Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 2989
har akkurat satt sammen - og lastet opp, en side til lanparty jeg og noen venner skal arrangere

for øyeblikket har jeg kun index, litt av grunnen til det er fordi jeg har sitti å sosa i hele natt, og jeg orker ikke mye mer lenger

Men uansett, om dere vil komme med tilbakemeldinger osv, supert

edit:
som sagt 5:22 får meg til å rote...

her er linken:
http://madlan-nittedal.freehostia.com/index.php
Sist endret av Diablo_nor; 16. desember 2007 kl. 05:24.
om du kunne gi oss en link til siden, hadde det vært supert.

Meget oversiktelig og ryddig...
Prøv å finne en bakgrunn som ikke ødelegger for minimalismen du har fått til.
Jeg likte det.

[EDIT:]

Prøv med denne bakgrunnen: http://i6.tinypic.com/6tw3cyd.jpg (etterhverandre seff.)
Sist endret av Turbolego; 16. desember 2007 kl. 05:38.
masse feil haha >_<

@ Turbo

takk

jeg vil ha den veldig ren og ryddig
Jeg tenker og alltid på bakgrunn, men ingen av de jeg får tak i vil passe seg sammen med resten >_<
Sist endret av Diablo_nor; 16. desember 2007 kl. 05:28.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
  • Siden validerer ikke (Regner jeg med.. Hvor er doctype?)
  • Tabeller skal ikke brukes til sidens layout
  • Bedre struktur i markup
  • Bedre fontvalg

Avstanden mellom elementene varierer på en merkelig måte. Noen steder blir det trangt om plassen, mens andre steder er det godt med luft.

To menyer blir kanskje litt mye av det gode?

Trenger du fortelle at menyen til venstre er navigasjon? Jeg ville droppa den beskrivelsen, droppa den røde linjen under, og høyrestilt emne beskrivelsen ("Nyheter")
Menyen burde vært satt opp som en liste. Og gjerne luft mellom de forskjellige kategoriene.

Jeg ville brukt text-properties for å skilt mellom ulike deler av menyer, nyheter osv.

For min del ble teksten på headeren veldig sammenpresset når du har så mye plass å ta av. Jeg tror også det hadde sett bedre ut om det ikke var luft mellom headeren og toppen.

Hover effekten på menyen til venstre var grusom. Hover effekten på den øverste menyen kunne vært litt mer diskret, da den ikke står i stil til fonten.
ang. font:
Jeg fikk det kun til å virke i IE og ikke FF, (font-family: "Agency FB"

ang. tabeller:
hva mener du med at tabeller ikke skal brukes til layouten?

ang. navigasjon:
hvordan kan jeg "dempe" effekten på toppen (den jeg vil beholde)

Jeg tror jeg dropper v.menyen og lager en dropdownboks-type navigasjon på toppen?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Tips til forbedringer; annen font, denne var fæl-Times New Roman, hvis ikke jeg tar feil? Bli kvitt den horrible gråstripede bakgrunnen.
fjern smilefjesene
Sitat av Scr0tum
fjern smilefjesene
Vis hele sitatet...
Enig der, smilefjesene fårdet til å se uprofisjonelt utført.
Sitat av robhol
Tips til forbedringer; annen font, denne var fæl-Times New Roman, hvis ikke jeg tar feil? Bli kvitt den horrible gråstripede bakgrunnen.
Vis hele sitatet...
Hvordan fikser jeg fonten?
prøvde css, men funker ikke i FF

dessuten var det Turbolego som foreslo bakgrunnen
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Først av alt, bør noen fjerne bindet for øynene på stakkar Turbolego, så kan du gå på www.w3schools.com og lese litt
Gjort det, men uansett hva jeg prøver vil ikke css'en virke i FF..


edit
stryk det siste mekka det akkurat, skal laste opp ny\redigert version av siden asap.


edit:

Ny oppdatert side:

http://madlan-nittedal.freehostia.com/index.php

synes den ser deilig bra ut, så mens jeg venter på litt tilbakemelding, skal jeg begynne å skisse fram noen andre sider
Sist endret av Diablo_nor; 16. desember 2007 kl. 12:31.
Kanskje litt mer padding på drop-down rutene?
la på 4px padding

edit:
aha... testa akkurat med IE... helt fucka jo

edit2:

tror jeg må bruke javascript til dropdown i stedet for css
Sist endret av Diablo_nor; 16. desember 2007 kl. 12:46.
Veldig pen side. Headeren er pen, men skrifta i menyen var kanskje i det største laget? Hadde blitt enda mer minimalistisk om du hadde hatt den litt mindre.
Sist endret av hopalong; 16. desember 2007 kl. 13:13.
arg >_< noen som vet hvordan jeg fikser \ har et enkelt script, som fikser dropdown boksene i IE?

- Hopalong, skal teste mindre skrift

->
Fant en guide ang. dropdowns, fikk det til å virke, men :hover virker jo såklart ikke i IE, så det er 2 helt forskjellige opplevelser for hver av browser brukerne
Sist endret av Diablo_nor; 16. desember 2007 kl. 13:51.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
I fare for å gjennta meg selv eller tusen andre: Tabeller skal brukes til tabulær data.

Når det gjelder font, så må du huske å bruke noen som er "web-safe".

Såvidt meg bekjent skal vel hover fungere utmerket i ie.

Problemet nå er at det er veldig lite på siden, men alt er pakket tett sammen.
Dropp "Nyheter" ovenfor den røde linjen, det får det til å se ut som om det hører til menyen.
Den velkommen greia kunne du droppa? Om den er overskriften på nyheter eller noe burde du uthevet den og droppa den røde, dashede linja.

Hover effekten burde gå helt opp til headeren. Jeg ville også prøvd meg på en header som gikk til toppen av siden. F.eks ved å sette den øverste og lyseste rødnyansen som bakgrunn i cellen og droppe padding i body.
I fare for å gjennta meg selv eller tusen andre: Tabeller skal brukes til tabulær data.
Vis hele sitatet...
Tabulær data?

Såvidt meg bekjent skal vel hover fungere utmerket i ie.
Vis hele sitatet...
Ja men kun på linker, ikke object (div, li\ul)







---

Jeg satt headeren helt til tops, tok vekk "Nyheter", uthevet overskriften på selve "nyheten"(Velkommen), tok vekk :hover på de synlige linkene.

den lyseste nyansen i banneren er lysere enn resten av banneren, og med den som bakgrunn ble det GRUSOMT
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Grunnen til det med headere var hovedsaklig for at jeg ville se den litt høyere.

Jeg tror det vil se bedre ut med litt luft både oppe og nede på meny-teksten. Gjerne litt mer klaring fra teksten til dropdown menyen.

Litt mere luft mellom selve innholdet og menyen. Gjerne litt større avstand fra overskriften til teksten, og prøv å skill overskrift fra innhold med et innrykk eller noe.
Jeg tror også du vil ha hell med å ha litt større skrift.
Credit-teksten nederst trenger ikke så mye fokus, og jeg ville brukt en litt mindre font enn på selve innholdet og kanskje en grånyanse som fontcolor.

Som du sikkert ser er det veldig mye plass på siden som ikke blir brukt, og siden virker sammenpresset. Derfor er det viktig å tenkte på luft mellom elementene.
Et problem er også at teksten på headeren er trykk sammen nedi høyre hjørne, noe som gjør det vanskelig å få flyt i resten av designet. Om du flytter teksten litt lengre opp på headeren og har litt mer luft i tesksten vil jeg tro det blir bedre.

Alt i alt synes jeg siden begynner å se en del bedre ut nå

Neste punkt får bli å validere siden
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
BMP i header. Store bilde ellers. Fix bilder i rett størrelse og format i det minste.
Snakket med en gammel kamerat som driver å designer websider aktivt, han ga meg noen tips, og sa jeg skulle fjerne dropdownsa (arg >_<) og ha færre linker.

http://madlan-nittedal.freehostia.com/index2.php

det er det jeg kom fram til med det oppsettet
Sitat av Diablo_nor
Snakket med en gammel kamerat som driver å designer websider aktivt, han ga meg noen tips, og sa jeg skulle fjerne dropdownsa (arg >_<) og ha færre linker.

http://madlan-nittedal.freehostia.com/index2.php

det er det jeg kom fram til med det oppsettet
Vis hele sitatet...
Mulig det er beder ja, men ihvertfall skriv "Påmelding" istedet for "Meld deg på"

+ Husk å gjøre banneren til "hjem/index", eller lag en egen knapp for hjem.
Sist endret av Restyle; 16. desember 2007 kl. 16:38.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg mener fortsatt den trenger mer luft, og det jeg ellers nevnte om fonter etc.. Den blir for sammentrykt.

Du bør også sette opp menyen som en liste, og få jevne mellomrom mellom elementene.

Det kan virke som pirk, men det er ofte de små forskjellene som kjennetegner et godt design

Om du har psd-filen til headeren skal jeg se om jeg ikke kan hive sammen en lite eksempel til deg.
Sist endret av z0p; 16. desember 2007 kl. 17:08.
skal ha en frame på høyre side til ads, har tjent $200 til lanet på å reklamere alt :P

skal og prøve å "presse" inn litt luft her og der :P
Syntes den så ganske fet ut nå ^_^ noen flere forslag?
Få. Headeren. I. Ett. Skikkelig. Format!

Jeg synes og designet virker litt "vinglete". Personlig synes jeg du burde midtstilt hele greia, men det er nå en smakssak.

Det mangler og ett par ting som charset, så om den validerer vet jeg dessverre ikke.

Edit: hvorfor er dette bildet så stort, når du resizer det så kraftig? Jeg vet dette og BMP-klaginga har blitt gjort før, men det er nå ganske viktige saker.
Sist endret av ulldott; 17. desember 2007 kl. 18:32.
Sitat av ulldott
Få. Headeren. I. Ett. Skikkelig. Format!

Jeg synes og designet virker litt "vinglete". Personlig synes jeg du burde midtstilt hele greia, men det er nå en smakssak.

Det mangler og ett par ting som charset, så om den validerer vet jeg dessverre ikke.

Edit: hvorfor er dette bildet så stort, når du resizer det så kraftig? Jeg vet dette og BMP-klaginga har blitt gjort før, men det er nå ganske viktige saker.
Vis hele sitatet...

bilde var bare for å ha bilde, var egentlig ment til noe annet


Hva mener du med header i riktig format? hvem format er det?:P

vinglete? j odet er pga en frame på høyre side (jeg vurderer å fjerne en dog) til ads. 240px eller noe.

Tar gjerne imot forslag innen grafikk på websider, siden jeg er en komplett noob når det kommer til filkvalitet og format.
Sitat av Diablo_nor
Tar gjerne imot forslag innen grafikk på websider, siden jeg er en komplett noob når det kommer til filkvalitet og format.
Vis hele sitatet...
Det du kan tenkte på er for det første at en webside bør være så "lett" som mulig.
Altså tving filstørrelsene osv, ned til å lite du klarer uten at det går på bekostning av kvalitet.
Ekempelhvis trenger du ikke et bilde på 500kb når du ikke merker forskjell på om det er 40kb eller 500kb.
Da blir siden plutselig mye raskere og browse igjennom.
ja, på skolen gikk det drit treigt
Har satt opp litt flere sider, trenger bare å lage eget forum eller mekke på det som er der. folk kan nå melde seg på !

mer feedback er alltid velkommen

btw.

Hadde litt problemer med media siden min
jeg skrev at:
a {
color: #CC0000;
text-decoration: none;
}

i style.css
style.css blir linka til header.php
header.php blir linka til sidene jeg lager.

så i header:
link style.css

i media.php:
include("header.php");

alt virker på de andre sidene, men når jeg skulle sjekke med media siden, så ville ikke linkene skifte

de var black med underline, ingen annen effekt.
så jeg dobbeltsjekket css og alle andre sider, i tilfelle jeg hadde fjort noe feil, men nei

så jeg måtte gjøre det manuelt med alle linkene
Jeg savna en knapp for "hjem" =\
Sitat av droopi
Jeg savna en knapp for "hjem" =\
Vis hele sitatet...
trykk på bannern
Mnja, savner det likevell, sett at folk skulle vært like evneveike som meg, så ser de etter en link som sier "Hjem", ikke bannern
Sitat av droopi
Mnja, savner det likevell, sett at folk skulle vært like evneveike som meg, så ser de etter en link som sier "Hjem", ikke bannern
Vis hele sitatet...
Ikke nødvendig. Det skal være nok å bare trykke på banneren
Sist endret av boblesaft; 19. desember 2007 kl. 22:41.
Sitat av droopi
Mnja, savner det likevell, sett at folk skulle vært like evneveike som meg, så ser de etter en link som sier "Hjem", ikke bannern
Vis hele sitatet...
ingen er vel så evneveike :P?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Da har jeg både lagt ut nytt layout (fra web template)

fint om dere kunne surre litt rundt å se om jeg har glemt noe? (som æ ø å blir borte)

Jeg har og satt opp et forum (phpbb siden jeg bare surra selv )
påmelding virker tror jeg (har satt opp emailcheck, og litt andre sjekker for å sjekke at det ikke blir noe surr i det) Hadde vært fint om dere testet den (uten å skade noe ) å se om det går ann å "misbruke" den (kommer til å slette alle registreringer før jeg publserer den helt )

Hadde vært fint med litt aktivitet i forumet og så det ikke er helt tomt når det kommer folk (ikke spam, men menigsfylte poster)

Uansett, håper dere likte designet :=)
Javel, så du vil me ska testa registreringå?
Kossen ska det vær mulig når ein får opp: Det har alt blitt registrert en p�melding fra denne ip-adressen.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Hva er poenget med de [+] og [-] knappene på påmeldings-siden? Altså, jeg ser at den sizer opp og ned teksten men ser ikke poenget i det hele.
vurderer å ta den bort, men kan jo være nyttig for folk med lese problemer (?)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Diablo_nor
vurderer å ta den bort, men kan jo være nyttig for folk med lese problemer (?)
Vis hele sitatet...
I så fall er det imho bedre å ikkje spesifisere størrelse på brødtekst, og anta at folk er kompetente nok til å stille inn nettleseren til den skriftstørrelsen dei ønsker. Det er gjort med ca. 4 klikk i alle nettlesere...

Det er også det som er intensjonen med et semantisk språk: det definerer kva som er kva, også har ein css til å definere stil. Brukaren kan så velge å override CSS om ho vil.
Noen som gidde å prøva å posta følgande påmelding
Navn: <script>alert('
Etternavn: ')</script>
Nick: XSS
Epost: samma faen

E jo lagt inn sånn stygge dritt som hindre meg ifra å konna legga inn påmelding for broren min som ligge på samma nettverke som meg. Haha.;p eller ikje..

Men e domt å blokka flerre påmeldingar fra samme IP ittesom det sikkårt e noen som leve i samma huse, å då har di vanligvis samma IP adresså. Å då vil de, som du sikkert skjønne, ikje vær mulig å melda på begge personane i samma huse..
Då sitte di igjen me løsningen om enten å:
Bruka ein proxy.
Gå te naboen
Venta te de får ny ip

Elle mest sannsynlig, gir faen i heila lane.
Sitat av brgr
Noen som gidde å prøva å posta følgande påmelding
Navn: <script>alert('
Etternavn: ')</script>
Nick: XSS
Epost: samma faen

E jo lagt inn sånn stygge dritt som hindre meg ifra å konna legga inn påmelding for broren min som ligge på samma nettverke som meg. Haha.;p eller ikje..

Men e domt å blokka flerre påmeldingar fra samme IP ittesom det sikkårt e noen som leve i samma huse, å då har di vanligvis samma IP adresså. Å då vil de, som du sikkert skjønne, ikje vær mulig å melda på begge personane i samma huse..
Då sitte di igjen me løsningen om enten å:
Bruka ein proxy.
Gå te naboen
Venta te de får ny ip

Elle mest sannsynlig, gir faen i heila lane.
Vis hele sitatet...

Har tenkt litt på det xD

Tror jeg fjerner hele ip-blokken, som sagt, dere kan teste, OG komme med forslag til hvordan jeg hindrer slike angrep
Jeg har fått en dato på lanet, måned egentlig, så jeg skal "åpne" siden for offentlig bruk.

Så i den sammenheng "stenger" jeg testingen / denne threadens mening altså, og håper dere likte å hjelp meg

Om dere fortsatt har kommentarer til siden kan dere godt poste her

// Jeg fikk fikset feilen åpå påmeldinga. hadde glemt å ta på functionen på det som ble postet. Virker nå


MvH
Diablo_nor