Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 31286
Hei og hopp!
Jeg har et lite problem med skjærer som hakker opp søppelposer og drar innholdet ut over hele plenen, og at de plager katta. I tillegg til at de bråker så grønnjævlig om morran.
Jeg har et luftgevær med i overkant av 200 m/s i utgangshastighet. Er det nok til å ta livet av ei kråke? Og holder det med flate kuler? Det kan bruke runde kuler også, men det er vel ikke så bra til dette formålet?
Og er det VELDIG straffbart? De er vel ikke fredet eller noe?
Er ikke myndig enda hvis det har noe å si.

Og til dere treklemmere/dyrevernsaktivister: Dette er kun teoretisk. Så ingen moralprekner, takk.
Straffbart?
Vet ikke, men i Hammerfest tjener du 200,- får hver kråke du skyt (noe jeg har forstått).
Men skyt får å drep, den daue nok om du treff hodet.
Brusmisbruker
Trådstarter
Sitat av KaiN Vis innlegg
Straffbart?
Vet ikke, men i Hammerfest tjener du 200,- får hver kråke du skyt (noe jeg har forstått).
Men skyt får å drep, den daue nok om du treff hodet.
Vis hele sitatet...
Jeg tror at kråker og skjærer er forskjellige fugler. Kråkene er vel svarte og gråe, og skjærene er svarte og hvite?
Skjærer vil dø, kråker er noe tøffere men du kan avlive de også.

Alt i alt så kommer det ann på hvor godt du treffer dem, skyter du fra siden eller bakfra så må kulen igjennom vingen og inn i brystet så vil de antageligvis overleve men ikke komme tilbake til huset ditt.

Forfra derimot er det stor sjangse for enten at du treffer og brekker ett ribbein som pungterer lunge/hjerte eller treffer mellom ribbein og inn i lunge/hjerte regionen.

Beste er hodeskudd da vil de dø momentant.

Det er straffbart og skyte dyr og fugler med luftvåpen, så ikke skyt der noen kan se deg og ikke skryt til kompiser om hva du har gjort.
Kråke/skjære er ikke fredet, men det er fortsatt straffbart med uhumanske avlivnings metoder.
Siden dette teller som skadedyr så trenger du ikke fellingstillatelse eller jegerprøven. Det er visse krav til hvor kraftig våpenet må være noe som luftgevær ikke oppfyller. Jeg kan anbefale 22LR eller 20. "dame" Hagle. Du kan også prøve å henge opp en død skjere for å skremme vekk de andre. Å ha look på søppelkasser et også fint.
Sitat av valentino_942 Vis innlegg
Jeg tror at kråker og skjærer er forskjellige fugler. Kråkene er vel svarte og gråe, og skjærene er svarte og hvite?
Vis hele sitatet...
Det var deg selv som tok opp både kråke og skjære i første innlegget ditt

Sitat av valentino:942
Jeg har et lite problem med skjærer som hakker opp søppelposer og drar innholdet ut over hele plenen, og at de plager katta. I tillegg til at de bråker så grønnjævlig om morran.
Jeg har et luftgevær med i overkant av 200 m/s i utgangshastighet. Er det nok til å ta livet av ei kråke?
Vis hele sitatet...

Men ja, kråker er nesten helt svarte kan ha litt mørkegrå farve rundt nakken.
Skjærene er frempreget svart og hvit og noe mindre en kråka
Sist endret av Noxaran86; 24. januar 2014 kl. 11:08.
Brusmisbruker
Trådstarter
Jeg tenkte å først skyte kun en skjære og henge den opp til skremsel.
Luftgeværet er veldig treffsikkert, og hvis jeg legger en brødbit på plenen og sitter på altanen og venter blir det ikke så lang avstand heller.
Takk for gode svar!
Skjære har jakttid frem til 28. februar og kråke til i mars ei gang. Sånn sett kan du felle dem, men med luftgevær er det ikke forsvarlig. Den lille blykula du bruker i luftgeværet er ikke nok til å trenge igjennom ei kråke, men heller i skjære. Skjærene er vesentlig mindre enn kråkene og lite kraftige i kroppsbygningen.

Vil heller anbefale deg å skremme dem bort istedenfor å skyte dem - ihvertfall hvis du bor i et tett strøk. Du burde ha en god sikkerhetsavstand om du skal gjøre det. Dessuten er det ulovlig å felle dem med luftgevær.

Til tross for at du kan få skytepremie, er bota større enn den. Prøv å skremme dem vekk hvorvidt det er mulig
Brusmisbruker
Trådstarter
[quote=Noxaran86;3071877]Det var deg selv som tok opp både kråke og skjære i første innlegget ditt

Hehe, ja. Var ikke helt sikker før jeg googlet det!
Kråke felle er en enkel sak. Stor pappeske er i mange tilfeller nok, da har du fugeln og kan avlive humant istede for å pine dyret med luftvåpen.
Der er som sagt forbudt å bruke luftvåpen til avlivning/jakt..
Brusmisbruker
Trådstarter
Sitat av The_WEB_KILLER Vis innlegg
Kråke felle er en enkel sak. Stor pappeske er i mange tilfeller nok, da har du fugeln og kan avlive humant istede for å pine dyret med luftvåpen.
Der er som sagt forbudt å bruke luftvåpen til avlivning/jakt..
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke så opptatt av hvor vidt det er lov eller ikke, og jeg er ganske sikker på at jeg treffer der jeg skal.
Jeg sikter enten på hodet, eller så kjøper jeg hultuppkuler og sikter på brystet.
Men du er overhode ikke sikker på at du avliver dyret humant selv om du treffer, kalibre blir for smått noe som gjør at anslags energien blir for lav.
Men en felle av en stor eske (1Mx1Mx1M) er alt du trenger, da bryter du ingen lov heller.
Brusmisbruker
Trådstarter
Sitat av The_WEB_KILLER Vis innlegg
Men en felle av en stor eske (1Mx1Mx1M) er alt du trenger, da bryter du ingen lov heller.
Vis hele sitatet...
Skal ikke fange den. Jeg skal ta livet av den.
Ja, det gjør vel en staut kar som deg med nevene? Mer humat enn med luftvåpen. Dette er ikke en moralprek asså, har da selv syndet med luftvåpen, men er ikke greit at dyr lider, iallefall ikke om det kan unngås.
Man får kjøpt store rovfugler i plast som f.eks hauker og ugler på jaktforeninger. Sett opp et par sånne i noen trær i nærheten så holder nok skjærene seg unna. Kan hende du må flytte på dem en gang i blant da skjærer er smarte fulger og vil skjønne tegninga om de står for lenge på samme sted. Gummi ormer/slanger kan funke og.
Ugler er bra. Blir brukt for å lokke frem kråker
Skjære,ravn,kråker følger rovdyr for å stjele mat, dem har null respekt for rovfugler
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Gjør som jobben min og bruk raketter og hagler
Sist endret av HanDuck; 24. januar 2014 kl. 11:36.
Sitat av valentino_942 Vis innlegg
Jeg tenkte å først skyte kun en skjære og henge den opp til skremsel.
Luftgeværet er veldig treffsikkert, og hvis jeg legger en brødbit på plenen og sitter på altanen og venter blir det ikke så lang avstand heller.
Takk for gode svar!
Vis hele sitatet...
Hvorfor bruke lokkemat? Da drar du enda flere fugler til deg.
Se å få lokk på søppelboksen så har du ikke problem lengre.
Stor forskjell på skjærer å kråker. Skjærer har du muligens en mulighet på, mens kråker kan du ikke ta. Grunnen er at kråker er større og mer hardskutt. Skyter skjærer med 22 kaliber, men går muligens med luftgevær.
Bedre å skremme dem vekk. De er jo egentlig helt awesome.

http://www.youtube.com/watch?v=c0CXSVrIt5w
Brusmisbruker
Trådstarter
Sitat av MicTyson Vis innlegg
Bedre å skremme dem vekk. De er jo egentlig helt awesome.

http://www.youtube.com/watch?v=c0CXSVrIt5w
Vis hele sitatet...
Skremmer jeg skjæra vekk kommer broren tilbake rett etterpå.
Vil nok ha en mer permanent løsning.
Har skutt flere titalls skjærer med luftgevær fra jula til 300kr, men da med spisse blypatroner..hodeskudd så dør de momentant, i brystet etc så dør de som oftest etter 30-90sekund. Funger også på kråker og måser, men da MÅ du treffe i skallen
Sikkerhetsklarert
Finnes egen ammo for luftgevær som er ment å ta livet av måker o.l

Google etter "pest control airgun pellets"
Brusmisbruker
Trådstarter
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Finnes egen ammo for luftgevær som er ment å ta livet av måker o.l

Google etter "pest control airgun pellets"
Vis hele sitatet...
Skulle gjort det så fort som mulig, så helst "vanlige" typer som jeg får tak i her i byen. Tror de kun har flate, hultupp og spisse.
Luftgevær er ikke egnet for å drepe noe som helst, ingen våpen uten kruttladning er lovelig til jakt el.
Det minste du kan bruke er en .22 lr, som du må ha f.eks. jegerprøven for å erverve/eie.

Putt søppla i søppeldunken og legg lokk på, pass på at du plukker ned alt av fuglereder i nærheten nå som det er vinter.
Sitat av Cal.12 Vis innlegg
Luftgevær er ikke egnet for å drepe noe som helst, ingen våpen uten kruttladning er lovelig til jakt el.
Det minste du kan bruke er en .22 lr, som du må ha f.eks. jegerprøven for å erverve/eie.

Putt søppla i søppeldunken og legg lokk på, pass på at du plukker ned alt av fuglereder i nærheten nå som det er vinter.
Vis hele sitatet...
Han kan også være konkuranseskytter eller medlem i pistolklubb og få fatt i .22LR. Det er heller ikke krav på Jegerprøve for å skyte dyr. Hvis du melder at det er skadedyr som skal avlives trengs ikke jegerprøven, noe som kansje er tilfellet hvis du er bonde.
Sitat av MrZone Vis innlegg
Han kan også være konkuranseskytter eller medlem i pistolklubb og få fatt i .22LR. Det er heller ikke krav på Jegerprøve for å skyte dyr. Hvis du melder at det er skadedyr som skal avlives trengs ikke jegerprøven, noe som kansje er tilfellet hvis du er bonde.
Vis hele sitatet...
Det var derfor jeg skrev F.EKS. og har ikke påstått at han måtte ha jegerprøven.
Les i allefall inlegget før du skal være smart..
Sist endret av Cal.12; 24. januar 2014 kl. 14:32.
Tatt livet av fem skjærer med luftgevær. Den sjette var jeg nødt til å kakke et par ganger med en spade da lille kompisen lå og flakset på bakken.. Sauer dør forøvrig ikke av luftgevær og spisskuler, var fyllesjuk en tidlig morgen og ble vekt av et sånt dyr på morgenkvisten (Vet det, jeg er gennomtenkt slem).



Mest humane som sagt over er pappeske, men er du lik meg, så er du livredd for fugler og vil ikke ta på de med en rake engang (Fikk nesten hjerteinfarkt en gang jeg stakk hodet ut kjeller-vinduet etter en skrekk-film). Det jeg ville gått for er å skutt dem med spisskuler, får du en jævel holder resten seg på god avstand.
Sitat av valentino_942 Vis innlegg
Skulle gjort det så fort som mulig, så helst "vanlige" typer som jeg får tak i her i byen. Tror de kun har flate, hultupp og spisse.
Vis hele sitatet...
Det er mange som kritiserer deg for å ville skyte en fugl her, men jeg er ikke en av dem jeg vil faktisk være med og skyte dem. Blir moro

Men tilbake til topic.
Bruk spisse kuler, og skyt i hodet eller brystet. Skyter du den i vingen, flyr den ikke vekk uansett, så da kan du ta et skudd til
Ikke hør på Crispo, skyter du en kråke eller skjære i vingen med 200m/s uløps hastighet luftvåpen så breker du ikke vingebeinet, den vil flybort og plages i ukesvis.
Skadeskyter du fugler som kan rømme så vil du før eller siden bli oppdaget som kan lede til bot og/eller anmeldelse.
Kråker og skjærer er smarte som F* de vet hva et skyte våpen er, de kan sitte i ro helt til du legger opp våpenet og sikter da flyr de med en gang om du er nermere en 20m.

Jeg og en kompis hadde poengsystem på fugler når jeg var 13-14 år. Der uvanlighet, tøffhet og hvor redd fuglen er var kriterier som skåret høyest på listen.
To av fuglene som var verdt 10 poeng var kråke og ravn.
Skjære var 7 poeng da den ikke er like redd, tåler betydelig mindre og det var mange fler av den.

Klarte bare 1 kråke da jeg fikk inn et hodeskudd med rundkule fra ca 33 meter. Ravnene visste alltid hva vi holdt på med og holdt seg på 50+ meter når vi var ute.
Ringdue falk stokkand jerpe rødhodet hakkespett var fugler som vi skøyt flere av en kråke.
Dette var 12 år siden, er ikke veldig stolt over dette nå i dag. Jaktlysten ledet meg til å ta jegerprøven når jeg var 16. Har jaget småvildt aktivt i 10 år nå

Om du er instilt på å skyte den så følg rådene mine i innlegg nr.3. Eller bruk pappeske metoden som andre har nevnt.
De hopper ned med lukkede vinger når de skal ut så må de slå opp vingene som det ikke er plass nok til så de blir fanget.
MEN her må du legge ut noe så kråka/skjæra blir lokket ned i esken. Mat kan føre til flere skade dyr noe som de fleste ikke ønsker.
La oss rydde opp litt i ornitologien her:
Det finnes mange forskjellige kråkefugler i landet:
Kråke (Corvus cornix er en ganske stor fugl. De er mest grå. Å skyte disse med luftgevær er en veldig dårlig idé. Det kan sikkert gå, men de er overraskende hardskutte. I dette tilfellet vil jeg si at luftgevær == dyreplageri.
Kaie (Corvus monedula) er en mye mindre fugl. De er svært sosiale og opptrer oftest i flokk. De er mest sorte, men med et mørkegrått, glinsende parti i nakken. Disse vil nok lettere falle for ei luftgeværkule, men jeg ville ikke gamblet på det.
Skjære (Pica pica) er omtrent på samme dimmen som ei kaie. Skjærer er sorte og hvite.
I tillegg har ravn, kornkråke, nøtteskrike og denslags, men de vil du neppe treffe med mindre du leter etter dem. Først må TS og alle andre her finne ut hvilken art de har tenkt å skyte.

Rent prinsippielt har jeg ingen innvendinger mot skadedyrkontroll, men med kråkefugler er det oftest helt unødvendig. De er glupe og lærer fort, og det er nesten alltid enklere å sikre seg mot dem på annet vis. Det er for eksempel ikke så altfor vanskelig å ha et lokk på søppelbøtta som er for tungt for dem, så jeg ser ærlig talt ikke problemet. Dersom du likevel finner det nødvendig å skyte noen, så kan dette gjøres helt lovlig ved hjelp av ei salongrifle. Med påmontert lyddemper lager den ikke stort mer leven enn et luftgevær heller, og kula er ikke like påvirket av tilfeldige vindkast. Dersom du driter i lovverket, så kan du uansett sikkert få lånt ei salongrifle; de fleste kjenner noen som kjenner noen (i alle fall nord for Trondheim).
Hvis du skyter på kråker - ekte kråker, ikke alt mulig annet folk tror er kråker (med de zoologikunnskapene som fremvises i denne tråden er jeg nesten overasket over at ingen har beskrevet dem som dyr med rød pels og hale med hvitt på tuppen) - så kommer du til å skadeskyte noen. Kråker er seigliva. Når de så senere dør en annen plass og folk finner dem med luftgeværkuler i kroppen, så får man (rettmessig imho) ramaskrik. Politiet bryr seg dessverre lite om dyreplageri, men dyrevernsbevegelsen har lang og stolt tradisjon i å bruke mye tid og krefter på å henlede politiets og medienes oppmerksomhet mot slike forhold. Du risikerer derfor å gjøre livet temmelig surt for deg selv hvis du bruker luftgevær.

Lykke til!
Brusmisbruker
Trådstarter
http://www.kristvi.net/fugler/skjaere1.jpg

For å få det helt klart. Bildet over er en av de små jævlene jeg mener.
Og det er ikke bare det med søpla, men de bråker så inn i faen til alle døgnets tider, bortsett fra på ettermiddagen.
Pluss at de er slemme med kattepusen min
Brusmisbruker
Trådstarter
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Det er mange som kritiserer deg for å ville skyte en fugl her, men jeg er ikke en av dem jeg vil faktisk være med og skyte dem. Blir moro
Vis hele sitatet...
Bor du i Nord, nærmere bestemt Mo i Rana eller omegn er det bare å komme!
Brusmisbruker
Trådstarter
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Sauer dør forøvrig ikke av luftgevær og spisskuler, var fyllesjuk en tidlig morgen og ble vekt av et sånt dyr på morgenkvisten (Vet det, jeg er gennomtenkt slem).
Vis hele sitatet...
Fy faen! Der tror jeg at jeg lo brokk på meg!
Slemt, men morsomt!
Hva hvis man har et av de kraftigere luftgeværene som skyter ~350m/s ?
Rottegift+knust glass i litt kjøttdeig gjør susen. Husk å heng det høyt nok til at kattene ikke eter det!
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Rottegift+knust glass i litt kjøttdeig gjør susen. Husk å heng det høyt nok til at kattene ikke eter det!
Vis hele sitatet...
Dette er kanskje det slemmeste jeg kan tenke meg.


Myoxocephalus takk, visste ikke at nøtteskrika var i kråke og spurvfugl familien. Måtte ta ett wiki søk etter du nevnte den.
Sitat av valentino_942 Vis innlegg
Fy faen! Der tror jeg at jeg lo brokk på meg!
Slemt, men morsomt!
Vis hele sitatet...
Blir du tatt for å skyte dyr med ulovlig våpen, mister du retten ti å skyte noe dyr som helst, får en skikkelig bot, og kanskje mister våpnet. For et "problem" du antageligvis er med å forårsake selv. Hvis du får tettet søppeldunken, blir det antageligvis ikke spennende for dem å være der lenger.

Og dem føler like mye smerte som deg. Og hvis det ikke sklir inn mellom ørene, er du dum som et brød, eller muligens har dyssosial personlighetsforstyrrelse.

Hvis du ikke er i en by, skyter du dem med hagle eller cal. 22, eller du bruker pappeskemetoden nevnt over!

Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Rottegift+knust glass i litt kjøttdeig gjør susen. Husk å heng det høyt nok til at kattene ikke eter det!
Vis hele sitatet...
Ene forslaget dummere enn det andre!
Skutt masse skjære med luftgevær i mine tider. Du trenger virkelig ikke å treffe i hodet. Treffer du i overkroppen vil dem falle ned og sprelle til du kommer med et skudd til.

Men det er veldig inhumant. Husker en stund tilbake da jeg skøt ei skjære, og den flaksa vekk og skrek og skrek.. Jeg jaga den en 400 meter før jeg fikk satt inn et hodeskudd. Stakkars fuglen hadde ene foten hengende i ei slintre. Enten går du for hagle ellers er du brennsikker på at du får hodeskudd!

Har skutt av en del nebb i mine tider også, ingen god følelse. Nå skyter jeg ikke fugler hvis jeg ikke bruker hagle, bare så det er sagt.
Har tatt jegerprøven, og forholder meg til loven, men det med at kraftige luftgevær ikke kan brukes på skadedyr synes ejg er litt merkelig. Serlig i USA er det ganske utbredt. En finner mange videoer på youtube av nettopp dette.

Eksempel 1 (her skyter han den samme typen fugl som du vil ha vekk): http://www.youtube.com/watch?v=KAOGCgoqnC4
Eksempel 2 (spurv, stare og kaie): http://www.youtube.com/watch?v=PH5sC_qcUYc
Sist endret av Avatar; 24. januar 2014 kl. 22:59.
Sitat av valentino_942 Vis innlegg
http://www.kristvi.net/fugler/skjaere1.jpg

For å få det helt klart. Bildet over er en av de små jævlene jeg mener.
Og det er ikke bare det med søpla, men de bråker så inn i faen til alle døgnets tider, bortsett fra på ettermiddagen.
Pluss at de er slemme med kattepusen min
Vis hele sitatet...
Det der er ei skjære. At de er slemme mot katta di er ikke særlig overraskende; skjærer elsker å erte. De er også veldig bråkete av seg, særlig når de slåss om maten og denslags. Nåh. Det beste du kan gjøre er å finne ut hvorfor skjærene oppholder seg i nærheten av huset ditt. Basert på dine tidligere innlegg, så virker søpla som en plausibel kandidat. Der de finner de mat, ergo vil de være der. Fjern matfatet, og de vil heller gå et annet sted etter mat. Dersom problemet ikke gir seg, så får du vurdere noe annet.

Jeg mener oppriktig at det er en dårlig idé å skyte dem med luftgevær, og de fleste grunnene er allerede oppgitt. En annen, som så langt ikke er nevnt, er at hvis naboene dine er litt skvetne og ser deg ute i hagen med ei børse - ja, det er helt vanlig at folk ikke ser forskjell på et luftgevær og ei jaktrifle - så kommer de til å varsle politiet om at en bevæpnet tulling reker rundt i nabolaget, og da kan det fort bli temmelig utrivelig. Fjern tilgangen til søppel, ikke legg ut mat i fuglebrett, sørg for at alle enkelt tilgjengelige kilder til mat forvinner. Vent noen uker, så skal du se om ikke skjærene forsvinner de også.
Sitat av Snøbark Vis innlegg
Hva hvis man har et av de kraftigere luftgeværene som skyter ~350m/s ?
Vis hele sitatet...
Det er sikkert fortsat ikke lov, men tror nok lett du dreper kråke og skjære med et slikt, om du har riktige kuler. Det jeg har skyter jo gjenom bildører og passe tykt treverk.

Men jeg har brukt å legge ut slike gummi-ormer som en får på lekebutikken, når jeg har vert plaget med småfugler som driter. Vet ikke om store fugler er redd for dem da..
Hvis du ikke bryr deg om lovligheten, bruk rottefelle!!
Går fint å skyte med luftgevær. Har selv brukt dette på spurv, duer og måker. Ikke for morro skyld, men fordi de var skadedyr. Stort sett alle jeg skjøt på og traff gikk ned på første skuddet, til og med måkene.