Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3392
Det er klart at man ikke har noe på veien å while under the influence, men I og med at thc sittet igjen så lenge etterpå, hva skjer hvis man blir stoppet av politiet mens det fortsatt er spor igjen i kroppen? Snakker vi nulltoleranse?

Har norsk politi breathalyzer eller annet utstyr som kan avdekke thc på stedet, eller må de ha pisseprøve e.l?
De kan ta spyttprøve om de mistenker at du kjører under påvirkning av narkotika, slår den ut må du bli med på legevakta hvor det blir tatt blodprøve av deg for å fastslå hvor påvirket du er.
Selv mistet lappen for kjøring i thc påvirket tilstand. Ble dømt etter de nye standardene for "promille" i blodet. Ble stoppet og blodprøve ble tatt ca 2 timer etter at jeg fyrte sist. ble dømt for å ha tilsvarende 0,5 i alkoholpromille. Og ble dømt som om jeg hadde drukket alkohol og mistet lappen i et år.
Straffbarhetsgrenser for cannabis:
svarende til 0,2 promille (mikromol per liter fullblod): 0,004
svarende til 0,5 promille (mikromol per liter fullblod): 0,010
svarende til 1,2 promille (mikromol per liter fullblod): 0,030
Det siste året har politiet fått seg nytt måleutstyr for å se om folk kjører i påvirket tilstand kalt Druger5000. Denne måler ikke mengden thc og kan ikke si hvor mye thc eller andre stoffer du har i blodet, men gir en indikasjon på at du har tatt noe de siste dagene. Dette gir anledning til en utvidet blodprøve. Dette er et veldig sensitivt måleutstyr så vil anbefale alle som benytter alternative rusmidler til å være svært forsiktige og holde rus langt unna bilkjøring. Drugger kan slå ut selvom du har mindre enn 0,004 mikromol i blodet, dette vil si at du kan bli dømt for bruk selv om du ikke er påvirket. Det er manglende informasjon for offentligheten om hvor lang tid det tar før testen slutter å gi utslag. Vil igjen anbefale å maksimere tiden mellom fyring og kjøring. Av det jeg har lest om Druger5000 vil det være liten sannsynlighet for å få utslag etter 12-18 timer. Men dette er min personlige oppfatning av statistikk som produksjonsfirmaet har presentert. i I noen tilfeller klarte de å spore thc opptil 36 timer etter siste inntak. Mitt tips er å ikke fyre før det har gått minimum tolv timer hvis du vil beholde lappen. Og om du skulle miste den så ikke skyt meg. Be careful
http://luhm.no/?p=5840
http://www.draeger.com/sites/enus_us...aspx?navID=175
Takk for svar begge to. Vedr. druger5000 høres det ut som noe drit, men takk for estimerte tider. Noen dager mellom fyring og kjøring skal gå bra.
Har blitt stoppet av politiet og "mistenkt" for ruskjøring 3 ganger. To av gangene hadde de Druger, en av de gangene hadde jeg røkt ca et døgn i forveien og den andre gangen var det lenger, men de ble begge negative. Den tester for cannabis, metaamfetamin/amfetamin, benzo og kokain. De andre tingene sitter lenger i spyttet, så sjekk disse ventetidene om du skal ut og kjøre og vil være på sikre siden.

Var ikke mistenkt i den forstand at jeg kjørte på en måte som var mistenkelig, tror det heller har noe med bilen og noe narkotikasiktelser jeg har på meg.

Da jeg ble stoppet og mistenkt pga røde øyne og et par andre latterlige "symptomer" på røyking hadde de ikke Druger og jeg måtte inn og ta blodprøver.

Skal du ut og kjøre mens du er rusa så ha med deg munnskyllevann i bilen så skyller du som faen om du skulle bli stoppa Vetikke om det funker, har bare lest det på nettet.

Edit: Da jeg måtte inn og ta blodprøver ble lappen midlertidig beslaglagt, noe som suger
Sist endret av seroto9n; 24. august 2016 kl. 16:18.
Sitat av seroto9n Vis innlegg
Skal du ut og kjøre mens du er rusa så ha med deg munnskyllevann i bilen så skyller du som faen om du skulle bli stoppa Vetikke om det funker, har bare lest det på nettet.
Vis hele sitatet...
Vil advare litt mot å bruke munnskyllevann rett før en kontroll, det inneholder kraftig alkohol og kan slå ut på promille-test om du nettopp har skylt kjeften med det.
Tror dette ble bekreftet på Mythbusters en gang i tiden, men det er ganske logisk hvis man tenker over det.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Vil advare litt mot å bruke munnskyllevann rett før en kontroll, det inneholder kraftig alkohol og kan slå ut på promille-test om du nettopp har skylt kjeften med det.
Tror dette ble bekreftet på Mythbusters en gang i tiden, men det er ganske logisk hvis man tenker over det.
Vis hele sitatet...
Flaks at de ikke tester promille med Druger da hehe
Sitat av seroto9n Vis innlegg
Flaks at de ikke tester promille med Druger da hehe
Vis hele sitatet...
Blir du testet med Druger, kan du banne på at dem tar alkotest også, i samme slengen.
Vil tro rutina er å ta alkotest først, og så evt Druger om de har det tilgjengelig.
Vet ikke om de tar Druger-test på alle, eller om de velger ut de som ser ekstra mistenkelig ut.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Blir du testet med Druger, kan du banne på at dem tar alkotest også, i samme slengen.
Vil tro rutina er å ta alkotest først, og så evt Druger om de har det tilgjengelig.
Vet ikke om de tar Druger-test på alle, eller om de velger ut de som ser ekstra mistenkelig ut.
Vis hele sitatet...
Har blitt testa av Druger to ganger, aldri blåst i alkometer.
Sitat av seroto9n Vis innlegg
Har blitt testa av Druger to ganger, aldri blåst i alkometer.
Vis hele sitatet...
Røyer du Canna? og om så, hvor lang tid etter ble du stoppet^^
Sitat av smetti Vis innlegg
Røyer du Canna? og om så, hvor lang tid etter ble du stoppet^^
Vis hele sitatet...


Ja, ene gangen ca ett døgn, andre gangen var det noen dager
Sitat av seroto9n Vis innlegg
Ja, ene gangen ca ett døgn, andre gangen var det noen dager
Vis hele sitatet...
Da virker det som om det er safe med et døgns mellomrom. Blir spennende å se resultatet fra andre. Om den slår ut på 6,8,12 eller 18 timer. Gjerne å poste om noen som hører noe, så vi kan bygge litt "pseudovitenskap" her.