Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3482
Hei!

Håper jeg poster dette rett, det har seg slik at jeg var en tur ute med bilen idag, holdt fartsgrensen og alt det der, men så så jeg ikke at vegen manglet en METER! lengde samt at det var minst 15-30cm høyde på dette svære "hullet" Dette var uten noen form for markeringer og resultatet ble jo at jeg tok veldig hardt nedi. Kjørte så ett par minutter videre så skjerte motoren seg grunnet smellet(hull på oljetanken kanskje?).

Dette ser jeg på som vegvesenet/vegarbeiderne sin feil da det ikke var noen form for markering.. Jeg sakker naturligvis ikke ned når det tilsynelatende ikke er noen grunn for det? Beklager for dårlig formulering, men jeg har akkurat total-vraket bilen min pga en vegskulder midt i vegen som ikke var markert på noen måte. Tidligere har jeg sett at vegvesenet har vært skyldige å betale bileiere som har fått oljeflekker på bilen, så dette må jo absolutt være en sak jeg kan ta videre?


Ser for meg at regnværet har fjernet det meste av grus som lå der og dermed gjort kanten veldig høy, merk dette er tvers over hele veien og jeg er nok ikke den eneste som har skadet bilen der det siste døgnet.
Sist endret av Hater; 17. desember 2014 kl. 19:26.
Hater's Avatar
Trådstarter
Takk for linkene, Dodecha!
Ser ikke helt svart ut for meg dette, men ser for meg at de kommer til å legge skylden på meg for å ha fortsatt kjøreturen etter smellet. Ugh, jeg gir meg ikke uansett og holder tråden oppdatert med hva som evt. blir utfallet.
Sitat av Hater Vis innlegg
Takk for linkene, Dodecha!
Ser ikke helt svart ut for meg dette, men ser for meg at de kommer til å legge skylden på meg for å ha fortsatt kjøreturen etter smellet. Ugh, jeg gir meg ikke uansett og holder tråden oppdatert med hva som evt. blir utfallet.
Vis hele sitatet...
Få tatt bilder av stedet snarest før de får reparert det, slik at du har beviser på hullet i veien.
Sist endret av Fuzzybossen; 17. desember 2014 kl. 20:39.
Den undervurderte
Sitat av Hater Vis innlegg
Hei!

- Dette var uten noen form for markeringer og resultatet ble jo at jeg tok veldig hardt nedi. Kjørte så ett par minutter videre så skjerte motoren seg grunnet smellet(hull på oljetanken kanskje?).

Beklager for dårlig formulering, men jeg har akkurat total-vraket bilen min pga en vegskulder midt i vegen som ikke var markert på noen måte. Tidligere har jeg sett at vegvesenet har vært skyldige å betale bileiere som har fått oljeflekker på bilen, så dette må jo absolutt være en sak jeg kan ta videre?
Vis hele sitatet...
Regner med at den slo hull bunnpannen og du tømte den for olje underveis helt til den skar seg. Hvis det ikke var skiltet eller markert på noen måte, så tar du kontakt med statens vegvesen, de vil undersøke hvem som da er ''skyldig'' i å ikke skilte/markere det, og det blir da en sak mellom deg og det eventuelle firmaet sitt forsikringsselskapet om ny motor/verdi av bil. Statens Vegvesen vil da gi et påbud om merking.

Derimot, hvis det da er Statens Vegvesen sin feil, så er de rimelige nok til å ta et oppgjør.

- Håper du fikk noen tips til hva du kan gjøre, og at jeg var greit informativt. En venninne av meg kjørte i et åpent kumlokk forleden uke, og det ble løst med forsikringsselskapet til NCC som hadde rykket ut i forbindelse med noe arbeid.. Regner ikke med de går inn for å være urimelig.

Tar forbehold om at jeg kan ha vært heeeelt på jordet her, altså, men satser på at det var riktig! hehehe
Er nok som nevnt over her hull i bunnpannen din.
Men her burde du jo ha fått et svært oljelampe lys i dashbordet ganske fort? Fikk du ikke dette?
Om du fikk det, men alikevel valgte å fortsette kjøreturen din, ser jeg ikke bort ifra at dette er delt skyld.

Koster ikke så mye å fikse en bunnpanne, som var de faktiske materielle skadene fra smellet.
Men de resterende skadene er jo fordi du som sjåfør har vert uaktsom og bare kjørt videre.

Sier ikke at det er det som har skjedd, men at du må være forberedt på å få dette mot deg.
Håper det ordner seg for deg Vet hvordan det er med crappy veier..
Jeg mener da bestemt at det står i vegtrafikkloven eller noe at man skal kjøre etter forholdene. Altså at man skal kunne stoppe for alt til en hver tid. Det at du moste bilen ned i et hull i veien er nok desverre ikke helt innenfor aktsom kjøring. Sorry mac, men jeg tror kanskje ikke at du får noen erstatning.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av valentino_942 Vis innlegg
Jeg mener da bestemt at det står i vegtrafikkloven eller noe at man skal kjøre etter forholdene. Altså at man skal kunne stoppe for alt til en hver tid. Det at du moste bilen ned i et hull i veien er nok desverre ikke helt innenfor aktsom kjøring. Sorry mac, men jeg tror kanskje ikke at du får noen erstatning.
Vis hele sitatet...
Ett stort hull uten varsel i følge TS, tviler på at dette er uaksom kjøring, for i så fall så er alle ulykker uaksom kjøring
Sitat av Choobe Vis innlegg
Ett stort hull uten varsel i følge TS, tviler på at dette er uaksom kjøring, for i så fall så er alle ulykker uaksom kjøring
Vis hele sitatet...
Vegvesenet skulle varslet om hullet ja.
Hvis man havner i en ulykke har du eller noen andre gjort noe feil. Man skal kjøre slik at man kan stoppe for alt og alle. Men de fleste gjør ikke dette i mer eller mindre grad, og ulykker skjer. Hadde bare alle kjørt slik hadde det vært tilnærmet lik ingen ulykker.
Det er praktisk umulig å kjøre slik at man skal kunne stoppe for enhver mulig situasjon. Da ville samtlige veier vært overfylt av bilister som kjører i gangfart. Uforutsette hendelser kan og vil alltid kunne skje, dette er en av de kalkulerte risikoene vi tar vær eneste gang vi setter oss inn i en bil. F.eks elg og annet vilt som hopper ut i veien, Norge er ikke veldig flinke på å kutte ned grønt langs veiene, hull, som ts opplevde, kan komme så brått på at man rett og slett ikke rekker å reagere. Kjører man i en 80 sone, med tørr fin asfalt, så ligger man ikke i 40 sånn i tilfelle det skulle oppstå noe.
Sitat av valentino_942 Vis innlegg
Jeg mener da bestemt at det står i vegtrafikkloven eller noe at man skal kjøre etter forholdene. Altså at man skal kunne stoppe for alt til en hver tid.
Vis hele sitatet...
Nei, det ville vært et umulig krav. Hva om noen på en bro over motorveien hopper ned i veien en meter foran bilen din? Eller om noen i bilen foran deg kaster en bowlingkule ut av soltaket? Vegtrafikkloven § 13 sier: "Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring." Hvorvidt det store hullet i veien var en påregnelig hindring vil nok avhenge litt av forholdene.
Det heter enhver _påregnelig_ hindring. Dvs kan man forvente at noen løper ut i veien her? Ja da skal man også være beredt på å kunne stanse bilen uten å kjøre ned vedkommende.

I det konkrete spørsmålet her så vil øvrig veistandard, fartsgrense og evnt veiarbeid i området ha litt betydning. Det er ikke en påregnelig sak å møte på ett svært hull i veien på motorveien med 80-sone, men det er ikke unormalt når det er nedsatt fartsgrense og veiarbeid i området. Som ett eksempel.

Man bør kunne forvente unger som løper over veien i nærheten av skoler, men ikke i 80-sonen langt unna skoler.
Hater's Avatar
Trådstarter
Ble til at jeg varslet om hullet igår på tlf 175, de sa de ikke fant hullet men idag var det asfaltert.. Føler meg lurt. Skal ta kontakt med kommunen imorgen da dette var en privatperson som har leid inn ett firma for å drive graving for han. Jeg må jo virkelig stå sterkere nå som de har haste-asfaltert det før jeg fikk tatt bilder?

Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Få tatt bilder av stedet snarest før de får reparert det, slik at du har beviser på hullet i veien.
Vis hele sitatet...
Er så dum at jeg ikke fikk tatt bilder igår kveld (mørkt og regn samt jeg kom meg ingen vei uten bil) og idag er det asfaltert igjen......
Vi snakker om ett så stort hull at alle 4 dekkene var nedi på en og samme gang.


Det som antageligvis har skjedd er att hullet har blitt mye større av regnværet igår, de som har leid inn firmaet til å gjøre jobben har nok fått dette med seg da de bor rett ved siden av, de har nok hørt endel smell fra biler og tatt kontakt med firmaet for å fikse dette ASAP for å unngå noen erstatningskrav...
Sist endret av Hater; 18. desember 2014 kl. 17:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Hater Vis innlegg
Er så dum at jeg ikke fikk tatt bilder igår kveld (mørkt og regn samt jeg kom meg ingen vei uten bil) og idag er det asfaltert igjen......
Vi snakker om ett så stort hull at alle 4 dekkene var nedi på en og samme gang.


Det som antageligvis har skjedd er att hullet har blitt mye større av regnværet igår, de som har leid inn firmaet til å gjøre jobben har nok fått dette med seg da de bor rett ved siden av, de har nok hørt endel smell fra biler og tatt kontakt med firmaet for å fikse dette ASAP for å unngå noen erstatningskrav...
Vis hele sitatet...
Forslag til fremtidlige hendelser, ta bilder eller eventuelt film uansett.
Av ren nysgjerrighet, åssen bil og årsmodell var det?
Så sleipe som kommune/Stat er så tviler jeg på at du har noen sak her.. Vil tro dem kjører på med at dem ikke visste om skaden på veien og at derved dem ikke kan belastes for ødeleggelsene på din bil.

Slikt oppfatter jeg stat og kommune.. dem gjør alt for å unnslippe og satser på at det går fint for dem.
Bilde av hullet og få dokumentert skade.

Vet ikke helt hvordan prosedyren her er, men det skal være så enkelt som å ha bilde av åstedet, gjerne med bil. skadene må dokumenteres av verksted eller takstmann? og så skal i prinsippet statens vegvesen eller lignende ta regningen så lenge du har de bevisene du trenger.

Som sagt så aner jeg ikke hvordan dette fungerer, ble fortalt dette av en kompis som fikk felgen sin skadet av hull i veien og fikk reparert felgen på statens vegvesen sin regning.
Hvis det er en privatperson som har besørget gravingen er det vedkommende som er ansvarlig - eventuelt firmaet h*n har leid inn. Reis ut og ta bilder uansett, det vil fremkomme tydelig at det er lagt ny asfalt og det vil også være enkelt å se størrelsen på hullet ut fra asfalten.

Kommunen vil kunne være behjelpelige med saken videre - vedkommende som har stått for gravingen skal ha hatt tillatelse fra kommune/vegvesen, og vil derigjennom også hatt krav til merking og skadeforebyggende tiltak.

Dog vil du, uavhengig av om det er kommunen eller en privatperson som er ansvarlig, kunne få problemer med å få dekket hele skaden. Som en tidligere post er inne på, hvis du har kjørt videre etter at oljelampa begynner å lyse er den skjærte motoren din egen skyld. Du kan også risikere avkorting dersom forsikringen mener at sammenstøtet var så kraftig at du uansett burde kontrollert at det ikke var oppstått noen skade før du kjørte videre, jf. din plikt til å sørge for at en skade ikke blir større enn nødvendig.

Sitat av thundercat Vis innlegg
Så sleipe som kommune/Stat er så tviler jeg på at du har noen sak her.. Vil tro dem kjører på med at dem ikke visste om skaden på veien og at derved dem ikke kan belastes for ødeleggelsene på din bil.

Slikt oppfatter jeg stat og kommune.. dem gjør alt for å unnslippe og satser på at det går fint for dem.
Vis hele sitatet...
Eier av veien er ansvarlig for veien, uansett om de har fått melding om hullet. Det eneste tilfellet de ikke står ansvarlige er når noen har fått tilatelse til å utføre gravearbeid, men i såfall står disse ansvarlig.
Sist endret av doseren; 19. desember 2014 kl. 10:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Hater Vis innlegg
Ble til at jeg varslet om hullet igår på tlf 175, de sa de ikke fant hullet men idag var det asfaltert.. Føler meg lurt. Skal ta kontakt med kommunen imorgen da dette var en privatperson som har leid inn ett firma for å drive graving for han. Jeg må jo virkelig stå sterkere nå som de har haste-asfaltert det før jeg fikk tatt bilder?
Vis hele sitatet...
Saken din bør være langt sterkere nå ja. Vil tro det kan regnes at entreprenøren har handlet grovt uaktsomt ved å ikke skilte hullet, noe som isåfall vil gjøre at de vil måtte erstatte skadene dine. Det med følgeskader pga sprukket bunnpanne kan dog være litt tricky.