Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1616
jeg har nå skaffet meg et sånn gratis tog-kort som noen heldige sjeler har her i norge. skal reise mye i norge nå og fikk låne det av en kompis som har fått det fra faren sin som jobber i nsb. På kortet står det at det ikke er gyldig uten gyldig legitimasjon, men kamreaten min og en annen sier at det ikke er farlig og at de alrdig sjekker de
Det jeg lurer på er farene ved dette(straff)? lett å bli oppdaget av konduktør? noen som har erfaringer med liknende greier?
Er ikke faren til kameraten din mye mer kvalifisert til å svare på det spørsmålet, iom at han faktisk jobber for NSB?
▼ ... over et år senere ... ▼
det som skjer her er at faren til kompisen din i verste fall kan risikere å miste jobben .. I tillegg kan du bli anmeldt for dokumentforfalsk
Det inr8der sa.

Om det er lett å bli oppdaget? Akkurat som med alt annet det, er en viss sjanse for at dem sjekker akkurat deg.
Og om du skal reise mye, så blir jo sjansen større for at dem sjekker deg en eller annen gang.
Sitat av intr8der
det som skjer her er at faren til kompisen din i verste fall kan risikere å miste jobben .. I tillegg kan du bli anmeldt for dokumentforfalsk
Vis hele sitatet...
Kan vel ikke bli anmeldt for dokumentforfalskning hvis han ikke viser noe legitimasjon.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Etter mine klassekameraters erfaring sjekker de legitimasjon på slike ting temmelig nøye: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/09/27/478041.html
Sjukt gammel tråd nå, men svaret er vel nei, du trenger ikke legitimasjon. Har brukt kortet i 18 år nå uten å en eneste gang bli spurt. Har tom. vært kontroll uten at de har spurt etter bildelegitimasjon.

Når du er fylt 18 kan du ikke bruke kortet lenger, så om du nærmer deg 18årsaldern kan det være lurt å slutte og bruke kameraten din sitt kort, ettersom det da er større sjangs for at de sjekker.

Vil tro at om du blir tatt er det samme straffen som om du skulle bruke en annens leg ved kjøp av alkohol. Dokumentforfalksning blir det vel, mener straffen kan variere veldig.
Sist endret av Zepplin; 24. oktober 2007 kl. 20:02.