Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 7084
Hei!

Det er vanskelig å lære seg å programmere når man ikke kjenner noen andre som kan det. Derfor må jeg prøve å ta litt initiativ selv og gjøre det som skal til for å fortsette å lære php.
Derfor, hvis du har en nettside du gjerne f.eks ville hatt en gjestebok på, et opplastingsscript eller kanskje et lite adminpanel, men du har hverken tid eller lyst til å lære deg php - jeg har såppass lite å gjøre for tiden, at jeg tilbyr meg å skrive omtrent hva det nå enn skulle være, i php.

Jeg er kanskje ikke veldig flink i php, men derfor vil jeg gjøre dette, da jeg tror jeg vil lære mye på det, samtidig som jeg er under press (noe jeg tror er bra).
Jeg kommer til å laste opp scriptet du trenger i en zip fil (inkludert designet du sender til meg) her på nff i denne tråden i ett nytt innlegg, og håper at det kan leses, vurderes og kritiseres konstruktivt til min fordel.

Jeg kommer ikke til å programmere i klasser eller templates, desverre. Så jeg er mer åpen for små og enkle systemer (kommer litt ann på hva det er).
(Jeg skal lære meg klasser og template senere, men ikke nå).

Jeg gjør dette forutsatt at du har et design. Jeg skal ikke skrive noe html og/eller css, alt det får du ordne selv.

I koden vil komme til å fokusere på sikkerhet og ryddig kode. Hvis du mener jeg har feilet på et av de punktene, må du gjerne rette meg igjen.

Jeg lager det nøyaktig etter hvordan du ønsker det, såsant jeg er i stand til det. Hvis ikke, tar jeg muligens emnet opp dersom jeg ikke finner noe på google, php.net e.l.
Jeg kan også komme til å si at jeg rett og slett ikke kan, enkelt og greit.

Så hvis du har ordnet deg et design, sender du meg bare en pm eller epost (tnd@thenordicdj.com).

Jeg skal se på forespørsler fra og med 18. mars klokken 10:00. Jeg sier ifra når jeg ikke har tid til flere på listen. Kan bare sende i vei nå dersom det er ønskelig.

- onTop
Sist endret av boblesaft; 18. mars 2008 kl. 01:25.
Kan du lage et bildeupload til meg? Gidder ikke å finne/lage selv:P Og siden du tilbyr deg å lage, så værsegod
Fulloggal:
Her får du den slik du ba om

Den ligger også her!
Sist endret av boblesaft; 18. mars 2008 kl. 10:01.
Tenkte jeg kunne gi litt respons på koden.

Først og fremst, for å gjøre koden lettere å forstå og jobbe med burde du ha php og html adskilt. Ikke bruk funksjoner til å printe ut html. Det er unødvendig og stygt å se på :P

Sånn som jeg pleier å gjøre det er å:

Kode

<? if($variabel == true): ?>
html kode her <?=$variabel?>
<? else: ?>
bla bla, enda mer html osv
<? endif; ?>
Det andre er å holde php funksjoner i en egen fil som du heller inkluderer i index filen. Det gjør det også litt lettere å holde php og html adskilt.

PHP er for å behandle data.
HTML er for å strukturere data.
CSS er for å pynte på data.

Men ellers så det veldig greit ut. God start
Sitat av Nightlurker
Tenkte jeg kunne gi litt respons på koden.

Først og fremst, for å gjøre koden lettere å forstå og jobbe med burde du ha php og html adskilt. Ikke bruk funksjoner til å printe ut html. Det er unødvendig og stygt å se på :P

Sånn som jeg pleier å gjøre det er å:

Kode

<? if($variabel == true): ?>
html kode her <?=$variabel?>
<? else: ?>
bla bla, enda mer html osv
<? endif; ?>
Det andre er å holde php funksjoner i en egen fil som du heller inkluderer i index filen. Det gjør det også litt lettere å holde php og html adskilt.

PHP er for å behandle data.
HTML er for å strukturere data.
CSS er for å pynte på data.

Men ellers så det veldig greit ut. God start
Vis hele sitatet...
I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å skrive noe html og css. Jeg lagde ikke en ny fil for funksjoner, i.o.m at det kun var en funksjon. - [EDIT] At jeg bruker funksjon akkurat der er vel egentlig ganske unødvendig uansett. I hvert fall hvis jeg ikke inkluderer den fra en annen fil
Uansett, takk for respons!
Sist endret av boblesaft; 18. mars 2008 kl. 11:28.
Bare hyggelig
Jeg har sendt deg en mail
Jeg kunne trengt et meget enkelt script som viser de andre filene i samme mappe som php-filen... I en enkel liste, hvor navnene linker til filene... Hvis du forstår...
Sitat av piratkopiering
Jeg kunne trengt et meget enkelt script som viser de andre filene i samme mappe som php-filen... I en enkel liste, hvor navnene linker til filene... Hvis du forstår...
Vis hele sitatet...
Denne ble så liten at jeg ikke følte det var nødvendig med en egen zip-fil.

http://pastebin.com/m6de1e500 - Som du sikkert vet, lagre som .php-fil
Sist endret av boblesaft; 18. mars 2008 kl. 20:20.
Er dette noe som kunne ha blitt fikset i php?
Sitat av Volch0k
Er dette noe som kunne ha blitt fikset i php?
Vis hele sitatet...
Php brukes til å programmere websider. Kan desverre kun php atm.
Hør med noen som kan c, c#, c++ elns..
Sist endret av boblesaft; 18. mars 2008 kl. 20:16.
Vell onTop:
Kan du lage en gjestebok, med Navn, E-Post, og Tekst, som skrives til et teksdokument?
Samt en link under tekst field, der besøkende kan trykke for å se hva andre har skreve? Slik at du henter ut igjen teksten fra teksdokumentet, og plasserer det under gjesteboken?
Du kan gjerne få ha <p><hr><p> tags mellom hvert inlegg, så det er ihvertfall noenlunde systematisk oppsatt.
Hyundai:

Pastebin
Sist endret av boblesaft; 18. mars 2008 kl. 21:26.
Tusen takk! den fungerer kjempe bra!

Hvis jeg senere vil legge inn en side med likt utseende som jeg har på de andre sidene hvor det står mail er sendt. endrer jeg bare mail sendt til xxxx.htm? echo "Mail sendt!";
Sitat av hyundai
Tusen takk! den fungerer kjempe bra!

Hvis jeg senere vil legge inn en side med likt utseende som jeg har på de andre sidene hvor det står mail er sendt. endrer jeg bare mail sendt til xxxx.htm? echo "Mail sendt!";
Vis hele sitatet...
Nå er jeg ikke helt med her Kan du gjenta det med litt andre ord tror du?
Sist endret av boblesaft; 18. mars 2008 kl. 21:50.
Kansje jeg forklarte litt dårlig.

Når man går inn på kontaktskjemaet når og fyller inn feltene og trykker send, så kommer det opp en hvit side hvor det står "Mail sendt"

Hvis jeg senere vil at de kommer til en side lik kontaktskjemaet hvor det står Mail sendt, evt til forsiden, kan jeg skrive inn navnet på dokumentet der hvor det nå står mail sendt, slim echo "xxx.htm";
eller må det tilføyes mer i koden da?
Sitat av hyundai
Kansje jeg forklarte litt dårlig.

Når man går inn på kontaktskjemaet når og fyller inn feltene og trykker send, så kommer det opp en hvit side hvor det står "Mail sendt"

Hvis jeg senere vil at de kommer til en side lik kontaktskjemaet hvor det står Mail sendt, evt til forsiden, kan jeg skrive inn navnet på dokumentet der hvor det nå står mail sendt, slim echo "xxx.htm";
eller må det tilføyes mer i koden da?
Vis hele sitatet...
Da må det nok tilføyes litt mer.
Altså, du vil at det f.eks skal stå "Mail sendt" i kontaktskjemaet etter sending?
Det kan jeg fikse
Sist endret av boblesaft; 18. mars 2008 kl. 21:53.
Det kan godt komme under knappene feks, også at feltene blir tømt når send knappen trykkes.
Jeg gjorde like så godt "kontakt.htm" om til php-fil (kontakt.php), så blir det mye enklere. Håper tho ikke det gjorde noe
Kjempe bra! Jeg kan ikke annet enn å bukke og nikke og neie osv :-)

Tusen takk!

Bra jobbet.
Dere andre som har sendt meg pm/mail:
Jeg har ikke tid til å hjelpe dere før Tege. Men så fort jeg får koblet til skal jeg starte på programmeringen
Beklager for at jeg er sen..
Nu vet ikke jeg om jeg har fått med meg alle, men jeg har såppass dårlig med tid at jeg får ta det senere isåfall.

Hvis jeg har gjort noe feil eller forstått dere feil, må dere si ifra, så skal jeg fikse det.

Koden til svendi er egentlig det samme som fulloggal sin, untatt noen få endringer.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av onTop
Beklager for at jeg er sen..
Nu vet ikke jeg om jeg har fått med meg alle, men jeg har såppass dårlig med tid at jeg får ta det senere isåfall.

Hvis jeg har gjort noe feil eller forstått dere feil, må dere si ifra, så skal jeg fikse det.

Koden til svendi er egentlig det samme som fulloggal sin, untatt noen få endringer.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at mime-type som er oppgitt i files-arrayet er den mime-verdien klienten velger å sende? En god regel er å aldri stole på klienten. Det er ikkje spesielt vanskelig å laste opp vilkårlig filtype på det scriptet der...
Sitat av vidarlo
Du er klar over at mime-type som er oppgitt i files-arrayet er den mime-verdien klienten velger å sende? En god regel er å aldri stole på klienten. Det er ikkje spesielt vanskelig å laste opp vilkårlig filtype på det scriptet der...
Vis hele sitatet...
Jeg har hørt at det er vanskelig å lage et sikkert opplastingsscript.
Det beste ville kanskje vært å bruke regexp i forhold til hvilke filer som er lov til å laste opp. Eller?
Mulig jeg ikke skjønte helt hva du mente
Sist endret av boblesaft; 25. mars 2008 kl. 14:06.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av onTop
Jeg har hørt at det er vanskelig å lage et sikkert opplastingsscript.
Det beste ville kanskje vært å bruke regexp i forhold til hvilke filer som er lov til å laste opp. Eller?
Mulig jeg ikke skjønte helt hva du mente
Vis hele sitatet...
Eg vil sei det ikkje er spesielt vanskelig å lage. Du må bare tenke igjennom kva du vil tillate, og eventuelle sikkerhetsproblemer med kva du velger å tillate. Dersom du sjekker mime-type server-side, med høvelig funksjon for det, så har du straks mykje bedre indikasjon på at det er legitim fil enn om du bare godtar det klienten gir.
Kan du lage en php-kode for meg som gjør at hvis man for eksempel logger inn som bruker i /logginn.php så vil man fortsette å være pålogga når man går tilbake til for eksempel index.php? Det blir akurat som på de fleste andre sider med loggin funksjon, som for eksempel freakforum. Bare at det trenger ikke være mere avansert en at det står Hei og brukernavnet til personen på alle sidene personen går inn på, og kansje at bare brukere kan skrive i gjesteboka osv. Tusen takk
Sigurd21:
Det skal ikke være noe problem.
Desverre må jeg utsette alt arbeid inntill helgen, pga feil med routeren jeg ikke klarer å fikse alene
Ikke for å være en gledesdreper, men tror du må se over sikkerheten i det kontaktskjemaet en gang til. Det scriptet kan lett missbrukes til utsendelse av spam.

Refererer til denne koden: http://pastebin.com/m53441eb4

[COLOR=Red]Edit:[/COLOR]
Vil heller ikke anbefale noen å bruke gjesteboken. Beklager onTop, men du forteller i førstepost at du vil satse på sikkerhet, men denne boken innholder ikke sikkerhet i det heletatt. Den er med andre ord vid åpen for XSS!
Sist endret av ma10as; 25. mars 2008 kl. 22:20.
Går det an å lage en kode som gjør det mulig å redigere innhold på en html side + (eventuelt) kalender funksjon?
Når jeg snakker om redigering av html side, mener jeg redigering av tekst. skullegjerne hatt slikt opplegg på denne siden.
file_get_contents() i et textarea?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
TinyMCE er vel mye brukt til nettopp dette

http://tinymce.moxiecode.com/
Sitat av ma10as
Ikke for å være en gledesdreper, men tror du må se over sikkerheten i det kontaktskjemaet en gang til. Det scriptet kan lett missbrukes til utsendelse av spam.

Refererer til denne koden: http://pastebin.com/m53441eb4

[COLOR=Red]Edit:[/COLOR]
Vil heller ikke anbefale noen å bruke gjesteboken. Beklager onTop, men du forteller i førstepost at du vil satse på sikkerhet, men denne boken innholder ikke sikkerhet i det heletatt. Den er med andre ord vid åpen for XSS!
Vis hele sitatet...
ah, jeg har rotet fælt her.. Har helt glemt fokus på sikkerhet. Usj, rotete gjort av meg.. Skal putte på sikkerhet på søndagen.
Da har jeg pusset litt på sikkerheten. Alt skal fungere like bra
Og svendi, jeg har nå husket på å legge scriptet inn i designet ditt.. Tho var det ikke noe proff måte å gjøre det på, men som sagt vil jeg ikke sette så mye fokus på det enda

Dere andre, skal fikse det til søndagen..

edit:
ma10as:
Hvordan tenkte du jeg skulle sikre kontaktskjemaet for spam?
Sist endret av boblesaft; 26. mars 2008 kl. 13:49.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Jeg kunne tenke meg en søkefunksjon med reversed index og vector space.
Det finnes en grei en i Perl, men jeg kunne tenke meg en i PHP.

Her er all info man trenger for å lage det og det eneste man må stille med selv er tid (noe jeg aldri har): http://www.tbg.nu/tbgsearch/

ETA?
Tusen takk, onTop, mer enn godt nok!
Sendte deg en PM onTop. Om du har spørsmål på noe av det jeg skrev så rop ut
Hei!

Jeg lurte på om du kunne lage et script som:

Henter ut en epostmelding og viser den på en nettside.

Feks.: Man sender en mail til fra enten en annen mail-klient eller sender en mms. Når man går inn på feks epostblogg.php, så kommer mail'ene opp. Med tekst og gjerne med bilde og/eller film. Filen viser feks. 5 siste epostmeldinger.

Altså, enkelt forklart:
- Hente ut epostmeldinger fra en spesifisert epost-adresse som skal vises når man går inn på en adresse. feks. www.mittdomene.no/blogg/epostblogg.php

Skjønner? :P

Man må vell bruke sånn imap_open elns til dette.. Jeg kan det ikke, så jeg håper du kan : )

Mvh.
Sitat av onTop
Hvordan tenkte du jeg skulle sikre kontaktskjemaet for spam?
Vis hele sitatet...
Kan først kommentere gjesteboken du har oppdatert. Jeg ser du har lagt til htmlentities rundt output, som er bra. For å hindre spam og tulleinnlegg kan det også være lurt å validere input før du lagrer, men dette har lite å si med tankte på XSS (fordi du gjør output om til entities).

Så til spørsmålet. Det alt for mange gjør feil i kontaktskjemaer er at de sender mail uten å validere header-informasjon. Du har forsøkt å validere e-post, men det uttrykket i preg_match ser bare om den innholder @ og punktum. Dette er med andre ord alt for tynt. Det du må gjøre er å hindre bruk av linjeskift. Ved linjeskift lager man en ny header, og kan f.eks legge til flere mottakere slik at man kan bruke nettopp dette scriptet for masseutsendelse av spam. Det finnes mange gode uttrykk (regexp) for validering av e-post hvis du søker litt - kan bl.a. anbefale norskwebforum.

Det samme gjelder emnet. Du setter emnet helt uten å validere eller rydde opp i linjeskift.

Lykke til
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
ma10as: Du er klar over at det å matche alle gyldige e-postadresser i en regexp er rimelig hårete saker? Fritt quota fra gammalt LJ eg har liggande, så blir regexputtrykket slik:

Kode

(?:[a-z0-9!#$%&'*+/=?^_`{|}~-]+(?:\.[a-z0-9!#$%&'*+/=?^_`{|}~-]+)*|"(?:[\x01-\x08\x0b\x0c\x0e-\x1f\x21\x23-\x5b\x5d-\x7f]|\\[\x01-\x09\x0b\x0c\x0e-\x7f])*")@(?:(?:[a-z0-9](?:[a-z0-9-]*[a-z0-9])?\.)+[a-z0-9](?:[a-z0-9-]*[a-z0-9])?|\[(?:(?:25[0-5]|2[0-4][0-9]|[01]?[0-9][0-9]?)\.){3}(?:25[0-5]|2[0-4][0-9]|[01]?[0-9][0-9]?|[a-z0-9-]*[a-z0-9]:(?:[\x01-\x08\x0b\x0c\x0e-\x1f\x21-\x5a\x53-\x7f]|\\[\x01-\x09\x0b\x0c\x0e-\x7f])+)\])
Kanskje ei lita avsporing, men kjekt å ha i bakhovudet...
Du har et godt poeng, men så lenge man først og fremst forsvarer scriptet mot missbruk, synes jeg man er på rett vei. Jeg er ingen kløpper i regulære uttrykk selv, men bruker denne mye:

Kode

/^[a-zA-Z][\w\.-]*[a-zA-Z0-9]@[a-zA-Z0-9][\w\.-]*[a-zA-Z0-9]\.[a-zA-Z][a-zA-Z\.]*[a-zA-Z]\z/
Må nesten legge til at det er en bruker på nwf som er den opprinnelige forfatteren.

Med en slik validering samt å fjerne linjeskift fra alle headere kan man vel uansett føle seg rimelig sikker?
Sist endret av ma10as; 26. mars 2008 kl. 17:46.
Hei OnTop!
Ville du vært så vennlig og tatt en kikk på min nylagde topic ang tlfnr-db søkemotor?
http://www.freakforum.nu/forum/showt...76#post1119876
Her har du linken, si ifra om du er interessert!

Henrik
Veldig mange forespørsler nå. Derfor vil jeg kontakte deg når det er din tur..
*skriver liste*

Uansett, jeg tror jeg må bli flinkere på CURL og REGEXP hvis jeg skal klare å lage det du ønsker, wanna-b.

EDIT:
Ideén til vidarlo var ikke dum.. Nå kan man eventuelt bruke CURL til å sjekke 1881 for hvem som eier hvert nummer.. Men det er utenfor mitt nivå for øyeblikket.
Sist endret av boblesaft; 27. mars 2008 kl. 01:05.
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av onTop
Jeg tror jeg må bli flinkere på CURL og REGEXP hvis jeg skal klare å lage det du ønsker...
Vis hele sitatet...
Jeg har på ingen måte lyst til å stjele jobbene dine, men jeg fikk litt lyst til å prøve å lage en slik nummersøk-greie selv. Det var fort gjort, og jeg har dokumentert koden etter beste evne, slik at du kan snappe opp litt av hvordan cURL-funker. Det finnes sikkert en million enklere metoder å filtrere kildekoden på, men jeg har ærlig talt ikke noen andre forslag. Det fungerer, i alle fall...

Kode

<?php

// Hent inputen (kan endres til å hente fra POST-data eller noe slikt lurt)
$nummer = '94893488934994399949934341398393';

// Lag cURL-ressursen
$curl = curl_init();

// Sett innstillingen for å returnere kildekode i stedet for "true"
curl_setopt ( $curl, CURLOPT_RETURNTRANSFER, 1 );

// Hent alle nummerkombinasjoner fra inputen (Vidarlos for-løkke)
for ( $i=0; $i <= strlen($nummer) - 8; $i++ ) {

// Lag en URL som kan brukes mot 1881.no (i praksis en link til nettsiden hvor vi har søkt på nummeret)
$url = 'http://www.1881.no/?Query=' . substr( $nummer,$i,8 );

// Gi URL-en til cURL-ressursen
curl_setopt ( $curl, CURLOPT_URL, $url );

// Hent kildekoden for dette nummersøket
$kildekode = curl_exec ( $curl );

// Nå har vi hele kildekoden til 1881.no lagret. Vi er kun interessert i en liten string, og må filtrere litt
$midlertidig_array_1 = explode ( 'target="_self">', $kildekode );
$midlertidig_array_2 = explode ( '</a>', $midlertidig_array_1[1] );
$navn = $midlertidig_array_2[0];

// Ødelegg midlertidige variabler
unset ( $midlertidig_array_1 );
unset ( $midlertidig_array_2 );
unset ( $kildekode );

// Sjekk om søket ga treff
if ( empty ( $navn ) ) {

$navn = '<font color="#ff0000">Ingen treff</font>';

}

// Skriv ut resultatet
echo substr( $nummer,$i,8 ) . ' - ' . $navn . '<br />';

// Skriv ut fortløpende
flush();

}

?>
For å bruke en tekstboks hvor du kan plotte inn nummerene i stedet, kan du bytte ut den øverste linjen med for eksempel "$nummer = $_POST['nummer'];". (Her bør du sette inn noen filtreringer av sikkerhetsmessige årsaker.)
Hei Ontop, Jeg lurte på om du kunne laget et cms system der man kan legge til og fjerne nyheter, legge til nye sider feks, om meg , portfolje + gjestebok og kontaktskjema og et adminpanel der man legge innhold og sette titler på siden og at man kan fjerne ting i gjesteboken osv :P
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Sitat av Jeppegutt
Hei Ontop, Jeg lurte på om du kunne laget et cms system der man kan legge til og fjerne nyheter, legge til nye sider feks, om meg , portfolje + gjestebok og kontaktskjema og et adminpanel der man legge innhold og sette titler på siden og at man kan fjerne ting i gjesteboken osv :P
Vis hele sitatet...
http://www.joomla.org/

Så enkelt at selv mor kan bruke det
Nei, joomla er vanskelig og tilpasse med eget design, synes det er lettere med kode som man kan includere osv
Sitat av Jeppegutt
Nei, joomla er vanskelig og tilpasse med eget design, synes det er lettere med kode som man kan includere osv
Vis hele sitatet...
Jeg kommer ikke til å lage et cms-system til deg, desverre.
Jeg vil helst jobbe med relativt små prosjekter for øyeblikket.

Btw Moff, flott at du skrev hvordan det kan gjøres med CURL
Sist endret av boblesaft; 31. mars 2008 kl. 10:38.
Vet ikke helt om dette kan lages i PHP, men det jeg trenger er et system hvor jeg kan legge inn oppgaver. Mulighet for å legge inn kommentar på hver oppgave, en knapp å hake av når den er utført, og en knapp for å slette.
Kanskje også dato for oppgaven, og et felt hvor man kan velge hvem den skal tildeles (rullegardin med navn). Trenger ikke innlogging, alle skal ha mulighet for å legge til og endre oppgaver.

Er dette mulig i PHP, og har du onTop mulighet til å lage noe slikt? Skal være så enkelt så mulig.
Sitat av Jeppegutt
Hei Ontop, Jeg lurte på om du kunne laget et cms system der man kan legge til og fjerne nyheter, legge til nye sider feks, om meg , portfolje + gjestebok og kontaktskjema og et adminpanel der man legge innhold og sette titler på siden og at man kan fjerne ting i gjesteboken osv :P
Vis hele sitatet...
Dette krever ikke et CMS. Alt du trenger er en open source wysiwig editor bak et admin panel for å jobbe direkte med HTML filene dine. Gjestebok finner du forøvrig flere gratis alternativer på nett, helt ferdig programmert med adminpanel, benytt google.
Kunne du lage en gjestebok på norsk plz
Sist endret av DXT; 4. april 2008 kl. 16:59.