Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 936
Jeg har en syv år gammel PC (AMD Athlon II X2 250 3,0 Ghz, 4 GB 1333 Mhz RAM, Sapphire Radeon HD 4670 512MB), jeg primært bruker til gamle spill og noen obskure oppgaver som krever Windows på jobben, for å forlenge levetiden dens tenkte jeg å installere en ny SSD i den.

Hovedkortet er MSI GF615M-P33, Socket-AM3, funker det da å plugge i en «vanlig» SSD, eller må jeg tenke på noe spesielt hva kontakter/tilkobling gjelder?

Under «Lagergrensesnitt» står det:
ATA-133 -kontakter: 1 x 40-pin IDC - 2 enheter
SATA-300 -kontakter: 4 x 7-pin seriell ATA - 4 enheter - RAID 0 / RAID 1 / RAID 0+1 / RAID 5


Uansett, er det noen som kan anbefale en billig og grei SSD til denne gamle maskinen? Minst 128 GB.
"SATA-300" betyr mest sannsynlig "SATA 3 Gb/s" som er SATA 2.
Har selv kjøpt en del 30GB SATA 2 disker på ebay til rundt 150 spenn inkl. frakt til laptops som bare skal brukes til undervisning osv.
Men dersom du skal ha en disk på rundt 120GB burde du faktisk kjøpe fra norsk nettbutikk, prisforskjellen er liten da.

Billigste 120GB disken på ebay akkurat nå er 365.93 kroner innkludert frakt, fra "KingSpec".

Du kan derimot få en 120GB fra Kingston fra komplett til 399 (uten frakt/pickup). (Billigste jeg fant på prisjakt.no med lagring mellom 115-130GB)

Hadde heller kjøpt fra en norsk nettbutikk da, med tanke på garanti/reklamasjon osv.

SATA 3 disker er forresten kompitabel med SATA 2 som du har i denne maskinen.

EDIT: Dersom du har en expert-butikk i nærheten hadd jeg tatt denne.
Kjører denne selv i en macbook pro mid-2010 modell, funker fortsatt:

KINGSTON SSDNOW 120GB V300 SATA3 6,4CM


Koster mindre totalt med tanke på frakt siden du plukker den opp i butikken.
Sist endret av Turbolego; 29. august 2016 kl. 15:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
jamen yolo da.
Viva la Opium's Avatar
Trådstarter
De hadde den bare på lager i én butikk, og det var ikke min nærmeste, ellers en god anbefaling.

Gikk for samme variant, med litt større kapasitet fra Netonnet til 649,- inkludert frakt.
Sist endret av Viva la Opium; 30. august 2016 kl. 09:04.
https://www.prisguide.no/sok?q=ocz%20trion%20240%20gb

Husk ingen av disse billig SSD diskene er noe kvalitet.
Husk du får hva du betaler for, så derfor vil jeg styrt unna ebay.
Da du har norsk reklamasjonsrett i norge.