Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2374
Hei, jeg har siste halvåret fått skrevet ut Zopiclone som innsovninvgsmiddel. Det har fungert bra, og legen min er fornøyd. Vi har snakket om at jeg skal slutte med zopiclone til våren, om søvnen er blitt stabil. Problemet er at jeg er blitt så avhengig av den beroligende effekten av pillene. Jeg kan fort ta to eller tre iløpet av dagen om jeg har angst. De virker veldig bra mot panikk også. Reseptene blir hyppigere og hyppigere siden jeg bruker mer enn anbefalt, ofte 5 på en dag. Må nevne at jeg er i ukentlig traumebehandling og noen dager er helt forferdelige. Jeg har spurt legen om angstdempende medisin som IKKE er sovemedisin (har mianserin og seriquel, men de gjør meg bare trøtt, og tar ikke angsten). Han vil ikke gi meg noe mere. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Er desperat etter angstdempende men får nok ikke mere Zopiclone, kan bruke en pakke på 100 piller på 2 uker :/ Drikker ikke alkohol og er i 50% jobb. Noen som har erfaring om hva slags medisin som kunne hjulpet meg? Har noen vært i lignende situasjon? Takk for all hjelp! 2B
Sist endret av 2Byorha; 10. desember 2022 kl. 19:27.
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Blir ikke legen din mistenksom når du trenger så hyppig påfyll, 100 stk på 2 uker er veldig mye og mest sannsynlig har du utviklet en fysisk avhengighet.

Du burde legge kortene på bordet til lege din så kan det være du i det minste får en langvarig nedtrapping på et benzo som ikke er mot søvn
Imovane(zopiklon) fungerer utmerket mot angst og uro som du beskriver, dette er det man kaller off-label use.

50 stykker i uken er veldig mye, toleransen kommer raskt. Jeg ville tenkt meg nøye om hvordan du presenterer problemstillingen ovenfor legen din, det er alt som har noe å si. For å få de ekte angsthemmerne så må en gjerne gjennom hele rekka av ting som ikke funker, her henviser jeg spesielt til enkelte antipskotiske og mange antidepressiva som ikke hjelper noe som helst. Vær tålmodig. oksazepam eller diazepam er vel det du kunne hatt nytte av.

Er legen fast bestemt så kan du kjøpe dette på den ikke helt lovlige metoden, enda mindre anbefalt, men om det er fullstendig krise så står du med få muligheter.

Du kan høre om Lyrica, men etter den ble flyttet til gruppe B, så er den heller ikke barer bare å få på resept.
Anonym bruker
"Forbannet Tumler"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Legen din kommer til å reagere på de hyppige reseptene og da vil du få store problemer med å få noe som helst beroligende eller sovemedisiner igjen. Advarsel følger deg i journalen hos ny lege også!

Jeg bruker 25mg seroquel som beroligende. ser du skriver du blir trøtt av dem men det er mest i starten ikke når du tar dem fast
Bruker du seroquel vil du ikke bli markert som misbruker av vanedannende for de er i boka ikke vanedannende
Anonym bruker
"Firkantet Lindorm"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Anbefaler ikke å bruke det som beroligende,tar du feks 3stk er det jo samme som å vær dritings,pluss blir litt som benzo at du glemmer etter sånne doser
Anonym bruker
"Nummen Småskogmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bruker de selv, men kun på kvelden for å få sove. Tror det kan bli værre for deg å kutte de ut dersom du tar de på dagen også. Vær ærlig meg deg selv og fastlegen din. Ikke alt kan dempes med piller. Det er ikke enkelt, men man lærer seg strategier for at det kan bli litt lettere.
Jeg hater anti-deppressiva men har du prøvd noen? Enkelte kan ha grei effekt av det.
Høres ut som det siste du trenger er mer Zopiclon. Anbefaler deg å trappe ned og bytte medikament. Snakk gjerne med legen om hvordan dere skal takle angsten. Men ikke begynn selvmedisinering på Zopiclon, det tror jeg du ser sjøl at vil ende vondt.
Kan legge til at jeg ikke har opplevd noe bra angstdempende effekt av zopiclone. Det eneste det har hjulpet mot er litt mild hjertebank.
Anonym bruker
"Forbauset Kvitnos"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Kan legge til at jeg ikke har opplevd noe bra angstdempende effekt av zopiclone. Det eneste det har hjulpet mot er litt mild hjertebank.
Vis hele sitatet...
Enig. Bruker stilnoct og har aldri opplevd noe berolingende effekt, men det gjør at man sovner lettere selv om man kjenner på angst.
Imovane er lite hensiktsmessig til behandling av angst, det gir bra angstdempning for mange men på hvilken bekostning? Hukommelsestap verre enn det meste av benzo, halliser og metallsmak, høres ikke bra ut i lengden. Man blir også mer rusa enn man tror på de, valium og sobril er bedre og fjerner angsten men gir ikke den rusfølelsen imo.
Slik gjorde jeg det for 10 år siden. Jeg la det fram for legen min på samme måte som deg.

- Beklager, men jeg kan ikke hjelpe deg. Du kan ikke få utskrevet resepter lenger, da dette er å anse som misbruk av medisiner.
Anonym bruker
"Klar Brunbjørn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Slik gjorde jeg det for 10 år siden. Jeg la det fram for legen min på samme måte som deg.

- Beklager, men jeg kan ikke hjelpe deg. Du kan ikke få utskrevet resepter lenger, da dette er å anse som misbruk av medisiner.
Vis hele sitatet...
Nå er du negativ, det kommer an på legen. Men TS har et ganske bra forbruk fra før så det kan hende legen er vrang. Om jeg har tatt en zopiclone for å roe ned hjertebank/angst tror jeg min lege ikke hadde sagt noe for da slipper han tross alt å skrive ut vival f. eks.
Trådstarter
9 2
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nå er du negativ, det kommer an på legen. Men TS har et ganske bra forbruk fra før så det kan hende legen er vrang. Om jeg har tatt en zopiclone for å roe ned hjertebank/angst tror jeg min lege ikke hadde sagt noe for da slipper han tross alt å skrive ut vival f. eks.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for tilbakemeldinger fra hele tråden, jeg har lest alt og fått mye gode svar synes jeg! Jeg velger å svare på denne siste kommentaren siden jeg antar legen min ikke gir meg noe beroligende siden jeg er så høy forbruker av zopiclone. Jeg har spurt rett ut etter Vival og han nekter. Så jeg får fortsette med zopiclone selv om jeg ikke føler dette er optimalt. Skal i inntaksintervju til Ketamin behandling etter jul, mulig jeg får bedre hjelp av ketamin. Må bare gjennom en vanskelig juletid først Beste ønsker til alle og takk til de som tok seg tid til å svare!