Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3844
Hei, jeg er 18 og går nå siste året på videreående. Har tatt allmennt videregående skole med fordypning i Kjemi 1, Fysikk 1 og 2, og R1, R2. I tillegg så har jeg språkfag Nivå3 som programfag. Snittet mitt vil jeg si er helt ok. Tipper jeg vil komme ut mellom 4.7-5 i snitt. Det tilsvare ca 50 studiepoeng med realfagspeong og tilleggspoeng.
Så for noen dager siden traff jeg på en skipper på en brønnbåt, og vi begynnte å snakke om yrken hans, jobben, utdanning og lønn : ). Og det virket veldig intresant. Spesielt likte jeg at man kan jobbe i 4 uker også ha 4 uker fri.
Har aldri hatt noe særlig erfaring med båt og seiling, har båtlappen, men det er ikke så vanskelig å få. I tillegg så har jeg jo jobbet på fiskeannlegg i snart 4 år som fulltids sommervikar og har hatt faste vakter når jeg har fri.
Så det jeg lurer på hvordan blir man kaptein på en brønnbåt, størrebåter, cruise, skip på intenasjone farevann osv?
Hvilke utdanningsvei er ”best”? Har lest litt på det og det virker litt at den beste veien er yrkesfag/matrosfag, maritimt fagskole også må man ha seilingstid og deretter jobber du deg opp. Men som jeg forstår kan man ta 3 år på høyskolen, og deretter få seilingstid? Hva er forskjellen? Hvilke fordeller og ulemper har en som har tatt veien gjennom høyskolen? Vil en av disse utdanningsveier vært prioriter fra en arbeidsgiver perspektiv? Hvor langt tid ville hele utdannig ta? Selvfølgelig det er vanskelig å svare på, men hvor langt tid ville det tatt for å bli kaptein/skipper på en båt? Til slutt hvordan kunne veien til kaptein sett ut hvis man tar veien gjennom høyskole utdanning?
I tillegg så lurer jeg på hvordan ser arbeismarked ut nå og hvordan ser framtiden ut innenfor denne bransjen? Er det en trygg yrke eller er det stor risiko som f.eks innefor pilot yrke? Altså er det vanskelig å få seg jobb, stor konkuranse eller ikke?
Hadde vært utrolig fint å snakket litt mer med en som er kaptain eller har jobbet i den bransjen på nært hold, siden jeg fikk ikke stilit alle spørsmål jeg lurer på til han jeg snakket med. Er det noen jeg kunne kontaktet, som kunne svart meg sikkert på alle spørsmål jeg lurer på? Men jeg setter stor pris på alle bidrag her inne, så det er bare til å kommentere!

En ting jeg har tenkt på, hva hvis man jobbe litt på en båt først? Har det noe fordell? Fordi jeg har vurdert å ta et friår etter vgs og jobbe litt, og har tenkt litt på hva hvis jeg søker jobb på en ferje eller hurtigbåt eller noe lignende? Eller er det lite realistiks å få jobb på båt uten utdanning i det heletatt? Hva hvis jeg tar IMO 60 er det da lettere å få seg jobb på en båt da eller man må jo uansett gjennom dette kurset, men hva hvis jeg tar det på egenhånd?
"Øko-Terrorist"
Det er desverre blitt en del færre maritime stillinger de siste årene, så det er vanskelig, men fortsatt mulig å finne en slik stilling. Utdanningsforløpet kan du lese litt om her; https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/kaptein
Sist endret av tr80r; 14. oktober 2017 kl. 10:34.
Trådstarter
95 2
Sitat av tr80r Vis innlegg
Det er desverre blitt en del færre maritime stillinger de siste årene, så det er vanskelig, men fortsatt mulig å finne en slik stilling. Utdanningsforløpet kan du lese litt om her; https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/kaptein
Vis hele sitatet...
Ok, når du sier at det har blitt færre stillinger. Har du noen kilder du kunne henvise meg til?
Utdanningsforløpet har jeg lest en dell på. Har bare lust å høre noen som jobber/har jobbet i den bransjen? Siden utdanning er en ting, men så jobbe seg opp i rang er et annet ting tenker jeg da.
Det er ikke slik at yrkesfag-veien er best. De forskjellige løpene er ganske likestilt, men har littegrann å si for hvilken båt du ønsker å jobbe på. Forsvaret/kystvakten, og hurtigruten foretrekker høyskole utdannede styrmenn. Mens andre rederi kan foretrekke styrmenn som har reist som matros tidligere, og har arbeidserfaring fra før. Personlig ville jeg tatt høyskole-veien, det gir deg også større muligeter på land visst du ønsker deg en jobb på et rederikontor når du er lei av sjølivet. Etter tre år på høyskolen blir du kadett "lærling" og må ha et visst antall måneder fartstid "varierer etter størrelsen på skipet" før du løser ut første sertifikatet. Nå er du styrmann, og denne jobben vil du ha i mange år fremover før du blir kaptein. Kapteiner på større båter som du prater om "langfart, cruise og lignende" Er vanligvis over 40år. Men en styrmannsjobb er ikke veldig ulik skipperjobben, bare mindre ansvar og litt mindre lønn.

Konkurransen innenfor denne næringen er stor for tiden. Mye pågrunn av billig arbeidskraft fra asia, Men også pågrunn av nedgang i oljeprisen. Men dersom oljeprisen øker vil markedet bli mye bedre igjen, så dette kan slå begge veier.

Det vil absolutt være en fordell å jobbe på en båt først, spesiellt med tanke på at du tar høyskole-veien. Lettmatros på ferge og hurtigbåt er nok den enkleste stillingen å få uten utdanning, men du må ta imo 60 først, og muligens også krise og passasjerhåndtering kurs. Utenom denne typen båter er det vanskelig uten utdanning.

Bare å spørre visst det er mer du lurer på. Hilsen matros.
Sist endret av maniiac; 14. oktober 2017 kl. 13:25.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av maniiac Vis innlegg
Konkurransen innenfor denne næringen er stor for tiden. Mye pågrunn av billig arbeidskraft fra asia, Men også pågrunn av nedgang i oljeprisen.
Vis hele sitatet...
Dekksoffiserane er vel hardare ramma av østeuropere enn asiater.
Trådstarter
95 2
Sitat av maniiac Vis innlegg
Det er ikke slik at yrkesfag-veien er best. De forskjellige løpene er ganske likestilt, men har littegrann å si for hvilken båt du ønsker å jobbe på. Forsvaret/kystvakten, og hurtigruten foretrekker høyskole utdannede styrmenn. Mens andre rederi kan foretrekke styrmenn som har reist som matros tidligere, og har arbeidserfaring fra før. Personlig ville jeg tatt høyskole-veien, det gir deg også større muligeter på land visst du ønsker deg en jobb på et rederikontor når du er lei av sjølivet. Etter tre år på høyskolen blir du kadett "lærling" og må ha et visst antall måneder fartstid "varierer etter størrelsen på skipet" før du løser ut første sertifikatet. Nå er du styrmann, og denne jobben vil du ha i mange år fremover før du blir kaptein. Kapteiner på større båter som du prater om "langfart, cruise og lignende" Er vanligvis over 40år. Men en styrmannsjobb er ikke veldig ulik skipperjobben, bare mindre ansvar og litt mindre lønn.

Konkurransen innenfor denne næringen er stor for tiden. Mye pågrunn av billig arbeidskraft fra asia, Men også pågrunn av nedgang i oljeprisen. Men dersom oljeprisen øker vil markedet bli mye bedre igjen, så dette kan slå begge veier.

Det vil absolutt være en fordell å jobbe på en båt først, spesiellt med tanke på at du tar høyskole-veien. Lettmatros på ferge og hurtigbåt er nok den enkleste stillingen å få uten utdanning, men du må ta imo 60 først, og muligens også krise og passasjerhåndtering kurs. Utenom denne typen båter er det vanskelig uten utdanning.

Bare å spørre visst det er mer du lurer på. Hilsen matros.
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Siden du sier at det er stor konkuranse innenfor næringen, vil du si at det er vanskelig å få kaddett plass også? Er det sånn at du ikke ville annbefalt denne yrkesrettning i dag pga stor risiko for å ikke få jobb?
I tillegg så nevnte du å jobbe på land. Hvilke muligheter har man der?

Kanskje litt dumt spørsmål, men hva er det som gjør at man går fra styrmann til kaptein. Hva ligger lønnen på for styrmenn?
Sist endret av Fobian; 14. oktober 2017 kl. 13:43.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dekksoffiserane er vel hardare ramma av østeuropere enn asiater.
Vis hele sitatet...
Joda stemmer nok det. Veldig mange østeuropeere på langfart.

Sitat av Fobian Vis innlegg
Takk for svar. Siden du sier at det er stor konkuranse innenfor næringen, vil du si at det er vanskelig å få kaddett plass også? Er det sånn at du ikke ville annbefalt denne yrkesrettning i dag pga stor risiko for å ikke få jobb?
I tillegg så nevnte du å jobbe på land. Hvilke muligheter har man der?

Kanskje litt dumt spørsmål, men hva er det som gjør at man går fra styrmann til kaptein. Hva ligger lønnen på for styrmenn?
Vis hele sitatet...
Ja vil si det er vaskelig å få seg kadettplass for tiden, men absolutt ikke umulig. Hurtigruten, forsvaret, og generellt innenlandsk sjøfart tar inn mange kadetter hvert år. Etter en bachelor i nautikk "høyskoleutdanning" kan du sitte i administrative jobber på rederikontorer. Kan ikke mye om dette men er nok blandt annet, fordeling av mannskap, utbetale hyre, bestille flybiletter, utstyr, bunkers og lignende.

For å gå fra styrmann til kaptein må du ha en del erfaring, i tillegg til sertifikatet som kreves for å være kaptein på fartøyet. Anbefaler å lese om maritime sertifikater på nett. Lønnen varierer også mye etter fartøystype, men 50.000 i mnd er nok rimelig vanlig.

Personlig ser jeg ikke veldig mange fordeler i å være kaptein fremfor styrmann. Mere papirarbeid, mere ansvar og litt mere lønn. Gjør omtrent samme jobben i styrhuset.

Vil verken fraråde eller anbefale dette. Fiskeriet går veldig bra for tiden, og der er det mye penger å tjene. Samtidig er hurtigruten og forsvaret også trygge jobber.
Trådstarter
95 2
Sitat av maniiac Vis innlegg
Joda stemmer nok det. Veldig mange østeuropeere på langfart.



Ja vil si det er vaskelig å få seg kadettplass for tiden, men absolutt ikke umulig. Hurtigruten, forsvaret, og generellt innenlandsk sjøfart tar inn mange kadetter hvert år. Etter en bachelor i nautikk "høyskoleutdanning" kan du sitte i administrative jobber på rederikontorer. Kan ikke mye om dette men er nok blandt annet, fordeling av mannskap, utbetale hyre, bestille flybiletter, utstyr, bunkers og lignende.

For å gå fra styrmann til kaptein må du ha en del erfaring, i tillegg til sertifikatet som kreves for å være kaptein på fartøyet. Anbefaler å lese om maritime sertifikater på nett. Lønnen varierer også mye etter fartøystype, men 50.000 i mnd er nok rimelig vanlig.

Personlig ser jeg ikke veldig mange fordeler i å være kaptein fremfor styrmann. Mere papirarbeid, mere ansvar og litt mere lønn. Gjør omtrent samme jobben i styrhuset.

Vil verken fraråde eller anbefale dette. Fiskeriet går veldig bra for tiden, og der er det mye penger å tjene. Samtidig er hurtigruten og forsvaret også trygge jobber.
Vis hele sitatet...
Hvilke høgskoler burde jeg se på i landet og hvilke fagområde burde jeg fordype meg i? I tillegg hva med å studere i utlandet? evt jobbe i utlandet? Er det "mer" penger å hente der? eller er det best å holde seg til Norge?
I tillegg så nevnte du at man er 40år da man blir kaptein. Tar der virkelig 10-15 år for å bli kaptein? Er det ingen mulighet å gjøre det raskere ved utdanning?
Ikke la deg skremme av Maniiac! Kadett plass er ikke såå vanskelig å få for tiden. Relativt bedre nå enn for noen år siden og blir bedre og bedre! Angående å bli kaptein fortest mulig så tar det faktisk 10-15år skal du på en større båt hvor du kan få ansvar for flere tusen mennesker. Vil du bli kaptein på en slepebåt for eksempel tar det ikke 10-15år.