Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  138 18876
Sitat av steinarlima Vis innlegg
Her, under punkt 10.1 står det nevnt at linjen ikke kan brukes til kommersielle formål.
Vis hele sitatet...
Takk Letet etter den selv
Sender de en mail der jeg forteller hva de "holder på med" og legger ved IP-adressen deres
Siden andre er 14-15 år kan jo foreldrene hans være en løsning?
Sitat av EivindH Vis innlegg
Siden andre er 14-15 år kan jo foreldrene hans være en løsning?
Vis hele sitatet...
Jeg har jo vurdert å sende han en regning adressert til "foresatte i familien Skeie"
Ser ut til at de "jobber med ny nettløsning" nå. Noe de ikke gjorde for 20 minutter siden...

http://www.alusoft.no
Først så sender du mail til lyse, så når de får stengt tilgangen via lyse så får de seg vel en hosting de betaler for, så sender du mail til de og han vil sannsynligvis få brukeren sperret slik at nettsiden hans blir tatt ned.
Men ja, ring til de domene står registrert på å snakk med den personen, er den personen sitt ansvar hva som legges ut på nettsiden ettersom han er eieren av nettsiden.
Noen som vet hvilken epost-adresse jeg kan kontakte lyse på? Finner bare telefonnummere jeg...
Lazywriter
Gisse's Avatar
http://www.lyse.no/article.php?artic...ategoryID=7194

Abuse (Misbruk)
Føler du deg misbrukt eller trakassert på Internett eller hvis du vet at noen har trengt seg inn på ditt private Internett, kan abuse hjelpe deg.

... Abuse ”anmeldelser” sendes per e-post til . Er hendelsen av kriminell karakter henvender du deg til nærmeste politistasjon.

Rett fra Lyse sine sider. Send mail til , du og se hva som skjer.
Sist endret av Gisse; 17. mai 2009 kl. 01:51.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kan jeg skrive til lyse nå? De har jo ikke oppe noen sider so mhar med salg å gjøre. Men jeg fant ut at de har sendt meg ca 430 eposter fra min mail til min mail vha et php-script eller lignende.

One.com hjalp meg å finne ut hvem de kom fra
Er det noen som har Kontrakt maler, for dette?
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Er det noen som har Kontrakt maler, for dette?
Vis hele sitatet...
Kontraktmal for hva? Spam?:P
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Kontraktmal for hva? Spam?:P
Vis hele sitatet...
Nei bare lurte, Ha valg Web Design som individuelt valg nå neste år på skolen, så kan være greit å ha en kontrakt man kan bruke når mans selger.
Sitat av FaLcOn Vis innlegg
Nei bare lurte, Ha valg Web Design som individuelt valg nå neste år på skolen, så kan være greit å ha en kontrakt man kan bruke når mans selger.
Vis hele sitatet...
Litt OT i forhold til hva jeg lurer på da...

Jeg går litt OT jeg og, og lurer på hva mailen fra de inneholder. Jeg klarer ikke å finne ut av det.
Noe smartinger her? Ser ut som det jeg har markert gjentar seg flere ganger.
Ta kontakt med Lyse når det kommer til mailene. I værste fall så mister personen nett-tilkoblingen.

Nå er jo nettsidene nede, så det slaget er tapt...
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Ta kontakt med Lyse når det kommer til mailene. I værste fall så mister personen nett-tilkoblingen.

Nå er jo nettsidene nede, så det slaget er tapt...
Vis hele sitatet...

Er det tapt hvis jeg har screenshots?
Og hvis du har fått betalt etter avtale og du krever mer etterpå: fy faen for en %&/ du er. Serriøst, hva i alle dager tenker du egentlig på ? Dette er business, ikke barnehage. En avtale er blitt inngått mellom partene, ferdig med det.... bare ta lærdom for neste gang.
Sist endret av Donquijote; 5. juni 2009 kl. 23:08.
Sitat av Donquijote Vis innlegg
Først og fremst vil jeg snakke litt business.



Og hvis du har fått betalt etter avtale og du krever mer etterpå: fy faen for en %&/ du er. Serriøst, hva i alle dager tenker du egentlig på ? Dette er business, ikke barnehage. En avtale er blitt inngått mellom partene. Nei,nei... bare ta lærdom for neste gang.
Vis hele sitatet...
Den saken er vi egentlig ferdig med. Nå går det i at de har kopiert det jeg har laget. Brutt åndsverksloven.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Den saken er vi egentlig ferdig med. Nå går det i at de har kopiert det jeg har laget. Brutt åndsverksloven.
Vis hele sitatet...
Er du et etablert firma med rettigheter skrevet ned på papir? Nei.
Dette er en død tunnel. Gi opp. 1000,- (13-14timer) er ikke verdt bryet. Jeg ville satset på å bruke tiden min på å oppnå god betalende kunder, og neste gang ville jeg satset på god kommunikasjon med kunden, med informasjon om hva som er dine rettigheter ang. produktet.

Det er ofte slik at kunden lurer seg sjøl ("men jeg har kjøpt produktet, kan sikkert kopiere det") på grunn av mangel på informasjon. Og det blir enda verre når du går mot dem med en hard språk.

Glem det, og sats på nytt er min beste tips.
Hvis jeg leverer et produkt som jeg ikke har rettigheter til, er det garantert at den blir kopiert uten at piraten får konsekvenser.
Sist endret av Donquijote; 5. juni 2009 kl. 23:15.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Donquijote Vis innlegg
Er du et etablert firma med rettigheter skrevet ned på papir? Nei.
Dette er en død tunnel. Gi opp. 1000,- (13-14timer) er ikke verdt bryet.
Vis hele sitatet...
Fyi: du treng ikkje vere firma for å motta en tusenlapp for noko. Det kan kallast hobby, og det går uansett under regelen om at du kan motta en tusenlapp for tilfeldig arbeid uten å skatte eller ha et ansattforhold.

Ei munnleg avtale er også nett like bindande som ei skriftleg, om enn vanskelegare å bevise i etterkant. Og en tusenlapp er ikkje 13-14 timer. Det er 2-3 timer - maksimalt.
Sitat av Donquijote Vis innlegg
Det er ofte slik at kunden lurer seg sjøl ("men jeg har kjøpt produktet, kan sikkert kopiere det") på grunn av mangel på informasjon. Og det blir enda verre når du går mot dem med en hard språk.
Vis hele sitatet...
Det er ikkje ditt problem at kunden ikkje kan norsk lov. Det er kunden sitt problem. Ein får forvente såpass profesjonalitet at om dei er usikre så spør dei først levrandør av produktet, eller eventuelt en advokat i et slikt tilfelle.
Sitat av Donquijote Vis innlegg
Glem det, og sats på nytt er min beste tips.
Hvis jeg leverer et produkt som jeg ikke har rettigheter til, er det garantert at den blir kopiert uten at piraten får konsekvenser.
Vis hele sitatet...
Om du leverer eit produkt du ikkje har rettigheter til å kopiere så har du brote opphavsrettslova, og det er du som er piraten. Du kan i så fall straffast for det, og du kan verte mål for sivile søksmål.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Fyi: du treng ikkje vere firma for å motta en tusenlapp for noko. Det kan kallast hobby, og det går uansett under regelen om at du kan motta en tusenlapp for tilfeldig arbeid uten å skatte eller ha et ansattforhold.

Ei munnleg avtale er også nett like bindande som ei skriftleg, om enn vanskelegare å bevise i etterkant. Og en tusenlapp er ikkje 13-14 timer. Det er 2-3 timer - maksimalt.

Det er ikkje ditt problem at kunden ikkje kan norsk lov. Det er kunden sitt problem. Ein får forvente såpass profesjonalitet at om dei er usikre så spør dei først levrandør av produktet, eller eventuelt en advokat i et slikt tilfelle.

Om du leverer eit produkt du ikkje har rettigheter til å kopiere så har du brote opphavsrettslova, og det er du som er piraten. Du kan i så fall straffast for det, og du kan verte mål for sivile søksmål.
Vis hele sitatet...
Det er klart at det er han som har rett og ikke kunden. Men jeg synes ikke 1000 kr er verdt det.

HAHAHA - må si Amen til signaturen. Det føles virkelig slik. Jeg håper tho, du ikke er sånn
Hvis man ikke er har anne jobb så kan 1000 kr være vert det
Ser nå at www.alusoft.no er oppe med nye sider. Men de bruker fortsatt mitt system ut i fra det jeg ser. Tekst ol. er likt fra det jeg har...
Jeg skal sende mail nå hehe
Da har jeg sendt en koselig mail til Lyse=)
Ser ut til at alle sidene er stengt nå. Alusoft, nettpro og onairradio er ikke tilgjengelig lengre.
Der var den oppe igjen...
Jammen så i hælvete hva er det du surrer så mye med? Drit i å mase på Lyse.

Derimot - hvis de bruker ditt system på flere sider enn det som var avtalt, og ikke minst - videreselger det, uten å ha tillatelse, så er det et soleklart brudd på åndsverksloven, enkelt og greit, og ikke noe mer å snakke om. Da kan du i prinsippet sende dem en faktura på hvilket beløp du vil (anbefaler å ikke overdrive), og i stedet for å dille rundt med det her på forumet, så burde du snakke med foreldrene dine så du kan få anmeldt det, og ta kontakt med forliksrådet. Det kan tilogmed hende at politiet faktisk vil prioritere det litt, det bør tross alt være en ganske enkel sak, det kan være en del tusen det er snakk om, og piratkopiering - som dette tross alt er en enda grovere variant av pga videresalg - har tross alt fått en del oppmerksomhet i det siste, samt at de bør ha en viss interesse i å gi unge respekt for loven - kanskje spesielt mht piratkopiering - ved å faktisk hjelpe dem når de trenger det. Det er også ganske vanlig at advokater gir en gratis konsultasjon, bare for å få klarhet i om det er noe å gå videre med eller ikke, så det kan helt klart være verdt å sende en mail - men i såfall - få hjelp av foreldrene dine til å skrive denne mailen. En annen du kan prøve å ta kontakt med, for å få litt råd, er Gisle Hannemyr, jeg vet at han har gitt folk råd og tips før. Skulle politiet bare henlegge saken, så ... finnes det jo også en annen løsning, nemlig å ta kontakt med en avis e.l., og fortelle at "politiet blåser tydeligvis i det når det er småfolk som blir piratkopiert, det er bare de store som får hjelp"...

Summen du krever må selvsagt stå i forhold til hva du tok til å begynne med, men det er ikke uvanlig å doble prisen ved misbruk, så det burde hjelpe en del, og for videresalget - her aner jeg helt ærlig talt ikke, men den slags bør virkelig svi litt. Mailene de har sendt deg der de prøver å argumentere for at de ikke gjør noe galt bør holde som bevis for at de faktisk har gjort det, selv om de prøver å endre ting i etterkant. Ta også godt vare på alle screenshots osv, og ikke mas noe mer på dem (alusoft/et.c.) - du har prøvd nok den veien, nå er det helt klart på tide å ta det videre.

Ang. registrering som firma osv som DonQuijote babler om - dette har absolutt ingenting å si, og han er HELT på jordet. Du kan fint tjene noen tusen (såvidt jeg har forstått ingen helt klar grense her, men det bør ihvertfall være litt oppi femsifra beløp) som "hobby", og tilogmed slippe å skatte av det, helt lovlig - det er bare å oppgi det i selvangivelsen som inntekt fra hobby. I værste fall er det så stort at du må skatte av det, men det er ikke noe ulovlig i det så lenge du oppgir det. Registrering av firma eller ikke, og "nedskrevne rettigheter" har heller ikke DØYTEN å si for denne typen ting. Har du hørt om LOVEN DonQ? DER har du NEDSKREVNE RETTIGHETER.

Det var også en eller annen idiot som snakka om at de hadde lov til å kopiere det så lenge du ikke hadde oppgitt at de ikke hadde denne tillatelsen, eller noe sånt - det er STIKK MOTSATT. Som frilanser har DU rettighetene til koden, så lenge du ikke spesifikt gir den videre, og de har kun rett til å bruke koden AKKURAT som det ble avtalt (hadde det vært et ansettelsesforhold ville saken derimot ha vært helt annerledes, men det er det jo ikke).
Sist endret av atomet; 15. juni 2009 kl. 11:41.
Åja, ang. pris igjen: Når jeg sa å doble, så mener jeg da naturligvis for hvert uautoriserte brukstilfelle, så hvis de har brukt det på to andre sider, så burde du kunne kreve 4x den opprinnelige summen. Har de solgt noe, så kan du ihvertfall kreve alt de har tjent på det, og sannsynligvis noe mer.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Selv om tråden er en måned gammel, så er jeg fortsatt veldig intrisert i å høre hva som skjer videre!
Dette har vært en av de mest intrisante trådene jeg har lest på lenge, og hvis du har lyst fulloggal, så hadde det vært flott med en liten oppdatering!

Forresten tror jeg du burde høre på hva atomet sier. Snakk med dine foreldre, og få anmeldt saken! Ut ifra det jeg har lest her, så vil jeg tro att du har ganske sterk sak mot dem! Tror neppe politiet kommer til å henlegge saken, siden det er snakk om videresalg osv! Lykke til videre
Har ikke gjort noe mer med det siden det er ferie
Sendte jo mail til lyse, men de har jeg ikke hørt noe ifra. Sendte mail til alusoft og spurte hvorfor de hadde spammet eposten min med 400 eposter, men ikke svar der heller.
Mamma mener jeg skal legge vekk hele saken, og heller tenke på ting neste gang. MEn jeg er ikke sikker enda. Får ta det etter ferien eller noe. (Selv om jeg ikke vil utsette, men jeg er ikke hjemme for tiden)

Kommer med oppdateringer hvos det er ønskelig
Sikkerhetsklarert
Skjønner ikke hvorfor du blander inn Lyse, det angår jo ikke din konflikt med den andre parten hvorvidt de hoster siden på lovlig vis eller ikke.

Har du tatt kontakt med advokat, forliksråd eller andre instanser som er til nettop for å bistå i slike situasjoner?

Er vel litt enig med din mor, men ville alikevel ikke gitt meg før jeg har hørt med forliksrådet.
Syns igrunn denne saken har gått altfor langt.

Du burde innse din egen dumhet, ved å ikke inngå en skriftlig avtale med de du arbeider for.
Ja, det er ditt åndsverk. Men, du har ingen andre rettigheter når det kommer til betaling o.l. De har tatt vekk (rett hvis galt?) ditt verk, og da er igrunn problemet med at de har brukt ditt åndsverk ute av verden.

Skulle dette blitt en seriøs sak, måtte du tatt kontakt med advokat / forliksrådet da problemet var der.

Du dreit deg, innse det, og kom deg videre.
Sist endret av pinkrabbitz; 18. juli 2009 kl. 00:40.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Alu Soft Norge var ett av alternativene vi vurderte som mulige leverandører for en intranet løsning. Jeg kan ikke si at Freak Forum er min favoritt på internet, men akkurat her må vi takke for at dere sparte oss mulig fremtidig hodebry.
Hehe, ser nå at de har registrert seg i brønnøysundreg.

Noen her inne som har noe å innrømme? :P hehe

Alu Soft Norge er nede pga eit hacke angrep vi beklager dette for mer info send mail til
Vis hele sitatet...
Sist endret av fulloggal; 18. august 2009 kl. 21:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Hehe, ser nå at de har registrert seg i brønnøysundreg.

Noen her inne som har noe å innrømme? :P hehe
Vis hele sitatet...
Lol! Så den jeg også Epic

Evt. Så er de flaue for å ha bli tvangssteng -> Sier at de har blitt hacked -> For så å skylde på deg som har laget "Ett dårlig system".

Kanskje en konspirasjon, men men
Sist endret av Ozzfan; 18. august 2009 kl. 21:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan jo ikke skylde på meg når "vi har lov å endre det sånn som vi vil"
Så den fikk de tilbake:P

Jeg så på siden deres for en uke siden, og klarte fint å navigere meg rundt i mappestrukturen deres, og finne forskjellig filer ol. ut i fra det jeg hadde laget selv.
Hva med å tilby at de kan kjøpe åndsverket ditt?

krev en pris som retter opp alt galt og slikt så kan de gjøre va de vil med åndsverket mens du har fått penger for å selge alle rettigheter?

dette er bare et lite tips som kansje sparer alle partene for en del trøbbel og som sikkert er en smart løsning?
Sist endret av meoint; 19. august 2009 kl. 11:50.
▼ ... over en måned senere ... ▼
skjedde det noe mer eller?? syntes dette var morsomt lesestoff
Jeg har faktisk sett han fyren gå rundtomkring på nettet og reklamere for tjenestene sine.
Nei, jeg har rett og slett bare drete i det. Gidder ikke bruke tiden min på en "fjortissfaen"...

Har vurdert å kjøpe en tjeneste hos de, bare for å prøve. Og hvis jeg finner noe som ikke er sånn det skal vøre så kan jeg heller gå hardere tilverks. Siden de nå er registrert som en bedrift=)