Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2879
Hallo.
Er en gutt på 14 som har veldig lyst til å lære meg italiensk, bare fordi jeg synes språket er drittøft. Hvordan burde jeg gjøre det uten å melde meg på kurs eller noe sånt? Hittil driver jeg bare å oversetter og pugger fraser på italiensk fra google translate..

Blir kanskje et dumt spørsmål, men hadde satt pris på svar
Se tutorial videoer på youtube. Men det beste tipset er vel å få noen andre som kan det til å lære deg det.
Hvorfor ikke gå på kurs?
Går på det nærmeste biblioteket og låner deg et språkkurs.

Bor du i Ål Kommune;
Parlo italiano : italiensk for begynnere (kombidokument) og Buongiorno Italia!
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg har tro på Pimsleur approach. Søk etter det her på nFF og du finner relaterte tråder.

Ellers har hørespill, gjerne av bøker jeg har lest på andre språk (kjenner innholdet) funket for meg.
Last ned et språklærings program. Gjør litt research selv så finner du ut. Lærer litt nederlandsk på denne måten, litt på samma grunn som du ønsker å lære italiensk
shit was so cash
Anda22's Avatar
Eller gro en bart = Instant italian http://www.youtube.com/watch?v=9JhuOicPFZY
Takk for svar. Siden jeg er helt noob skal jeg begynne med å lese en bok og se på youtube
Bo/ta en tur til italia, da lærer man super raskt
Last ned/kjøp Rosetta stone software.
Da kan du med mic få ord godkjent etc. ganske fete greier c:
talk now!
et program som lærer deg å snakke/skrive
italiensk - japansk -arabisk osv

http://www.multilingualbooks.com/talknow.html
Jeg kan vel lære deg litt?

Hei! Jeg heter *****. Jeg synes du er søt. Vil du være med meg på en fin restaurant?
=
CIAO! IO SONO *****. PER ME SEI CARINA. TI VA DI VENIRE IN UN BEL RISTORANTE CON ME?
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
livemocha.com er et nettsted for språklæring med ulike øvelser, kombinert med sosialt nettverk hvor folk kan lære hverandre språk. Det er en ganske bra side, men det er irreterende mange scammere på siden
Har bodd i Italia i to år og kan en del italiensk. Kan ikke nok for å prate flytende, men jeg kan gjøre meg forstått, det er jo det viktigste pluss at Italienere er som oftest veldig villige til å hjelpe deg med å bli forstått. Ville anbefalt deg å ta en tur, så på italienske filmer, eller filmer med italiensk tale, prøve å finne noen lettleste barnebøker og sjekke opp ord du ikke kan i ordboka. Går også an å finne italienske nettsider og prøve å lese litt der. Italiano è un lingua molto bella. Lykke til med læringen!
du lærer ikke å snakke språket av å lese
du må høre uttalelsen viss ikke kan det være at du sier noe HELT annet

selv prøver jeg å lære japansk
Sist endret av marbes; 19. august 2011 kl. 15:00.
Sitat av foxxravin Vis innlegg
Bo/ta en tur til italia, da lærer man super raskt
Vis hele sitatet...
Ikke så lett når jeg er 14..

Sitat av blikkenslager Vis innlegg
Jeg kan vel lære deg litt?

Hei! Jeg heter *****. Jeg synes du er søt. Vil du være med meg på en fin restaurant?
=
CIAO! IO SONO *****. PER ME SEI CARINA. TI VA DI VENIRE IN UN BEL RISTORANTE CON ME?
Vis hele sitatet...
Jo, takk... o.o Er det slik at alle italienere bruker caps lock? Har en på steam og..
Sitat av Vemund1 Vis innlegg
Ikke så lett når jeg er 14..
Vis hele sitatet...
Nei, det er jo klart. Du kan jo kanskje spørre foreldrene dine om dere kan dra dit en til to uker i neste sommerferie? Eller så er det ganske varmt der om sommeren. Temperaturen er mer enn god nok i påskeferien også.
Sitat av marbes Vis innlegg
du lærer ikke å snakke språket av å lese
du må høre uttalelsen viss ikke kan det være at du sier noe HELT annet

selv prøver jeg å lære japansk
Vis hele sitatet...
Jauda, skal i all hovedsak lære meg å skrive så godt jeg kan.
Sitat av marbes Vis innlegg
du lærer ikke å snakke språket av å lese
du må høre uttalelsen viss ikke kan det være at du sier noe HELT annet

selv prøver jeg å lære japansk
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du mener, men man må jo uansett starte et sted. Det virker i hvert fall som om han har motivasjonen til det, og det er jo også et sted å begynne.
Sitat av Vemund1 Vis innlegg
Ikke så lett når jeg er 14..



Jo, takk... o.o Er det slik at alle italienere bruker caps lock? Har en på steam og..
Vis hele sitatet...
Nei, det vil jeg ikke tro. Men jeg vet ikke hvordan reglene er på små og store bokstaver er på italiensk...

FTW: Dette var en italiener som lærte meg dette (og skrev det ned for meg), og jeg lærte han litt norsk.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Første steg er å drite i Google Translate. Sannsynligvis er det direkte skadelig. Begynn med å finne oversikter over grammatikk og grunnleggende ordforråd, ta det videre derfra.

Nå har jeg aldri studert italiensk, så noen programmer til det konkrete formålet kan jeg ikke foreslå, men når jeg studerer japansk, bruker jeg Anki. Dette er et flashcard-system (med "spaced repetition") som egner seg godt til glosepugging og liknende.
jeg bruker talk now og har lært meg noen settninger på japansk men finner ikke programet akkurat nå
kan også telle til 20+
Sitat av robhol Vis innlegg
Første steg er å drite i Google Translate. Sannsynligvis er det direkte skadelig. Begynn med å finne oversikter over grammatikk og grunnleggende ordforråd, ta det videre derfra.

Nå har jeg aldri studert italiensk, så noen programmer til det konkrete formålet kan jeg ikke foreslå, men når jeg studerer japansk, bruker jeg Anki. Dette er et flashcard-system (med "spaced repetition") som egner seg godt til glosepugging og liknende.
Vis hele sitatet...
Da har jeg gjort noe dumt...
Kan jo lære deg litt.

Italienere har både uregelmessige verb og regelmessige verb. Tenkte å ta for meg to uregelmessige verb og tre regelmessige.

ESSERE (å være - uregelmessig)
Io sono jeg er
Tu sei du er
Lui/lei è han/hun er
Noi siamo vi er
Voi siete dere er
Loro sono de er

AVERE (å være/å ha - uregelmessig)
Io ho jeg er/har
Tu hai du er/har
Lui/lei ha hun/han er/har
Noi abbiamo vi er/har
Voi avete dere er/har
Loro hanno de er/har

Som du kanskje ser er begge verb for "å være", men man bruker dem i ulike sammenhenger. Vet ikke om det egentlig er noen spesifike regler for det. Tror det er bare noe man må lære. Du kan si: Io sono un ragazzo (Jeg er en tenåringsgutt). Her ser du at man bruker verbet "essere". Eller: Ho fame (jeg er sulten). For å oversette det direkte vil det si "jeg har sult".

Regelmessige verb slutter på -are, -ere eller -ire (i presens). Merk deg endelsene. De er like i alle regelmessige verb, men det er litt forskjeller fra de regelmessige verbene med de ulike endelsene. Selv om verbet kanskje er regelmessig i presensform betyr ikke det at de er det i alle andre former (som preteritum, perfektum, perfektum partisipp, fortid osv.)

MANGIARE (å spise)
Io mangio
Tu mangi
Lui/lei mangia
Noi mangiamo
Voi mangiate
Loro mangiano

CORRERE (å løpe)
Io corro
Tu corri
Lui/lei corre
Noi corriamo
Voi correte
Loro corrano

DORMIRE (å sove)
Io dormo
Tu dormi
Lui/lei dorme
Noi dormiamo
Voi dormite
Loro dormono

Kan lære deg litt om lyder også. "H"-en er stum. "O" uttales "å" og "u" uttales som en norsk "o". "Z" uttales "ts" (akkurat som i pizza". Ord med "gi" og "ci" uttalles "dsji" og "tsji". F. eks. "giro" uttales "dsjirå" og "cibo" uttales "tsjibå". Dette gjelder når det enten er en "e" eller "i" etter "g" eller "c".

Edit: Pga. stavefeil.
Sist endret av Intoforever; 19. august 2011 kl. 15:46. Grunn: Stavefeil
Sitat av Intoforever Vis innlegg
Nei, det er jo klart. Du kan jo kanskje spørre foreldrene dine om dere kan dra dit en til to uker i neste sommerferie? Eller så er det ganske varmt der om sommeren. Temperaturen er mer enn god nok i påskeferien også.
Vis hele sitatet...
Vet ikke hvor mye 2 uker hjelper, men har jævlig lyst til å dra dit. Har vært der 2 ganger, da

Intofever: Definitivt kp for alt det der! Takker, skal lese det innlegget av og til, tilslutt sitter det
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Ciao! Jeg er italiener, og jeg jobber som italiensklærer ved språkskolen Allora. Dersom du ikke har mulighet til å gå på italienskkurs, kan jeg anbefale at du kjøper en bok på norsk, og den samme boken på italiensk, og at du prøver å lese de to samtidig. Ta gjerne kontakt dersom du har spørsmål om grammatikk, eller uttalen. Lykke til / In bocca al lupo!
Grazie!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Vemund1 Vis innlegg
Grazie!
Vis hele sitatet...
prego, è un piacere aiutarti! / Vær så god, det er hyggelig å hjelpe deg!

å hjelpe = aiutare
deg = ti
å hjelpe deg = aiutar + ti = aiutarti


http://www.allora.no