Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvor mange språk kan du?
1 1 0,18%
2- (Norsk og engelsk, eller lignende) 258 45,66%
3 212 37,52%
4 61 10,80%
5 15 2,65%
6 + 18 3,19%
Stemmegivere: 565. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  49 8763
Hvordan klarer mennesker egentlig å lære et språk?
Tenker da på de psykologiske aspektene når du lærer ditt første språk (altså som spedbarn) og hvilke metoder som gir best resultater for å lære språk.

Lurer også på hvor mange språk dere freaker kan her telles det ikke med f.eks. Svensk og Dansk, så lenge du egentlig ikke kan disse språkene, men om du gjør er det selvfølgelig bare å ta disse med.
Sist endret av hajai; 25. januar 2011 kl. 16:16.
Det meste står nok her inne; http://en.wikipedia.org/wiki/Language.

Snakker forøvrig 4 språk.
Okey, jeg kan norsk og engelsk veldig godt. Tysk lærte jeg i tre år, men fikk det vel egentlig aldri til. Det må mer til en bare skoletimene for å lære et helt språk, selv om det kan være til stoooor hjelp.

Jeg mener at for at man skal lære seg et språk må man enten; ville det ordentlig, eller erfare det og bruke det over en lang periode. Se på innvandrerne for eksempel. De kan ingenting norsk, men lærer litt av tolker og slikt, men mest av folkene rundt. (Dette gjelder ihvertfall barn)

Så jeg kan 2 språk, 3 på papiret.
Sist endret av Daybreak; 25. januar 2011 kl. 16:27.
Tror det den beste måten er å prate masse bare. Øve opp språkøret
Selv holder jeg på å lære meg Russisk. Kjempe moro egentlig, selv om jeg sliter litt med motivasjonen til tider. Har lyst til å lære med Russisk, Arabisk, Spansk og kanskje Persisk. Eller noe i den duren.

Her er en fin tekst jeg leste ang. det å lære et nytt språk.

Å lære fakta om et språk - som å pugge grammatikkregler - hjelper ganske lite på den praktiske bruken av språket. Når du hører noen snakke russisk og ønsker å forstå hva personen sier, så hjelper det overraskende lite hvor mange gloser du har pugget eller bøyningsrekker du har lært deg, for du har ikke tid til å slå opp ordene du hører i din mentale 'ordbok'.

Med en hastighet på kanskje 100 ord i minuttet, rekker du rett og slett ikke å bruke glosene og grammatikkreglene du pugget for å tolke hva som blir sagt.

Når du bruker et språk aktivt, slik som når du skal lytte, lese eller snakke på russisk, så bruker du i stedet språkøret ditt, en innebygd og utrolig kjapp språkprosessor i hjernen. Denne delen av hjernen er i stand til å tolke et fremmedspråk lynkjapt, slik at du i real-time kan forstå hva som sies og selv produsere setninger på fremmedspråket.

Bare tenk på et språk du allerede behersker, som norsk eller engelsk. Når du bruker det språket, må du da tenke hva ordene betyr glose for glose, eller konsultere grammatikkregler du har lært deg?

Det hender vi blir i tvil og vi ikke får noe sikkert svar fra språkøret, f.eks. mens vi skriver, og da er det kjekt å kunne grammatikkreglene og 'slå opp' i regel-hukommelsen. Men dette er unntakene. 99% av språkbruken styres intuitivt og i real-time av språkøret og ikke ved å konsultere grammatikkregler vi har pugget.
Vis hele sitatet...
Definer kan? Har fått gode karakterer i visse språkfag på skolen, men betyr ikke at jeg kan snakke dette språket godt om jeg blir "tatt med buksa nede", altså ikke får forberede meg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Snakker (og skriver) god engelsk og norsk, har en grunnleggende forståelse for tysk, (håper dog at jeg slipper å bruke det noe større) og "studerer" litt japansk for tiden. Jeg vil riktignok ikke påstå at jeg "kan" de to siste, det betyr større ferdigheter enn jeg innehar.
Asosial sosialist
Cheroxx's Avatar
Teller kodespråk?
Sitat av Cheroxx Vis innlegg
Teller kodespråk?
Vis hele sitatet...
Jeg spurte om det samme. Det ble sletta..
Trådstarter
6 0
Sitat av skateward Vis innlegg
Jeg spurte om det samme. Det ble sletta..
Vis hele sitatet...
Var i så fall ikke jeg som slettet den.

Men tenker på talespråk
teller samisk som et annet språk?
det som er rart at google oversetter har kinesisk osv.. men ikke samisk
Sist endret av justastonedhuman; 25. januar 2011 kl. 17:04.
Trådstarter
6 0
Samisk må nok bli sett på som et annet språk ja
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Kain Vis innlegg
det som er rart at google oversetter har kinesisk osv.. men ikke samisk
Vis hele sitatet...
Øh... nei?

Kinesisk: 1.3 milliarder
De samiske språkene har visstnok 20k-30k - til sammen.
Sist endret av robhol; 25. januar 2011 kl. 17:17.
Vi begynte med Engelsk tidlig så det er et språk jeg har lært meg pga akkurat det. Nynorsk og tysk bryr jeg meg ikke om...

Hadde vi startet med nynorsk og tysk på barneskolen hadde nok saken vært en annen.
Sitat av L33tSmiley Vis innlegg
Vi begynte med Engelsk tidlig så det er et språk jeg har lært meg pga akkurat det. Nynorsk og tysk bryr jeg meg ikke om...

Hadde vi startet med nynorsk og tysk på barneskolen hadde nok saken vært en annen.
Vis hele sitatet...
Hvis nynorsk og tysk hadde vært intergrert i samfunnet på lik linje med engelsk, da hadde saken vært en annen. Ikke fortell meg at all engelskkunskapen du har tilegnet deg kommer fra hardt arbeid på skolebenken. Vi lever i en verden hvor vi ser og hører engelsk overalt og så mye at det nesten blir som et morsmål.

Noen ekspempler;
  • Når du ser på South Park, Two and a Half Men, CSI: Miami.. du skjønner greia?
  • Når du surfer på nettet er det mye på engelsk
  • Når du spiller COD eller WOW
Denne listen kunne faktisk blitt veldig lang, men det gidder jeg ikke
Hvordan vi lærer språk som spedbarn er veldig spennende, noe som er gjenganger i utviklingspsykologi. Gjennom tidene vært en del forskjellige syn. Her kort og overfladisk forklart:

Chomsky mener at barn er født med en intern kapasitet for språkutvikling. At våre hjerner er programmert til å kode inn språk fra vi er født; slik at når vi blir eksponert for språk vil vi automatisk begynne å forstå reglene sakte men sikkert. At barn feks sier "se på de mannene" istedenfor "mennene", betyr ifølge Chomsky at de forstår regler og ikke bare ord.

B. F. Skinner bruker sin radikale behavioristiske bakgrunn til å forklare utvikling av språk som en forsterkningsprosess. Barn kopierer det de hører, og får positive/negative forsterkninger av de voksne rundt seg, som øker/minker frekvensen av ordene.

Jean Piaget hevder språkutviklingen følger vår kognitive utvikling. At etterhvert som vi har evne til å forstå mer, vil vi bruke mer språk. De kan med andre ord ikke si at de synes pappa er sterkest i verden før de forstår at det er en gradsforskjell mellom svak og sterk. De kan ikke si at deres leke er større enn andres før de forstår betydningen av det.

Hvis jeg husker riktig mener Vygotskij det motsatte, at språk kommer før den kognitive utviklingen. Og han trekker inn de proksimale utviklingssonene; det er nærliggende for et barn å lære seg å gå etter å ha lært å stå oppreist. Det samme gjelder innen språk, det er visse nærliggende stier utviklingen går. Han mener også at det ikke er vits i å prøve å lære barn ting de uansett ikke forstår, med andre ord vil ikke en 2-åring forstå hvorfor det er galt å slå en annen.

I 2011 er det mye mer nyanserte syn på saken, sjekk ut
http://en.wikipedia.org/wiki/Language_acquisition!
Sist endret av Lootfisk; 25. januar 2011 kl. 23:51. Grunn: skrivefeil
Sitat av hajai Vis innlegg
Hvordan klarer mennesker egentlig å lære et språk?
Tenker da på de psykologiske aspektene når du lærer ditt første språk (altså som spedbarn) og hvilke metoder som gir best resultater for å lære språk.
Vis hele sitatet...
Som barn så absorberer vi all informasjon, en å analysere det. Så derfor kunne vi ta inn store mengder av informasjon og lærdom i mens en eldre person som kan lese og skrive vil bruke lengre tid siden all lærdom blir prosesset gjennom venstresiden av hjernen. En person kan egentlig bare huske ca: syv ord maks om du prøver å lese noe så huske tilbake på det, men vi kan huske et bilde utrolig godt.

Du har sikkert hørt at barn har fotografisk hukommelse og det forsvinner med alder... Enkelt bare fordi vi skifter måten vi tar inn informasjon på. Vi går ifra høyre side til venstre jo bedre vi blir med språk, skriving og lesing.
Snakker flytende engelsk og norsk, har grunnleggende forståelse for både tysk og fransk men om jeg plutselig skulle hjelpe en franskmann som bablet ivei så hadde jeg nok slitt litt.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Snakker 3 språk omtrent flytende (norsk, samisk, engelsk).
▼ ... over en uke senere ... ▼
Flytende i norsk og engelsk, og jeg kan gjøre meg forstått på walisisk.
Er det stor forskjell mellom engelsk og walisisk? Eller kan man sammenligne de to språkene som norsk og svensk?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kan norsk, engelsk, spansk og nederlandsk.
norsk dansk svensk engelsk amerikansk = 5 språk
Sitat av shiiit Vis innlegg
norsk dansk svensk engelsk amerikansk = 5 språk
Vis hele sitatet...
Da kan jeg også 5 språk til en viss grad.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Språklæring generelt går jo mye på repetisjon og genuin interesse for å lære seg det aktuelle språket, men akkurat som med musikk og lignende har det nok mye med hvordan en persons eventuelle hjerne fungerer.

Mine språk :

Norsk - Flytende skriftlig \ muntlig
Svensk - Flytende muntlig \ bortimot flytende skriftlig
Finsk - Beginner, på en skala fra 1-6, omtrent 2.5, kan forstå innehold i en samtale og slenge rundt meg med god uttale.
Engelsk - Flytende skriftlig \ muntlig.
Tysk - På en skala fra 1-6 omtrent 4 muntlig med relativt god uttale.
Fransk - På en skala fra 1-6 omtrent 2 både skriftlig og muntlig, forstår innehold i tekst og kan gjøre meg forstått mot en person som ikke snakker engelsk.
Japansk - På en skala fra 1-6 omtrent 1.5, har dog endel kurs jeg holder på med for tiden.
Nederlandsk - På en skala fra 1-6 omtrent 3, kan forstå innehold i en samtale og svare med små setninger både muntlig og skriftlig.

Dansk er ikke med på denne listen ettersom det praktisk talt er norsk, har også litt erfaring med gællsk etter å ha bodd i irland i ett år.
Sist endret av AtXbYeA; 4. mars 2011 kl. 17:48.
Tre språk; Norsk, engelsk og tysk flytende, har kunnet alle tre siden barnehage-alder (er halvt tysk og bodde i engelskpråklig land som liten unge...).
Har prøvd meg litt på fransk, mandarin, ungarsk og spansk i form av undervisning, spansk er det eneste jeg forstår en god del av og prater sånn noenlunde, men vil likevel overhodet ikke påstå at jeg "kan" det (flytende i Spanglish!).

Er utrolig mange språk jeg kunne tenkt meg å lære, både farsi og arabisk er utrolig flott å høre på, og skriftspråket er vakkert. Mandarin også... Spansk skal jeg klare.
Sist endret av TeumessianFox; 4. mars 2011 kl. 18:36. Grunn: Skriveleif
Norsk, engelsk ooog tegnspråk. Jeg regner med at det er et "talespråk" ettersom jeg ikke kan skrive med det ^^

edit:
Jeg vet ikke om det er nyttig for folk å lære tegnspråk, men jeg har for øvrig hørt at det er lettere for barn å lære tegnspråk enn talespråk. Om det er sant vet jeg ikke, men her er en video: http://www.youtube.com/watch?v=7gSZfW4gVhI
Sist endret av marsboer; 4. mars 2011 kl. 22:31.
kan norsk, engelsk
men skal prøve og lære Tysk, Russisk, Spansk, Fransk (prioritert med Tysk og Russisk som jeg vil lære mest og Spansk og Fransk som jeg ikke vil så veldig
mye men litt
(Lærer Tysk fra skole og prøver og lære meg selv Russisk)

Selv synes jeg det er enklest og lære alfabet også ord også måter og snakke på og sånt
oisann meg og 6 andre som snakker mer en 6 språk. morro =) smart tråd!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Biffen Vis innlegg
oisann meg og 6 andre som snakker mer en 6 språk. morro =) smart tråd!
Vis hele sitatet...
Pollen er jo forholdsvis meningsløs, da folk sier «norsk, og nynorsk, og engelsk, og svensk, og dansk, og så kan jeg si "una servesa perrfavår", så jeg kan spansk også! Oioioi»

Selve diskusjonen er jo nærmest ikke en diskusjon engang. Vi har allerede fått lenker til relevante Wikipedia-artikler, og folk nevner ellers bare språk de kan.

Det nærmeste vi kan komme en god diskusjon må være noe som; «hva er den beste måten å lære språk på etter din erfaring?»

Det åpenbare svaret er «dra til et land der dette språket snakkes mye, og bo der.»

Noe som lar oss sitte igjen med «beste måte å lære et språk på når man fortsatt skal forbli i hjemlandet sitt»:

- Lær grunnleggende deler av språket (telle til ti, helst hundre, ja-takk-nei-hei-værsåsnill o.l., enkle setninger). Du finner sikkert noe som «Superspråk for nybegynnere» på YouTube, biblioteket, Internett og andre steder.
- Les barnebøker på språket. Gjerne bøker du har lest på et annet språk før, så kjenner du innholdet.
- Finn noen å snakke språket med. Om du ikke har venner (din freak!) så kan t.d. Omegle være en måte å finne folk på. Kanskje.

Mener nå jeg da. Klokka ti over halv sent.
Kan jo 3 helt forskjellige språk, ikke som norsk-tysk, det er for min del altfor lik.
Når du er barn, hører du på lydene. Du forbinner dem med sitvasjoner og ærfaringer, følser. Lyd. Alle språk læres og fårstås på denne måten, grammatikk er bare den fysiske fårståelsen.
Man lærer det av andre også lærer man det videre
Stublet på en link i dag med et språkprogram som jeg virkelig har tro på.
De baserer seg på at man trenger opp språkøret og ikke bare pugger verb.
Den heter Pimsleur approach
https://www.pimsleurapproach.com/opt...p?sid=25050bnr
Norsk og engelsk flytende. Fransk i 6 år på skolen og spansk i 3 år. Så "kan" 4, men kan vel egentlig ikke si jeg kan de to siste så godt selv om jeg hadde 6 i karakterene, men har jo ikke praktisert noen på 4 år.
Kan jo forstå og snakke svensk og dansk bedre enn fransk og spansk...
Sitat av shiiit Vis innlegg
norsk dansk svensk engelsk amerikansk = 5 språk
Vis hele sitatet...
Amerikansk er ikke et språk. Det blir som å si at du kan bergensk :P
▼ ... noen uker senere ... ▼
Studier viser at vi har en "kritisk" periode mens vi er barn (kanskje opp til vi er sånn ca 6 år), og om vi ikke blir utsatt for noe språk i den perioden, vil vi aldri kunne lære oss noe språk ordentlig. Det er i denne perioden hjernen klarer å ta imot og systematisere morsmålet(ene), og da kan vi også lære oss andre språk seinere. Studier av mennesker som ikke har blitt utsatt for noe / nok språk i før de er forbi denne perioden, tyder på at teorien med kritisk periode stemmer. De har kunnet lære seg ord og enkle fraser og lignende, men har ikke hatt evnen til å kunne lære seg f.eks verbbøying, funksjonsord, setningsoppbygning, og lignende. De lærte seg gjerne enkle fraser, substantiver de forbant med ting, men ikke stort mer.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
up

jeg kan russisk, engelsk og en del norsk. prøvde å lære meg finsk men det er vanskelig.
søker forøvrig noen å snakke med på norsk. til gjengjeld kan jeg selvfølgelig hjelpe med hjelpe med russisk / engelsk.

hjelpe med russisk OG hjelpe med engelsk ^___^
Norsk og svensk går jo så å si i samme grøten. Men jeg snakker begge flytende.
Russisk, Nederlandsk, Spansk, Portugisisk, litt italiensk og fransk, og nå begynner japansken min og komme seg.

La merke til det flere språk du kan jo raskere går det å lære andre, man blir VELDIG lett motagelig for lydene.
Kunne sikkert lært meg tysk iløped av 3 månders tid hvis jeg gikk inn for det, men har aldri hatt interessen for det landet.
Snakker flytende Norsk, Svensk, Engelsk, Cantonesisk, og studerer nå kinesisk i shanghai. Du må ha interesse for et språk for å lære det, og helst studere i det landet som de snakker språket.
Hadde Tysk på skolen i 1 år på ungdoskolen, og til nå ( 1 måned i Shanghai ) kan jeg nesten like mye Kinesisk som Tysk 3 timer Kinesisk hver dag.
Jeg hadde ikke stor interesse for tysk da og vi lærte ikke så mye heller.
Norsk
Engelsk
og Kinesisk (mandarin), noe jeg lærte av å bare oppholde meg et sted der fåtallet snakker Engelsk. Så jeg "måtte" egentlig.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Jeg snakker norsk, engelsk, italiensk og til dels fransk (ord som dette skal forresten ikke ha stor forbokstav på norsk), svarte at jeg kunne 3 språk i pollen.

Jeg tror at de fleste språk (finnes jo garantert mange unntak), har noen byggeklosser som ligger til grunne for språkene. I tidlig alder lærer du deg ditt/dine morsmål, eventuelt språket til landet du befinner deg i, og dermed automatisk lærer deg å forstå hvordan ting henger sammen på dette/disse språkene. Så lærer alle engelsk i relativt tidlig, og senere også et tredje fremmedspråk (ikke alle tar til seg dette altfor godt, fransk var mitt).

Jeg tenker at jo flere av disse variantene av byggeklosser du kan bygge med (hvor mange språk du forstår), jo lettere har du for å generelt forstå hvordan språk er bygget opp, og dermed å lære nye språk, spesielt hvis du får inn flere språk i tidlig alder. Jeg merker for eksempel at jeg har ganske lett for å ta til meg grammatikk og uttale på andre språk, uten at jeg bruker denne evnen aktivt til å lære meg flere språk, og jeg tror dette er fordi jeg ble oppfostret med både norsk og italiensk, og dermed begynte å skrive og lese norsk tidlig, og også å lære meg engelsk litt før mange av mine skolekamerater.

Tenker selvfølgelig bare på dette som noe generelt, da det garantert finnes mange som ikke har hatt den goden av å vokse opp med to eller flere språk rundt seg, og allikevel har arbeidet hardt for å lære seg flere språk, eller rett og slett bare har talent for det!
Sist endret av AXiMe; 25. september 2011 kl. 14:38.
der er stort forskjell mellom å kunne språket x og å "kunne" språket x. jeg snakker norsk, og jeg tror at jeg kan gjøre meg forstått i 95% av sammenhenger men samtidig det er åpenlyst at jeg snakker engelsk eller russisk mye bedre, fordi en av dem er morsmålet mitt, og den andre har jeg lært siden jeg var en tenåring. det er helt mulig på et halvt år å lære et språk, der har det samme fundament ("byggeklosser"), som i et språk du allerede kan, men det tar mye lengre tid til å bli ikke bare "flytende", men mer enn det. jeg har lært engelsk i 5 år, og jeg tror ikke at jeg ville bli tatt for en innfødt... mulig for en briter av en amerikaner, og omvendt xD

snakker dessuten russisk, engelsk og en del norsk, og prøver å lære meg finsk fra tid tll annen (vet ikke om det kommer til å skje en gang, finsk er vanskelig). forstår russisk, engelsk, norsk, ukrainsk, hviterussisk (de siste to er nesten det samme med russisk, omtrent som dansk og norsk), og (skiftlig) dansk, svensk, serbisk, bosnisk, og kanskje et par slavisk språk til. vil lære meg tysk og islandsk hvis jeg får tid for det.
Jeg snakker: Norsk, Engelsk og Svensk.

Har grunnleggende forståelse for Fransk og Russisk. Noe som gjør at dette ligger på ett grunnleggende språk er at jeg ikke utøver de dagligdags. Norsk, Engelsk og Svensk blir derimot utøvet regelmessig i jobbsammenheng.
En veeeeeeldig interessant studie har blitt utført av forskeren Deb Roy, hvor han overvåket sitt eget hus med lyd og video i de første to årene av hans sønns liv. Denne mengden data har de kunnet forske mye på, og han viser det veldig elegant i en TED talk:

http://www.ted.com/talks/deb_roy_the...of_a_word.html
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Endelig en sjanse til å skryte litt. De språkene jeg kan flytende er Norsk,Engels,Fransk,Italiensk,Spansk og Mandarin.
Kan også føre en samtale på mange andre språk, men det er heller mindre.
Kan 5 språk, der jeg snakker norsk, engelsk og nederlandsk flytende, og forstår det meste i tysk. Og jeg snakker og forstår flamsk.
Norsk, Islandsk, Engelsk og endel Tysk. Klikk på "3".
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg kan norsk og engelsk, og delvis tysk og esperanto.
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Kan norsk, engelsk og til dels tysk. Forstår godt nederlandsk hvis noen fører en skriftlig samtale (f.eks. på irc). Har vært inne på tanken å lære meg italiensk eller arabisk.

Må også nevne at jeg regner nynorsk som et eget språk fordi det er så forbanna teit opplegg mellom bokmål og nynorsk.
Sist endret av uaexed; 31. desember 2011 kl. 14:47.