Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2379
Jess, da var det dette kjøret igjen.

Jeg kjøpte nylig en Seagate 4TB ekstern disk (la oss kalle den DISK 1) fra Komplett som først dukket opp på Macen. Jeg har en tilsvarende disk (DISK 2), så jeg formaterte den til nøyaktig samme filsystem (OS X extended journaled). Tanken var at jeg skulle lag en kopi av DISK 2 over på DISK 1.

Jeg åpnet Finder og markerte alle mapper, kopierte og limte inn på DISK 1. Da jeg kom tilbake på jobb i dag morges hadde kopieringen feilet. Jeg slettet alt, og begynte heller å klone DISK 1 med innhold fra DISK 2 i Diskverktøy ("Gjenopprett"). Dette stoppet også kjapt pga. en feil (???), og jeg fikk ikke matet ut DISK 1.

Deretter nappet jeg ut DISK 1 siden jeg ikke hadde noe å tape, og så ville den ikke dukke opp verken i Finder eller i Diskverktøy etterpå. Prøvde å bytte ledning, same story. Prøvde å bytte Mac, same story. Prøvde på en PC, og her dukker den opp i Device manager i nøyaktig 1 minutt og 30 sekunder (har tatt tiden flere ganger) før den mater seg selv ut. Jeg får ikke mulighet til å formatere den eller å putte noen filer på den.

I tillegg har jeg prøvd:
- Restarte maskinen
- Apple hardware test (ingen problemer funnet)
- Oppdatere drivere på PCen
- Avinstallere enheten (PC)
- En hel haug med kommandoer i Terminal på Macen for å prøve å overstyre

Neste alternativ blir å kaste hele dritten i søpla. Har kontaktet Komplett kundeservice som sendte meg en del lenker uten at det ga noe hjelp. Fikk beskjed om å sende den i retur, så den prosessen er i gang, men det vil nok ta noen uker før jeg eventuelt får en ny disk. Jeg trenger den NÅ, så det hjelper ikke.

Noen som har noen tanker om hva som kan være galt og evt. hvordan jeg kan løse det? Alt hjelp prissettes stort. Takk!
1min30sec? Sikker på at PCen du kobler den opp på leverer nok strøm på USB?
Sulten
knewt_'s Avatar
Trådstarter
Tja, går ut ifra det bare. Kobler den rett inn i USB-porten. PCen er en type Lenovo Legion Y720.
Vis du har mulighet til å teste den ut på en pc med Windows så kan du åpne Disk managment og se om du finner den der, kan vær den ikke har fått "Drive letter og path" hadde et lignende problem etter formatering av pcen så jeg ble helt fuckings spør av og dette funket for meg
Sulten
knewt_'s Avatar
Trådstarter
Sitat av Cloor Vis innlegg
Vis du har mulighet til å teste den ut på en pc med Windows så kan du åpne Disk managment og se om du finner den der, kan vær den ikke har fått "Drive letter og path" hadde et lignende problem etter formatering av pcen så jeg ble helt fuckings spør av og dette funket for meg
Vis hele sitatet...
Ja, har prøvd allerede. Den dukker bare opp i Device Manager, og ikke i Disk Management. Det er her den er i 1 min og 30 sek. Får ingen drive letter eller path Men ja, det er til å bli sprø av.
Sist endret av knewt_; 31. juli 2018 kl. 11:53.
Sitat av knewt_ Vis innlegg
Ja, har prøvd allerede. Den dukker bare opp i Device Manager, og ikke i Disk Management. Det er her den er i 1 min og 30 sek. Får ingen drive letter eller path Men ja, det er til å bli sprø av.
Vis hele sitatet...
Dette går utføre min ekspertise.

Har du prøvdt dette " https://www.makeuseof.com/tag/extern...it-in-windows/ "
Sulten
knewt_'s Avatar
Trådstarter
Sitat av Cloor Vis innlegg
Dette går utføre min ekspertise.

Har du prøvdt dette " https://www.makeuseof.com/tag/extern...it-in-windows/ "
Vis hele sitatet...
Har prøvd det, ja. Problemet er at den dukker opp i Device Manager og ikke i Disk Management, og den er bare i Device Manager i 1 min og 30 sek. Så jeg får egentlig ikke gjort noe. Men som videoen sier: da har jeg mest sannsynlig en død disk. Selv om den lyser blått og tilsynelatende spinner.
Lag en live boot ubuntu usb og boot fra den for å se om disken dukker opp der?
Sulten
knewt_'s Avatar
Trådstarter
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Lag en live boot ubuntu usb og boot fra den for å se om disken dukker opp der?
Vis hele sitatet...
Takk for at du har troa på meg, men det er nok litt utenfor mitt kompetanseområde Tenker du på å installere Ubuntu på en maskin via en minnepinne?

Enden på visa ble i går at jeg snakket med kundeservice igjen og sendte disken i retur. Så bestilte jeg ny rett etterpå, fikk den i dag, og alt fungerer som det skal.