Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1280
Okei, det har seg slik at jeg går 2 året allmenn. Jeg kom ikke opp i skriftlig eksamen, det vil si at jeg kommer opp 110% i muntlig eksamen. Både på mandag og i dag kom jeg ikke opp i eksamen, det vil si at jeg har igjen 2 dager. Jeg må komme opp i morgen siden jeg reier til syden på lørdag. Hvis jeg kommer opp i morgen så har jeg eksamen på fredag, så det burde funke. Men i værste tilgelle kan jeg komme opp på trosdag, er det da noen der ute som vet hva jeg kan gjøre? kan jeg ta opp eksamen senere da? er så skikkelig ille dette as. noen tips/ råd?
Sist endret av posh; 12. juni 2007 kl. 23:44.
Nå vet jeg ikke helt åssen det er hos deg, men her i telemark, skien, så er det slik at sjangsen for å komme opp i skrifttlig og muntlig er helt uavhengig av hverandre, og at man får vite om man kommer opp på en bestemt dag.

Jeg antar at du vil få stryk eller ikke deltatt på eksamen, noe som vil skape problemer for å komme inn på hva enn du skal komme inn åp til neste år. Men du kan sikkert få forhandla frem noe ettersom du ikke skulker den el.
Trådstarter
Tusen takk for svar.

Som sagt så går jeg 2 året, det vil si at jeg har gijen ett år til på denne skolen før jeg skal begynne å studere. I år er det at du må komme opp i ente muntlig el skriftlig, men det finnes en mikro mikro sjanse for å ikke komme opp i noe som helst da.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Dice: Slik jeg har forstått det, kommer man opp i minst en eksamen på VK1, eller VG2 som det heter nå. Altså, 2. året på VGS. Det er vel noe sånt:

1. året: Kan komme opp i muntlig og/eller skriftlig. Kommer ikke nødvendigvis opp i noe.
2. året: Minst 1 eksamen. Kan komme opp i 2.
3. året: Må ha både muntlig og skriftlig (pluss 2 norsk-eksamener og evt. prøvemuntlig)

Edit: Oi, beklager det var kanskje ikke det du ville ha svar på. Ferie er ikke gyldig grunn for å skippe muntlig eksamen nei, så du må nok skaffe legeerklæring (det må være en korrupt jævel dersom han vet du stikker på ferie). Dersom du ikke møter opp og ikke sier ifra på noe vis, stryker du i faget og må ta opp det faget neste semester. Da kommer du heller ikke inn på skole neste år ettersom året ikke blir "fullført" om du stryker på eksamen. I noen tilfeller får man lov til å ta opp eksamen et par uker senere om man stryker. Jeg vet dog ikke hvilke ordninger skolen din har på dette.
Sist endret av thomasf; 12. juni 2007 kl. 23:56.
Sitat av thomasf
Dice: Slik jeg har forstått det, kommer man opp i minst en eksamen på VK1, eller VG2 som det heter nå. Altså, 2. året på VGS. Det er vel noe sånt:

1. året: Kan komme opp i muntlig og/eller skriftlig. Kommer ikke nødvendigvis opp i noe.
2. året: Minst 1 eksamen. Kan komme opp i 2.
3. året: Må ha både muntlig og skriftlig (pluss 2 norsk-eksamener og evt. prøvemuntlig)
Vis hele sitatet...
Bekreftes.

Du alene står ansvarlig for å møte opp på eksamen. Thats life. Hvis ikke du kommer til eksamen kan du ta den opp igjen til høsten.
Trådstarter
Sitat av dvs
Bekreftes.

Du alene står ansvarlig for å møte opp på eksamen. Thats life. Hvis ikke du kommer til eksamen kan du ta den opp igjen til høsten.
Vis hele sitatet...
Ahh, ble litt lettet jeg nå, krysser fingrer og alt for å komme opp i morgen as. Men er det slik uansett grunn til ikke oppmøte så kan du ta opp muntlig eksamen til høsten?
Sitat av posh
Ahh, ble litt lettet jeg nå, krysser fingrer og alt for å komme opp i morgen as. Men er det slik uansett grunn til ikke oppmøte så kan du ta opp muntlig eksamen til høsten?
Vis hele sitatet...
Ja, slik skal det være. Det blir som å ta faget som privatist. Og derfor lurer jeg på om du får sekundær vitnemål hvis du ikke har en god grunn til å være på eksamen. Dette er f.eks ferie. En god grunn er legeerklæring.
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av posh
Ahh, ble litt lettet jeg nå, krysser fingrer og alt for å komme opp i morgen as. Men er det slik uansett grunn til ikke oppmøte så kan du ta opp muntlig eksamen til høsten?
Vis hele sitatet...
Jeg ville hørt med skolen min. Det kan være at skolen din har egne ordninger for slike tilfeller. Jeg ville ikke tatt spekulasjoner her inne for god fisk.
Trådstarter
Mm, skjønner, skal høre i morgen med rådgivver hvis jeg ikke kommer opp i morgen, ahh
Sitat av thomasf
Dersom du ikke møter opp og ikke sier ifra på noe vis, stryker du i faget og må ta opp det faget neste semester.
Vis hele sitatet...
Eksamenskarakterene har ingenting med individuelle fag å gjøre, eksamenskarakterene kommer som egne karakterer på vitnemålet.

Til OP: Det eneste du kan gjøre er å få tatt opp eksamen til høsten, veldig dårlig planlagt ferie btw
Problem, officer?
thomasf's Avatar
Sitat av Lundern
Eksamenskarakterene har ingenting med individuelle fag å gjøre, eksamenskarakterene kommer som egne karakterer på vitnemålet.
Vis hele sitatet...
Det er jeg fullt klar over. Grunnen til at jeg formulerte det på den måten er nettopp at eksamen teller som en hel karakter på vitnemålet, i likhet med et vanlig fag.

Edit: Ok, kanskje litt dårlig formulert, men som elev på 2. året på VGS burde han ha fått med seg så pass.
Sist endret av thomasf; 13. juni 2007 kl. 00:08.
Du kommer inn på videre skole uten bestått eksamen(tenk om man stryker?), eneste som skjer er at du kan ta den til høsten(eller hvilken høst/vår du gidder) og betale 650 eller noe slikt for den..
Ifølge lærern min kan man både gå videre skole etter vgs og ta lærlingetid og alt selv om man ikke har eksamen, eneste du ikke får uten eksamen er fagbrev og lignende.

Så du kan ta deg ferie i eksamenstia om du er villig til å ta den opp neste år og betale for det
Trådstarter
Jeg er villig til å ta den på høsten, og betale for den, men får jeg samme vitnemål som de andre, altså inn på den primær kvoten når jeg skal søke videre utdanning etter vgs, eller på den ordinære kvoten?
sekundært, hvis du ikke har gyldig grunn.
primært, med legeerklæring.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Trådstarter
Okei, en liten oppdatering av hvordan det gikk med denne eksamenen. Jeg kom opp muntlig eksamen i engelsk, jeg skulle ha eksamen dagen etter jeg reiste. Bokstavelig talt så dreit jeg i det og reiste, siden jeg kunne ta opp eksamen igjen etter sommern. Så kom høsten og jeg meldte meg på kontoret. De trakk fag på nytt, og denne gangen kom jeg opp i rettslære. Der hadde jeg flaks as, siden jeg er bedre i dette faget.. Jeg tok eksamen og det kunne ikk gått bedre. Til info så får jeg primært vitnemål, slik at dere vet det..