Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 4599
Hei. Sitter ofte hjemme å ser på Discovery-channel mens jeg røyker ( hasj ). Føler jeg får en mye dypere forståelse for temaet det snakkes om mens jeg gjør dette.

Men det jeg lurer på er om dette kun er fordi jeg kan sitte å fokusere på hva som skjer på skjermen. Får en samme effekt om en aktivt skal prøve å bruke hjernen til å finne ut av problemstillinger selv?

Det jeg tenkte er at jeg skal ta eksamen i matematikk 1T til jul, og må lese meg opp på dette. Har det noe for seg å fyre på en røver før jeg skal begynne å regne gjennom prøveeksamener? Eller kommer dette til å føre til at jeg bare vimser uten å få gjort særlig mye?

Noen som har noen erfaringer? Om ikke kommer jeg til å prøve dette når jeg kommer hjem fra jobb, men hadde vært kjekt å vite litt på forhånd om dette er vits.

Takk.
Sist endret av Detectable; 20. juli 2011 kl. 16:37.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Personlig hadde jeg ikke gjort dette, ettersom weed får meg til å kunne reflektere bedre og øke kreativiteten min.

Noe den ikke gjør derimot, er å øke konsentrasjonen min. Jeg blir også lettere surrete noe som gjør at matte ikke vil være det jeg har mest lyst til å gjøre når jeg røyker
Ja der nevner du noe jeg ikke har tenkt over. Synes riktignok matte er ganske moro. Gir en rapport på det i kveld jeg.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Go for it
Mtp at det svekker korttidhukommelsen din, vil det nok være litt mot sin hensikt. Hvis du lærer noe, og ikke huser det etter 30 min, så husker du det heller ikke etter dager
Ja. Er klar over det. Har merket det selv i perioder jeg har røyket mye at jeg kan f.eks ta en telefon, og så har jeg glemt hva jeg egentlig skulle gjøre når samtalen er ferdig.
Men på en annen side, når jeg har sett TV-programmer om f.eks universet som jeg er skikkelig interessert i, så kan jeg gjenta alt som ble nevnt i programmet uten problemer etter det er ferdig, så tror det er veldig basert på blant annet interesse.


Merker jo akkurat det samme når jeg ikke røyker. Ting som interesserer meg plukkes jo opp med en gang. Jeg tror hukommelse er mye mer komplisert en bare huske/husker ikke, så jeg får egentlig bare teste meg frem.
Sist endret av Detectable; 20. juli 2011 kl. 17:17.
Ting blir jo mer interessant når man er høy, liker også å se på natgeo og discovery. Man får jo dypere innsikt i temaet og ser det fra flere sider, men om det sitter vet jeg ikke. Hvis man er høy nok kan man jo sitte og se på reklame og kose seg liksom (ikke at jeg gjør det ).
på meg så hadde ikke det funket pga jeg glemmer så lett under cannabis rus!

Kan se en film og så se den samme filmen dagen etter uten å huske at jeg så den! men det var riktig nok når jeg røyket daglig, det kan nok ha noe å si.
En ting er at du ser det fra flere forskjellige sider og du føler i det minste at du forstår det mye bedre, men du glemmer jo dette og om du skriver det ned, så finner du ofte nok ut når du nyktrer opp at det er "et par" logiske brister i teoriene dine.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Skader ikke å prøve. Bare ikke prøv dagen før du skal levere oppgaven(e)
fra min erfaring så passer røyking bedre til å leke med kunnskap/ferdigheter man allerede har/kan, enn å lære seg noe nytt.
Er de random hash mekket i tobakk blir de nok ikke så lett.. Ellers vist du har tilgang til valg av strains evt gro selv så muligens Lemon Sativa hadde fungert til de du er på jakt etter.
Tror det er dumt å begynne å blande rus inn i studier og jobb. Da vil du begynne å mixe privat og jobb, og det er gjerne veldig dumt. For å klare å ha jobb\studier over lang tid er det viktig å skille det opp.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Personlig hadde jeg ikke gjort dette, ettersom weed får meg til å kunne reflektere bedre og øke kreativiteten min.

Noe den ikke gjør derimot, er å øke konsentrasjonen min. Jeg blir også lettere surrete noe som gjør at matte ikke vil være det jeg har mest lyst til å gjøre når jeg røyker
Vis hele sitatet...
En kompis prøvde seg på en matematikkoppgave engang han var grisefjern.
En enkel polinomdivisjonsoppgave som normalt hadde tatt 30 sekunder tok han over 5 minutter. Itillegg var svaret feil.

Matematikk og weed henger lite bra sammen.
Skolearbeid er chill når du er fjern, untatt matte. Får ikke til matte når jeg er fjern!
Sitat av Dr. fungitumb Vis innlegg
Go for it
Vis hele sitatet...
Haha - beklager doc, ikke vondt ment, men dette minner meg om standardrådet til en fyr jeg en gang kjente - og resultatet på hvordan det endte blir for komisk til å dele med andre egentlig, i hvert fall OT i denne tråden! Haha! Men dette er faktisk i følge meg eneste måten å finne ut av om en kan "do math while high". Problemet ligger vel heller i konklusjonen etter en slik utførelse:

Hvis det skulle vise seg at jeg -- ikke -- klarte å utføre enkle matematiske beregninger jeg normalt sett ville greid i nykter tilstand, er det fordi at jeg:

a) var beruset?
b) påvirket av andres erfaringer på området?
c) ikke var godt nok kjent med konseptet bak de matematiske beregningene i utgangspunktet?
d) annet?

For mitt vedkommende ville jeg forsøkt å gjøre de samme matematiske beregningene under:

a) selve røykinga
b) påvirket
c) etter at rusen har fadet

og sjekket fasiten etterpå, deretter avledet en konklusjon - regelen om at repetisjon gjør mester!

Min påstand er så enkel at alt du kan greie i nykter tilstand (teori, ikke praktiske øvelser), vil du kunne oppnå tilfredsstillende nok resultater i påvirket tilstand (fortsatt teori, ikke praktiske øvelser, og her: cannabis) bare du repeterer det mange nok ganger . Det er min --påstand-- (gjetting), ikke --antagelse-- (kvalifisert gjetning), hypotese eller teori -- kun reinspikka gjetting (som i lottotall-kombinasjon).

So, doc, I certainly agree: Go 4 It!
Jeg forbredet meg til heldagsprøve i matte R2 fjern. Anbefales vel egentlig ikke, det gikk greit, men tok så lang tid og så mye om og men. Jeg vil heller anbefale deg og gjøre skolearbeid edru
Dont do it! Personlig erfaring, var fjern i timen når jeg skulle ha Norsk foredrag, fikk 1. Satt bare å lurte på hvorfor han rare mannen stod der oppe ved tavla.
Aha? Læreren min i ungdomskolen gav meg praktisk talt lov å røyke i timene. Da jeg konsentrerte bedre og fikk bedre resultater.


Var mange ganger han bare "bare legg deg på sofaen, du er for stein" :P
Sitat av Bundy Vis innlegg
Aha? Læreren min i ungdomskolen gav meg praktisk talt lov å røyke i timene. Da jeg konsentrerte bedre og fikk bedre resultater.
:P
Vis hele sitatet...
Lucky b"stard! Husker kjerringa vi hadde fra 8-10 klasse som trodde Marlboro var heroin, eller...virket nesten sånn. Lukta på jakkene våre etter røyklukt osv.

Ikke lett å sitte inne i noen timer uten morrarøyken
Haha, har til og med røyka med læreren min flere ganger etter skolen var ferdig.
Nei altså, har aldri tenkt å røyke PÅ skolebenken eller jobb. Det er egentlig mer av interesse for å se hvordan det påvirker evnen min til å sette meg inn i nye matematiske konsepter.
For min del kommer det helt an på hvilket fag det er og ikke minst hva slags tidspress jeg er under. På vgs. da jeg hadde en rekke fag jeg ikke var spesielt interessert i, og ofte hadde oppgaver som skulle leveres innen da og da, så funket det heller dårlig. Mens nå på universitetet, hvor fagene er langt mer interessante og vi kun har to prøver/eksamen i halvåret i hvert enkelt fag så er det noe helt annet. Så om jeg sitter og leser, det er lenge til eksamen osv. så kan det være både artig og lærerikt å lese mens man er litt skækk. Noe helt annet er det derimot om jeg skal bruke de opparbeidede kunnskapene til å skrive, da funker det ikke å være skækk for min del. Kaffe og snus derimot
Lite lurt og røyke på skolen!
På andre året vgs så røyka jeg daglig på skolen, ente alltid med at jeg satt forrand pcn hele dagen for å sjule at jeg var fjærn og fikk ikke med meg noe av det læreren sa, 1 år skole røyka bort!
Angrer nå da, nå som jeg ser at jeg ikke er så god til elektro som jeg burde ha vært!
Sitat av Detectable Vis innlegg
Ja der nevner du noe jeg ikke har tenkt over. Synes riktignok matte er ganske moro. Gir en rapport på det i kveld jeg.
Vis hele sitatet...
Matte er poesi, poesi er kreativitet, hvis noe som helst så kan du finne matte morsomt og til og med at du viser din forståelse for den på en annen måte utenfor hva man lærer i boka (matte kan bli oppskriftaktig.) Din vei til svaret kan derimot komme på en annen måte når du er fjern.

OBS! konsentrasjon er noe helt annet
▼ ... over en måned senere ... ▼
I går våknet jeg i sjutiden og fikk ikke sove på nytt. I følge timeplanen begynte ikke skolen før 15.30 den dagen, så jeg sto opp, laget en kopp kruttsterk kaffe, dusjet, spiste eggerøre og satte meg ned for å mekke.
Røyket vel en 0.5 med god brunt og satte meg ned med matteboka.

Nå skal jeg ikke anbefale det ene eller det andre, men har du dårlig tid på å lære noe, legg fra deg jonas og heller drikk noe vann.
Konsentrasjon var store problemer, med Florence + The Machine på øret sporet jeg av konstant. Fra å prøve å lære vinkelregning på vektorer gikk jeg konstant fra det ene til det andre.

Når jeg først fikk kommet litt igang og skrevet ned et par vektorer begynte jeg og tenke på hvordan disse brukes i praksis, og satte meg ned for å regne ut vinkelen til en stein som blir kastet rundt jorden. Etter å ha turet med dette en stund leste jeg mer og i boka, og fant ut at jeg hadde gjort et par store blemmer i det forrige regnestykket som jeg kunne visst hadde jeg bare lest litt lenger.

Så jeg kastet ture-prosjektet og fortsatte i boka.

Nå hadde det sikkert allerede gått en halvtime, men jeg hadde fortsatt ikke fått gjort noe. Herifra ble det spennende. Nå kunne jeg sitte å se på en oppgave, hvor forklaringen gjerne var litt dårlig formulert, om å finne lengden på vektorer når vi kun har 2 punkter oppgitt i et koordinatsystem.

Jeg så på fremgangsmåten og det gikk et lys opp for meg. Jeg så tallene på en helt annen måte, og hadde en helt annen forståelse for hvordan de hang sammen. Jeg så at den letteste måten å løse det på var å bruke pythagoras, og løste de neste 10 oppgavene på rekordtid.

Alt i alt vil jeg si det fungerte veldig godt. Det stoffet jeg jobbet med fikk jeg en dypere forståelse for som jeg også klarer å benytte meg av i dag.
Det negative er at jeg ikke fikk gjort særlig mye, men det var vel å forvente.
jeg strøk i matte, men tok det opp igjen på sommerskole. var en smule stein på skunk(sin semilija) jennom de 2 ukene og på examenen. ente opp med femmer=]
Sitat av Detectable Vis innlegg
Hei. Sitter ofte hjemme å ser på Discovery-channel mens jeg røyker ( hasj ). Føler jeg får en mye dypere forståelse for temaet det snakkes om mens jeg gjør dette.
Vis hele sitatet...
En velkjent illusjon.
Oppdaget igår at det ikke funker for meg. Relativt enkle matematikkoppgaver, i veldig rolig miljø med skilpadder og fisk i akvarium og Shpongle overalt. Det gikk faen ikke. Står hardt på min tro at jeg har litt dyskalkuli, siden matte aldri har klart å feste seg. Tall og oppgaver går bare sammen i en ball av rot, og jeg blir bare fortvilet over at boka ikke følger samme logikk som meg. Men, ja. Igår oppdaget jeg at å røyke sammen med matteoppgaver ikke går for meg. Ikke litt engang. På skolen idag gjorde man oppgaver av samme type, bare litt mer avansert - gikk veldig mye mer smooth.
Kan hende det er noen faktorer som utgjør forskjellen bortsett fra tjall, men jeg tviler egentlig på det.

Andre fag går veldig greit fjern, da. Samfunnsfag/historie, norsk og mediefag går nesten bedre enn i nykter tilstand.
Styrtet nedpå noen slurker med Cosylan(Ethylmorfin?) og cruisa igjennom matte-blokkdagen vi hadde på skolen. Ble mye mindre stressa når jeg holdt på og kunne forsette å konsentrere meg mye lengre enn det jeg vanligvis klarer åuten å føle meg sliten o.l.
Ligger det noe i det?
Opiater går bra med matte. Du kan konsentrere deg LENGE på det. Amfetamin funker også bra, men jeg pleier å ha det for mye gøy, dvs jeg tuller rundt med stykkene istedet for å løse oppgavene.

Sitat av Kommunisten Vis innlegg
Matte er poesi, poesi er kreativitet, hvis noe som helst så kan du finne matte morsomt og til og med at du viser din forståelse for den på en annen måte utenfor hva man lærer i boka (matte kan bli oppskriftaktig.) Din vei til svaret kan derimot komme på en annen måte når du er fjern.

OBS! konsentrasjon er noe helt annet
Vis hele sitatet...
Matte blir ikke poesi før forståelsen din av basic matte er svært god.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Amfetamin funker også bra, men jeg pleier å ha det for mye gøy, dvs jeg tuller rundt med stykkene istedet for å løse oppgavene.
Vis hele sitatet...
Haha skikkelig stuketryne adferd!

Tulle rundt med matte mens du prøver å realisere de syke ideene en kan få på speed
Sist endret av Psytrip; 7. september 2011 kl. 02:58.
På VGS røyka jeg uforsvarlig mye, og var ofte fjern i timene. Jeg leste derimot mye på nettet om f.eks biologi og kjemi, da var jeg som oftest også fjern. Karakterene ble så som så, og det er antakelig en kombinasjon av den innledende setningen plus at jeg sjelden gjorde lekser (var den typen som nesten uten unntak leste dagen før en prøve) men i dag går jeg på et universitet og røyker mye mindre. Tar meg kun nattings, og eskalerer kanskje litt i helgen (er ikke så fan av alkohol da risikoen for alkoholisme hos meg er større pga. min far, skal man tro nyere forskning. Dessuten føler jeg at hjernen min fungerer dårlig i flere dager etter jeg har drukket).

Under en eksamensperiode forrige semester røyket jeg i praksis daglig. Men jeg hadde innlagt en rutine; jeg skulle allitd lese et kapittel eller to før jeg begynte å spille å røyke.
Da jeg en dag skulle eksperimentere litt, avvek jeg fra rutinen min og tok et eller to trekk av en joint med god pot, cappa fjonern og gikk inn for å lese. Og for et vellykket eksperiment! Som både TS og Googæl skriver, fikk jeg en dypere forståelse, så nye sammenhenger også videre. Og det beste? At jeg husket det i ettertid.
Siden eksperimentet var så "vellykket", gjorde jeg det samme hver dag; et par trekk også lese i noen timer. Nå skal det sies at jeg drikker endel kaffe mens jeg leser så det er sannsynligvis en medvirkende faktor.
Etter å ha fulgt denne rutinen ganske slavisk endte jeg opp med en B på eksamen.

Jeg vil ikke oppfordre noen til å gjøre det samme, jeg ville bare fortelle hvordan jeg har opplevd cannabis + skolearbeid. Å være fjern dag inn og dag ut på enhver skoleinstitusjon, for så å få et akseptabelt snitt, tror jeg er et lite fåtall av oss som klarer.
Sist endret av h4llik; 7. september 2011 kl. 14:51.
Sitat av Bundy Vis innlegg
Haha, har til og med røyka med læreren min flere ganger etter skolen var ferdig.
Vis hele sitatet...
Glup lærer du har.
Jeg tror de fleste har litt problemed med korttidshukommelsen under cannabisrus. Personlig ville jeg nok ikke ruset meg før jeg skulle noe viktig generelt. Røyket jo jevnt utover hele kvelden forrige helg, og da var jeg helt blåst om jeg ikke konsentrerte meg intenst. Alle sitter og prater om svada før noen utbryter "Hva syns du om blabla?". Alle ser på deg og forventer et fornuftig svar. Nei, når man skal "hygge seg" mener jeg at det er viktig å ha en avslappet setting.
Sitat av Detectable Vis innlegg

Det jeg tenkte er at jeg skal ta eksamen i matematikk 1T til jul, og må lese meg opp på dette. Har det noe for seg å fyre på en røver før jeg skal begynne å regne gjennom prøveeksamener? Eller kommer dette til å føre til at jeg bare vimser uten å få gjort særlig mye?

Noen som har noen erfaringer? Om ikke kommer jeg til å prøve dette når jeg kommer hjem fra jobb, men hadde vært kjekt å vite litt på forhånd om dette er vits.

Takk.
Vis hele sitatet...
hei, jeg strøyk i matte eksamen før sommeren og tok den opp i igjenn på slutten av sommerferien, var 5 dagers matteskole og eksamen, hadde ett par tette morningser før jeg gikk på skolen og føyka endel når jeg øvde hjemme. jeg fikk 4 så jeg mener det fungerer. noe av grunnen er att hvis man virkelig setter seg inn i det er det drit gnom!:P man må bare overbevise seg selv om att det er gøy og enkelt. lykke til!
Vet ikke om jeg vil anbefale dette, men før tentamen i elektrofag (vg2) tok jeg en mornings, jeg gikk inn i klassen, hadde ikke røyket for mye men akkurat perfekt, gjore tentamen (Praktisk) og fikk 5.
Jeg pleier alltid å ta ei bøtte og ofte åpne en pils før jeg begynner med lekser. Om ikke annet er det en god motivasjon for å begynne i det hele tatt. Jeg føler ikke hukommelsen endrer seg i nevneverdig grad om jeg røyker eller ikke men konsentrasjonen er definitivt bedre
ALT med hasjrus er individuelt, siden det gir en psykisk rus. Jeg f.eks blir bedre til praktiske og logiske oppgaver. Tror det kommer av at tiden går litt saktere, og mindre stress, og at du blir mer bevisst på "tankerekkene" og får endret perspektiv på ting. Prøv sjøl =) spendt på resultat