunt og unødvendig for oss som rasjonelle mennesker å gå til debatt om disse tingene. Merk deg også at dette er trosretninger uten noe som helst rasjonelt fundament. Har vi lyst til å sitte på sidelinja med et tåpelig kulturrelativistisk glis mens folk turer fram med deres irrasjonelle overbevisninger og handlinger?

Du ser ut til å falle i den samme fellen som storparten av samfunnet gjør, nemlig det at det er fy fy å kritisere religion gjennom fornuft, mens det å kritisere ens persons politiske overbevisning er helt greit og gjøres stadig vekk. Hvorfor i helvete skal religion på død og liv unndras kritikk? Hvis jeg kom til deg og fortalte at en nissefar hadde åpenbart seg til meg og kommandert meg til å banke opp dama mi, ville du nok sagt ifra om at dette var noe som ikke var ok av meg å gjøre. Men hvis jeg derimot skifter ut nissefar med Gud, nei da skal alle plutselig holde kjeft. Hva er dette for noe sprøyt?

Og hele den greia med at vi ikke kan bevise guds ikke-eksistens er et så tåpelig argument for noe som helst at jeg angrer på at jeg begynner å bruke tid på å kommentere det. Det blir brukt så mye, og noe sier meg at de som benytter seg av det ikke har ofret det så fryktelig mye tanke. Å bevise at noe ikke eksisterer er naturligvis helt håpløst. Hvilke eksperimenter skal du sette opp for å bevise at det ikke flyr en usynlig tekanne rundt jorda? Hvilke eksperiment skal du sette opp for å bevise at jeg ikke kan fly så lenge ingen ser det? Det er umulig av logiske årsaker, slik at argumentet ditt knekker sammen under den massive vekten av sin egen urimelighet.

På en annen side er det derimot mange fornuftige årsaker til å ikke anta at en tradisjonell jødisk-kristen-islamsk Gud eksisterer, og det er i hvert fall ingen grunn til å basere hele sitt handlingsgrunnlag på en slik hypotetisk entitet som så mange sverger sitt liv for å tjene. Jeg får faktisk frysninger av å tenke på hvordan folk lar sin irrasjonelle tro informere deres valg fremfor å verdsette bevis og fornuft.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Dvs at, kan virkelig omlag to tredeler av verdens befolkning være såpass dumme at de velger å tro på en tullete overtro hvis det er dèt f.eks abrahamittiske religionene er?
Også når disse religionene stod for en massiv tilbakeføring av vitenskap og forskning i den såkalte mørke middelalderen???
Vis hele sitatet...
At mange millioner mennesker tror på noe har ingen implikasjon på hvorvidt det som blir trodd på er en realitet eller ikke. Det er med andre ord ikke et argument for at det som står i deres hellige skrifter er sant. Det er helt fint mulig at et flertall til en gitt tid er overbevist om noe som er feil. Et konkret eksempel på dette er hvor mange som faktisk var overbevist om at jorda var flat. Så mange mennesker du bare vil kan være overbevist om noe som er feil så lenge kun èn person har rett. Som man sier; rett skal være rett.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Muhammed er historisk,
Jesus fra Nasaret var en historisk person
*EKsempelvis hvordan henholdsvis ortodokse kristne v lutheranere v baptister tolker Bibelen- forskjeller.
*Eksempelvis hvordan Jihad tolkes forskjellig fra område til område, og i ulike retninger, i islam.
Vis hele sitatet...
At Muhammed og Jesus var historiske personer er det vel ingen som har nektet for? Hva har i det hele tatt det å si? Jeg skjønner ikke hvorfor du tar det opp engang. Hitler er en historisk person, men har det noe som helst å si for hvorvidt hans dogmatiske ideologi er noe vi bør følge? Har Hitler plutselig rett fordi han levde? La meg svare for deg; nei og atter nei. På samme måte har Jesus og Muhammeds reelle eksistens ingenting å si for hvorvidt det de visstnok forkynnet er riktig eller bra.

At religiøse mennesker videre tolker tekstene deres forskjellig lar oss ikke rømme fra problemet med at så mange tolker de på en måte som danner irrasjonelle handlingsgrunnlag. At mange religiøse i dag tolker sine tekster slik at de blir mildere og finere, har også langt mer å gjøre med at de lever i et sekularisert samfunn fremfor noe annet. Det er blitt ganske vanlig med håndplukking av de enkelte gode tingene som står i skriftene, mens de barbariske delene på sin side blir ignorert. Det passer seg trossalt ikke å steine folk i gatene i Oslo. I et samfunn under Taliban derimot, så passer det seg ypperlig.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Beklager hvis det hørtes ut som sprøyt.
Saken i tilfellet her (som bloodshoteyes(?) skrev), er at kristne har annerledes syn på moral og bevaring av liv enn det ateister gjør.
For det er jo tilfelle, ja. Bare se på hva ateister mener om abort i denne tråden, imens religiøse ser på et 10-12uker foster allerede som et menneskeliv.

Om kristen etikk og moral er BEDRE enn ateistenes, er ikke opp til meg å vurdere. Jeg forholder meg nøytral. Faktum er at kristne legger menneskeverdet svært høyt!
Vis hele sitatet...
Jeg vet du ikke skriver noe om hvem sin moral som er best, men er det ikke langt bedre om vi lar vår moral bli styrt av saklig, fornuftig og rasjonell diskurs fremfor å basere det i religion? Det er trossalt det som i stor grad har gitt oss menneskerettigheter, moderne rettspraksis og det meste av vårt moralske fundament i dag. Vi trenger rett og slett ikke, og har heller aldri trengt, religion for å oppføre oss moralsk. Tvert i mot viser historien ganske tydelig hvordan religion har vært en udiskutabel komponent for å få oss til å oppføre oss moralsk forkastelig overfor hverandre. Det samme kan vi se i mange deler av verden i dag.

Jeg har for eksempel overhodet ikke lyst til at en diskusjon om abort skal være preget av religiøs flisespikkeri, men jeg vil ha en progressiv diskusjon basert i fornuft og vitenskap. Hvem har ved sine fulle fem lyst til det?

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
MEN; dèt å avfeie til eksempel hele den katolske eller ortodokse kirken som ren og skjær kødd er ikke annet enn dårlig gjort, disse organisasjonene har formet den vestlig sivilisasjonen og måten vi tenker på i allerhøyeste grad.
Vis hele sitatet...
Dette stemmer bare ikke. Hvordan kan du påstå at kirken har formet den nåværende vestlig sivilisasjon? Måten vi tenker på i dagens samfunn har lite å gjøre med religion. Vi har utviklet en moral og en tankegang stort sett på tross av religion, og ikke på grunn av den. For alvor skjøt dette fart i Opplysningstiden, der vitenskap og fornuft ble satt i høysetet fremfor overtro, intoleranse og misbruk i stat og kirke (som ikke var særlig adskilt). Samfunnet vårt i dag er både arven og videreutviklingen av denne perioden i historien.
Sist endret av Sky; 7. januar 2012 kl. 23:41.
Sky har svart godt på det meste, aeon_illuminate, men jeg har enkelte ting å legge til:

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Javel, hvordan kan du eller andre motbevise dette??

Gjerne motbevis den hellige ånd, oppstandelse, sjel og alt det der.. Dere virker jo ytterst skråsikre...
Vis hele sitatet...
Motbevis at jeg kan fly.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Det finnes til sammen flere milliarder mennesker som tror på de største 4-5 verdensreligionene.
Vis hele sitatet...
Det har ingenting å si for om det faller under definisjonen av "overtro".

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Er dette alt du har å stille opp med av "historisk beviste" hendelser fra Bibelen? At det fantes en person som het Jesus? Faktum er at praktisk talt ingen av hendelsene beskrevet i Bibelen er bevist å faktisk ha funnet sted – tvert i mot er mye av det vist å ikke kunne være riktig.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
*EKsempelvis hvordan henholdsvis ortodokse kristne v lutheranere v baptister tolker Bibelen- forskjeller.
*Eksempelvis hvordan Jihad tolkes forskjellig fra område til område, og i ulike retninger, i islam.
Vis hele sitatet...
Hvordan i alle dager skal dette være historiske bevis for bibelske hendelser?

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Beklager hvis det hørtes ut som sprøyt.
Saken i tilfellet her (som bloodshoteyes(?) skrev), er at kristne har annerledes syn på moral og bevaring av liv enn det ateister gjør.
For det er jo tilfelle, ja. Bare se på hva ateister mener om abort i denne tråden, imens religiøse ser på et 10-12uker foster allerede som et menneskeliv.
Vis hele sitatet...
At kristne har et annerledes syn på saken og ønsker all abort forbudt annet enn i ekstreme tilfeller betyr ikke at ikke-kristne mener det er greit å abortere i niende måned. Det vi forkjemper er en fornuftsbasert tilnærming til et komplisert etisk dilemma. Det virker som du mener at en tidligere tidsfrist for abort alltid må være bedre uansett, men du og mange abortmotstandere glemmer at det er ett menneske til i denne situasjonen – moren. Å angripe en så delikat moralsk problemstilling med religiøse dogmer og tautologier er ansvarsløst. Dessuten er det ingen ateister i denne tråden som har argumentert for en enda senere tidsfrist for aborter – med mindre noen påstander har gått meg hus forbi.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Om kristen etikk og moral er BEDRE enn ateistenes, er ikke opp til meg å vurdere. Jeg forholder meg nøytral. Faktum er at kristne legger menneskeverdet svært høyt!
Vis hele sitatet...
Det gjør da i høyeste grad humanetikere også. Forskjellen er at vi baserer menneskeverdet og avgjørelsene rundt det i fornuft og ikke i dogmatikk.

Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg tror du også trenger en grundig oppfriskning av historiekunnskapene, spesielt innenfor den av ateistene utskjelte såkalte mørke middelalderen, og når og hvor hekseprosessene fant sted, hvorfor vitenskapmenn egentlig ble fengslet, og hva kirken som institusjon gjorde for å fremme vitenskap etter antikkens slutt, bl.a.

Skolastikken ble utviklet av den katolske kirke, i øst i Bysants(Konstantinopel) drev den ortodokse kirken med videreutvikling av gresk og romersk vitenskap og forskning, Thomas Aquinas, Sankt Augustin, hekseprosessene traff sted i renessansen og under opplysningstida, vitenskapsfolk som avvek ifra kirkens doktriner i middelalderen ble ansett som en politisk fare og måtte derfor "nøytraliseres". Opplysningstida har bakgrunn i renessansen, imens renessansen har bakgrunn i kirkelig vitenskaplig utvikling i høy/sen-middelalderen. Itillegg kan vi takke islams gullalder rett før vikingtida for bevaring og videreutvikling av antikk filosofi, matematikk, fysikk, kjemi/alkymi, mange nye oppfinnelser, sterk videre videreutvikling av medisin, kunst og fantastisk arkitektur.
Vis hele sitatet...
Det er nøyaktig like idiotisk å kreditere kristendommen og islam med de vitenskapelige fremskritt gjort av deres tilhengere som det er å kreditere hudfargen eller klesdrakten deres. Religionen var ikke årsaken til at metodene ble utviklet – heller tvert i mot, da religion av natur er dogmatisk. Utviklingen kom som følge av kritisk tenkning, og kun det. Det er ingenting som tyder på at den vitenskapelige utviklingen ikke ville funnet sted hvis det ikke hadde vært for religion, men det samme kan ikke sies om for eksempel heksebrenningen eller fengslingen av vitenskapsmenn. At heksebrenningen fortsatte til et stykke inn i opplysningstiden er selvfølgelig irrelevant, da det var kirken som drev med dette, og ikke opplysningstidens vitenskapelige og filosofiske tenkere. Jeg ser heller ikke hva du mener å bringe til bordet med påstanden om at "vitenskapsfolk som avvek ifra kirkens doktriner i middelalderen ble ansett som en politisk fare og måtte derfor 'nøytraliseres' ". Det er nettopp dette jeg påpekte i utgangspunktet, bortsett fra at jeg ikke brukte et så spinkelt ord som "nøytralisere". Galileo ble for eksempel dømt til livstid i fengsel for å ha lagt for mye vekt på den heliosentriske modellen av solsystemet i sin Dialog over de to viktigste verdenssystemer, noe som ikke falt i god jord hos paven (som for øvrig også ble overbevist av sine nærmeste om at Galileo gjorde narr av han i boken) – dette er et direkte resultat av religionens dogmer, mens muslimenes oppdagelse av algebra selvsagt ikke er det.

Sitat av bennnern Vis innlegg
Nei,en arm oppfyller ikke kraven til liv ettersom den ikke har muligheten til å formere seg selv.
Vis hele sitatet...
Er det virkelig formeringsevne som definerer liv? Det er en definisjon du raskt kan kjøre deg rimelig fast med.

Sitat av reklame Vis innlegg
Fordi at jeg mener personlig at livet eksisterer siden embryoet selv klarer å gjøre noe annet enn å vokse, som i min mening er når embryoet gjør den første lille bevegelse. Dette skjer når den første signalet strømmer gjennom den første nervecellen som er skapt.
Vis hele sitatet...
Biologisk er det like gyldig å si at livet eksisterer fra befruktningen, siden du da har definert arvematerialet (DNA) og har en aktiv celledeling til en flercellet organisme. Poenget er at definisjonen din for når det er å anse som et liv det er så galt å avslutte at hensynet til moren bør overses er fullstendig arbitrær. Det er ikke noe magisk med rytmiske sammentrekninger.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat: Originalt skrevet av reklame
Fordi hjertet er i bevegelse, altså det lever.

Så sier du slashdot:

Men med respekt å melde er ikkje eit hjerte som slår unikt for mennesker. Og ein sau har betre kognitive evner enn eit fem veker gammalt foster. Eit fem veker gammalt foster er heller ikkje i stand til eit liv utanfor livmora, sjølv om det har hjerte. Er ikkje t.d. utvikling av hjerne betre målestokk?

Og...? Var diskusjonen om hvorvidt et menneskefoster og et sauefoster er likegyldige?
Det kan godt hende at et sauefoster er likt et menneskefoster, uten tvil. Men når ble sauen, et dyr som vi har brukt til slakt gjennom tusener av år for å overleve, like verdig som et menneskeliv? Det her blir jo nesten som at noen mener at saueabort er like ille som menneskeabort, men på en eller annen måte har noen fått for seg at sauen er verdt like mye inni livmora som et menneske er. Tror ikke akkurat saueabort er noe som blir praktisert mye, og i så fall...hvis det skulle skje, så anser jeg det som at man skulle slakte dyret som godt voksent også.

Da spør du sikkert; men hvis det er greit å slakte sauen som foster, hvorfor er det ikke greit med mennesker da? Vel, som jeg sa..det er en forskjell mellom dyr og mennesker. Vi har jo instinktivt levd ved å drepe dyr gjennom mange herrans år, så jeg ser på det som mer akseptert.

Jeg er fullstendig enig i at tortur av dyr er motbydelig og umoralsk, men du kan jo virkelig ikke pusse ut det faktum at sauer og kyr er mat for oss. Utenom de som er vegetarianere, da.
Sist endret av Kusetjuv; 8. januar 2012 kl. 19:03.
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Det kan godt hende at et sauefoster er likt et menneskefoster, uten tvil. Men når ble sauen, et dyr som vi har brukt til slakt gjennom tusener av år for å overleve, like verdig som et menneskeliv? Det her blir jo nesten som at noen mener at saueabort er like ille som menneskeabort, men på en eller annen måte har noen fått for seg at sauen er verdt like mye inni livmora som et menneske er. Tror ikke akkurat saueabort er noe som blir praktisert mye, og i så fall...hvis det skulle skje, så anser jeg det som at man skulle slakte dyret som godt voksent også.

Da spør du sikkert; men hvis det er greit å slakte sauen som foster, hvorfor er det ikke greit med mennesker da? Vel, som jeg sa..det er en forskjell mellom dyr og mennesker. Vi har jo instinktivt levd ved å drepe dyr gjennom mange herrans år, så jeg ser på det som mer akseptert.

Jeg er fullstendig enig i at tortur av dyr er motbydelig og umoralsk, men du kan jo virkelig ikke pusse ut det faktum at sauer og kyr er mat for oss. Utenom de som er vegetarianere, da.
Vis hele sitatet...
Hvor lenge tror du vi, som mennesker, har drept andre mennesker? Vi har en lengre, og mer brutal historie der. Så om du kun vil verne arter vi ikke har historie på å drepe, vil du stå ganske alene igjen.

Og hvorfor skal du avgjøre hvilket liv som er mest verd? Du syns mennesket, kun fordi du er et selv. Kunne du spurt en annen art, hva tror du den arten ville svart?

Vi har instinktivt drept dyr for å overleve. Vi har instinktivt drept andre mennesker for å overleve. Dyr har instinktivt drept mennesker for å overleve. Dyr har instinktivt drept andre dyr for å overleve. Ingen art er verd mer enn den andre. Alle arter dreper den de må, for å overleve.
Erklært blond
Hans eget svar:

"Det jeg egentlig mener


Mange har reagert etter at jeg for litt over en uke siden tvitret om abort-spørsmålet. Saken ble referert i BA, og deretter i mange medier og jeg ser grunn til å oppklare hva jeg egentlig mener.


Jeg har i ettertid uttalt at jeg formulerte meg klønete i Twitter-meldingen, der det kunne oppfattes som at jeg var i mot abort ved voldtekt og incest. Jeg sa at ideelt sett burde abort aldri vært et alternativ, og det mener jeg fortsatt det burde vært - i en ideell verden. Men jeg står fast på KrFUs linje i dette spørsmålet. Jeg mener at et liv er et liv, også i mors mage. Vår politikk er at vi skal kjempe i det lengste for å ta vare på livet, noe jeg også sa til BA. KrFU og KrF mener også at abort kan være en nødløsning, og at voldtekt kan være en slik nødssituasjon.


Vi vil verne om hele livet. Derfor ønsker KrF og KrFU en abortlov som bygger på retten til liv. På den måten vil vi speilvende dagens lovverk slik at fosterets rett til liv ligger til grunn. Det er dog ingen tvil om at voldtekt og incest vil være ubeskrivelige belastninger for dem som opplever det. Derfor mener vi at avgjørelser knyttet til liv og helse i slike situasjoner må tas i gjennom samtaler mellom kvalifisert helsepersonell og kvinnen selv. Som politiker kan jeg ikke forskuttere avgjørelser i slike saker, enten den ene eller andre veien.


Denne nyansen i abortsaken er ikke egnet for tabloide medier som gjør det de kan for å skape unødvendige konfliktlinjer og fiendebilder. Debatten er høyst hypotetisk og baserer seg på ekstreme enkelttilfeller. Jeg mener det heller ikke er spesielt egnet til debatt i sosiale medier som Twitter, og jeg vil opptre med større forsiktighet og varsomhet i debatter som dette i fremtiden. Jeg vil til slutt uttrykke min sympati med dem som har følt seg krenket eller såret av måten dette ble fremstilt på i media. Selvfølgelig har jeg både sympati og omtanke med dem som har blitt utsatt for slike grufulle handlinger. "

http://www.krip.no/2012/01/det-jeg-egentlig-mener.html
Lurer på hva han vil gjøre dersom dama hans blir voldtatt. Er han klar til å bli far? far til avkommet som er et resultat av at en mann "ødelag" dama hans?
Denne guttungen skulle ikke hatt lov til å sitte i politikken, han er jo rett og slett skremmende. Han skulle vært kvinne selv, og opplevd en voldtekt, så kansje han hadde endra mening.
Sist endret av Lolbyte; 18. januar 2012 kl. 04:30.