Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1184
Hei, jeg har byttet ut min PC med en Macbook Pro 13,3" som nå er min eneste maskin, men jeg er usikker på om denne vil holde seg i 1-2 år uten å bli treg?

Har følgende specs:
2.6 GHz Intel i5 Dual Core-prosessor
Intel Iris Graphics
8 GB minne og 128 GB Flash

Bruker følgende programmer aktivt:
Google Chrome
Skype
Sublime Text(tekstredigeringsprogram)
Photoshop
+ Mindre krevende programmer(Remote desktop, Navicat, Evernote, Spotify, BitTorrent, FileZilla)

Vil maskinen funke bra lenge fremover eller bør jeg oppgradere til 15,4" som har 16gb ram og i7 prosessor? klarer meg fint med 128gb lagring.

Bruker maskinen 5-10 timer daglig.

Takk på forhånd.
Sist endret av Exonize; 22. januar 2015 kl. 19:19.
I teorien er det ingenting i veien for at den skal holde i minst 1–2 år uten å bli treigere, eneste programmet av de du lister som faktisk kan være krevende for maskinen er Photoshop, men min erfaring er at Photoshop-versjonene har ikke blitt spesielt mer ressurskrevende de siste årene.

Selv har jeg en MacBook Pro (15,4-tommer,med i7-prosessor, 128 GB SSB og 8 GB minne) fra 2011 – altså med betydelig eldre arkitektur innabords – og den fungerer fortsatt helt utmerket til vanlige programmer, samt tyngre programmer i Adobe-pakken.

Jeg ville vært mest bekymret for kun 128 GB med lagring (merker selv at det blir litt lite innimellom), dog er det jo ikke noe problem å ev. supplere med en ekstern harddisk e.l.
Sist endret av Viva la Opium; 22. januar 2015 kl. 20:24.
Hei!
Min erfaring:
Jeg bruker til daglig en MBP 13 mid 2010 med samme specs som din, 8gb ram, 2.6ghz i5 og SSD.
Den blir fem år til sommern men oppleves fortsatt like kjapp. Bruker den daglig både privat og i jobbsammenheng.
Har oppgradert til siste Mac OS og den funker fint. Savner thunderbolt/usb 3, men ellers tipp topp!

- anva
Sist endret av anVa; 22. januar 2015 kl. 20:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har nøyaktig den samme maskinen (mid 2014) og har ingen problemer med minne eller prosessorkraft.
Bruker Chrome, Skype og Sublime aktivt, men har ikke testet Photoshop enda.
Tror dog ikke batteriet holder like lenge som de lover, synes å merke meg batteriet går raskere ned når jeg kjører Chrome med mange faner.
Sist endret av Spenna; 22. januar 2015 kl. 20:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Exonize's Avatar
Trådstarter
Vet ikke hvorfor jeg skrev Photoshop aktivt, men bruker det til lite krevende oppgaver noen få ganger i uken.

128 gb er passe for meg, har 100 gb igjen etter all programvare er installert, filmer laster jeg ikke ned på maskinen, bruker put.io til det. Men skulle det bli et problem har jo jeg mulighet for SD-kort.

Men kan hende jeg beholder maskinen da, har fortsatt 1-2 uker før retturretten går ut

Sitat av Spenna Vis innlegg
Jeg har nøyaktig den samme maskinen (mid 2014) og har ingen problemer med minne eller prosessorkraft.
Bruker Chrome, Skype og Sublime aktivt, men har ikke testet Photoshop enda.
Tror dog ikke batteriet holder like lenge som de lover, synes å merke meg batteriet går raskere ned når jeg kjører Chrome med mange faner.
Vis hele sitatet...
Sliter du noe med at maskinen blir ekstremt varm? min ligger aldri under 50 grader, til tider er den oppe i 90 grader.
Sist endret av Exonize; 22. januar 2015 kl. 20:49.
Sitat av Spenna Vis innlegg
Tror dog ikke batteriet holder like lenge som de lover, synes å merke meg batteriet går raskere ned når jeg kjører Chrome med mange faner.
Vis hele sitatet...
De "lover" deg batterikapasiteten når du kjører "stock" programvare. Chrome bruker unødvendig med CPU pga en bug de ikke gidder å fikse. Bytt til Safari om du kun tenker på batterikapasitet.


Sitat av Exonize Vis innlegg
Sliter du noe med at maskinen blir ekstremt varm? min ligger aldri under 50 grader, til tider er den oppe i 90 grader.
Vis hele sitatet...
Igjen, prøvd safari istedet for Chrome? (sjekk CPU bruk opp mot temp)
Sist endret av Hager; 22. januar 2015 kl. 22:23.
Kan virke som Chrome er synderen ja. Hadde hørt om det for lenge siden, men kjøpte min maskin i romjulen og trodde det var fikset. Fant nettopp et tips om å ikke aktivere plugins i Chrome som standard, skal teste det: https://discussions.apple.com/thread/5572267

Ellers blir det nok til å prøve Firefox.

Sliter du noe med at maskinen blir ekstremt varm? min ligger aldri under 50 grader, til tider er den oppe i 90 grader.
Vis hele sitatet...
Den blir varm, men ikke ekstremt varm. Usikker på om du mener prosessor eller batteritemperatur, men tempen på batteriet her er 33C nå. 90 høres sinnsykt ut, sikker på du ikke leser i farenheit?
Exonize's Avatar
Trådstarter
Ca. 24 timer siden jeg byttet til Safari, nå ligger temp. ofte under 40 noe den aldri har gjort før så det er vel positivt. Har masse forskjellig oppe + Safari og i skrivende stund ligger den på 33-34 grader.