Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 3214
Hei !

Har lett litt på forumet angående dette, men finner ingen ting. Har også lest igjennom diverse forum på nettet men finner ingen konkrete svar.
Spørsmålet lyder som følgende.

Jeg bor i en liten bygd ikke så langt unna den svenske grensa. Vi har ei hytte 5 mil over på svensk side, jeg har kjøpt meg en snøscooter i år som er svensk registrert og står på hytta. Jeg har et svensk personnummer og har svensk førerkort for snøscooter.

Nå har det seg slik at jeg og noen kompiser har planlagt en scootertur litt lengre nord i sverige, og den korteste og letteste veien for oss blir å ta med snøscooteren å kjøre igjennom norge (4timers tur) og inn i sverige igjen. Om vi må kjøre igjennom sverige tar dette fort et par timer ekstra.

Så da kommer spørsmålet mitt, kan jeg ta med min svenske snøscooter over grensa og inn igjen?. Har lest mye om dette, og finner dette her på lovdata:



Forskrift om avgiftsfri innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge

Hjemmel: Fastsatt av Finansdepartementet 20. juni 1991 med hjemmel i lov 19. juni 1959 nr. 2 om avgifter vedrørende motorkjøretøyer og båter § 1, lov 21. desember 2007 nr. 119 om toll og vareførsel (tolloven) § 6-1 og lov 19. juni 1969 nr. 66 om merverdiavgift § 62.
Endringer: Endret ved forskrifter 17 jan 1992 nr. 22, 28 feb 1996 nr. 220, 19 mars 2001 nr. 270, 21 mai 2003 nr. 654, 12 des 2003 nr. 1538, 18 aug 2006 nr. 981, 15 des 2008 nr. 1359, 15 des 2009 nr. 1526, 15 mars 2010 nr. 393.

§ 1. Forskriftens omfang og virkeområde.
Denne forskrift angir bestemmelser om fritak for engangsavgift, toll og merverdiavgift ved innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn.
Bestemmelsene gitt i medhold av lov 19. juni 1959 nr. 2 om avgifter vedrørende motorkjøretøyer og båter, lov 21. desember 2007 nr. 119 om toll og vareførsel, lov 19. juni 2009 nr. 58 om merverdiavgift gjelder så langt de passer og ikke annet er bestemt.
Denne forskrift gjelder motorvogn med tilhørende reservedeler og utstyr. Som motorvogn anses også tilhengere og campingvogner.
Med utleiekjøretøy menes motorvogn som ledd i profesjonell virksomhet stilles til leietakers rådighet mot vederlag for et bestemt tidsrom. Dersom leieavtalen inneholder en kjøpsopsjon, vil motorvognen ikke betraktes som et utleiekjøretøy.
Med bruk menes i denne forskrift enhver form for disponering.
Motorvogn som ikke er registreringspliktig etter bestemmelsene i hjemlandet eller som tidligere ikke er fortollet i Norge, regnes også som utenlandsregistrert.
0 Endret ved forskrifter 15 des 2008 nr. 1359 (i kraft 1 jan 2009), 15 mars 2010 nr. 393.

§ 2. Hovedregel.
Toll- og avgiftsfri innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn i Norge er tillatt for personer som har fast oppholdssted i et annet land, jf. § 3.
Tilsvarende rett til innførsel og bruk har personer som har midlertidig opphold i Norge, jf. § 4, eller som for øvrig har adgang til slik innførsel og bruk etter bestemmelsene i denne forskrift, jf. § 5.
Den midlertidige bruken skal opphøre og motorvognen straks fremstilles for tollekspedisjon hvis brukeren på innreisetidspunktet eller senere etablerer fast oppholdssted i Norge, eller for øvrig ikke lenger fyller vilkårene i denne forskrift.
Utenlandsregistrert motorvogn kan ikke toll- og avgiftsfritt innføres til Norge med sikte på utleie her. Utleiekjøretøy som er mottatt av utleiers representant som følge av et avsluttet leieforhold, kan likevel leies ut for transport direkte til utlandet.
Bruk av utenlandsregistrert motorvogn i ervervsmessig transport av personer eller varer mellom steder i Norge er ikke tillatt, med mindre annet er bestemt av samferdselsmyndighetene, følger av avtale mellom Norge og andre land eller fremgår av denne forskrift.
§ 5. Innførsel og midlertidig bruk av utenlandsregistrert motorvogn for personer med fast oppholdssted i Norge. Vilkår.
a) Sammen med berettiget person.
Person med fast oppholdssted i Norge kan innføre og midlertidig bruke utenlandsregistrert motorvogn dersom berettiget person selv er med i vognen.
Med berettiget person menes person som har gyldig førerkort og som er berettiget til toll- og avgiftsfri innførsel av motorvogn til midlertidig bruk i henhold til denne forskrift.
b) Virksomhetstransport.
I forbindelse med henting, levering, prøving, parkering, avskipning, hjemtransport o.l. av utenlandsregistrert motorvogn, kan person ansatt i norsk virksomhet føre utenlandsregistrert motorvogn på vegne av den som er berettiget til å bruke denne. Transporten skal skje som ledd i firmaets virksomhet.
c) Utleiekjøretøy.
Person med fast oppholdssted i Norge, kan innføre og midlertidig bruke et utenlandsregistrert utleiekjøretøy her i landet. Den totale bruken av utenlandsregistrerte utleiekjøretøyer etter denne bestemmelse må ikke overstige 42 dager i løpet av en periode på 12 måneder.
Bruk som nevnt i første ledd skal meldes til tollmyndighetene før motorvognen innføres til Norge. Det er kun den eller de personer som står oppført i leiekontrakten som kan melde bruken til tollmyndighetene. Meldingen skal inneholde: leietakers navn, fødselsnummer/D-nummer, kontaktinformasjon på leietaker, motorvognens kjennemerke, navn på utleiefirma, avtalens referansenummer og tidsperioden motorvognen skal brukes i Norge. Toll- og avgiftsdirektoratet kan gi nærmere bestemmelser om hvordan melding til tollmyndighetene skal skje.
Utenlandsregistrerte utleiekjøretøyer som ikke gjenutføres av leietaker må leveres til utleiers representant her i landet. I de tilfellene representanten overtar motorvognen, plikter denne å besørge gjenutførsel. I den forbindelse kan representanten leie ut motorvognen for transport direkte til utlandet.
Et utenlandsregistrert utleiekjøretøy må ikke benyttes i Norge av personer med fast oppholdssted i Norge i tråd med bestemmelsen her i mer enn 182 dager i løpet av en 12-måneders periode.
d) Demonstrasjon
Tollregionen kan etter søknad gi tillatelse til at person som har fast oppholdssted i Norge, kan innføre og midlertidig bruke utenlandsregistrert motorvogn som skal demonstreres eller som er spesialutrustet for demonstrasjon av varer.
e) Flytting
Tollregionen kan etter søknad gi tillatelse til at person som har fast oppholdssted i Norge og som skal flytte ut fra Norge eller inn til Norge, i forbindelse med flyttingen kan innføre og midlertidig bruke utenlandsregistrert motorvogn her i inntil 14 dager regnet fra flyttedato.
Flytting må dokumenteres gjennom flytteattest, arbeidskontrakt eller annen relevant dokumentasjon. For beordrede norske embets- og tjenestemenn dokumenteres utflytting gjennom attest for beordring til utlandet.
f) Transitt mv.
Tollregionen kan etter søknad gi tillatelse til at person som har fast oppholdssted i Norge, kan føre utenlandsregistrert motorvogn i transitt mv. direkte fra innførselsstedet til utførselsstedet.
g) Kortvarig bruk
Tollregionen kan etter søknad gi tillatelse til at person som har fast oppholdssted i Norge, kan føre utenlandsregistrert motorvogn her i landet for kortvarig bruk i enkeltstående tilfeller. Tillatelse gis for et fastsatt tidsrom, og skal gjelde klart angitt person og motorvogn.


§ 7. Midlertidig kjøretillatelse.
Tollregionen kan etter søknad samtykke i midlertidig kjøretillatelse under konsultasjon i henhold til § 3.
Person som er gitt kjøretillatelse i medhold av denne forskrift, plikter å ha tillatelsen med seg under kjøringen.
0 Endret ved forskrift 12 des 2003 nr. 1538 (i kraft 1 jan 2004).



Så sendte jeg en mail til tollvesenet for å forsikre meg, da fikk jeg til svar :

Hei.



I dette tilfelle må du passere over Storlien tollsted i åpningstiden å deponere 25% merverdiavgift av antatt verdi på snøscooteren. Samme veg tilbake.



Vårt svar er basert på de opplysninger som er gitt og er ikke bindende for tollvesenet.



Med hilsen

Infosenteret

Tollregion Midt-Norge


Motsier ikke dette seg selv litt, eller forstår jeg dette helt feil? I loven forstår jeg det som at jeg kan frakte motorvogn over grensa, om jeg selv frakter den. Da uten å betale merverdiavgift.

Det kan godt hende at jeg er helt ute på jordet og ikke forstår dette, så ber derfor om deres hjelp.
Hvis du har svensk statsborgerskap og scooteren er registrert på deg så har du lov å kjøre den igjennom Norge. Det er jeg ganske sikker på. Jeg som norsk statsborger har ihvertfall lov å kjøre min norsk registrerte snøscooter både i Sverige og i Finland.
Sist endret av maniiac; 11. mars 2014 kl. 17:29.