Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  55 5349
Har google litt men finner ikke så mye. Noen som vet av ett nettsted man kan lære seg å lage ett simpelt forum? Eller en enkel chat?

Plis ikke svar: søk i forumet, for det har jeg gjort
Tenkte sånn at da får jeg tingene dær jeg vill ha det, å designet blir som jeg vill ha det. Orker ikke sitte å endre en masse koder og designet, tror nesten det tar lengere tid:P Vill ha ett forum som ligner på Fettnerd.no sitt forum, ganske oversiktelig, liker det godt
Sist endret av Elliott; 6. september 2006 kl. 20:23.
å lage seg et forum skulle i teorien ikke være særlig vanskelig om du kan php og sql
enkle forum er bare en database, med noen enkle tabeller som postene legges inn i. så er det opp til koden i php siden å hente frem riktg post på riktig sted. det krever selvsagt at posten som blir lagt inn har info om hvor den skal hentes ut.

om du blir klokere av dette, så vel bekomme.
om ikke så må du lære deg php og sql, så kan det hende det gir noe mer mening
Jeg skjønner godt hva du mener, har en viss peilig da, men er ikke værdensmester enda da:P Så jeg trenger en forum for hjelp til dette da, så jeg søker dere Freaks, kanskje noen har en link?
Kan du kode i .php da eller?
Edit: Posten din over var ikke kommet når jeg gikk inn i dette topicet..

Sitat av Elliott
liker deg godt
Vis hele sitatet...
Homofil..?
Sist endret av TanteSpiker; 6. september 2006 kl. 20:16.
Sitat av Grantax
Homofil..?
Vis hele sitatet...
hehe skriveleif, skulle stå det:P
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ingen som seriøst har peiling om det simpleste forumet i værden?(A)
Hvorfor ikke holde seg til PhpBB, Invision Power Boards og vBulletin? Dette er forum-motorer som har kjørt i en årrekke på mange store sider.

Problemet kommer ikke i å skrive selve forumet, men sikkerheten. Det kommer nesten daglig ut sikkerhetsoppdateringer til diverse open source-forums.

nFF kjører en fork (?) av vBulletin som heter vBadvanced om jeg ikke tar helt feil. Personlig er jeg en sucker for Invision Power Boards. Dog koster disse to penger. PhpBB er gratis.
smf forums er geniale saker bare så det er sagt, sånn ellers er php-post gode greier.
Å lage et forum krever forståelse for database-design, sql og PHP. Gjerne objekt orientert PHP.

I suggest you open your book and rtfm
Jeg er på leting etter en god PHP bok da, vist noen vet om noe?
Takker for liker, skal undersøkes grundig
liker?

er en bok som heter "core PHP programming" som er "ok", kjøp den som dekker PHP5.
Sitat av XeruX
liker?

er en bok som heter "core PHP programming" som er "ok", kjøp den som dekker PHP5.
Vis hele sitatet...
*linker

Er boken dyr da? Så en bok som hete noe snær PHP bilelen eller noe slikt den kostet ca 400-500spenn, viker som en bra bok, vært borti den?
Aner ikke prisen, fikk den gratis @ jobben.

Vet ikke om jeg har en bok ved navn "PHP bible" nei.
For å kunne lage et forum må du kunne en del om mysql. Legge til, slette, endre osv. Selv lagde jeg et forum for en stund tilbake, og det er ikke så alt for vanskelig. Det tar tid og det er mye scripting bak et forum.

Selv lærte jeg meg php/mysql ved å se på andre script og lese på php.net. Så jeg ville aldri kjøpt en bok, men dette er min personlige mening. Man får tak i alt på nettet, men med en bok har du alt samlet og det er mange gode øvelser der.
ja jeg så en bok dær det var øvelser etter vært kapittel, så så jeg at det hadde forum opplegg i den, vurderte å kjøpe den da, men skal surfe litt som du har gjort å se
Sitat av LaStrada
For å kunne lage et forum må du kunne en del om mysql. Legge til, slette, endre osv. Selv lagde jeg et forum for en stund tilbake, og det er ikke så alt for vanskelig. Det tar tid og det er mye scripting bak et forum.

Selv lærte jeg meg php/mysql ved å se på andre script og lese på php.net. Så jeg ville aldri kjøpt en bok, men dette er min personlige mening. Man får tak i alt på nettet, men med en bok har du alt samlet og det er mange gode øvelser der.
Vis hele sitatet...
For det første så er det ikke MySQL du må lære deg, det er "SQL" ( Standard Query Language ) som stort sett er det samme for alle SQL servere.. med unntak.

For det andre så er det lurt å kjøpe/låne seg en bok om PHP hvis man har planer om å lære seg språket slik at man får en god forståelse for språket fra dag 1.
Du vil iallefall få basis-kunnskaper innen PHP mye raskere ved å lese en bok, enn å lese eksempler på ditt og datt fra nettet.. Bøkene har også en god innføring i objekt orientert programmering, noe du sikkert vil benytte i PHP.

Kjøpte aldri noen bok selv, ettersom at jeg allerede har programmert i flere andre språk aktivt fra før.. Man trenger ikke være en 'rocketscientist' for å kode PHP
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av XeruX
For det første så er det ikke MySQL du må lære deg, det er "SQL" ( Standard Query Language ) som stort sett er det samme for alle SQL servere.. med unntak.
Vis hele sitatet...
Nope, alle sql-produsenter har si utgåve av språket. T.d er det RND i Oracle, RAND i mysql, RAND i postgresql etc etc... så du må lære mysql
Slashdot: hence "med unntak", funksjoner i MySql vil du jo selvfølgelig ikke kunne bruke mot en MSSQL database, med mindre funksjonen har samme navn og brukes på samme måte.

select,insert, update og delete, som nevnt øverst i tråden her vil være lik på alle SQL servere.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg har nettop registrert meg fram til en gratis versjon av et phpbb forum:

http://www.phpbb-hosting.co.uk/index...rum=fiberkanin

Dette er så langt jeg har kommet, det jeg lurer på nå, kan jeg lage en backup av hele forumet, og eventuelt laste den opp på f.eks. home.no?

Jeg ser for meg at jeg kan hente ut "kilde fila" til forumet, skifte ut et par bilder som f.eks.

http://www.phpbb-hosting.co.uk/templates/subSilver/images/folder_big.gif

iconer og smilys, og laste opp den ny-redigerte "kilde fila" til en annen server som home.no

Kort sagt: flytte forumet "fiberkanincrashtestdummy" fra phpbb-hosting.co.uk til home.no...

Er dette mulig?
Jeg redigerer ikke på noe annet enn utseendet og hvor forumet skal ligge uansett, så dette bryter ikke med lisensavtalen innkludert i phpbb.

Alle svar hjelper.

[EDIT:] fant nettop denne beskjeden:

To request an import or export of your current database for this forum costs $24.99 USD and is a one off, lifetime payment. To request either of these database utilities/features, contact Magic-Fountain who will deal with your request. Please be sure to include the link to your forum in your private message.
Vis hele sitatet...
ouch, ferdig-pakke-forum er ikke gratis, nei...
Sist endret av Turbolego; 13. juli 2007 kl. 01:02.
Hva er vitsen?
Hele kildekoden ligger jo fritt tilgjengelig på phpBB sine sider.
Home.no støtter ikke php eller sql, så kjøre et forum der går dårlig.
Sitat av Goophy
Hva er vitsen?
Hele kildekoden ligger jo fritt tilgjengelig på phpBB sine sider.
Home.no støtter ikke php eller sql, så kjøre et forum der går dårlig.
Vis hele sitatet...
doh!

tusen takk, goophy, nå fatter jeg ivertfall hvorfor verken "punbb-1.2.15" eller "phpBB-2.0.22" fungerte da jeg lastet de opp til home.no...

så, det jeg trenger å gjøre er:

1. Laste opp enten "punbb-1.2.15" eller "phpBB-2.0.22" kildekoden til en server som støttter php.
2. Fastsette en admin
3. Redigere kildekoden til nytt utseende
4. ferdig arbeid?
Ja.
Og i tillegg må du ha en database et sted.
Jeg ville helt klart skaffet SMF forums(du finner MASSE addons).
Sitat av Goophy
Ja.
Og i tillegg må du ha en database et sted.
Vis hele sitatet...
Og denne databasen må jeg lage helt selv, eller finnes det også gratis-løsninger for dette?

Jeg føler på meg at databasen kan være det vanskeligste å skaffe... har jeg rett?

Sitat av Bundy
Jeg ville helt klart skaffet SMF forums(du finner MASSE addons).
Vis hele sitatet...
er SMF et forum som krever mindre enn phpbb når det gjelder programering og serverplass?

har du et SMF forum selv?

takker for svar, svært intrissert i dine erfaringer.
Sist endret av Turbolego; 13. juli 2007 kl. 01:21.
MySQL er jo gratis.
Du kan sette det opp lokalt hjemme.

Google kan hjelpe deg med en side som gir deg en gratis database, men det er dårlige greier med mye nedetid som oftest. Kjøpe et webhotell til en tier er nok det beste løsningen.
Sitat av Goophy
MySQL er jo gratis.
Du kan sette det opp lokalt hjemme.

Google kan hjelpe deg med en side som gir deg en gratis database, men det er dårlige greier med mye nedetid som oftest. Kjøpe et webhotell til en tier er nok det beste løsningen.
Vis hele sitatet...
Når man snakker om å "sette opp", mener du da enkel registrering og opplasting, eller programmering?

Jeg har tenkt til å lage et forum på en gratis-server først, for å se om det i det hele tatt lar seg gjøre, deretter vil jeg laste opp alt sammen til et webhotell.

tusen takk for gode svar så langt.
Sitat av Turbolego
er SMF et forum som krever mindre enn phpbb når det gjelder programering og serverplass?

har du et SMF forum selv?

takker for svar, svært intrissert i dine erfaringer.
Vis hele sitatet...
SMF tar 7MB(har et theme på 1,4mb) på disken, angående programmering vet jeg ikke, det kan sikkert noen andre svare på.

Ja, jeg har et SMF forum selv, jeg synes det er bedre en punbb osv, men så kan det være du har andre prioriteringer siden du skal redigere en del(jeg har bare brukt themes og ferdige addons)
Sist endret av Bundy; 13. juli 2007 kl. 01:32.
Sitat av Bundy
SMF tar 7MB på disken, angående programmering vet jeg ikke, det kan sikkert noen andre svare på.

Ja, jeg har et SMF forum selv, jeg synes det er bedre en punbb osv, men så kan det være du har andre prioriteringer siden du skal redigere en del(jeg har bare brukt themes og ferdige addons)
Vis hele sitatet...
dette høres ut som akkurat det jeg ser etter!

kan du forklare i korte trekk hva man må gjøre for å lage et SMF forum?

og kan man ta backup av forumet/laste opp eget theme?
Sitat av Turbolego
dette høres ut som akkurat det jeg ser etter!

kan du forklare i korte trekk hva man må gjøre for å lage et SMF forum?

og kan man ta backup av forumet/laste opp eget theme?
Vis hele sitatet...
Jeg kan gi deg en link som forklarer det mye bedre enn meg:
http://docs.simplemachines.org/index...0;sort=subject

Enkelt å laste opp sitt egent theme/noe man har lastet ned også laster opp.
Jepp, du kan ta backup via SMF.

EDIT:
http://opensourcecms.com/index.php?o...sk=view&id=462

Der kan du logge inn med ADMIN tilgang og teste alt, før du eventuelt velger å installere.
Sist endret av Bundy; 13. juli 2007 kl. 01:43.
Sitat av Bundy
Jeg kan gi deg en link som forklarer det mye bedre enn meg:
http://docs.simplemachines.org/index...0;sort=subject

Enkelt å laste opp sitt egent theme/noe man har lastet ned også laster opp.
Jepp, du kan ta backup via SMF.
Vis hele sitatet...
Svært Takknemmelig.
Gratis, remote-hosted webforum på http://motigo.com/

Funker helt flott på små forum, men hvis du vil ha større grad av kontroll bør du sannsynligvis satse på en mer avansert løsning.

Motigo-forumene tar cirka 5-minutter å sette opp. Veldig brukervennlig opplegg...
Jeg har boka "Web Programmering i PHP". Der er det oppgaver for hvert kappittel, og forklart kjempe bra Anbefaler den :P
Sist endret av boblesaft; 13. juli 2007 kl. 04:48.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg må få tipse om XMB Forum (http://forums.xmbforum.com/) som er så jævlig grisekjapp at det er ekkelt. Den er enkel å sette opp og enkel å administrere. Den har ikke like mange funksjoner som de største forumpakkene, men den har de man trenger.

Google bruker den programvaren der de har forumer.
Altså er det HVORDAN man lager forum som er problemet, eller designe et du vil?

side oppsett:
Hoved kategorier - > threads - > posts

db oppsett:
id: +1 for hver post
title: tittel på kategori \ thread \ post
body: selve posten \ info \ etc
type: 1(kategori) 2(thread) 3(post)
parent: id til parent: 0 om det er kategori, kategori id om det er thread og thread id om det er post

oppsett side:
HTML til å lage siden
Javascript for små funksjoner \ form sjekking
css til å manipulere oppsettet (lag class til forskjellige posts\threads\kategorier)
PHP\mysql til å hente informasjon og vise den på siden

inkludere i siden:
bbcodes script (sånn at du kan legge til smilies og tekst koder)
header og footer (for ordens skyld)
config fil ( db_connect() og slikt)
.css til designet
+ evnt. andre ting du kanskje får lyst på
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Diablo_nor
db oppsett:
id: +1 for hver post
title: tittel på kategori \ thread \ post
body: selve posten \ info \ etc
type: 1(kategori) 2(thread) 3(post)
parent: id til parent: 0 om det er kategori, kategori id om det er thread og thread id om det er post
Vis hele sitatet...
Slik bør man IKKE gjøre det.
Her er en _veldig_ grov skisse av en smartere måte å gjøre det på.

Post:
id / threadid / name / body / userid

Thread:
id / forumid / name

Forum:
id / parentforumid / name

Stapp inn litt logikk og fine farger, og presto! Forum!

Det bør være mye caching i selve tabellene, f.eks. brukernavn, brukerid, firstpostid, tid o.l. i Thread-tabellen slik at man kan vise trådene i et Forum uten å måtte slå opp i Post-tabellen (man kan definitivt argumentere mot dette, men det blir en avveiningssak mellom tabellstørrelse, -hastighet og -locking), men det er slik som evt. kommer senere.
altså åpne 3 tables?
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Det stemmer. Da kan man også, som jeg skriver, cache data i tabellene. Slik at du bare åpner Forum-tabellen når du leser i Forumlisten (slik som http://www.freakforum.nu/forum/index.php) istedetfor å gå igjennom hele posttabellen og regne ut ting som antall poster i hvert forum, siste innlegg i hvert forum og lignende ting som vil kreve helt sinnsykt mye ressurser når databasen inneholder mer enn noen tusen innlegg.

Men det er ikke hovedpoenget. Hovedpoenget er at det bør være en relasjonsdatabase. Du vil aldri kunne få den fuksjonabiliteten og fleksibiliteten du har med en relasjonsdatabase hvis du putter alt i en tabell.
O_o nice!

Det er derfor forumene jeg "prøver" å lage alltid blir fucka med langt laste tid and div. andre bugs :P
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Du må huske at jeg har litt erfaring med dette her etter å ha hacket løs på programkoden til nFF de siste 5 årene
▼ ... noen uker senere ... ▼
jeg har funnet et forum som er basert på flatefile systemet .

textfileBB
funker fint det der , har en demo her TP Forum
Sitat av nso
Slik bør man IKKE gjøre det.
Her er en _veldig_ grov skisse av en smartere måte å gjøre det på.

Post:
id / threadid / name / body / userid

Thread:
id / forumid / name
Vis hele sitatet...
Synest det blir litt dårlig at den må gå gjennom alle poster for så å plukke bare de som hører til det emnet den leter etter, er det ikke lurere (selv om det tar litt mer plass) å holde en array over poster for hvert emne.

Eller inkrementere id til poster med et visst antall nummer for hvert nye emne, for så å inkrementere med 1 for hver ny post, så kan tråden ha lagret nummeret på første post i emnet, så blir det bare å sjekke alle etter hverandre til man har så mange poster som tråden har. (Dette blir mer avansert siden der bør være mer dynamisk for å få større plass til emner med mer poster, o.l.)

Eller tar jeg helt feil?
Når jeg går inn i forumindeksen, og ser hvor mange poster hvert emne har, sjekker den hvor mange poster den finner som har trådens id, for hver eneste tråd?
Sist endret av TanteSpiker; 2. august 2007 kl. 13:54.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Den går ikke igjennom alle poster, den går igjennom indexen man har laget for tabellen (og det har man selvfølgelig).

Utover det vil jeg henvise til det jeg sa om å cache i tabellene (f.eks. antall poster i et emne eller forum). Når du går inn på forumindeksen på nFF så rører den ikke post-tabellen, bare thread-tabellen.
Jeg vet du ønsker å lage ditt eget forum, men hvorfor ikke bruke en ferdig løsning som vanilla som egeentlig er ganske minimal men likevel er fullt av funksjonalitet.
Jeg holder på å lage et forum fra bunnen av, og kan si at det er ikke så veldig vanskelig, men det er mye logikk og maaaaasse scripting for å få tingene til å "samarbeide" :P
http://forum.satus.org/

Begynte å lage på forumet for 2 dager siden, og er egentelig meget fornøyd med resultatet hittil

Skjønner at det er ufattlig mye som gjenstår når jeg må mekke sammen profil, søkemotor, logg inn og registrering, samt pastebin, private meldinger, medlemslister og mye mer :P

Ps. Må innrømme at jeg er litt inspirert av nFF, men fargene fant jeg ut at jeg skulle bruke på en side da ITavsien lanserte sitt nest nyeste design og steam kom med samme farger like etterpå (Svart og gul/orange).

EDIT: Forum-siden min skal bli en tjeneste for folk som vil ha forum. Adressen på ønsket forum blir da: http://forum.satus.org/?partner=Ditt_hjemmesides_navn
Sist endret av Org; 7. august 2007 kl. 09:49.
Ministry of Love
sptz's Avatar
Sitat av Deezire
Hvorfor ikke holde seg til PhpBB, Invision Power Boards og vBulletin? Dette er forum-motorer som har kjørt i en årrekke på mange store sider.

Problemet kommer ikke i å skrive selve forumet, men sikkerheten. Det kommer nesten daglig ut sikkerhetsoppdateringer til diverse open source-forums.

nFF kjører en fork (?) av vBulletin som heter vBadvanced om jeg ikke tar helt feil. Personlig er jeg en sucker for Invision Power Boards. Dog koster disse to penger. PhpBB er gratis.
Vis hele sitatet...
phpBB, IPB og VBulletin er greie når en meget stor del av siden er til tenkt forum. Det er mye mindre greit når det skal inngå som en liten del av en side.

Forøvrig er ikke vBadvanced noen fork av vBulletin men en samling av meget gode add-ons
vBadvanced CMPS, vBadvanced Links Directory og PhotoPost vBGallery
Sitat av Alslinet
Jeg vet du ønsker å lage ditt eget forum, men hvorfor ikke bruke en ferdig løsning som vanilla som egeentlig er ganske minimal men likevel er fullt av funksjonalitet.
Vis hele sitatet...
@Alslinet, jeg forsøker i skrivende stund å lage mitt eget forum med vanilla, men har problemer med å innstallere...
Vanilla-filene ligger på freehostia.com, og databasen ligger på awardspace.com...

http://i11.tinypic.com/66u9w2b.jpg
http://i19.tinypic.com/4u0vuvs.jpg

Hva gjør jeg galt?
Må jeg bruke en annen tjeneste enn freehostia og awardspace?
Eventuelt, hvilket oppsett brukte du?

På forhånd takk.