Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3583
Hei. Hadde noen ikkassokrav til telenor, skulle logge inn på gothia og sjekke oversikten, hva jeg skyldte, men på alle 4 sakene står det «avsluttet» hva betyr dette? Noen som kan litt om dette som kan hjelpe?
Det betyr at sakene er avsluttet hos dem (at det er innbetalt og alt er ok), og saken hos Telenor skal være registrert oppgjort også. Kanskje Telenor ikke har fått med seg det enda, eller har nye krav
Sist endret av Stingray; 10. juni 2020 kl. 17:18.
Avsluttet betyr da ikke nødvendigvis oppgjort. Et krav blir ikke gjort opp av seg selv sånn helt magic. Det trenger ikke bety mer enn at den er avsluttet for hva angår Gothia.
Godt mulig at gjelda er videresolgt ..
Sitat av Dough Vis innlegg
Et krav blir ikke gjort opp av seg selv sånn helt magic.
Vis hele sitatet...
Jeg skyldte SI flere titalls tusen for et gammelt studielån, og en gang
jeg logget inn for å sjekke hva jeg skyldte, sto det plutselig "kravet er
foreldet". Hadde ikke fått noe brev eller noen beskjed om dette.
Så jo, "magic can happen".

Når det gjelder TS ville jeg ringt inkassoselskapet og spurt hva det betyr
at det er "avsluttet".
Hva slags størrelse er det på beløpene ? Er de så lave at kostnaden å kreve de inn blir for høy ?
Alle inkassokrav foreldres etter 4 år, så dette avhenger jo litt av hvor lang tid det er gått?
Hvis kravet ikke innbetales vil de registrere en betalingsanmerkning på personnummeret ditt. Du kan sjekke dette ved å logge inn på Kredinor Minside. Dette er et kredittopplysningsbyrå som samler inn informasjon om alle betalingskrav.
Sitat av Brave_new_world Vis innlegg
Alle inkassokrav foreldres etter 4 år, så dette avhenger jo litt av hvor lang tid det er gått?
Hvis kravet ikke innbetales vil de registrere en betalingsanmerkning på personnummeret ditt. Du kan sjekke dette ved å logge inn på Kredinor Minside. Dette er et kredittopplysningsbyrå som samler inn informasjon om alle betalingskrav.
Vis hele sitatet...
Er jo ikke fullt så enkelt og kreditorer sikrer seg mot foreldelse. Det er ganske standardprosedyre å kjøre det gjennom forliksrådet, da er kravet rettslig og nye 10 år løper.

https://www.sismo.no/no/pub/tema/foreldelse
Sitat av Dough Vis innlegg
Er jo ikke fullt så enkelt og kreditorer sikrer seg mot foreldelse. Det er ganske standardprosedyre å kjøre det gjennom forliksrådet, da er kravet rettslig og nye 10 år løper.

https://www.sismo.no/no/pub/tema/foreldelse
Vis hele sitatet...
Ja, godt poeng. Burde har nevnt dette i min kommentar. Vet det er vanlig praksis når noen skylder forbrukslån eller kredittkort. Har derimot ikke hørt om at krav fornyes når det er snakk ubetalte telefonregninger.
Sitat av Brave_new_world Vis innlegg
Ja, godt poeng. Burde har nevnt dette i min kommentar. Vet det er vanlig praksis når noen skylder forbrukslån eller kredittkort. Har derimot ikke hørt om at krav fornyes når det er snakk ubetalte telefonregninger.
Vis hele sitatet...
Skal ikke uttale meg om hvordan dette er blitt. Men som tidligere gjeldsoffer har jeg aldri opplevd at et eneste krav er blitt foreldet.

Kostnadene med rettslig inndrivelse av kravet faller på skyldner. Så størrelsen på kravet (telefonregninger) er ikke nødvendigvis noe hinder.
Sist endret av Dough; 15. juni 2020 kl. 09:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.