Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2507
Jeg har ofte en ekstern harddisk på 2TB tilkoblet laptopen. Tidligere så hadde jeg ikke noen problemer i forbindelse med den, men nå etterhvert som den har blitt fullere så går pc-en utrolig treg når den er tilkoblet.

Hva er problemet her? Er det den eksterne harddisken eller laptopen?
Den eksterne harddisken er av merket Seagate Portable. PC-en er en litt billig modell som jeg kjøpte ny for ca. 1 år siden til rundt 3000.
Kan du prøve å påpeke om det er hele datamaskinen eller bare generell lesing/skriving til datamaskinen som går tregt?

Hvilken power-plan har du på pcen? Er den kobla på eller uten batteri? Er det en mikrolaptop med 15W lader?
Kan ikke se for meg så mange andre ting som kan gå galt utenom noe ReadyBoost/paging på harddisken eller strømrelaterte problemer på datmaskinen som kan være rotårsaken.


Har du en annen ekstern HDD du kan teste med? Skjer tilsvarende om du plugger inn en mobil i PCen?
Har du på filindeksering av innhold på ekstern harddisk?
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
Kan du prøve å påpeke om det er hele datamaskinen eller bare generell lesing/skriving til datamaskinen som går tregt?

Hvilken power-plan har du på pcen? Er den kobla på eller uten batteri? Er det en mikrolaptop med 15W lader?
Kan ikke se for meg så mange andre ting som kan gå galt utenom noe ReadyBoost/paging på harddisken eller strømrelaterte problemer på datmaskinen som kan være rotårsaken.


Har du en annen ekstern HDD du kan teste med? Skjer tilsvarende om du plugger inn en mobil i PCen?
Vis hele sitatet...
Bare lesing/skriving.

Jeg er alltid koblet til strøm.
Er ikke snakk om mikrolaptop, men vanlig.

Har ingen annen ekstern harddisk å sammenligne med. Men har en på vei i posten som ankommer på Mandag/Tirsdag, denne vil være på 10TB. Men også den er av merket Seagate.
Men nei, har ikke samme problem når jeg kobler til noe annet. Koblet sist gang til en minnepenn igår, og den fungerte helt uten problemer.

Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Har du på filindeksering av innhold på ekstern harddisk?
Vis hele sitatet...
Usikker. Hva er filindeksering og hvor kan jeg sjekke dette?
Sist endret av Defending; 29. august 2020 kl. 19:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
https://i.imgur.com/QhizsRE.png

Velg mappene på harddisken, trykk på egenskaper, avansert og se om de ligger inne for indeksering.
Sitat av KrølleBølleBrur Vis innlegg
https://i.imgur.com/QhizsRE.png

Velg mappene på harddisken, trykk på egenskaper, avansert og se om de ligger inne for indeksering.
Vis hele sitatet...
Kommer ikke så langt, dessverre. Allerede når jeg høyreklikker på ikonet for den eksterne harddisken så henger pc-en seg opp.
Er viktige filer på harddisken? Om du har mulighet prøv en ubuntu live disk/minnepenn og se om du klarer å mounte den da.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Et mulig problem er om harddisken din blir brukt til virtual memory. Det vil da gå utrolig tregt å aksessere.

https://answers.microsoft.com/en-us/...a-cba1401ae4c9

Sjekk den linken og se om det står system managed ved harddisken din, og ikke ssd.