Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2245
Hei!
Jeg har en Samsung RV520 laptop, med nyinstallert Windows 10 på. Alt av drivere er oppdatert.
Problemet er at jeg omtrent ikke får no hastighet via det trådløse nettet. Tester på nettfart.no, og får omtrent 2-3mbps ned og 10-11mbps opp. Har pingtid på ca.5-6ms.
Nettverkskortet er Broadcom 802.11n. Ser den blir koblet opp med 2.4gHz og ikke 5gHz.
Har Altibox 500/500 hvor jeg har deaktivert den trådløse delen, og bruker Airties enheter. Med telefonen får jeg i overkant av 300mbps både opp og ned.
Er det noen som har noen hete tips?

Mvh
Olanorman
Limited edition
Moff's Avatar
"n"-en i navnet 802.11n betyr at dette kortet ikke støtter 5 GHz, kun 2,4. Kortet er rett og slett alt for gammelt til å kunne utnytte hastigheten du har fra Altibox. I "teorien" så skal N-standarden klare omlag 450 mpbs under helt optimale forhold. Problemet er at du aldri opplever optimale forhold utenfor et labratorium, og det krever i tillegg at du bruker 4 antenner, noe laptopen din rett og slett ikke har. Den enkle løsningen er å kjøpe et nytt nettverkskort. Man kan få tak i noen ganske snasne saker som du plugger i med USB. Da blir det nok litt mer trøkk.

(Se etter noe som heter AC eller AX. AX er det nyeste av dem.)
Sist endret av Moff; 24. mars 2020 kl. 21:41.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du har eit 802.11n-kort. Det støtter neppe 5GHz. Generelt sett må du AC for å få stort meir enn 100Mb/s - som typisk er maks for 802.11n.

Du bør gjerne opplyse om signalstyrke og for å få meir fornuftige råd enn det reint generelle.
Trådstarter
2 0
Jeg har maks signalstyrke, og det er det samme hvilke av Airties`ne jeg er koblet opp mot. Ser på kortet at den blir koblet opp med 72mbps.
Greit jeg ikke skal få no sjukt hastighet, men 2-3mbps er jaggu stusselig
Jeg får vel kanskje rive ut det gamle nettverkskortet og koste på meg ett nytt.

Tusen takk for svar!
Det er en enkel sak å bytte trådløskort på de aller fleste laptops. Finn et kort som støtter AC evt. AX så du har 5 ghz. Å bytte det interne trådløse kortet er omtrent like lett som å sette i en ram brikke så dette klarer du å fikse selv. Så slipper du å stresse med usb trådløskort.
Sist endret av _abc_; 25. mars 2020 kl. 13:20.