Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3076
Jeg må si jeg kjenner meg frustrert og aggresiv. Jeg haaaaaaater windows 10. Det har bare vært bugs, problemer, programmer som ikke virker. Ikke engang klarer jeg å reinstalere det på grunn av en bugs som hindrer det igjenn.

Da får jeg opp meldingen: "there was a problem resetting your pc windows 10 no changes were made ". Det kan man youtube hundretals forskjellige løsninger på. Er man heldig virker et av dem, men ikke for min del. Jeg må nemlig kjøre windows som admin for og få det til. Men der mangler jeg et passord, så det går ikke heller.

Hovedproblemet er at lyden virker ikke..Jeg får ikke lyd ut til høytalere, og har prøvd i omtrent 4 timer med forskjellige løsninger folk som ønsker liker klikk på kanalen sin promoterer på youtube. Jeg har og spurt langt mer datakyndige venner som heller ikke får det til.

Jeg aner ikke om jeg er begynt å bli en stereotypisk gammal mann som tenker at alt var bedre før, eller om verden begynner og overtas av nerder fra en annen planet. Altså for mye kokker, og for mye søl. Ting blir så avansert at mannen i gaten må være ingeniør for det som før var enkleste ting. Alle de ansatte i microsoft må jo ha noe og gjøre på, derfor forkludrer de til det som fra før var svært så fungerende.


Hovedformålet mitt med bruk av PC er lek med grafisk design og programmer som after effekst + diverse musikk-produksjons programmer. Alt var noe så inn i he.....mye mer enklere med MAC sit safari operativ system. Men det koster skjorten.

Ellers beklager jeg frustrasjonen, men det føltes godt og få det ut, selv om det ikke er så interesant for de fleste.


Men det jeg undrer meg på er det flere her inne som fortsatt velger windows 7 sitt opereativ system av samme grunn som jeg nå eventuelt velger og gå tilbake? Burde jeg det, eller vil Windows 10 sette kjepper i hjulene?

Jeg vil høre andres synspunkt generelt. Gjerne litt syting i kor tror jeg hadde vært litt deilig
Du gjør tydeligvis ikke ordentlig reinstallsjon med formattering.
Du må boote W10 ISO fra USB for å få meny med Diskformattering.
Jeg holdt på med dette selv og trudde det var greit å gjøre gjennoppretting med «slett alt». Ikke tilfelle.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du bør ikkje gå tilbake til Win7. Win7 er End of Life, og det er ikkje trygt å bruke det.
https://www.microsoft.com/nb-no/soft...d/windows10ISO

Mulig feil link fra iPad over...

https://www.microsoft.com/nb-no/soft...load/windows10

"last ned verktøyet" og opprett installasjonsmedium på USB-minne.

Boot fra USB.
Sist endret av Dough; 23. februar 2020 kl. 16:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Cybersikkerhetsnerd
Faith5's Avatar
14 2
Jeg fraråder deg å gå tilbake til W7 med tanke på at Microsoft har avsluttet oppdateringer til operativsystemet. Dette vil medføre sikkerhetshull og sårbarhet på maskinen som kan være en risiko for deg som sluttbruker.

Antivirus og antimalware hjelper ikke bestandig.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Rollback på Windows fungerer relativt dårlig. Du kan rulle tilbake 1-2 builds maksimalt. Ville prøvd Linux, musikk produksjon og video editering kan fungere utmerket. Adobe produkter går desverre ikke å bruke men der finnes alternativer både til windows og mac.
Pipestilk
Trådstarter
Jeg hadde håpet på noe medynk, men det spiller absolutt ingen rolle. For dere alle sammen er helt fantastiske. Jeg skal se på hver bidige løsning alle hjernene deres har kokt opp i morgen. Hva skulle man gjort uten et så bra forum som freak er.

Sitat av Dough Vis innlegg
https://www.microsoft.com/nb-no/soft...d/windows10ISO

Mulig feil link fra iPad over...

https://www.microsoft.com/nb-no/soft...load/windows10

"last ned verktøyet" og opprett installasjonsmedium på USB-minne.

Boot fra USB.
Vis hele sitatet...
Jeg tror dette er løsningen, selv om det for meg går i surr rent teknisk. Jeg må i hvertfalll gå til kjøp av en USB minnebrikke antar jeg.

Men jeg kjøpte min pc brukt, da fulgte windows med. Må jeg da kjøpe lisens?
Sist endret av pipestilk; 23. februar 2020 kl. 21:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Men jeg kjøpte min pc brukt, da fulgte windows med. Må jeg da kjøpe lisens?
Vis hele sitatet...
Så lenge Windows er aktivert på maskinen din, skal maskinen selv klare å hente lisensnøkkelen til Windows ved reinstallering av Windows. Ev. kan du, om du ikke allerede har gjort det, lage en microsoftkonto og koble lisensnøkkelen opp mot microsofkontoen din.
Står litt mer om reinstallering her.
på de pc som ikke har key eller står merket så har jeg brukt denne programmet fra nirsoft, https://www.nirsoft.net/utils/produc...ey_viewer.html Hvor safe programmet er vet jeg ikke, men så lenge man formaterer alt og kun bruker program før formatering så har det lite å si.

Jeg tar alltid en full slett av disk når win skal reinstalleres, da slipper man gammelt tull osv. Da må man legge inn key på nytt.
Du finner også lisensnøkkel under innstillinger>Om>System.
Sitat av Dough Vis innlegg
Du finner også lisensnøkkel under innstillinger>Om>System.
Vis hele sitatet...
Der finner du bare produkt id, som ikke kan sammenlignes med produktnøkkel
Jeg har et relatert spørsmål. Hvis jeg installerer Windows 7 på en harddisk med CD, kan jeg da oppgradere til Windows 10? Jeg har en kjøpt lisens og greier.
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Jeg har et relatert spørsmål. Hvis jeg installerer Windows 7 på en harddisk med CD, kan jeg da oppgradere til Windows 10? Jeg har en kjøpt lisens og greier.
Vis hele sitatet...
du kan bruke win 7 key, feks win 7 home key til win 10 home osv. Siden win 7 har mistet alt støtte så vet jeg ikke om det funker med upgrade slik det var tidligere fra win 7 til win 10
Sitat av Sanjar Vis innlegg
Jeg har et relatert spørsmål. Hvis jeg installerer Windows 7 på en harddisk med CD, kan jeg da oppgradere til Windows 10? Jeg har en kjøpt lisens og greier.
Vis hele sitatet...
Du kan laste ned windows 10 gratis fra microsoft sin nettside.