Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 5342
Jeg fant en artikkel på aftenposten om at politiet vil bruke bittesmå, lydløse droner. Men de vil ikke si noe om hvordan de tenker å bruke dem.

Jeg liker det ikke. Men jeg vil gjerne andre synspunkter rundt dette.
Så kom gjerne med inspill.
Selv mener jeg droner utstyrt med kamera og diverse senorer kan være et fantastisk redskap til mye, men til spionasjeformål synes jeg ingenting om.
Hva mener du?


(Sorry om tråden er feilplassert)
Hva skal politiet med slikt utstyr? Jeg forstår at militæret skal ha tilgang til det, men trenger politiet virkelig å bruke droner til arbeidet sitt? Det er ikke akkurat billig med slike droner heller.

Sitat av Aftenposten.no
Bruksområder (militært):

  • Direkte angrep med missiler/bomber
  • Overvåking og etterretning
  • Psykologisk krigføring (PSYOPS)
Vis hele sitatet...
Sist endret av Juicekongen; 21. mars 2013 kl. 16:41.
Det blir jo faktisk mye det samme som et hvilkensomhelst sikkerhetskamera som fanger deg opp.
Tror de har tenkt å sende ut ett lass med droner for å overvåke landets innbyggere. Politiet har jo brukt masse penger på IT i det siste så de har sikkert brukt en del på en ny hemmelig avdeling som skal sitte å passe på at alle følger loven. 1984, here we come!
Vel, dette virker da legitimt nok. Å samle inn informasjon og rekognosere områder må politiet ha lov til, så lenge man har hatt en domstole inne for å få nødvendige tillatelser.

.. generell overvåkning, dvs ikke målrettet ved spesifikk mistanke, er jeg derimot rimelig fanatisk imot.. men et bittelite helikopter av den typen der er et målrettet verktøy for spesifikke operasjoner. Det er ikke brukelig som et generelt verktøy man bare flyr rundt med.

Om de derimot skulle kjøpe 2-3 meters spiondroner som kan være i lufta 3-4 dager ville jeg vært særdeles mer skeptisk... eller for å være mer nøyaktig;
Jeg ville vært rabiat imot.
Sist endret av DumDiDum; 21. mars 2013 kl. 16:47.
Third eye shit
17 3
Hvis du ser på de etiske reglene og våre menneskerettigheter så er ikke dette direkte lov. De må ha innbyggerens samtykke for en slik operasjon hvis det skjer. Men hvis du ikke driver med noe spesielt humbug har du ingenting å bekymre deg for Men tror dette bare blir tilgjengelig i de større byene som f.eks Oslo, Trondheim, Bergen, Kr.Sand etc!
Klorofyll's Avatar
Trådstarter
Ja jeg liker bare ikke tanken på at sikkerhetskameraer med microfoner og infrarødlinse kanskje lusker i vinduskarmen min. Jeg liker generelt sett ikke at noen ser inn gjennom vinduene mine. Ikke det at jeg er så fantastisk kriminell, men jeg som de aller fleste her andre har et og annet skjellet i skapet.

Jeg har ingenting imot at politiet kan bruke slike redskaper i enkelte situasjoner (f.eks gisselsituasjoner), men når de ikke vil si noe om hvordan de tenker å bruke dem så blir jeg veldig skeptisk.. Det gir meg en dårlig magefølelse :/ Disse kan, som det meste annet overvåkningsutstyr missbrukes.
Sist endret av Klorofyll; 21. mars 2013 kl. 17:13.
Ridder av 1. klasse
Dette må jo være ideelt i situasjoner hvor det på en eller annen måte, er "farlig" for politiet å bevege seg inn i et område?
I stedet kan de fly inn dronen sin og rekognosere litt før de eventuelt går inn? f.eks i en gisselsituasjon eller på leiting etter en bombe i et bygg?

Har selv vurdert å bygge meg en selv, som jeg kan bruke til inspeksjon av radioantenner som gjerne er 40m over bakken!
Sist endret av Mchjort; 21. mars 2013 kl. 19:08.
Om du har sett papirmølla hvermansen må gjennom for å få lov å lette med noe som bare minner om det som er nevnt over, er det en fare for at politiets papirmølle blir mye større, som igjen fører til at dette utstyren, om det faktisk anskaffet, blir ståendes å samle støv på et lager.

Vurderte lenge å kjøpe meg Parrot Ar.Drone, men etter å ha undersøkt litt ser jeg at fåreløpig er det lite aktuellt.
Sist endret av Lanjelin; 21. mars 2013 kl. 19:14.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Dette må jo være ideelt i situasjoner hvor det på en eller annen måte, er "farlig" for politiet å bevege seg inn i et område?
I stedet kan de fly inn dronen sin og rekognosere litt før de eventuelt går inn? f.eks i en gisselsituasjon eller på leiting etter en bombe i et bygg?

Har selv vurdert å bygge meg en selv, som jeg kan bruke til inspeksjon av radioantenner som gjerne er 40m over bakken!
Vis hele sitatet...


Hvor ofte skjer dette i Norge ?..
De starter med et lite helikopter med kamera, men snart er de her!
http://videoduel.ru/videothumbs/I/MY/IZMYRDxYMcA.jpg
Sist endret av Heisenberg1; 21. mars 2013 kl. 22:10.
Sitat av Klorofyll Vis innlegg
J men jeg som de aller fleste her andre har et og annet skjellet i skapet.
Vis hele sitatet...
Høres ikke bra ut Bateman, slett ikke bra.
Neutral Good
Mith's Avatar
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Hvor ofte skjer dette i Norge ?..
Vis hele sitatet...
Å ta utgangspunktet i bomber og gisselsituasjoner er selvfølgelig ikke riktig, men det er massevis av andre farlige situasjoner hvor man kanskje må inn, men ønsker å minimere risken for personskader. Jeg snakker om rasfare, snøskredfare, tunneler som brenner eller kollapser, branner, kjemikalieutslipp ved ulykker i industrien osv osv.

Det er mange områder hvor det ikke egner seg for folk å oppholde seg uten god grunn og en slik bruk av droner vil være uproblematisk i mine øyne.


I stedet for å automatisk gå i skyttergravene og rope på politistat og overvåkning så er det kanskje på tide å tenke litt utenfor den snevre boksen å innse at politiet også har andre oppgaver enn å sjekke ut leilighetene deres uten tillatelse, skyte gisseltalere og desarmere bomber?
Sist endret av Mith; 22. mars 2013 kl. 14:19.
▼ ... flere år senere ... ▼
Det tok syv år.
Sitat av Mith Vis innlegg
Å ta utgangspunktet i bomber og gisselsituasjoner er selvfølgelig ikke riktig, men det er massevis av andre farlige situasjoner hvor man kanskje må inn, men ønsker å minimere risken for personskader. Jeg snakker om rasfare, snøskredfare, tunneler som brenner eller kollapser, branner, kjemikalieutslipp ved ulykker i industrien osv osv.

Det er mange områder hvor det ikke egner seg for folk å oppholde seg uten god grunn og en slik bruk av droner vil være uproblematisk i mine øyne.


I stedet for å automatisk gå i skyttergravene og rope på politistat og overvåkning så er det kanskje på tide å tenke litt utenfor den snevre boksen å innse at politiet også har andre oppgaver enn å sjekke ut leilighetene deres uten tillatelse, skyte gisseltalere og desarmere bomber?
Vis hele sitatet...
Forstår argumentet men helt ærlig, nevnte droner i denne tråden er også meget uegnet for slik bruk. Da en Mavic eller en matrise 600 for eks er mye bedre egnet for slike operasjoner.

Dronene det er snakk om her vil heller ikke ha den rekkevidden som kreves for å sjekke et helt rasområde for eks
Nå finnes det jo droner som kan fly i 50k+ fot, være under vann og akselerere ifra 0 til tusener av km/t på ett blunk og bare forsvinne.. batterikapasiteten ser heller ikke ut til å være ett problem.

Dji m/flere vil gjerne ha kontakt med produsenten
Sitat av Godless Vis innlegg
Nå finnes det jo droner som kan fly i 50k+ fot, være under vann og akselerere ifra 0 til tusener av km/t på ett blunk og bare forsvinne.. batterikapasiteten ser heller ikke ut til å være ett problem.

Dji m/flere vil gjerne ha kontakt med produsenten
Vis hele sitatet...
Nå er disse dronene du snakker om beregnet til militært bruk også da, det er noe helt annet enn dronene politiet leker med rundt i Oslo's gater.
I see you...
NAPse's Avatar
Det blle benyttet drone i Oslo i går også.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Nå er disse dronene du snakker om beregnet til militært bruk også da, det er noe helt annet enn dronene politiet leker med rundt i Oslo's gater.
Vis hele sitatet...
nei, det var sarkasme... slik teknologi som beskrives finnes ikke.