Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  64 6990
Jeg vet ikke hva jeg syntes det er mest naivt; det faktum at mange av dere selverklærte «liberalister» tror vi andre digger et overvåket samfunn - eller at dere selv tror det lar seg gjøre å nyte alle fordelene uten å få smake på baksiden av luksusen.

Man trenger ikke mastergrad i matematikk for å forstå at et regnestykke som inkluderer omtrent gratis sykehus og legebehandling, gratis utdanning, gratis utrykning ved brann, gratis sikkerhet (politi og rettsvesen), gratis utbygging av infrastruktur og lista forsetter; krever inntekter i form av skatt og avgifter.

Det er ingen av oss som sier at vi støtter alle forslagene til regjeringen: det være seg DLD, sjenkestopp eller rusmiddelpolitikken - men vi har kapasitet nok til å innse at det er langt bedre enn alternativet dere presenterer oss.

Så for å klage litt på alle som kun sier vi har det så godt: man får aldri fremgang uten kritisk tankegang. At Norge er verdens beste land å bo i betyr ikke jeg automatisk skal slutte å kjempe imot DLD og saker jeg er uenig i av forskjellig grad i årene som kommer.
Sist endret av Restyle; 25. november 2011 kl. 03:09.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Jeg vet ikke hva jeg syntes det er mest naivt; det faktum at mange av dere selverklærte «liberalister» tror vi andre digger et overvåket samfunn - eller at dere selv tror det lar seg gjøre å nyte alle fordelene uten å få smake på baksiden av luksusen.

Man trenger ikke mastergrad i matematikk for å forstå at et regnestykke som inkluderer omtrent gratis sykehus og legebehandling, gratis utdanning, gratis utrykning ved brann, gratis sikkerhet (politi og rettsvesen), gratis utbygging av infrastruktur og lista forsetter; krever inntekter i form av skatt og avgifter.

Det er ingen av oss som sier at vi støtter alle forslagene til regjeringen: det være seg DLD, sjenkestopp eller rusmiddelpolitikken - men vi har kapasitet nok til å innse at det er langt bedre enn alternativet dere presenterer oss.

Så for å klage litt på alle som kun sier vi har det så godt: man får aldri fremgang uten kritisk tankegang. At Norge er verdens beste land å bo i betyr ikke jeg automatisk skal slutte å kjempe imot DLD og saker jeg er uenig i av forskjellig grad i årene som kommer.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i det selvfølgelig og jeg personlig mener jo at Norge trenger en revolusjon.
Det betyr ikke at jeg har brukt over 3000 innlegg her på forumet for å argumentere for det. Tvert imot argumenterer jeg (i hvertfall føles det slik) oftere for en AP eller SV politikk. Hvorfor? Fordi både jeg og dere hadde blitt møkka lei av å høre den samme regla om sosialistiske løsninger og revolusjon jævlig fort, spesielt med tanke på at mye av det ikke er gjennomførbart innenfor dagens system uansett. Debatten hadde altså ikke ført noen steder, fordi vi ikke lever i en drømmeverden der vi bare kan få alt vi peker på.
Det er altså denne typen tråder jeg har noe imot, der liberalister og deres argumenter får stå uimotsagt. Ikke fordi argumentene deres er så jævla gode og løsningene så enestående, men fordi folk blir jævla fort lei å argumentere mot tankespinn fra en revolusjonær.
Sist endret av Mith; 25. november 2011 kl. 07:51.
Jeg ser ikke problemet jeg.

Vi er jo en del av den europeiske økonmiske sonen. Om folk har det så jævelig her, så kan de jo bare flytte til Polen. Der er det mye mer av den friheten man ønsker, mer sprit og mindre skatt. Men jeg skal være den første til å lukke døren når dere kommer tilbake med skrumplever og vil ligge på sykehuset jeg har betalt for.


Folk er grådige og vil ha mer av alt. Ettersom folk forventer gratis goder av staten så må staten si at for at vi skal kunne på en god måte tilby disse gode til alle så må det følge med visse kollektive begrensninger på den totale friheten for at man skal være istand til å yte tjeneste til alle. Dette med alkohol er bevist, at hadde det ikke vært for kranglefylla hadde staten norge vært spart for mange millioner årlig som kunne blitt brukt på å ta unna helsekøer.

Så da må man velge. Enten få mer frihet og dårligere tilbud. Mer frihet og lavere skatter, dårligere tilbud.

Det er utrolig simpelt. Men folk har hodet så langt opp i egen endetarm at de ikke vil se logikk fordi den ikke passer inn i egen virkelighet.
Sitat av jalig Vis innlegg
Jeg ser ikke problemet jeg.

Vi er jo en del av den europeiske økonmiske sonen. Om folk har det så jævelig her, så kan de jo bare flytte til Polen. Der er det mye mer av den friheten man ønsker, mer sprit og mindre skatt. Men jeg skal være den første til å lukke døren når dere kommer tilbake med skrumplever og vil ligge på sykehuset jeg har betalt for.
Vis hele sitatet...
Vel, så mye feil og mangler helsevesenet i Norge har, så tror jeg at jeg hadde heller blitt igjen i Polen med skrumplevern min.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Vel, så mye feil og mangler helsevesenet i Norge har, så tror jeg at jeg hadde heller blitt igjen i Polen med skrumplevern min.
Vis hele sitatet...
Er det noe de kan i Polen så er det å behandle leverskader
Men er du sikker på at det polske helsevesenet er så mye bedre, sånn totalt sett?
AP infører stadig nye regler for å gi bedre kontroll, og de fleste er ikke enige med forslagene. Jeg kan riktignok ikke minnes å ha sett noe særlig til demostrasjoner (bortsett fra DLD) eller andre handlinger for å vise våres misnøye. Det hjelper lite å sitte foran pc'en og klage på internett, da politikere trolig aldri vil lese dette. Budskapet kommer aldri frem, og de fortsetter å tro de gjør det rette, da det ikke kommer inn motsigelser.

Det er på tide å reise seg opp, og vise hva vi mener, og slutte med all klagingen som ikke fører noen vei.
Sitat av prenix Vis innlegg
AP infører stadig nye regler for å gi bedre kontroll, og de fleste er ikke enige med forslagene.
Vis hele sitatet...
Hehe, du tar nok skammelig feil der gitt. Det er faktisk ganske bred politisk enighet om det meste som gjennomføres i Norsk politikk. Det var heller ikke noe særlig demonstrasjoner for å hindre DLD heller, selv om det kanskje kan virke slik på Internett.
Sitat av prenix Vis innlegg
Det er på tide å reise seg opp, og vise hva vi mener, og slutte med all klagingen som ikke fører noen vei.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i at dere bør gjøre, men du kommer garantert til å bli overasket over hvor få det er som gidder å demonstrere for noe slik.
Sist endret av Mith; 25. november 2011 kl. 09:52.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Vel, så mye feil og mangler helsevesenet i Norge har, så tror jeg at jeg hadde heller blitt igjen i Polen med skrumplevern min.
Vis hele sitatet...

Jammen så flott! Jeg ser frem til rapporten din fra den opplevelsen.

Så hva er det som gjør det Norske helsevesenet fælt sammenlignet med andre?
Sitat av jalig Vis innlegg
Folk er grådige og vil ha mer av alt. Ettersom folk forventer gratis goder av staten så må staten si at for at vi skal kunne på en god måte tilby disse gode til alle så må det følge med visse kollektive begrensninger på den totale friheten for at man skal være istand til å yte tjeneste til alle. Dette med alkohol er bevist, at hadde det ikke vært for kranglefylla hadde staten norge vært spart for mange millioner årlig som kunne blitt brukt på å ta unna helsekøer.
Vis hele sitatet...
Kanskje hadde kranglefylla ikke hvert der dersom regjeringen lot utesteder velge selv når de skulle stenge kranene og jage ut kveldens klientell. Selv tror jeg det, ikke fordi jeg har et ønske om å sitte ute å drikke natten lang, men fordi jeg har et ønske om at det er en mulighet for de som har lyst til nettopp dette. Selv tjener jeg på det, gjennom at de da betaler mer for ølet, utestedene må skatte mer og staten (og da igjen jeg) får mer penger igjen for dette, fremfor at folk drar på for eksempel nasch og drikker videre. Nasch gjør at jeg får mindre igjen for andres usunne livsstil, men jeg er fortsatt med på å spleise på helseutgiftene de påfører Norge.

Intensjonen min med denne tråden var ikke å diskutere skjenkerestriksjoner, det var bare naturlig å bruke dette for å få frem poenget mitt. Som Scorpio skriver; hva vil en velge om en må velge mellom frihet og trygghet? Og også i hvor stor grad folk godtar statlig inngripen (Nettopp derfor jeg trakk inn skjenkerestriksjoner: Klokken to er ok, men ikke klokken tre).

Sitat av jalig Vis innlegg
Så da må man velge. Enten få mer frihet og dårligere tilbud. Mer frihet og lavere skatter, dårligere tilbud.
Vis hele sitatet...
En kan ha frihet og samtidig høye avgifter, skatter osv. Det er når ting forbys (som for eksempel marijuana eller homofilt ekteskap), at det er frihetsfrarøvelse.
Sist endret av ærevære; 25. november 2011 kl. 10:52. Grunn: Sensur for folkets beste
Sitat av Restyle Vis innlegg
Jeg vet ikke hva jeg syntes det er mest naivt; det faktum at mange av dere selverklærte «liberalister» tror vi andre digger et overvåket samfunn - eller at dere selv tror det lar seg gjøre å nyte alle fordelene uten å få smake på baksiden av luksusen.

Man trenger ikke mastergrad i matematikk for å forstå at et regnestykke som inkluderer omtrent gratis sykehus og legebehandling, gratis utdanning, gratis utrykning ved brann, gratis sikkerhet (politi og rettsvesen), gratis utbygging av infrastruktur og lista forsetter; krever inntekter i form av skatt og avgifter.

Det er ingen av oss som sier at vi støtter alle forslagene til regjeringen: det være seg DLD, sjenkestopp eller rusmiddelpolitikken - men vi har kapasitet nok til å innse at det er langt bedre enn alternativet dere presenterer oss.

Så for å klage litt på alle som kun sier vi har det så godt: man får aldri fremgang uten kritisk tankegang. At Norge er verdens beste land å bo i betyr ikke jeg automatisk skal slutte å kjempe imot DLD og saker jeg er uenig i av forskjellig grad i årene som kommer.
Vis hele sitatet...
Prakteksempel på hvordan den norske samfunnsdebatten fungerer. Her har vi et selvgodt, nedlatende .... som kaller de andre navn, "knuser" argumenter som han konstruerer selv, og så kommer opp med noen plattheter for å demonstrere hvor fantastisk objektivt og nyansert det han sier er.

Godt dere med kapasitet kommer med fasiten her. Jeg har gått rundt og trodd at myndighetene spyler penger ned i dass som fulle sjømenn på datura, men nå er jeg overbevist om at vi får masse igjen for skatte- og oljepengene våre..
Sist endret av gorm; 25. november 2011 kl. 16:25.
Sitat av gorm Vis innlegg
Prakteksempel på hvordan den norske samfunnsdebatten fungerer. Her har vi et selvgodt, nedlatende .... som kaller de andre navn, "knuser" argumenter som han konstruerer selv, og så kommer opp med noen plattheter for å demonstrere hvor fantastisk objektivt og nyansert det han sier er.
Vis hele sitatet...
Det har ingenting med å være verken selvgod eller nedlatende å gjøre; det handler om fundamental kunnskap om hvordan samfunnet er bygget opp. Jeg konstruerer heller ingen stråmann ved å ramse opp en rekke gyldige argumenter som du så sarkastisk påpeker. Den eneste grunnen til at du tyr til barnehageretorikk og personangrep er ikke mer kompleks enn at du selv ikke klarer å komme med et bedre motargument.

Sitat av gorm Vis innlegg
Godt dere med kapasitet kommer med fasiten her. Jeg har gått rundt og trodd at myndighetene spyler penger ned i dass som fulle sjømenn på datura, men nå er jeg overbevist om at vi får masse igjen for skatte- og oljepengene våre..
Vis hele sitatet...
Ser du ikke selv hvor applauderende latterlig det er å komme med så fjollete utspill uten engang å vise til egne påstander eller fakta? Om du har rett i dine konspirasjoner og meninger om de inkompetente politikerne og pengeforvaltningen her til lands bør det ikke være vanskelig å dokumentere dette. Eller for å snu på det; er det ikke rart at de færreste av oss andre er godt fornøyd med hvordan landet er styrt sett helhetlig på det?

Du kan være så spydig og bastant du bare vil, det endrer ikke det faktum at det du sier er komplett uten belegg.
I følge prøveprosjektene så har det bare vært positive følger av innskrenkingen av skjenketiden. Så det har kanskje noe med seg?

Om man i det hele tatt skal vurdere lengre åpningstider, må man være strengere til de som er overstadig beruset. Gjerne flere vakter som går rundt i lokalet og kaster de ut.
Sitat av Beastie Vis innlegg
I følge prøveprosjektene så har det bare vært positive følger av innskrenkingen av skjenketiden. Så det har kanskje noe med seg?
Vis hele sitatet...
Tydeligvis har jeg vært veldig uklar i åpninsinnlegget, men denne tråden var ikke tiltenkt diskusjon rundt innskrenking av skjenketider.

Må bare svare på det her, for blir så lei meg når jeg ser uvitenhet. Les denne: http://www.civita.no/?download=10309...at_15_2011.pdf og se hvordan forskningsfokuset er når det er staten som bevilger penger til det de ønsker at det skal forskes på. Om du fortsatt mener at prøveprosjektene ga positive resultater grunnet innskrenking av skjenketiden, så vær så god, men da har du iallefall fått innblikk i at det ikke er helt vanntett forskning som er foregått.
Sitat av Restyle Vis innlegg

Så for å klage litt på alle som kun sier vi har det så godt: man får aldri fremgang uten kritisk tankegang. At Norge er verdens beste land å bo i betyr ikke jeg automatisk skal slutte å kjempe imot DLD og saker jeg er uenig i av forskjellig grad i årene som kommer.
Vis hele sitatet...
Det er helt klart sunt å være kritisk til forslag og saker som politikerne i Norge legger frem, det tror jeg vi alle kan være enig i. Problemet, slik jeg ser det, er holdningene våre, og jeg tror det var poenget til Nepal-mannen som uttalte seg tidligere også.

Alle medlemmene på dette forumet er født i rikdom. Vi kan dusje så lenge vi vil, de fleste har flere etasjer i huset sitt, vi spiser variert mat hver eneste dag, alle har minst to-tre mediekonsoller og ikke minst: vi er alle sammen en del av Norges velferdssamfunn. Jeg har vært på dette forumet her i noen år nå, og jeg har enda til gode å lese en populær tråd om hvor ille andre land har det. Hver eneste tråd som går under kategorien "Samfunn, etikk og politikk," handler på en eller annen måte om hva som er feil med Norge, og hva som må gjøres bedre. Dette er ikke noe jeg umiddelbart har tenkt over før, men nå, i skrivende øyeblikk, er jeg i en bitteliten landsby i Vietnams mektige fjell. Når jeg kjører igjennom disse fjellene med en motorsykkel som i Norge ville blitt ansett som søppel, men her nede som en luksussykkel, raser tankene i hodet mitt. Aldri før i hele mitt liv har jeg sett så mange glade mennesker, til tross for skurene de bor i og den samme maten de spiser hver eneste dag. Akkurat nå virker det som om Vietnam er verdens rikeste land, uten å eie nåla i veggen. Det er selvfølgelig ikke sant. Sykehusene er en katastrofe. Funksjonshemmede mennesker for absolutt ingen støtte. Trafikken er så tjukk at når en sykebil prøver å komme frem sirupstrafikken er det nesten alltid for seint. Tennene til de eldre svartere enn olje. And so on.

Poenget mitt er, som sagt, holdningene våre. Jeg har vansker med å ta mennesker som seriøst mener at disse bagatellene som oppstår under den rødgrønne regjeringen er alvorlige problemer. Det er ikke viktig å kjøpe alkohol klokken tre om natta. Start en time før da vel. Det er ikke viktig å få kjøpe alkohol seinere enn klokka åtte på kvelden. Gjør innkjøpsrunden en dag i forveien da vel. Det er ikke krise med de nye fotoboksene. Kjør etter fartsgrensa da vel. Det er generelt disse små diskusjonene og disse små kveruleringene som gjør meg irritert. Og folk som oppriktig mener at staten tar fra oss friheten?! Vi har så mye frihet vi bare kan drømme om. Vi kan studere hva faen vi vil! Vi kan reise hvor faen vi vil, og vi kan faen meg gjøre hva faen vi vil! Nei, nå er jeg lei av all sutringa. Sutring hele tiden!
Sitat av bendiks Vis innlegg
Alle medlemmene på dette forumet er født i rikdom. Vi kan dusje så lenge vi vil, de fleste har flere etasjer i huset sitt, vi spiser variert mat hver eneste dag, alle har minst to-tre mediekonsoller og ikke minst: vi er alle sammen en del av Norges velferdssamfunn.
Vis hele sitatet...
Alle? Forskjellene er store og det finnes fattige mennesker også her i landet. Dette er det lett å glemme når all fokuset ser ut til å gå til innbyggere i andre land, fremfor våre egne naboer her hjemme.

Sitat av bendiks
Poenget mitt er, som sagt, holdningene våre. Jeg har vansker med å ta mennesker som seriøst mener at disse bagatellene som oppstår under den rødgrønne regjeringen er alvorlige problemer. Det er ikke viktig å kjøpe alkohol klokken tre om natta. Start en time før da vel. Det er ikke viktig å få kjøpe alkohol seinere enn klokka åtte på kvelden. Gjør innkjøpsrunden en dag i forveien da vel. Det er ikke krise med de nye fotoboksene. Kjør etter fartsgrensa da vel. Det er generelt disse små diskusjonene og disse små kveruleringene som gjør meg irritert. Og folk som oppriktig mener at staten tar fra oss friheten?! Vi har så mye frihet vi bare kan drømme om. Vi kan studere hva faen vi vil! Vi kan reise hvor faen vi vil, og vi kan faen meg gjøre hva faen vi vil! Nei, nå er jeg lei av all sutringa. Sutring hele tiden!
Vis hele sitatet...
For de aller fleste så er det langt viktigere ting enn alkohol og fotobokser som står sterkt. Det stadig større byråkratiet, som f.eks forsurer og fordyrer enhver byggeprosess er vel en verkebyll hos de aller fleste. At vi lånefinansierer vei er også helt på trynet. At vi i forhold til brutto nasjonalprodukt ga dobbelt så mye som EU eller fem ganger så mye som USA i internasjonal bistand i fjor, så føler jeg også at noe ikke henger på greip, spesielt når det har vært så mye snakk om korrupsjon med norske bistandskroner i det siste. For hva utretter vi egentlig med disse pengene? Finansierer våpen for korrupte ledere? Nye klær til keiseren? Nei, dette vet man jo ikke alltid. Her mener jeg man må slutte å være så naiv og dumsnill. Det vi i dag gjør for å løse verdens problemer strekker ikke til - og det vil ikke bli bedre av å pøse ut enda mer penger.

Journalisten og forfatteren Roy Bech holder foredrag om hvorfor innvandrings- og bistandspolitikken er feilslått, og at den nåværende politikken ikke hjelper på det store bildet. Her må det nytenking til, og han hevder også at det eneste rette er å hjelpe disse menneskene der hvor de er! Jeg er helt enig. Det er klart at man skal hjelpe, men da må man hjelpe på en måte som virkelig hjelper!
Sist endret av caperno; 26. november 2011 kl. 14:13.