Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1733
Jeg skal begynne med et særemne i norsk klassen min på VG3. Etter et besøk i USA har jeg blitt veldig intressert i samfunnsforskjellene. Derfor har jeg bestemt å skrive om samfunnsproblemet om at rike mennesker bare blir rikere og rikere, mens fattige bare blir fattigere og fattigere. Det må være en bok fra samtida. Jeg har allerede valgt ut en, "Mendele Zoo" av Gert Nygårdshaug. Vet dere om noen mer?

NB- Håper ikke dette blir sett som lekse hjelp. Jeg spør simpelt hen om en bok anbefaling.
kanskje Animal Farm ?
Trådstarter
3 0
Jeg skal lese litt om den og se! takk for tipset

Sitat av xrider155 Vis innlegg
Jeg skal begynne med et særemne i norsk klassen min på VG3. Etter et besøk i USA har jeg blitt veldig intressert i samfunnsforskjellene. Derfor har jeg bestemt å skrive om samfunnsproblemet om at rike mennesker bare blir rikere og rikere, mens fattige bare blir fattigere og fattigere. Det må være en bok fra samtida. Jeg har allerede valgt ut en, "Mendele Zoo" av Gert Nygårdshaug. Vet dere om noen mer?

NB- Håper ikke dette blir sett som lekse hjelp. Jeg spør simpelt hen om en bok anbefaling.
Vis hele sitatet...
EDIT- Forfatteren må være norsk, og boka publisert i Norge på norsk
Handler kanskje mere om korrupsjon og revolusjon da men.

Men det er jo klasseskillene som før disse tingene til å hende da, men god bok uansett ... trodde den var pensum på vgs jeg.
Trådstarter
3 0
Ja, jeg leste noen av den på VG1, men jeg skal spesifikt gå inn på det med rike og fattige. Det er ganske vanskelig å finne en norsk forfatter med en norsk bok fra nåtida med det. Derfor måtte jeg spørre her! Har ikke så mye greie på bøker jeg..
hmm .. Markens Grøde av Knut Hamsund, kan kanskje være noe, men skildrer ikke så mye di store klasseskillene og handlingen utspiller seg jo på 1800 tallet en gang.

Du har jo også Sult av Knut Hamsund, der er det vel mere skilleser av det å være fattig og hva det innebærer.

Kan ikke si jeg kommer på flere Norske forfattere som skildrer slikt.
Omfattende tema, som du aldri vil kunne dekke godt nok med én bok. Klasseskille er et fenomen som har eksistert fra starten av mennesket og har mange forklaringsmodeller. Intelligens, genetikk, miljø, geografi/demografi osv osv.

Det du burde gjøre er å konkretisere innfallsvinkelen din til problemstillingen(som er?). Det er kanskje smartest(siden du går vgs) å velge en forklaringsmodell som støtter opp om velferdsstaten og Arbeiderpartiet.
Kan anbefale Haiene av Jens Bjørneboe.

I korte trekk handler boken om en handelsseilas sin ferd, og forholdet mellom mannskap og befal ombord på skuta. Dette er etter min mening en av Bjørneboes beste bøker, og er en klar metafor for klasseskiller i samfunnet. Ikke helt i samtiden da Bjørneboe tok livet sitt for en del år siden nå, men alikevel meget relevant. Handler ikke nødvendigvis om økonomiske og materialistiske forskjeller, snarere forholdene/forskjellene mellom de som bestemmer og de som ikke gjør det, skildret av en "nøytral" jeg-person.

Skrev selv særemne om denne boken den gang da, om enn i en litt aen kontekts enn den du har valgt. Er uansett en kjempesterk bok, og meget spennende lesing - spesielt for de maritimt interesserte - og kan anbefales på det varmeste for alle som liker samfunnskritisk prosa.

Er kanskje ikke akkurat det du leter etter, men kan godt se for meg denne boken passe inn i din oppgave.

Lykke til!