Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 530
Hei.
Jeg har en ekstern harddisk på ca. 1 tb med masse gamle blider etc.

Jeg reinstallerte Windows 10 her om dagen på pc'n, lastet derfor ned til den eksterne disken reboota pc'n og installerte. Alt gikk smooth helt til jeg skulle bruke disken igjen...

Den har byttet navn, mye mindre plass ca. 30 gb. Alt er borte.

Det vriker jo rart at en disk på over 1tb skal bare kunne vise 30 gb:S

Noen som vet hvordan man kan få tilbake gammel standard?

Mvh
andreas
Det kan høres ut som du har partisjonert disken for å lage en boot disk til maskinen din.
Når du lager en slik partisjon slettes dataen som er på disken.
Dataen din er derfor tapt, MEN det kan være muligheter for å hente ut deler av den.

Når data lagres på disken lagres det binært (0100 1010). Du har bare overskrevet de første 30gb av disken, det vil si at de resterende 970gb med data ligger fremdeles lagret binært. De er ikke lageret i FAT (file allocation table) siden de er "slettet", men du kan enda redde noe av dataen. Prøv å google deg rundt for recovery software. Mye scam ute å går på den fronten så gjør grundig research.

Lykke til!