Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1697
Hej, jeg vurderer å kjøpe meg en stasjonær pc. Jeg kjøpte en middels gaming laptop for noen år siden og den er allerede utdatert. Jeg har aldri eid egen stasjonær pc og vurdere nå å kjøpe meg en som holder en stund å slipper å kjøpe alt nytt når den blir utdatert. Viktigste er datamaskin hvor jeg vil ha en til rundt 6-8000. Mus/ tastatur og slikt er ikke nødvendig å ta i betraktning.

https://www.komplett.no/komplett-gam...-edition/11053

Vurderer denne her, noen som kan gi tips om den er bra evt om der er bedre alternativ til samme pris?

http://shop.lenovo.com/us/en/laptops...z-series/z710/
For de som er nysjerrig så var det denne laptopen jeg har brukt til gaming de siste åra

takk på forhand !
Anbefaler å bygge selv, å bruke litt mer på et skjermkort f.eks Nvidia GTX 1060 - https://www.komplett.no/product/8949...e-gtx-1060-6gb
eller 480 til amd- https://www.komplett.no/product/8935...-rx-480-xxx-oc . Selv gikk jeg fra 7990 til 1070 nettopp å er mye mer fornøyd med software til Nvidia.

Da kan du spille alle spill på brukende graphics, å slipper å kjøpe et nytt vis det kommer et spill i fremtiden du vil spille.

Bare min mening, da jeg har kjøpt et god del stasjonære opp gjennom tiden å lært at det å spare på skjermkort taper du bare på.
Sist endret av Sup3rn0va123; 23. august 2016 kl. 14:46. Grunn: Fordi
frankee
Trådstarter
22 0
Hmm jeg har ingen erfaring med å bygge pc selv. vurderte evt å bestille frå utlandet ? Har du noen erfaringer med dette ? NVIDIA er det jeg kommer til å kjøpe. Hatt amd tidligere å det likte ikke jeg
komplett har rask leveringstid men de er litt dyre men bygger bra og høykvalitet
Tror du kan sette sammen deler selv å be komplett bygge den før di sender den med et lite gebyr, har du deler der som ikke passer sammen vil de gi beskjed om dette vil jeg tro. Men vis du tar delene fra den du har valgt der å bytter ut skjermkorte er det top. Er bare å finne vær del seperat å hive dem i handlevogna å sende mail / skrive på live chatten å spør om de kan bygge den får deg FØR du bestiller.

Har ikke bestilt fra utlandet, men det er ikke mye å tjene der da du må legge på 25%(tror jeg) på prisen.
Sist endret av Sup3rn0va123; 23. august 2016 kl. 21:48.
frankee
Trådstarter
22 0
Ja, men er delene jeg sliter med. Jeg brukte den bygg selv funksjonen på komplett. Men vet ikke hva som er bra og kanskje jeg tar overkill i noe. Eneste jeg vil ha nå er en pc som kan ta de meste spillene på high/ultra og ha 60 FPS. Men vet ikke om jeg må opp i 8000 eller om 4-5000 er nok for den investeringen :/
Hvilke spill spiller du ? Skal du ta di fleste spill på high/ultra, må du nesten kjøpe 1060 evnt. 1070 koster 2k ekstra. Da tenker jeg arma3, battlefield, crysis, doom, krevende spill. Csgo, overwatch lol, wow er ikke særlig krevende spill.
Sitat av frankee4fingers Vis innlegg
Eneste jeg vil ha nå er en pc som kan ta de meste spillene på high/ultra og ha 60 FPS. :/
Vis hele sitatet...
Kommer som nevt helt ann på hvilke spill du spiller.
Noen ganger kommer det titler som dette:
http://www.bit-tech.net/hardware/gra...-benchmarked/3
og da er det bare så vidt et Titan X Pascal makter å holde spillbar framerate - på ei relativt simpel og utdatert oppløsning.

Så med tanke på det budsjettet du antyder så kommer du til å måtte inngå kompromiss uansett. Spørsmålet er bare hvor langt du er villig til å gå.
Sist endret av Neptunia; 24. august 2016 kl. 16:18.
frankee
Trådstarter
22 0
Hmm kanskje det et best å spare litt til før jeg investerer i ny pc da? Hva er minimum dere ville lagt i en pc som kan holde noen år fremover da?
Ville bygget selv jeg, du får veldig mye mer for pengene en du gjør hos komplett. Her er en jeg satt sammen for en stund siden.:
EVGA GeForce GTX 1060 https://www.komplett.no/product/8950...force-gtx-1060 2799
Kingston ValueRAM DDR4 2133MHz 16GB https://www.komplett.no/product/8754...4-2133mhz-16gb 699
Cooler Master Elite 344 Mini Tower Sort https://www.komplett.no/product/7818...ini-tower-sort 429
Cooler Master B500 VER.2, 500W PSU https://www.komplett.no/product/8189...-ver2-500w-psu 499
Seagate Barracuda 1TB 3.5" https://www.komplett.no/product/6530...rracuda-1tb-35 495¨
Intel® Core™ i5-6600 3,3Ghz med 4 kjerner https://www.netonnet.no/art/datakomp.../223107.11758/ 2190
MSI H110M PRO-VDL, Socket-1151 https://www.komplett.no/product/8591...vh-socket-1151 649
Vis hele sitatet...
Sum: 7760,-
Mulig prisene har endret seg litt, men bør fortsatt ligge noenlunde i samme område. Om du ikke har skjerm må du også kjøpe det, men om du bor i by klarer du sikkert å finne en brukbar 24" billig på Finn.

Er heller ikke noe spesielt vanskelig å sette sammen, her er en random video fra youtube og det finnes sikkert mange som er bedre.

oops ^^ linkene virker ikke pga forkorting, men gå hit så tar du basis + ikke k så har du alt du trenger.
Sist endret av BaconWeed; 25. august 2016 kl. 22:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Limited edition
Moff's Avatar
Jeg synes også det er moro å bygge PC selv, og det er ikke særlig vanskelig selv om man ikke har gjort det før. Det er et par små fallgruver, men om du ser et par YouTube-videoer først, så ser du fort hvor det kan gå galt. Ellers vil delene stort sett bare passe ett sted, og da vet du at det er riktig.

Du trenger heller ikke være spesielt redd for å gjøre feil valg. De fleste delene som ligger ute for salg er bra. Om du alltid velger det som er billigst, så vil du fremdeles få en ganske grei maskin.

Siden du ikke vil ha AMD, så bør du velge en Intel-prosessor og et nVidia-skjermkort. Intel har et par ulike serier tilgjengelig; den som er desidert mest populær for gaming-maskiner er Core i5. Kort fortalt så har du i3 for budsjett-maskiner, i5 for gaming og i7 for arbeidsstasjoner. Det finnes flere serier også, både høyere og lavere (som Pentium og Xeon). Innenfor hver serie, så har du ulike sockets. Socketen du velger MÅ passe med hovedkortet. Du bør helst velge den nyeste socketen, rett og slett fordi å kjøpe gammelt nytt er teit - men om penger er et problem så kan du nøye deg med den nest nyeste. Den nyeste i skrivende stund er LGA-1151 Skylake. Den nest nyeste er LGA-1150 Haswell (og Broadwell). Og til slutt, innenfor hver socket har du ulike modeller. Dette har rett og slett med kapasitet å gjøre. Det du bør se etter er hastigheten, som er oppført i GHz. Ikke velg noe lavere enn 3,2 GHz. For gaming er det alltid bedre å ha et høyt tall. Jeg ville sett etter noe med 3,5 GHz.

Prosessoren i posten rett ovenfor innfrir forøvrig alt dette her; Intel® Core™ i5-6600 3,3Ghz. Jeg sier ikke at du bør velge den, men den er absolutt helt innafor.

Valget av prosessor gir deg føringer for valg av hovedkort. Finn et hovedkort med samme socket (LGA-1150 eller LGA-1151), og plukk ut det du vil ha. Når det kommer til hovedkort, så er jeg litt der at jeg enten tar det billigste eller det dyreste. Noe midt i mellom er ikke så mye vits. Billige hovedkort gir deg stort sett det du trenger, mens dyre hovedkort kan gi deg mulighet for overklokking, flere skjermkort, mer minne, flere harddisker, flere USB-porter og så videre. Det billigste hovedkortet pleier å gi deg plass til ett skjermkort, 4 harddisker, 4 minnebrikker og kanskje 8 USB-ting (kan utvides med ekstra USB-kort, USB-hub og så videre). Hovedkort kommer i forskjellige formfaktorer, som i praksis er fysisk størrelse på kortet. De mest vanlige for gaming er mATX og ATX. Jeg anbefaler ATX selv, fordi det er størst og vil ha plass til flere gadgets. mATX er naturlig nok billigst, men du får som regel færre muligheter for å bygge på. Hvis vi tar en kikk på Komplett sin beskrivelse av hovedkortet i posten ovenfor, så ser vi dette:

Hovedkort, m-ATX, H110, DDR4, 1xPCIe-x16, USB 3.1, VGA, DVI

Dette er altså et lite kort (mATX). Det har plass til ett skjermkort (1xPCIe-x16). På bildet kan man også tydelig se at det bare har plass til 2 minnebrikker (de to lange sporene øverst til høyre).

Valget av hovedkort gir deg føringer for hvilke minnebrikker du kan kjøpe (RAM). Igjen - bare finn noe som passer. RAM er som regel ikke der man pleier å bruke mest mulig penger. Det man gjerne ser på er kapasiteten, og velger det billigste. 8 GB er greit, 16 GB er veldig greit. Corsair, Kingston og Crucial er helt greie merker. Om du kikker på hovedkort-beskrivelsen jeg la inn ovenfor, så står det DDR4. Dette angir hva slags RAM-brikker du kan putte inn. Så lenge brikkene er DDR4, så kan du stort sett putte inn hva som helst. Høye tall er selvsagt bedre på RAM også - men noen enorm forskjell er det ikke. Ikke velg noe mindre enn 8 GB - ikke velg mer enn 16 GB (fordi det er bortkastede penger for en gaming-maskin). Om du har valgt en eldre socket, og dermed et eldre hovedkort som ikke har LGA-1151, så kan det hende at hovedkortet krever DDR3. Da må du selvsagt finne slike RAM-brikker i stedet.

Resten av PC-eventyret er smooth sailing. Så lenge prosessor, hovedkort og RAM passer sammen (socket og DDR), så skal det veldig godt gjøres å bomme på noe annet.

For svære maskiner bør man ha ekstra stor strømforsyning. Det bør gå greit nok med 500 watt for din rigg, men du bør absolutt ikke gå noe lavere. Ta heller å legg på en 100-lapp, og gå for 650 watt. Da slipper du å skifte den ut på en veldig god stund. Strømforsyninger deles inn i modulære og ikke-modulære (se etter bokstaven M i navnet). På en modulær strømforsyning kan du ta vekk de kablene du ikke bruker. Det gjør at du får litt mer plass i kabinettet, og bittelitt bedre lufting.

Selve PC-kabinettet må støtte formfaktoren på hovedkortet (ATX eller mATX) - men de aller, aller fleste normale kabinetter støtter begge to, i alle fall hvis du ser på tower-kabinetter. Folk velger kabinetter av ulike årsaker. Jeg kan nevne tre av dem: Støy, pris og mobilitet. Vil du ha noe som er stille, velg Fractal Design, for eksempel R5. Jeg har både R4 og R5 selv - kjempebra støydemping i dem. For mobilitet, så kan jeg anbefale CM Storm Scout II eller lignende. Har også et slikt selv. Dette er et kabinett med håndtak på, som gjør PC-en lett å dra med seg rundt.

Alle vanlige skjermkort bruker PCIe-x16, og alle vanlige hovedkort har minst ett slikt spor.

Når det kommer til harddisker og SSD-er, så skal i teorien alle passe uansett (sATA-kontakt er standard).

Du får i stor grad med alle kabler du trenger, bortsett fra kabel mellom skjerm og PC. Her trenger du DVI, HDMI eller DisplayPort-kabel, avhengig av skjermkort og skjerm. Du får som regel med en VGA-kabel, men de støtter ikke høy oppløsning. HDMI er det dyreste alternativet, unngå derfor dette. DVI vil slite hvis du har ekstrem oppløsning (høyere enn 2K).
Sammen med hovedkortet pleier det å følge med én sATA-kabel for å koble til én harddisk eller SSD.

Til slutt, om skjermkort. nVidia har også mange serier med ulike kort. Her bør du rett og slett velge det nyeste av GTX-kortene, og finne noe som er midt på treet. Du vil ikke gå for lavt, og du kan bare glemme å kjøpe fra øverste hylle på grunn av pris. Du kan fint bruke 9000 kroner bare på skjermkort. Det som er typisk for nVidia-kort er at de har et tall i navnet, som du kan dele i to. Det første er "serien", og det andre er "modellen". Det finnes som regel tre eller fire ulike modeller, gjerne med tallene 50, 60, 70 og 80. Den nyeste serien har tallet 10. Basert på denne logikken, så fordeler kortene seg slik:
nVidia GTX 1080 (best og dyrest)
nVidia GTX 1070
nVidia GTX 1060 (dårligst og billigst)

Hvis du av en eller annen grunn ikke vil ha det nyeste, så er det 9xx-serien som gjelder, for eksempel nVidia GTX 980. Noen kort har "Ti" bak modellnavnet, og dette er rett og slett en pimpet versjon av kortet som gjerne yter mye bedre enn originalen. Meg bekjent finnes det ingen Ti-versjon i 10xx-serien ennå, men det kommer helt sikker.

Når man kjøper disse kortene, så må man velge en produsent. Det er mange av dem, men jeg foretrekker selv MSI. Dette er fordi MSI pleier å være ganske gode på kjøle-elementene i sine kort. De er effektive og bråker ikke like mye som enkelte andre. MSI GeForce GTX 1070 er priset fra 5000 kroner hos Komplett, så de er fortsatt relativt dyre. Spørsmålet blir da om du vil gå for et billigere 1060-kort, som er bunn-modellen i 10xx-serien - eller om du vil gå for en av topp-modellene i den eldre 9xx-serien. Jeg eier ikke et 10xx-kort selv, så her har jeg ingen anbefalinger å komme med. Mitt 970-kort fungerer utmerket for meg enn så lenge.

Håper du fant dette nyttig. I verste fall håper jeg noen andre finner det nyttig en gang i fremtiden.

Side note:
Sitat av Sup3rn0va123 Vis innlegg
wow er ikke særlig krevende spill.
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis aldri spilt World of Warcraft. Dette er et veldig krevende spill. Det er faktisk mye verre enn flere av de "krevende" spillende du nevner, for eksempel Battlefield.

"Men WoW er 70 år gammelt og grafikken er kjempedårlig!"
Nemlig. Gammelt spill betyr gammel spillmotor, og dårlig optimalisering. Det er i utgangspunktet ingen øvre grense på hvor mange spillere som er rundt deg i World of Warcraft, og når PC-en skal prøve å vise 100 spillfigurer med massevis av magisk, glitrende rustninger og våpen, så sier det seg selv at PC-en jobber mye hardere enn i et Battlefield-spill med maksimalt 64 spillere (hvorav mesteparten er utenfor synsfeltet ditt).
Sitat av frankee4fingers Vis innlegg
Eneste jeg vil ha nå er en pc som kan ta de meste spillene på high/ultra og ha 60 FPS. Men vet ikke om jeg må opp i 8000 eller om 4-5000 er nok:/
Vis hele sitatet...
Dette spørs litt på hvilken skjermoppløsning du sikter på faktisk, men jeg antar at du ikke vil noe lavere enn 1080p ihvertfall.
4k er ikke realistisk på ditt budsjett, og tilogmed 1440p blir innmari trangt.
Som sagt, det finnes spill allerede nå som makser ut PC'er med hardware i toppsjiktet.
nVidia Titan X Pascal (ikke forveksles med gamle Titan X) koster alene rundt 12-15.000kr så der går budsjettet ditt fløyen allerede - og ikke en gang det grafikkortet holder fps'n oppe på Deus Ex: Mankind Divided med 8xMSAA og alt på "Ultra".

Noen vil kanskje klage på dårlig optimiserte spillmotorer i slike tilfeller, men det hjelper fint lite når du sitter der og har lyst å nyte spillet - og noen ganger kommer det rett og slett spill som ligger langt foran hardware kurven uansett.
Doom 3, Supreme Commander, Crysis osv. er bare noen eksempler på spill som var klin umulig å makse på den hardwaren som var almennt tilgjengelig da de ble sluppet.

Så med det i tankene er det veldig liten vits i å basere et PC-kjøp på st du skal kunne makse alt som kommer i nær/fjern fremtid.
Desto dyrere og sterkere du kjøper, desto bedre sjanse har du - men ingen garanti for at det er nok.
Det du burde gjøre er rett og slett plukke ut det mest krevende spillet du skal kjøre *nå i dag* og kjøpe en maskin som kjører det på de innstillingene du vil ha - og så heller oppgradere senere, for om du skal ha ei noelunde "future proof" maskin så må du omtrent dobble det budsjettet du har satt opp her.
frankee
Trådstarter
22 0
Oj takk for gode svar ! Såg den YouTube video om bygging av pc og såg ikke så gale ut.. Kanskje jeg skal prøve det!
Tenkte sikkert litt feil når jeg ville ha en future proof pc. Spillene jeg spiller nå er LoL, rocket, CS go og day7 så egentlig trenerer jeg en middels stasjonær pc som takler det meste i god kvalitet og frames. Laptopen min som bare er 2-3 år gammel klarer tydligvis ikke å kjøre overwatch så jeg har bare litt mer forventing når det kjem til stasjonær iforhold til laptop.
Bygg selv, mer moro samt at du også lærer