Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3271
Har kjøpt en helt ny laptop fra Dustin for 3 uker siden.
Det er en ASUS ROG Strix SCAR III G731GW.
Når jeg gamer PUBG eller andre krevende spill så blir temperaturene i laptopen svært høy.

CPUen ligger vanligvis på 94 grader når jeg gamer. Og GPUen ligger på rundt 86 grader.
Bruker ikke kjølebrett under, men hadde sikkert oppnådd -5 grader elns hadde jeg hatt det.


Har lest noen steder fra andre som har samme laptop, at den er dårlig pastet fra fabrikk.
Har jeg egentlig noen rettigheter mtp. å få den repastet gratis? Eventuelt, hvor går grensen for max temp for hva man skal akseptere av en helt ny laptop?
Prøv undervolt. Bruk Intel xtu eller throttlestop, søk opp throttlestop guide. Fikk ned yemp på min bærbare med mer enn 10C. Kjølepasta kan og hjelpe. Thermal grizzly kryonaut anbefaler jeg. Hjalp ca 5C på temp den og.
Vet du om kjølevifta roterer i det hele tatt? Jeg ville kontaktet butikken og reklamert på det. 94 grC er jo nok til å brenne seg!
Ikke uvanlig temperatur på en laptop som blir presset.
Men alt for høy for min smak.

Personlig ville jeg ha åpnet den opp og sett om den er full i støv og i samme slengen skiftet kjølepastaen.
Som oftest blir den minst 10 gradere kjøligere bare ved å skifte kjølepastaen.
Du har 2 års reklamasjon på produksjonsfeil. Mtp at den PCen er såpass ny er 94 grader helt hinsides mye. Etter 4-5 år med gameing og det begynner å bli mye støv vil laptopper generelt bli fort varme uansett. Ta med laptoppen til butikken og forklar/vis de problemet og reklamer !
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Ikke uvanlig temperatur på en laptop som blir presset.
Men alt for høy for min smak.

Personlig ville jeg ha åpnet den opp og sett om den er full i støv og i samme slengen skiftet kjølepastaen.
Som oftest blir den minst 10 gradere kjøligere bare ved å skifte kjølepastaen.
Vis hele sitatet...
En helt ny laptop full i støv? Forøvrig idiotisk å anbefale TS å åpne en laptop med garanti, det er svært sannsynlig at garantien bortfaller så snart man åpner laptopen...
Ah. Fikk det ikke med meg at den bare var 3 uker gammel.. Da ville jeg klaget til butikk.

Ellers står jeg ved det jeg sa før om å sjekke for støv og skifte kjølepasta. Dette skal ikke ha noe å si for garanti/reklamasjon så lenge man ikke er en komplett dumbass og ødelegger ting.
Var vertfall ikke det når jeg jobbet på garantiverksted.
Sitat av Bursurre Vis innlegg
Du har 2 års reklamasjon på produksjonsfeil. Mtp at den PCen er såpass ny er 94 grader helt hinsides mye. Etter 4-5 år med gameing og det begynner å bli mye støv vil laptopper generelt bli fort varme uansett. Ta med laptoppen til butikken og forklar/vis de problemet og reklamer !
Vis hele sitatet...
Du har fem års reklamasjonsrett.
https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§27

Så godt som alt av forbrukerlektronikk er definert til å være vesentlig lenger enn to år, og dette er også prøvd i forbrukertvistutvalget ved flere anledninger.
Joda jeg vet jeg har garanti, men hadde jeg fått skiftet kjølepastaen gratis på garanti om PCen "bare" hadde hatt 80 grader under stresstest på CPU og GPU? Det er det jeg lurer på. I dagens laptoper er jo 90 grader på CPU normalt under stress. Hvor går grensen?
Min 9750h blir så varm den også. Bruker throttlestop til å undervolte og da ble den ca 10c kaldere.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Det er nok slik du må bare leve med. Gaming bærbare blir svært varm og har elendig kjøling, sjeldent vært å kjøpe en om en ikke er mye på farta etter min mening.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Det er nok slik du må bare leve med. Gaming bærbare blir svært varm og har elendig kjøling, sjeldent vært å kjøpe en om en ikke er mye på farta etter min mening.
Vis hele sitatet...
Jeg reiser og jobber mye borte og er bare hjemme 2 helger i måneden. Må ha noe å gjøre etter jobb hver dag.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Jeg reiser og jobber mye borte og er bare hjemme 2 helger i måneden. Må ha noe å gjøre etter jobb hver dag.
Vis hele sitatet...
Da stiller det seg annerledes. Men, kanskje det er et annet merke som har lavere temperaturer? Eller at en slik vifteplate hadde funka? Ta hvertfall kontakt med dem og fortell det du sier her!
Gjør som fler har nevnt. Undervolt CPU. Det gjør underverker.