Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5525
Hei!

Trenger å lage en superenkel APP! Så da er jeg her får å bli jekket ned igjen på jorda eller få motivasjon og foslag til utviklingen!

Her er casen. Appen må fungere med flere, men få variasjoner. Scenario:

- Appen må telle tid fra start kjøring til ankomst. Den skal da telle HVIS antallet minutter overstiger 40 min.

- Appen må telle tid hjem igjen på samme måte som ovenfor. Dersom det overstiger 40 min.

- Appen må telle kjøretid mellom to steder dersom det er til, en av to, typer og dersom det overstiger 40 minutter.

I mitt hode ser jeg appen og den er enkelt som bare det! Og det er kasnkje lett å si! Hvor jeg skal begynne for å komme dit, i have no clue guys, an girl's.

HELP requierd
Har ikke helt skjønt nøyaktig hva dette skal brukes til men du må i bunn og grunn ha et grensesnitt til den "virkelige verden" om du skjønner. Eksempler på dette kan være GPS på mobilen/i bilen for å se hvor den kjører. Eller så kan det være noe bygget inn i bilen som bare måler tiden når bilen er skrudd på og sender det til en server via 4g. Dette blir en veldig "dum" applikasjon/monitor da.

Andre viktige spørsmål:
Skal appen brukes av flere folk?
Skal appen kunne brukes på flere lokasjoner? Eller holder det med "hjem" og "jobb" for å si det sånn.
Endrer stedene seg utifra visse kriterier? (Hvem som kjører, hvor du har vært, om du har fri fra jobb, osv. osv.)

Om du ikke har programmeringskunnskaper (?) så er det ikke et særlig enkelt prosjekt. Du trenger nok en app, server, kanskje en database, og potensielt så må du koble opp mot et eller flere API. Ikke helt barnemat for en nybegynner.
Sist endret av Vekst; 19. april 2017 kl. 22:33.
Hei! Flott å høre fra deg så fort!

Jeg har GPS tracking i bilen allerede faktisk. Men, dette er til intern bruk, det er jeg som skal benytte meg av denne informasjonen. Så det er en kvittering til meg selv for å ha god oversikt.

Ser for meg en app der jeg har få knapper så mulig. Jeg trykker, kjør og kjører. jeg trykker stopp når jeg stopper og hjem når jeg skal hjem.

Appen skal kun brukes av meg internt for regnskapet skyld. Det er ingen ytterligere krav, så den kan være så simpel som mulig. Den skal brukes på flere oppdrag, den kan sånn sett være en fordel at det kan festes en referanse til tiden, eller en kommentar. Det trenger ikke være mer enn det.

Kriteriene endrer seg bare ved ett tilfelle. Det er to jobbsituasjoner. La oss kalle den ene for ordinært oppdrag og den andre for utrykkning.

Ved ordinært oppdrag skal ikke tiden regnskapsføres ettersom at ved slikt oppdrag ligger det inne i provisjonen. Med mindre man passerer 40 min kjøretid.

Ved utrykkning føres tiden fra start kjøring, det er derfor ikke viktig å regne tid ved slikt oppdrag. Men, her starter tiden alltid 08:00 forutsatt at man kjørte 07:20.

Eks: starter kjøring 07:20, fremme ved arbeidsplass 08:00 = Arb.tid regnes fra 08:00
Eks: starter kjøring 07:20, passerer 08:00 og er fremme ved arbeidsplass 08:20 = arb tid regnes her også fra 08:00

Ved ordinært oppdrag:
Eks: Starter kjøring 07:20, fremme ved arbeidsplass 08:00 = 0 min
Eks: Starter kjøring 07:20, fremme ved arbeidsplass 08:20 = 20 min kjøretid som skal føres.

Ved kjøring fra ordinært oppdrag TIL utrykkning regnes tiden fra start kjøring.
Eks: Ordinørt oppdrag ferdig 10:00, utrykkning 10:00 = Regnes tid fra 10:00

Ved kjøring fra utrykkning TIL ordinært oppdrag regnes tiden over 40 min kjøring.
Eks: Ferdig utrykkning 10:00, ordinørt oppdrag 10:00, fremme 10:50 = 10 min kjøring som skal regnskapsføres.

Jeg er nysgjerrig og har fiklet med data hele livet, jeg finner det nok ut. Litt hjelp op veien kan komme hendig med! Jeg tror på ingen måte dette er barnemat, men lekkert kan det bli. Takk for svar.
Det hørtes mye greiere ut enn jeg tenkte. Bra prosjekt for å lære seg litt!

Om det skal kun brukes av deg, så kan du gjøre dette rimelig enkelt.

Du må bestemme deg for grensesnittet som passer ditt bruksområde best (evt. hva du vil lære deg litt av).
Jeg syntes at disse virker som gode valg:
1. Nettsted du kan besøke fra mobilen. (Trenger en server av et slag, evt. hosting som https://aws.amazon.com/lambda/ e.l.)
2. Android/iPhone applikasjon. (Kan slippe unna uten server)

Så må du tenke på hva grensesnittet skal gi deg av knapper e.l.
F.ex: Start, Slutt, Utrykning/Oppdrag (radio button), kommentarfelt, lagre. Dette må du tenke litt godt gjennom selv. Det hjelper å se på hvilken informasjon du må lagre først.

Du må tenke litt på hvilke språk/teknologi som du kan programmere dette i. Dette kommer an på grensesnittet du valgte.

Så må du tenke på hvordan du skal lagre informasjonen. Du kan sette opp en Database av et eller annet slag, men i dette tilfellet så kan det godt hende at du kan bare bruke Google Sheets APIet. Kort fortalt gir dette deg tilgang til å skrive til et Excel ark lagret på Google kontoen din. Lett leselig for deg, og passe lett å implementere.
Sist endret av Vekst; 20. april 2017 kl. 00:14.
Så bra da! Ja, jeg tenker selv at det er ganske "simpelt". Men for å ta omstridt eksempel, "Hello World", er vell ikke nødvendigvis simpel for de som ikke vet hva det skal begynne med. Tatt det i betraktning er dette en STOR oppgave.

Yes, one and only !

I utg.pnkt tenker jeg at en APP er det som passer best. Jeg kan jo lage mal av exelark og beskytte dokumentet for å bruke det som kun til å fylle inn tiden. Dette har jeg forsåvidt gjort, det er fortsatt for tungvindt.

Det er tungvindt på den måten at jeg må først inn på ett nettbrett for å finne oppdragstidene for å så gå inn på min egen telefon der jeg har registrert hjem tiden.

Jeg har et klart bilde forran meg om hva jeg ønsker. Så det hadde vert spennende og prøve i praksis, det blir der jeg oppdager bruken.

Det siste avsnittet ditt er et gullkorn, dette hørtes meget lovende og passende ut!

jeg er imidltertid fortsatt usikker på hvor jeg begynner.


Takker!
Har selv ingen erfaring med Android/iPhone utvikling, men du kan vel starte med å se på https://developer.android.com/traini...app/index.html. Dog jeg kan ikke snakke om vanskelighetsgraden på guiden.

Evt. så kan du google litt etter guides til å lage applikasjoner, eller rett og slett lære deg basic programmering herifra: https://www.codecademy.com/learn/learn-java

Android bruker Java, så det er kanskje en god ide å starte med basicsa fra codecademy
For Android begynner du med å laste ned Android Studio. Det kommer med masse eksempler som du kan modifisere.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Du sier du har GPS sporing i bilen?
Selv har jeg ABAX i firmabilen og jeg kan logge inn i deres app og finne alt jeg trenger av informasjon. Det som også er veldig greit med ABAX er at dersom man betaler parkering med EasyPark så kommer det også inn i oversikten i abax.
Veldig enkelt og greit, og inkludert dersom du har abax. Har du et annet system vet jeg ikke hva de tilbyr.

http://a5.mzstatic.com/eu/r30/Purple71/v4/56/bb/1d/56bb1d5d-2322-2529-d486-edab773e87be/screen696x696.jpeg
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Du sier du har GPS sporing i bilen?
Selv har jeg ABAX i firmabilen og jeg kan logge inn i deres app og finne alt jeg trenger av informasjon. Det som også er veldig greit med ABAX er at dersom man betaler parkering med EasyPark så kommer det også inn i oversikten i abax.
Veldig enkelt og greit, og inkludert dersom du har abax. Har du et annet system vet jeg ikke hva de tilbyr.

http://a5.mzstatic.com/eu/r30/Purple71/v4/56/bb/1d/56bb1d5d-2322-2529-d486-edab773e87be/screen696x696.jpeg
Vis hele sitatet...
Haha, ser en kjøretur på 30 minutter var 300 miles? Det var da litt av en fart du har hatt
Sitat av KreativInvidual Vis innlegg
Så bra da! Ja, jeg tenker selv at det er ganske "simpelt". Men for å ta omstridt eksempel, "Hello World", er vell ikke nødvendigvis simpel for de som ikke vet hva det skal begynne med. Tatt det i betraktning er dette en STOR oppgave.

Yes, one and only !

I utg.pnkt tenker jeg at en APP er det som passer best. Jeg kan jo lage mal av exelark og beskytte dokumentet for å bruke det som kun til å fylle inn tiden. Dette har jeg forsåvidt gjort, det er fortsatt for tungvindt.

Det er tungvindt på den måten at jeg må først inn på ett nettbrett for å finne oppdragstidene for å så gå inn på min egen telefon der jeg har registrert hjem tiden.

Jeg har et klart bilde forran meg om hva jeg ønsker. Så det hadde vert spennende og prøve i praksis, det blir der jeg oppdager bruken.

Det siste avsnittet ditt er et gullkorn, dette hørtes meget lovende og passende ut!

jeg er imidltertid fortsatt usikker på hvor jeg begynner.


Takker!
Vis hele sitatet...
Dette er en meget triviell oppgave, jeg har noen års erfaring fra Android utvikling og kan nesten garantere deg at noe slikt klarer du å lage etter 1 til 2 uker med prøving og feiling. Jeg hadde muligens brukt 3-4 timer på å skrive en slik applikasjon hvis eneste kravet var at det skal fungere, riktig nok er 15-20 timer mer realistisk med tanke på at en godt skrevet kode krever litt forhåndsplanlegging, i tillegg til at det går noen timer på å prøve ut forskjellig design, fargekoder og fonter for å få det til å se pent ut.

Du behøver å ha kunnskap innen følgende språk:
  • Java
  • SQLite
  • XML

Du vil komme borti følgende temaer.
  • Data models (For å håndtere data i minnet før den lagres i databasen, og/eller når den hentes fra databasen)
  • Database (For å langtids lagre data)
  • Database design (Beskriver hvordan man skal sette opp databasen for en effektiv data håndtering)
  • Activities (Beskriver selve GUI - Graphic User interface)
  • Listview adapters (Kode som ligger mellom ListView grensesnittet og databasen)

Jeg er rimelig sikker på at du klarer dette helt fint etter å ha lest på de ovenstående temaene.

Du trenger følgende:
  • Android Studio (Programvare)
  • En android enhet eller bruke Android Emulator (innebygget i Android Studio)

Lykke til.