Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 10100
Jeg har merka øresus etter konserter de siste gangene som ofte varer i to-tre dager og ble litt nervøs av det. Jeg trenger derfor ørepropper som kan brukes på konserter, slik som musikerene selv bruker. Jeg regner med at de superproffe folka har noen dritdyre, men jeg er villig til å bruke noen hundrelapper på noen ordentlige. Vet noen hvor man kan få kjøpt slike, og hva de eventuelt koster?
På The Gathering hadde Geekstuff noen elektroniske øreplugger som filtrerte ut bakgrundsstøy men samtidig lot folk snakke med deg. De kosta vell 350 tror jeg.

Men det funker også og bruke vanlige ørelplugger av skum, det fjerner det værste men tillater at du fortsatt kan høre musikken!

geekstuff.no tror de har det der
Et merke kalt "Alpine" lager proffe ørepropper.. jeg spiller trommer, gjort det i et visst antall år, aldri en øving uten. Koster mellom 200,- og 260,- tenker jeg. Følger med en eske med glidelås..
Eller det aller best, formstøpte ørepropper til 1500,-(eller noe sånt), der du selv bestemmer hvilke frekvenser og hvor mye som skal filtreres bort.
de som ljudia har, EAR Ultratech, er ganske gode. Er bare litt vonde hvis du tar de ut og inn hele tiden. men de har en jevn dempningskurve, så de blir ikke som "sov i ro" proppene som man kjøper på apoteket, som demper mer diskant enn bass.
Formstøpte ørepropper er klart best.
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Jeg vil også anbefale deg å få avstøpning av ørenene. I Stavanger får man slik avstøpning til ørene dine for 1000-1500,- og jeg har bare hørt positive erfaringer.

Det er en sånn ørelege spesialist eller noe ved Litografen i Hillevåg, hvis du vet hvor Rogalands Avis hadde sine gamle lokaler. I et rødt hus i området, skal det være mulig å få slike øreplugger. Husker desverre ikke hva butikken heter, men du finner den hvis du leter litt.
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Det er klart at formstøpte er best, men så koster de også griseflesk! Tror jeg tester ut Alpineproppene først og ser hvordan det går. Takk for tips forresten!
Siden du bare skal bruke dem på konsert er det helt klart det lureste. Hvis man driver å øver selv med bandet er formstøpt best.
husker ikke hvor man kjøper de, men hvis du spør på f.eks imerslund i Oslo, så vet de hvor. Men de øreproppene blir tilpasset ditt behov osv. De koster gjerne en del tusen og bare de som har gryn kjøper det heheh
▼ ... flere år senere ... ▼
Er det noen som vet om en butikk i Bergen som har slike ørepropper?
Www.gnresound.no har formstøpte propper med en frekvenskurve som demper som den skal, altså uten tap av lydkvalitet. De har forskjellige filtre med forskjellig dempingsgrad og bruksområde. Koster litt, men dette er en investering for hørselen din. Tror jeg ga ca 1200 eller noe. Kan også lages med feste til propper alla sennheiser, etymotics, klipsch og det meste av andre merker.

Oi, gammel tråd, så ikke det. Gnresound har en sånn ordning at du kan ta avstøp på feks Haukeland for så å sende avstøpene til gn. De sender deg så ferdige propper rett hjem i posten
Generelt selges slikt ofte samme sted som det selges høreapparat.
Støtter gnresoundforslagget til Gesel. Har hatt et par slike i 5 år nå, og er fortsatt særdeles fornøyd med dem.
Funker fett både fra utøverperspektiv og for konsertbesøk.
Formstøpte er the way to go! Første gang du kjøper så blir det litt dyrere fordi du må ha avstøpning av ørene i tillegg, men avstøpningene blir lagret hos Resound, så om du mister proppene og må bestille på nytt så blir det billigere.

Med støpte propper så er frekvenstapet minimalt, så man får en mye mer realistsik gjengivning av lyden du hører dempet etter behov. Vet ihvertfall at dette er gunstig i spillesituasjoner hvor man gjerne har lyst til å få med seg hele lydbildet, ikke bare low-mid og nedover. Man får også utbyttbare filtere med forskjellig demping som strekker seg fra 6dB demping opp til 25dB demping, 25dB er veldig kraftig demping.
De siste der vil være som å bruke høreapparat som ikke er formstøpte: de vil gnage i ørene og irriterere ettersom de ikke sitter som de skal. Believe me, det blir aldri optimal. Har selv jobbet lenge med å lage støypropper, musikerpropper, høreapparat +++ og har sett endel betente ører grunnet propper som ikke passer. Mitt råd er å spare til gode formstøpte propper. Det er tross alt hørsel det er snakk om, det er tross alt verdt mye mer enn 1000-1500.
Sitat av Gesel Vis innlegg
De siste der vil være som å bruke høreapparat som ikke er formstøpte: de vil gnage i ørene og irriterere ettersom de ikke sitter som de skal. Believe me, det blir aldri optimal. Har selv jobbet lenge med å lage støypropper, musikerpropper, høreapparat +++ og har sett endel betente ører grunnet propper som ikke passer. Mitt råd er å spare til gode formstøpte propper. Det er tross alt hørsel det er snakk om, det er tross alt verdt mye mer enn 1000-1500.
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg... Jeg jobber som DJ og er glad for at jeg spanderte på meg formstøpte propper.
Greit det koster 1500kr men det er jaggu verdt hver en krone.
Jeg fikk med -6dB -9dB og -15dB.
-15dB bruker jeg kun på konserter og større arrangement.
De andre bruker jeg gjærne når jeg er ute på spillejobber.

Man må vel bli hennvist til øre spesialist fra fastlegen sin.
Et billig alternativ som funker bra er disse:
http://alpineearplugs.com/prod_musicsafe.htm

Kjøpte de i tyskland. Hadde de i ørene hele dagen på extrema uten smerter eller noe annet. Demper volumet, men ikke lyden.
Nå har jeg kjøpt ørepropper på 4sound (hagstrøm) i Bergen. http://4sound.no/itempg.aspx?id=8395&artno=103816 . Tror det er bra greier, i alle fall bedre en de oransje skumgummi sakene. Har ikke testet dem ordentlig enda, men skal på Iron Maiden på onsdag, så da får jeg se om de duger.
Sitat av solrikioo Vis innlegg
Et billig alternativ som funker bra er disse:
http://alpineearplugs.com/prod_musicsafe.htm

Kjøpte de i tyskland. Hadde de i ørene hele dagen på extrema uten smerter eller noe annet. Demper volumet, men ikke lyden.
Vis hele sitatet...


De der er faktisk bra til å være standardpropper, har et sett til "nødbruk" i bilen til enhver tid
▼ ... over et år senere ... ▼
Anbefaler dere formstøpte hørselvern enten fra ACS ER eller PRO-serien.
Jeg har prøvd meg på mange leverandører, men ingen har gitt meg bedre service, informasjon og produkter enn HANTEK.

De har et bredt utvalg av profesjonelle produkter som hørselvern og in ear monitoringer. De har også mange artister som kunder og er også leverandør og produsent for ACS i norden som jeg har fått med meg har mange store artister verden over.

HANTEK er finne i Oslo og Sandefjord og de har også en veldig bra oversikt over steder for avtrykk landet over, pluss sverige og danmark.

Jeg selv kjøpe ER-serien og T1-monitoring og her er alt sykt bra gjennomført. Lyd drivere er bygget inn i ørestykket og man kan til og med velge kabelutgang og kabelfarger, samt laserinngraveringer osv.

hjemmesiden dems er www.hantek.no ellers så kan de bli funnet på facebook der de oppdaterer ofte
Fant foresten en artikkel om formstøpte ørepropper skrevet av hantek.no

Sitat av finnstad Vis innlegg
Fant foresten en artikkel om formstøpte ørepropper skrevet av hantek.no
Vis hele sitatet...
Flere tror jeg reklamerer for hantek, men det gjør jeg absolutt ikke. Jeg ble bare helt frelst når jeg endelig fikk noe som fungerte og har sett så mange som ikke har vært helt fornøyde med sitt, så tenkte bare å være hjelpsom.

Så la jeg jo faktisk ikke merke til at denne topicen var over 1 år gammelt:P (Dumme meg!):P