Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 3944
Hei,

er en stund siden jeg sist skrev noe kode, og har nå tenkt å friske opp litt koding for web, mest HTML, CSS og JS. Vil kanskje også prøve Python.

Før brukte jeg kun teksteditoren i Dreamweaver fordi den var så bra på fargelegging, auto-fullfør, "wrapping" av tags osv.

Har også brukt Notepad++ som støtter tilnærmet alle språk, det være seg HTML/CSS, diverse skriptspråk og programmeringsspråk. Denne synes jeg ikke var like god som teksteditoren i Dreamweaver, men liker at det er lite og enkelt. Dreamweaver er jo ganske bloated.

Hva bruker dere - hvilke har dere prøvd og hvilke vil dere anbefale?
Textmate er lett den deiligste teksteditoren etter min mening. Kun for Mac dog.
Textpad: http://www.textpad.com/
Synes denne fungere fint til enkle greier som html, css og java.
Hero of Time
bronze's Avatar
Trådstarter
Har textpad støtte for å automatisk lage slutt-tag når du skriver start-tag? Det jeg mener er at når jeg f.eks. skriver <title> så lages </title> av seg selv. Dette savner jeg i Notepad++.

Textmate har jeg prøvd Restyle, hos en kompis. Bra program, men jeg bruker ikke Mac i mitt daglige virke.
Notepad++ i Windows, vim i Linux
Det går for det meste i Dreamweaver om dagen pga macbook bruk. Før brukte jeg notepad.
Bruker Coda for det meste. Veldig greit program uten for mye ekstra. Er vel bare til OS X tror jeg.
anbefaler Editpad, har brukt den lenge og er veldig fornøyd
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Gode gamle notisblokk! Skål!
Selv bruker jeg vim, både til Windows (benytter sjeldent windows til slikt..) og Linux. Vim kan vel bli litt knotete i starten, da mesteparten foregår på tastaturen, ved hjelp av hotkeys osv. Men når man lærer seg disse er det bare raskere.
Har også prøvd TextPad og syntes denne var veldig fin.
Bruker Notepad++ og Dreamweaver.
Eneste grunnen til at jeg bruker Dreamweaver er at vi må lære oss det på skolen, men siden jeg alltid koder ting fra bunnen av for å slippe crappy og rotete autogenerert kode, så er det egentlig relativt meningsløst å bruke Dreamweaver. Notepad++ funker like bra. Alle snarveiene i Dreamweaver som å automatisk lage riktige sluttagger synes jeg egentlig at bare er irriterende.

Så lenge du kan å kode, så har det lite å si hvilken teksteditor du bruker, men det er jo såklart veldig praktisk når ting blir oversiklig og at du har farge-highlighting.
Hero of Time
bronze's Avatar
Trådstarter
Fant forresten ut hvordan man fikk til autogenerering av sluttags i Notepad++, så da er den for meg komplett. Forstår godt hva du mener, drittunge, når du sier at det kan være plagsomt, men jeg har et elsk/hat-forhold til funksjonen. Når jeg skriver alt i rekkefølge er alt fryd og gammen. Om jeg f.eks. skal plassere en <a>-tag rundt en tekst er det plagsomt fordi man må viske vekk en "</a>" som automatisk blir laget.

Uansett, Notepad++ blir min nye teksteditor i Windows.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Bruker for tiden nano (koder Java). Når det kommer til emacs vs vim går jeg for vim. Det jeg har lest om dem indikerer at vim er mye mer av mentaliteten "Installér -> Bruk" i stedet for steget "Konfigurér" imellom. Praktisk når man bruker en del forskjellige PC-er, og heller ikke har lyst til å sette seg inn i alle de forskjellige utvidelsene som finnes.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
pspad er jo en ganske grei teksteditor når det kommer til webutvikling under windows.
Jeg foretrekker den fremfor notepad++
Jeg bruker Notepad2 og Dreamweaver (sistnevnte kun for tabeller og search-and-replace i flere enn ett dok).

http://www.flos-freeware.ch/notepad2.html
Jeg driver med web-utvikling og hadde aldri klart meg uten et skikkelig IDE, med god IntelliSense, og som svært ofte har rett. Jeg bruker derfor Microsofts Visual Web Developer Express og Microsoft C# Express. Begge er gratis. Vurderer dog å oppgradere til Microsoft Visual Studio.

http://www.microsoft.com/express/
The bush kangaroo
Sk!ppy's Avatar
TextMate i max, Notapd++ i windows, og i linux bruker jeg kommandolinje, så det blir nano
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jannis! et IDE er det beste. Min erfaring er at jeg jobber med webutviklings-prosjekter som ofte er så forskjellige at løsninger som MS VS ikke fungerer optimalt. Derfor har jeg konfigurert et utviklingsmiljø, basert på gvim/scite, som fungerer nesten tilsvarende et fullgodt IDE. Dog er det kontinuerlig prosess og mye arbeid for å sette opp noe slikt, så det går litt ut over effektiviteten, men jeg synes det er avslappende å gjøre dette innemellom. Dette fungerer også som et portabelt miljø slik at jeg kan ta med meg prosjekter på en minnepenn om jeg må jobbe på en annen PC.
Jeg bruker Smultron til min Mac, men dessverre kommer det ingen nyere versjoner, så jeg får vel prøve en av de andre som anbefales her i tråden. :/
Prøvde ut TextMate som er anbefalt her i tråden, og det virker rimelig bra. Bedre enn Smultron, sikkert derfor det egentlig koster penger.
Jeg har som jeg kan huske alltid brukt Zend Studio (bruker versjon 8.0 nå). Husker jeg var skuffet med den forrige versjonen og gikk tilbake til 5.5, men 8.0 er konge. Kan absolutt anbefales. Koden blir farget, du får opp et forslag til hva du skal skrive før du er helt ferdig, eller hva det kan være om det er noe som er feil. Den setter på ende-tager av seg selv. Veldig enkelt og greit ftp-system. Zend server. Funker perfekt til html, css og php for meg.

Jeg vil med andre ord ikke bytte til noe annet.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av staM Vis innlegg
Jeg vil med andre ord ikke bytte til noe annet.
Vis hele sitatet...
Det er fordi du er ung og uerfaren
Synes det er rart at Eclipse og Netbeans ikke er nevnt. Skulle tro de var mer populære.
Sitat av z0p Vis innlegg
Det er fordi du er ung og uerfaren
Vis hele sitatet...
Det har du rett i, men det fungerer godt for meg. Hvorfor vil ikke du bruke det?
Notepad++.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av staM Vis innlegg
Det har du rett i, men det fungerer godt for meg. Hvorfor vil ikke du bruke det?
Vis hele sitatet...
Det var ikke noe negativt med tanke på Zend Studio. Jeg har aldri prøvd dette selv. Det var mer en kommentar til din bastante påstand om at du aldri ville bytte til noe annet. De fleste utvikler seg, og finner andre og mer effektive måter å drive utvikling på. Da virker kanskje ikke den gode gamle løsningen så veldig god lengre, og du ser kanskej at den setter begrensninger for effektivitet og muligheter.
Sitat av niklasj Vis innlegg
Synes det er rart at Eclipse og Netbeans ikke er nevnt. Skulle tro de var mer populære.
Vis hele sitatet...
Det er vel på grunn av at det er snakk om webprogrammering her. Jeg bruker naturligvis Eclipse til javaprogrammeringen Bruker faktisk Eclipse til å kode backend stuff i websammengheng de få gangene vi må bruke java til dette i skolesammenheng.

Brukt RubyMine til å kode i Rails også, men selv om intellisens er deilig, er det langt mer behagelig å bruke terminal + en enkel og awesome editor som TextMate.
Notepad++ og gode gamle notisblokk.

Skulle gjerne hatt et lite portable programm ala notisblokk med følgende funksjoner: code highlighting, latex-rendring support, og en regex basert search og search and replace funksjon. Da hadde jeg hadde jeg hatt en notisblokk som jeg kunne brukt til alt :P
<?php getUserTitle(); ?>
MrMrtn's Avatar
Sitat av d-_-b Vis innlegg
Notepad++ og gode gamle notisblokk.

Skulle gjerne hatt et lite portable programm ala notisblokk med følgende funksjoner: code highlighting, latex-rendring support, og en regex basert search og search and replace funksjon. Da hadde jeg hadde jeg hatt en notisblokk som jeg kunne brukt til alt :P
Vis hele sitatet...
Notepad++ finnes i portabel utgave, just saying.
Har ikke så alt for mye erfaring, men til mine enkle koder har Notepad++ fungert utmerket
Sitat av Waver Vis innlegg
Notepad++ finnes i portabel utgave, just saying.
Vis hele sitatet...
Vet, men vil ha et annet programm, noe litt mer simplere, spessielt lagd for å være portable
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Sitat av d-_-b Vis innlegg
Vet, men vil ha et annet programm, noe litt mer simplere, spessielt lagd for å være portable
Vis hele sitatet...
Portabelt i hvilken forstand? mellom platformer eller som en intstallasjon på en minnepenn?
Sitat av Restyle Vis innlegg
men selv om intellisens er deilig, er det langt mer behagelig å bruke terminal + en enkel og awesome editor som TextMate.
Vis hele sitatet...
Word! Jeg bruker Visual Studio Express til å utvikle mine applikasjoner, og er storfornøyd med det. Men når jeg bare skal gjøre noen småfikser et eller annet sted, er det ingenting som er så digg som å bruke UltraEdit, koble seg rett på FTP-serveren og kode inn endringene.
Sitat av z0p Vis innlegg
Portabelt i hvilken forstand? mellom platformer eller som en intstallasjon på en minnepenn?
Vis hele sitatet...
Som i en minnepenn.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Da har du jo et ganske godt utvalg. Jeg ser ikke helt poenget at de skal være lagd for minnepenn, da mange trenger kun å forholde seg til relative filstier uansett.

Notepad++ finnes som en portabel utgave, men selv er ikke så stor fan av den.
PSPad er mer eller mindre portabel uten videre.
vim/gvim er portabel, men man vil nok lage en løsning for å laste egne miljøvariabler, stier til ymse verktøy o.l. Du kan få min løsning på dette om det skulle være interessant. Omtrent det samme gjelder for emacs vil jeg tro
scite er en snedig liten sak som er meget konfigurerbar, og portabel ut av boksen.

Alle ovenfor kan konfigureres til å laste den aktive filen i f.eks miketex (som er portabel), for deretter vise resultatet i en portabel presentasjonssoftware for formålet, og/eller vise evt. feilmeldinger i texteditoren og gi en klikkbar henvisning til linjenummer osv. Stort sett er det nesten bare tiden man har til konfigurasjon som er hindringen her

Alle disse har også mer eller minde støtte for regex-søk og replace, om jeg ikke tar helt feil..
Sitat av z0p Vis innlegg
Da har du jo et ganske godt utvalg. Jeg ser ikke helt poenget at de skal være lagd for minnepenn, da mange trenger kun å forholde seg til relative filstier uansett.

Notepad++ finnes som en portabel utgave, men selv er ikke så stor fan av den.
PSPad er mer eller mindre portabel uten videre.
vim/gvim er portabel, men man vil nok lage en løsning for å laste egne miljøvariabler, stier til ymse verktøy o.l. Du kan få min løsning på dette om det skulle være interessant. Omtrent det samme gjelder for emacs vil jeg tro
scite er en snedig liten sak som er meget konfigurerbar, og portabel ut av boksen.

Alle ovenfor kan konfigureres til å laste den aktive filen i f.eks miketex (som er portabel), for deretter vise resultatet i en portabel presentasjonssoftware for formålet, og/eller vise evt. feilmeldinger i texteditoren og gi en klikkbar henvisning til linjenummer osv. Stort sett er det nesten bare tiden man har til konfigurasjon som er hindringen her

Alle disse har også mer eller minde støtte for regex-søk og replace, om jeg ikke tar helt feil..
Vis hele sitatet...
Hm, har tenkt litt på å lage meg en løsning med Vim.
Visual Studio 2010 Ultimate
Har aldri brukt noe annet enn Wordpad (Sux), Notepad, men nå bruker jeg CoffeeCup
Sitat av d-_-b Vis innlegg
Skulle gjerne hatt et lite portable programm ala notisblokk med følgende funksjoner: code highlighting, latex-rendring support, og en regex basert search og search and replace funksjon. Da hadde jeg hadde jeg hatt en notisblokk som jeg kunne brukt til alt :P
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke skråsikker på om den er portabel, slik du mener, men du kan teste Gedit. Opprinnelig til Linux, men finnes også til Windows. For Latex og regex søk må du bruke plugins, men code highlighting for et utall språk ligger allerede inne. Første gang du åpner den er det bare en vanlig tekst-editor, men med en rask runde på preferences er den ypperlig til programmering.
Her går det i Textmate. En fleksibel og god editor som får jobben gjort. Bruker også Coda en del når jeg skal lese kode skrevet av andre i og med at den har en god innebygget browser. Sites-funksjonen dens er også meget fin. Ellers bruker jeg alltid Textmate når jeg skriver kode.
e-texteditor, eclipse, aptana studio 2.0, notepad++, visual studio og dreamweaver. Favoriten er dog aptana
Notepad++ og vim
Nano uten tvil.