Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 12095
Crimea River
Alec's Avatar





Trodde først det var skjeggkre, men etter å ha søkt opp skjeggkre så tror jeg ikke at det er det lenger.
Den har ikke "karakteristiske hår" som er vanlig for skjeggkre
Den har ben langs hele kroppen, noe skjeggkre ikke har
Ellers ser de ganske like ut. Selve kroppen er 18mm-20mm lang
Skolopender, ja. Ikke en variant av kreene.
Sist endret av Bl1zzarD; 17. juli 2020 kl. 13:07.
Crimea River
Alec's Avatar
Trådstarter
Hva faen. Tenkte med en gang at yes, da har vi ihvertfall ikke noe skjeggkre problem, men disse rakkerne kan jo bite!

Skolopenderne har giftklør og noen av de større artene kan gi meget smertefulle bitt. Det er imidlertid tvilsomt om de kan være livsfarlige for mennesker som det noen ganger blir hevdet. De nordeuropeiske artene er helt harmløse, men selve bittet kan gjøre vondt.
Vis hele sitatet...
Hjelper ikke veldig for insektfobien min. Det blir jakt om natta her fremover Har en følelse om at de kanskje kom inn sammen med grønnsaksjorden jeg brukte til å plante chiliplanter inne. Det virker heldigvis ikke som at de lever i vegger som skjeggkre gjør, så er jeg heldig blir det lenge til neste gang jeg ser en.
Skolopendere er ikke husokkupanter. Du finner de overalt ute i naturen og innimellom kommer de inn, akkurat som alle andre småkryp. Ei heller er de insekter, men det er en annen sak.
Crimea River
Alec's Avatar
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Skolopendere er ikke husokkupanter. Du finner de overalt ute i naturen og innimellom kommer de inn, akkurat som alle andre småkryp. Ei heller er de insekter, men det er en annen sak.
Vis hele sitatet...
Bare av nyskjerrighet. Hva er dem hvis dem ikke er insekt?
Veggmontert
Plafond's Avatar
Første linje på Wikipedia: Skolopendere (Chilopoda) er en klasse av leddyr som tilhører mangefotinger.
Sitat av Alec Vis innlegg
Hva faen. Tenkte med en gang at yes, da har vi ihvertfall ikke noe skjeggkre problem, men disse rakkerne kan jo bite!



Hjelper ikke veldig for insektfobien min. Det blir jakt om natta her fremover Har en følelse om at de kanskje kom inn sammen med grønnsaksjorden jeg brukte til å plante chiliplanter inne. Det virker heldigvis ikke som at de lever i vegger som skjeggkre gjør, så er jeg heldig blir det lenge til neste gang jeg ser en.
Vis hele sitatet...
En spennende fact om skjeggkre er at de er kannibalistiske, ganske spennende dyr som er utformet perfekt til det de gjør.
Crimea River
Alec's Avatar
Trådstarter
Sitat av Plafond Vis innlegg
Første linje på Wikipedia: Skolopendere (Chilopoda) er en klasse av leddyr som tilhører mangefotinger.
Vis hele sitatet...
Men når jeg søker opp leddyr får jeg opp at det er insekter, og der kommer forvirringen

Nevermind.
Insekt kan være leddyr, men leddyr er ikke nødvendigvis insekter. Tror jeg forstår det da!
Sist endret av Alec; 17. juli 2020 kl. 15:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Insekt har blant annet 6 bein, har det ikke 6 bein er det ikke et insekt.
Sitat av Alec Vis innlegg
Men når jeg søker opp leddyr får jeg opp at det er insekter, og der kommer forvirringen

Nevermind.
Insekt kan være leddyr, men leddyr er ikke nødvendigvis insekter. Tror jeg forstår det da!
Vis hele sitatet...
Korrekt!

Edderkopper og krepsdyr er også leddyr, akkurat som mangefotinger og insekter er det. Men en hummer er ikke et insekt, og det er heller ikke en skolopender. Tilsvarende er både mennesker og haier er ryggstrengdyr, men haier er ikke pattedyr, og mennesker er ikke bruskfisk.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Korrekt!

Edderkopper og krepsdyr er også leddyr, akkurat som mangefotinger og insekter er det. Men en hummer er ikke et insekt, og det er heller ikke en skolopender. Tilsvarende er både mennesker og haier er ryggstrengdyr, men haier er ikke pattedyr, og mennesker er ikke bruskfisk.
Vis hele sitatet...
Farken, jeg som har gått rundt hele tiden og sagt at jeg er bruskfisk
Disse krabatene kommer av og til nedi kjelleren vår hvis vinduet er åpent. Før vi pusset opp datt en sånn jævel rett på trynet mitt ned fra taket. Lå bare å chilla i senga, kom meg raskt opp av senga den dagen kan man si.

De er jo litt kule på sin måte, men liker de best på avstand
▼ ... over en måned senere ... ▼
Flott applikasjonen : artsorakel