Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1205
Fant min gamle svarte macbook mid-2007 her om dagen. Synes den er litt retro og kul, og har tenkt å bruke den til enkelt skolearbeid, på biblioteket osv.

Foreløpig har jeg kjøpt nytt batteri, satt in 1TB 7200rpm harddisk og installert Snow Leopard. Har også skrudd opp og renset for støv.

Den har for øyeblikket 2gb ram (1gb+1gb).

Problemet er bare det at viftene begynner veldig lett å spinne på fullt (noe som er litt irriterende når man sitter på en stille lesesal osv). Åpner jeg to krevende nettsider i chrome på en gang, så begynner de å spinne.

I activity monitor ser jeg at chrome bruker 90% cpu bare jeg kjører to faner samtidig. Ett temp program jeg lastet ned viser også temperaturer helt opp i 90 C.

Lurer på om det vil lette på cpu'en og temp at jeg kjøper 1gb mer ram?
I Windows går det ca 2GB RAM alene til OS. Vet ikke hvordan det er i OS X, men er sikkert noe ala det samme, så å kjøpe mer RAM vil nok definitivt hjelpe !

Edit: Nå kommenterte jeg litt fort uten å tenke meg om, for lite RAM skal egentlig ikke påvirke at CPU-en sliter
Sist endret av mo66y; 19. januar 2015 kl. 10:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
1. bytt kjølepasta (og eventuelt sett på en liten kobber-plate på cpu og gpu)

Eventuelt drill luftehull: Why i drilled holes in my macbook pro

2. kjøp ssd

3. kjøp maksimalt med ram som denne maskinen kan ha

Selv har jeg en mid-2010 macbook pro med "copper shim mod" på cpu og gpu, ssd disk og maks ram (8 gb).
Den kjører fortsatt oppe i 70-80 °C men den går ivertfall aldri oppe i 100 °C som den gjorde før.

Lykke til!
Takk for svar! Tenker å kjøpe 1gb ram ekstra (3gb er maks i denne laptop'en) og evt. legge på no kjølepasta. Hvis ikke det hjelper, så må jeg vel bare si at slaget er tapt for denne gamle rakkern
Om dette er maskinen du har http://www.everymac.com/systems/appl...007-specs.html ser det ut som den faktisk kan klare 4gb med ram
Sist endret av frdddy189; 19. januar 2015 kl. 22:01.
Sitat av 2xic Vis innlegg
Om dette er maskinen du har http://www.everymac.com/systems/appl...007-specs.html ser det ut som den faktisk kan klare 4gb med ram
Vis hele sitatet...
Det er den ja. Jeg kan sette inn 4gb ram, men den klarer visstnok ikke å dra nytte av mer enn 3gb.
Macen min fungerte ikke i det hele tatt før jeg kjøpte SSD. Nå fungerer den bedre enn den gjorde som ny i 2011. KJØP SSD og pga cpu bruken kanskje litt mer ram.
Støtter meg på Turbolego - kjølepasta på mange MacBooks er krise. Bytter du den blir det nok bra!