Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1704
http://www.metalunderground.com/images/covers/Opeth_-_Heritage_cover.jpg
Albumcoveret til "Heritage"

Opeth kom nettopp ut med nytt album den 14 september.
Her er lista med sanger som de har på albumet:

1. "Heritage"
2. "The Devil's Orchard"
3. "I Feel the Dark"
4. "Slither"
5. "Nepenthe"
6. "Häxprocess"
7. "Famine"
8. "The Lines in My Hand"
9. "Folklore"
10. "Marrow of the Earth"
11. "Pyre" (Bonus sang)
12. "Face in the Snow" (Bonus sang)

Folk må gjerne gi omtale om hva de synes om albumet. Jeg har ikke fått med meg noen av sangene bortsett fra "The Devil's Orchard" som ligger ute på YouTube. Regner med å kjøpe albumet ganske snart.

Hva synes dere om albumet? Hva synes dere de evt. kunne gjort bedre?
Likte albumet ganske godt, men savner noe skikkelig heavy partier, med growling
De har jo endret sjanger, men syntes det var bra. Men tror jeg liker gamle opeth best.
Sitat av Greenhill Vis innlegg
http://www.metalunderground.com/images/covers/Opeth_-_Heritage_cover.jpg
Albumcoveret til "Heritage"

Opeth kom nettopp ut med nytt album den 14 september.
Her er lista med sanger som de har på albumet:

1. "Heritage"
2. "The Devil's Orchard"
3. "I Feel the Dark"
4. "Slither"
5. "Nepenthe"
6. "Häxprocess"
7. "Famine"
8. "The Lines in My Hand"
9. "Folklore"
10. "Marrow of the Earth"
11. "Pyre" (Bonus sang)
12. "Face in the Snow" (Bonus sang)

Folk må gjerne gi omtale om hva de synes om albumet. Jeg har ikke fått med meg noen av sangene bortsett fra "The Devil's Orchard" som ligger ute på YouTube. Regner med å kjøpe albumet ganske snart.

Hva synes dere om albumet? Hva synes dere de evt. kunne gjort bedre?
Vis hele sitatet...
Har du Canal digital?
Likte det jeg har hørt til nå. Personlig synes jeg at Slither og Häxprocess er fantastiske låter, og uten tvil mine faves. Har dog ikke hørt lenger enn til Famine, så har litt å ta igjen.
Sitat av Staggere Vis innlegg
Har du Canal digital?
Vis hele sitatet...
Gjelder egentlig alle her. Har du canal digital som mange har, får du wimp gratis.
Opeth sin nye skive ligger også der.

Takk til ts btw, ikke fått med meg at de hadde kommet med ny skive.
"Nepenthe" har en sinnsykt laidback følelse. Veldig avslappet stil på gitaren på verset, men vips, blomstrer sangen til en slags jazz-jam før den faller tilbake til verset igjen. Selv om det ligger mye Opeth i sangen, synes jeg den er en av de sangene på albumet som skiller seg klarest ut fra tidligere låter.

"Häxprocess" er klart en av mine favoritter på albumet. Klassisk Opeth-stil. Synes Mikael synger veldig personlig og sårbart om man kan si det, men sangen har et helt annet lydbilde enn på Damnation-albumet selv om flere av delene minner om nevnte album.

"Famine" er kanskje den sangen med best og lengst oppbygging fra start til slutt. Nydelig forspill på piano, og veldig godt samspill mellom vokal og piano. Hele sangen er en flott reise med all slags inntrykk og følelser, og en utrolig fin høstsang, synes jeg.

Elsker intensiteten og bassgangen til relativt korte "The Lines in my Hand".
Outroen gir et deilig, kaldt skyll nedover ryggmargen hver eneste gang jeg hører den.

Den mørke tonen i "Folklore". Spesielt orgelet får det hele til å høres veldig dystert ut, noe jeg liker godt.
Veldig 70-tallspreg over hele lydbildet. Veldig fine mellomspill som overganger har den også.

"Marrow of the Earth" er en litt jazzete instrumentallåt jeg liker veldig godt. Er veldig glad i alle instrumentallåtene til Opeth, fordi de legger så mye følelse og signatur i låtene. Jeg kjenner stemningen veldig godt i denne sangen. Hver eneste tone høres gjennomtenkt ut og gjør låta veldig dynamisk. Umulig å kopiere.

"Pyre" er for meg en ganske kul, klassisk Prog-rocklåt. Liker veldig godt synkopene på verset, som gir sangen en falsk 7/8 følelse. Flott lydbilde og for meg veldig fengende refreng med flerstemt vokal som passer veldig bra.
Skuffet etter andre gjennomlytting. Har alltid foretrukket de tyngre albumene til Opeth (fra Orchid t.o.m Blackwater Park). Dette albumene inneholder svært lite av det jeg setter pris på ved bandet. Men i det store, fy faen å bra bandet er!
Sitat av LivingDeadBeat Vis innlegg
Skuffet etter andre gjennomlytting. Har alltid foretrukket de tyngre albumene til Opeth (fra Orchid t.o.m Blackwater Park). Dette albumene inneholder svært lite av det jeg setter pris på ved bandet. Men i det store, fy faen å bra bandet er!
Vis hele sitatet...
Må si meg enig. Hørt igjennom et par ganger nå, og merker at jeg savner tunge riff og growling.
Opeth plata er fantastisk!! Er ikke noe særlig Opeth fan igrunn, liker mange av låtene men det har ikke vert det helt store for meg. Men denne plata er gjennomført!! De får frem den perfekte Opeth sounden i mine øyne.

Fantastisk deilig at de ikke growler!

"The Devil's Orchard" er så tett opp mot et mesterverk som det går ann å få det
Sitat av Nikki Vis innlegg
Opeth plata er fantastisk!! Er ikke noe særlig Opeth fan igrunn, liker mange av låtene men det har ikke vert det helt store for meg. Men denne plata er gjennomført!! De får frem den perfekte Opeth sounden i mine øyne.

Fantastisk deilig at de ikke growler!

"The Devil's Orchard" er så tett opp mot et mesterverk som det går ann å få det
Vis hele sitatet...
Da Opeth er et progressivt metal band vil det aldri bli noen "perfekt opeth sound", og om det skulle være noen opeth sound passer Orchild t.o.m. Blackwater Park bedre som "opeth sound"
Kreativisten
Greenhill's Avatar
Trådstarter
Jeg opplever da mest at Opeth tilpasser musikken til albumene. Det synes jeg de er veldig flinke til.
bwt. Er det noen av dere som skal innover til Oslo 09. Desember?
http://www.livenation.no/event/234540/opeth-tickets
Sist endret av Fossen; 27. oktober 2011 kl. 20:45.