Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 746
Hei!
Jeg har en nettverksserver. La oss si at jeg har denne filbanen:

Kode

\\servernavn\undermappe1\undermappe2\Sommer (2010).avi
Det jeg ønsker er å kunne lage en nedlastningslenke til denne filen, slik at folk som er tilkoblet mitt trådløse nettverk kan laste den ned. Lenka skal være på en nettside (la oss f.eks. si http://www.minnettside.no/lastned.php). Jeg har klart å lage en brukbar lenke:

Kode

<a href="file:///\\servernavn\undermappe1\undermappe2\Sommer (2010).avi">Last ned</a>
Poenget er at jeg ikke vil at folk skal kunne se hele filstien (i hvert fall ikke så enkelt/i klartekst), så jeg tenker derfor å lage noe ala download.php?id=001. Dette har jeg dog ennå ikke fått til. Jeg har fulgt mange guider på verdensveven, men omtrent alle tillater kun å laste ned filer fra samme domene som download.php ligger på, altså http://www.minnettside.no/.

Kan noen hjelpe meg til å få laget en download.php-side som fungerer med filene på nettverksserveren? Er dette i det hele tatt mulig?

EDIT: Når jeg tenker meg om, kan det hende nettverkshardisk er mer presist enn nettverksserver, men jeg vil tro det ikke blir så stor forskjell uansett. Forhold dere fortsatt til adressen: \\servernavn\undermappe1\undermappe2\Sommer (2010).avi
Sist endret av fkoduandiooloco; 1. juni 2010 kl. 16:42.
Du kan jo f.eks. bruke .htaccess og mod_rewrite til å omskrive URL-er.
Da vil du kunne lage en download-adresse som ikke viser hele filstien din.
Jeg har skaffet meg et webhotell med støtte for .htaccess. Jeg har fått til å omskrive URL-er til andre nettsider, men jeg klarer ikke å få omdirigert til en lokal fil. Noen tips (jeg har aldri vært borti .htaccess før, så ikke ta noe for gitt)?

Nå har jeg prøvd noen timer til. Jeg prøver her å lære meg å bruke .htaccess: her prøver jeg å gjøre slik at man kan skrive download.php og få filen Sommer (2010).avi åpnet. (Ikke akkurat det jeg skal gjøre, men et sted må man begynne å lære.) Skrevet noe sånt som det nedenfor, ut i fra en guide jeg fant på nettet, men det kommer kun en feilmelding. Jeg har også prøvd med file:/// foran filbanen.

Kode

RewriteEngine on
RewriteRule ^download.php$ "\\servernavn\undermappe1\undermappe2\Sommer (2010).avi"
EDIT: Sammenslåing kom mellom Noen tips (jeg har aldri vært borti .htaccess før, så ikke ta noe for gitt)? og Nå har jeg prøvd noen timer til.