Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2096
Har noen pc høytalere fra Creative som jeg kjøpte for 499,- den 23.04.2012

Det har oppstått et problem nylig, og det er at høytalerene går ikke alltid på, og jeg må skru av og på flere ganger for at den skal gå på. Jeg handlet nettop en ting på chlas ohlson i dag (der jeg kjøpte høytalerene) og spurte de om at jeg hadde pc høytalere som ikke fungerte og ville reklamere for de, men da sa han bak kassen at varen var for billig til 5 års reklamasjonsrett og at det bare var 2 år på den. Jeg har snublet over en artikkel på dinside:

http://www.dinside.no/930577/du-har-...aren-er-billig

Men tror dere at det er 5 år på høytalerene? Bør jeg gå til butikken og referere til denne artikkelen? Ønsker ikke å være drittsekk heller, men vil selvfølgelig ha krav på det jeg har krav på.
Reklamasjon er 5 år etter norsk lov.

EOD.
Høytalere er 5 år. Prisen har ingenting å si, kun hva som forventes av produktet.
ok, takk for svar! Skal gå innom butikken igjen og referere til lovverket. Vil komme tilbake med en oppdatering om hvordan det gikk.
Høyttalere bør kunne forventes å ha en levetid på vesentlig mer enn 2 år, og da er reklamasjonsfristen 5 år uavhengig av pris. Du kan jo ganske enkelt spørre om dyrere høyttalere ville hatt reklamasjonsfrist på 5 år - er svaret ja er saken grei. Loven skiller ikke på pris, og som artikkelen påpeker må det være åpenbart at du ikke kunne forvente lenger levetid enn 2 år for at et enkelt produkt skulle hatt en annen reklamasjonsfrist enn generelt for produkttypen.
Sist endret av doseren; 9. oktober 2014 kl. 15:24.
Det er veldig mye absolutte påstander her som åpenbart ikke er riktige.

waf: Reklamasjon er etter norsk lov 2 år. Men dersom gjenstanden er ment å vare vesentlig lengre enn to år er den fem år.

Prisen i seg selv har ikke så mye om si, men prisen kan helt klart være en indikator i forhold til hva som kan forventes av produktet. Dersom du kjøper et sett med høyttalere til KR 99,- kan du anta at dette ikke er en vare med spesielt høy kvalitet, og ikke et produkt som nødvendigvis kommer til å vare spesielt lenge. Prisen er en tydelig indikator på dette. Derfor vil du antagelig ikke få reklamasjon på et slikt kjøp.

Det er nærliggende å tro at høyttalerne i dette tilfellet er godt innenfor så her er lider ikke TS av dårlige råd, men dersom noen tar det som blir skrevet for "god fisk" kan man fort havne i pinlige situasjoner i andre tilfeller.

Som et generelt råd i forhold til å reklamere på produkter kommer man veldig ofte veldig mye lengre ved å være ydmyk og høflig fremfor å være bastant, ignorant og påståelig.
Loven skiller ikke på pris, men det gjør mangelbedømmingen og hva kunden kan forvente seg.

Bananer har og reklamasjonsfrist på 2 år, uavhengig av pris. Men det er naturlig å forvente _mer_ av dyre bananer enn billige - derav kan man lettere ha en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven på dyre bananer enn billige. Selv om fristen vil være den samme.
Når han/hun kommer med den uttalelsen vil de heller ikke ha mye rett til å kreve å få reparert den, så sats på å få pengene tilbake
Sitat av Sandertn Vis innlegg
Når han/hun kommer med den uttalelsen vil de heller ikke ha mye rett til å kreve å få reparert den, så sats på å få pengene tilbake
Vis hele sitatet...
Elektriske artikler med verdi under 1000 repareres aldri (eller i alle fall ekstremt sjelden). I mange tilfeller gjelder dette også produkter med betydelig høyere verdi, men et høyttalersett til 500 blir garantert ikke reparert.

EDIT: For ordens skyld mener jeg selvsagt ikke at man ikke kan reklamere på så billige produkter, men at det blir gitt nytt produkt uten at reparasjon vurderes eller prøves.

For øvrig er jeg veldig spent på hvordan du mener en slik uttalelse påvirker butikkens krav om å utføre retting fremfor ombytte / heving (dersom det var en aktuell problemstilling).
Sist endret av Cikey; 9. oktober 2014 kl. 18:02.