Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 19134
Sitat av tor0405 Vis innlegg
jeg har adhd og tar ritalin hver dag, med denne går alt mye bedre. skolen, karakterer, fokus osv. det virker faktisk ikke som om noen av dere vet hva dere snakker om, ja ok kanskje det høres skummelt ut å gi Ritalin til barn. men livet mitt har forandret seg helt sykt! og blitt mye bedre, eneste negative er at jeg har gått ned et par kilo og sover dårlig. men, hvis Ritalin og adhd hadde bare vært bullshit, hvorfor fungerer denne medisinen bra på meg, men ikke på alle andre?
videre så er IKKE ritalin det samme som amfetamin eller hva faen dere tror og den gjør IKKE det samme med kroppen.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett. Folk vet ikke hva de snakker om. Ritalin fungerer ikke bare på deg, men på veldig mange med ADHD, det er jo derfor det brukes. Det er rimelig konspiratorisk å påstå at diagnosen bare er tull, at uttredelser for ADHD er uprofesjonell og at det bare er en unnskyldning for å dope ned unger. Det kunne vært en interessant diskusjon om diagnosen, men når det er så mye forakt for folk i hvite frakker, new age bullshit om medisin og ville verdenomspennende konspirasjoner så kan man trygt si at folk ikke vet hva de snakker om.
Sitat av Mith Vis innlegg
Du har helt rett. Folk vet ikke hva de snakker om. Ritalin fungerer ikke bare på deg, men på veldig mange med ADHD, det er jo derfor det brukes. Det er rimelig konspiratorisk å påstå at diagnosen bare er tull, at uttredelser for ADHD er uprofesjonell og at det bare er en unnskyldning for å dope ned unger. Det kunne vært en interessant diskusjon om diagnosen, men når det er så mye forakt for folk i hvite frakker, new age bullshit om medisin og ville verdenomspennende konspirasjoner så kan man trygt si at folk ikke vet hva de snakker om.
Vis hele sitatet...
For en "jeg har rett " mentalitet altså. Har dere som forguder Ritalin tatt pause en gang og kjent forskjellen?

Og kan du ikke bevise det med FAKTA viss det er rett? Han som fant opp ADHD har jo tilogmed sagt det var bullshit så mye her tyder akkuratt på at det er BULLSHIT.


Men det er jo greit og ha ADHD siden du får mange goder på skolen, nav og andre ting fordi du har en lidelse.
Hele psykiatrien er basert i Freud som synes tissemann var viktig. Dette er en helt for psykiatere enda. Selvfølgelig finnes ikke ADHD. Ikke 1000 andre diagnoser heller. De har INGEN bevis på dette. Kun pseudointellektuellt vrøvl.

Og Jung opplevde ånder, og kanaliserte de faktisk også, men blandet det sammen med masse forvrengt religion, og kalte derfor opplevelsen sykdom og "schizophreni". Denne diagnosen bruker de enda. Det er faktisk vanskelig for folk i Norge, som man hører på "åndenes makt" f.eks, å oppleve ånder, da psykiatrien irrasjonellt kaller det galskap pga Jung.

Fordi psykiatrien ikke tror på slike ting, påstår de enerett om virkeligheten, og mener kun fysisk virkelighet, og Freuds libido-dyrken. Og anbefaler ting sterk i kontrast med moral og fornuft, sett f.eks i psykologer som anbefaler å "leve ut sine seksuelle demoner", "hvordan ha best promiskuøs sex på byen", etc. Disse har selvfølgelig aldri utviklet seg over libido-nivå, og har da selvfølgelig ingen viten høyere ting, og selvfølgelig ikke esoteriske fenomen som ånder.

Men de finnes. En enkel måte å nærme seg det på er rett og slett religiøse monoteistiske utsagn som "Gud er herren over himlene og jorden". Fokuser på dette, og se at du kommer inn i en roligere tilstand. Dette fordi "satan er i idoldyrkning" som Koranen sier, Satan er en ånd, og ansvarlig for obskur idoldyrkning, lystkultivasjon og avvik. Og gudsbevissthet motvirker dette. Og monoteisme er jo hevet over slike ting.

"Schizophreni" er kun en sterkere opplevelse av de åndene mange har vanlig tilstede, uten gudsbevissthet.

Og med en god overordnet Gud, så er jo selvfølgelig mange "diagnoser" overvunnet allerede.

DETTE er sannheten. Men løven utenfor Stortinget er et fallossymbol, og går man ut og inn der dagen lang, så blir man nok preget av dette, og nok i favør av Freuds penis. Det er vel heller få som egentlig forstår realiteten av monoteisme der.

Da blir det nok simple ting som "psykiatri" istedet. Stakkars den som blir "psykisk" syk i Norge, for der venter kun fallosdyrkere, og nivå dertil.
Jeg har adhd. Jeg tar metamina når jeg skal studere, som er et dexamfetamin sulfat. Det er ikke å stikke under en stol at metamina har klare kjennetegn til speed. Jeg gikk tidligere på Ritalin og generisk metylfenidat, men jeg mislikte sterkt den "zombie" aktige holdningen jeg fikk av Ritalinen.

Jeg blir dopet ned på et derivat av amfetamin. Dette er negativt. Et negativt syn hvertfall.

Til tross for denne stigmatiseringen av hva som blir proppet i unger, kan jeg ikke gjøre annet enn å si meg helt uenig i hvor galt det faktisk er med ritalin og metamina. Brukerdosen er så vanvittig mye lavere enn din gjennomsnittlige speedfreak, så det kan nesten ikke sammenlignes. Ulempen er jo at man kan faktisk misbruke dosene sine, men foreldre har faktisk like mye ansvar som legen for å forsikre seg at det ikke blir misbrukt.

Mitt liv endret seg når jeg begynte på stimulantene. Min evne til å kontrollere mitt fokus tok et høydesprang når jeg først startet. Jeg har gått fra å jage hver eneste impuls uten å fullføre den forrige, til å kunne beholde interesse til å se ferdig mine prosjekter. Psykologen min påstod at stimulanter ikke er annet enn en midlertidig løsning og at det bare virker så lenge man tar det. Jeg mener det er feil, siden jeg har totalt endret mitt tankemønster til det bedre og har lært veldig mye om hvordan fokuset mitt fungerer.

Jeg kan ikke svare på om adhd er tull, eller ikke. Men diskusjonen om stimulantene for min del blir bare tull. Det har hjulpet meg og vesentlig mange andre, så stigmatiseringen er bare typisk trangsynt nordmann holdning. Hvorfor skal en psykosomatisk lidelse alltid bli uglesett og ignorert, når en kan konfrontere lidelsen og bekjempe den?
Sitat av Crazy_Bitch Vis innlegg
For en "jeg har rett " mentalitet altså.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke en "jeg har rett" mentalitet, men en "dere har ikke rett" mentalitet. Hvorfor? Fordi jeg tror mer på leger, psykiatri og forskning enn anekdoter, konspirasjoner og vrangforestillinger fra anonyme folk på internett.
Sitat av Crazy_Bitch Vis innlegg
Har dere som forguder Ritalin tatt pause en gang og kjent forskjellen?
Vis hele sitatet...
Pause fra ritalin? Jeg har aldri prøvd det, vet du hvorfor? Fordi jeg ikke engang har vært inne til utredning for ADHD, jeg har ikke symptomene og trenger derfor ikke medisinen. For å sitere deg fra en tidligere post, "hva slags unger er ikke sånn i den alderen?" Jo, det skal jeg si deg, det er den store majoriteten som IKKE trenger å utredes for ADHD. De er ikke "sånn" i den alderen.
Sitat av Crazy_Bitch Vis innlegg
Og kan du ikke bevise det med FAKTA viss det er rett?
Vis hele sitatet...
Det er ikke jeg som skal bevise noe som helst, jeg påstår tross alt ikke at ritalin er amfetamin og at diagnosen er tull. Det er det du som gjør, så du kan vel bevise det?
Sitat av Crazy_Bitch Vis innlegg
Han som fant opp ADHD har jo tilogmed sagt det var bullshit så mye her tyder akkuratt på at det er BULLSHIT.
Vis hele sitatet...
Si meg, hvem var det som "fant opp" ADHD? Hvordan tror du egentlig medisin utvikles? Såvidt jeg kan se så er symptomene først nedskrevet på 1700tallet, så at godeste Sir Alexander Crichton skulle sagt at det var "bullshit" har jeg svært lite tro på, hvorfor skulle han i såfall bry seg om å skrive om det?
Den linken du postet om Leon Eisenberg er jo en fact check av et rykte. Et rykte som har oppstått på internett, på grunn av google translate, antageligvis av folk som er like skeptiske til legestanden som deg. I tillegg så er jo konklusjonene at det er tatt ut av kontekst og at "dårlig, automatisk oversetting" er grunnen til at rykte spredde seg.
Sitat av Crazy_Bitch Vis innlegg
Men det er jo greit og ha ADHD siden du får mange goder på skolen, nav og andre ting fordi du har en lidelse.
Vis hele sitatet...
Snakk om å spytte folk med ADHD i trynet.
Ja greit. Jeg tar feil. Kan noen slette innleggene mine?
Sist endret av Crazy_Bitch; 30. november 2013 kl. 16:51.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det er en reell lidelse, det er ingen hemmelighet.

Min påstand er derimot at dette er noe som ikke har med kjemisk ubalanse, men heller mental ubalanse å gjøre.

Med mental ubalanse bruker jeg overhodet ikke noe faglig begrep, men det er det mest beskrivende for hva jeg mener. Når en utsettes for visse stimuli, impulser og inntrykk fra omgivelsene sine så slår det ut i adferd som kan falle inn under fellesnevnere. Noen sett kan gjøre at en blir tilbakeholden og reservert. Andre gjør en flittig og selvsikker. Og noen igjen gir en attributer som faller inn under fellesnevneren ADHD. Det at en i visse kulturer, eksempelvis frankrike, ikke har noen forekomst av ADHD støtter til de grader oppunder denne hypotesen. Den franske kulturen siler automatisk vekk et sett med impulser, stimuli og regler - og effektivt er ADHD-gruppen eliminert. Dette ville vært umulig om det var snakk om biokjemisk ubalanse, eller andre hjernefeil.

At denne adferden gjør at vi kan putte en haug mennesker i bås og finne flere sammenhenger, eksempelvis trafikkulykker, gir på ingen måte en indikasjon om at denne gruppen har en biokjemisk ubalanse. Det betyr bare at denne gruppen har dårlig impulskontroll og evne til å fokusere. På samme måte som at folk med angst kunne blitt puttet i en bås, gitt dem en felles merkelapp, funnet statistiske fellestrekk (antall sexpartnere, ekstremsportutøvelse etc) og skrevet ut benzoer til hele hurven.

Er det ikke akkurat like godt grunnlag for å si at alle med angst lider av en dysfunksjon i hjernen? Hvilket grunnlag har en for å si at ADHD er en hjernefeil, som ikke er direkte overførbart til absolutt alle andre fellestrekk hos avvik fra normalen?

Det vil for både behandlere og pasienter oppfattes som svært beleilig å kalle det en hjernefeil og skrive ut medisiner. Min oppfattelse er at det ikke finnes noe mer enn et sett felles, negative avvik fra normalen. Selvsikre alfa-menn har uendelig mange fellesnevnere og, hvorfor skal vi ikke si at disse lider av en positiv ubalanse i hjernen?

Sannsynligvis fordi ingen foreldre har et behov for å rettferdiggjøre hvorfor barnet deres er en vinner..
Vis hele sitatet...
Hvordan tenker du at atferd reguleres? Hva består "det mentale" av? Jeg har slettes ikke alle svar, og det tror jeg ingen i denne debatten har. Men det er min mening at det mentale MÅ være biokjemi. Og da følger det logisk at forstyrrelser i atferd impliserer forstyrrelser i biokjemi. Det er ikke dermed sagt at dette er forutbestemt. Det er langt mer sannsynlig at det er utløst av noe miljømessig.

Grunnen til at jeg tar dette opp er bare at jeg opplever at skillet mellom biokjemi og mental tilstand er kunstig, med mindre man tror på sjelen.
Sitat av Politiet Busken Vis innlegg
Hele psykiatrien er basert i Freud som synes tissemann var viktig. Dette er en helt for psykiatere enda. Selvfølgelig finnes ikke ADHD. Ikke 1000 andre diagnoser heller. De har INGEN bevis på dette. Kun pseudointellektuellt vrøvl.

Og Jung opplevde ånder, og kanaliserte de faktisk også, men blandet det sammen med masse forvrengt religion, og kalte derfor opplevelsen sykdom og "schizophreni". Denne diagnosen bruker de enda. Det er faktisk vanskelig for folk i Norge, som man hører på "åndenes makt" f.eks, å oppleve ånder, da psykiatrien irrasjonellt kaller det galskap pga Jung.

Fordi psykiatrien ikke tror på slike ting, påstår de enerett om virkeligheten, og mener kun fysisk virkelighet, og Freuds libido-dyrken. Og anbefaler ting sterk i kontrast med moral og fornuft, sett f.eks i psykologer som anbefaler å "leve ut sine seksuelle demoner", "hvordan ha best promiskuøs sex på byen", etc. Disse har selvfølgelig aldri utviklet seg over libido-nivå, og har da selvfølgelig ingen viten høyere ting, og selvfølgelig ikke esoteriske fenomen som ånder.

Men de finnes. En enkel måte å nærme seg det på er rett og slett religiøse monoteistiske utsagn som "Gud er herren over himlene og jorden". Fokuser på dette, og se at du kommer inn i en roligere tilstand. Dette fordi "satan er i idoldyrkning" som Koranen sier, Satan er en ånd, og ansvarlig for obskur idoldyrkning, lystkultivasjon og avvik. Og gudsbevissthet motvirker dette. Og monoteisme er jo hevet over slike ting.

"Schizophreni" er kun en sterkere opplevelse av de åndene mange har vanlig tilstede, uten gudsbevissthet.

Og med en god overordnet Gud, så er jo selvfølgelig mange "diagnoser" overvunnet allerede.

DETTE er sannheten. Men løven utenfor Stortinget er et fallossymbol, og går man ut og inn der dagen lang, så blir man nok preget av dette, og nok i favør av Freuds penis. Det er vel heller få som egentlig forstår realiteten av monoteisme der.

Da blir det nok simple ting som "psykiatri" istedet. Stakkars den som blir "psykisk" syk i Norge, for der venter kun fallosdyrkere, og nivå dertil.
Vis hele sitatet...
"DETTE er sannheten". Asså, seriøst? Du lever i den tro, uten å i det hele tatt være åpen for at det du sier KAN være feil? Det sier jo litt om deg.

Her var det mange påstander. Uten mye tyngde, riktignok.
""Schizophreni" er kun en sterkere opplevelse av de åndene mange har vanlig tilstede, uten gudsbevissthet."
Hvem er du til å uttale deg om dette? "Schizophreni" eksisterer, og er ikke et "stempel" man får pga ånder - Det er en diagnose man får ved vrangforestillinger. Dersom du føler at du har kontakt med ånder trenger du ikke nødvendigvis være schizofren - hvis du derimot påstår at du er "Alexander den store" så burde kanskje saken vurderes. Du snakker om psykiatrien som om det er folk helt uten peiling, ute etter å stemple folk - og her sitter du, en som sverger til ånder og en overnaturlig virkelighet, og stempler ned hele psykiatrien.
Åpne øya, prøv å forstå virkeligheten som den er. Du må være mer kildekritisk, ikke tro på alt du får for deg uten bevis og fakta. Vær åpen for at din oppfatning av virkeligheten kun er din oppfatning av den, og vær åpen for at ikke alt i din virkelighet stemmer med den faktiske virkeligheten. Deretter skal du se at det er lettere å lære, og å finne ut hvordan virkeligheten egentlig er, bit for bit.

Beklager litt rotete innlegg, er veldig trøtt for øyeblikket.
Sist endret av enanthate; 30. november 2013 kl. 21:24.
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, det er ikke en "jeg har rett" mentalitet, men en "dere har ikke rett" mentalitet. Hvorfor? Fordi jeg tror mer på leger, psykiatri og forskning enn anekdoter, konspirasjoner og vrangforestillinger fra anonyme folk på internett.
Vis hele sitatet...
Da kan jo kanskje Joar Tranøy være noe å lese for deg?

Joar Tranøy (født 1954) er en norsk historiker, kriminolog, psykolog og forsker. Han har skrevet ti fagbøker og over 100 fagartikler om temaer innenfor psykologien, psykisk helse, barnevern, sosialhistorie og kriminologi. Tranøy har særlig vært interessert i psykiatriens behandling av enkeltmennesker (slik som i tilfellet Arnold Juklerød). Tranøy var tidligere ansatt som førsteamanuensis ved avdeling for helsefag ved Høgskolen i Østfold.

Tranøy mottok forfatterforeningens ytringsfrihetspris i 1996.

Joar Tranøy ble også nominert til «Den store psykologprisen 2012» for sitt engasjement omkring praksisen av lobotomi i Norge, kritikk av ADHD/Ritalin-medisinering, samt kritikk av sakkyndighet i barnevernet.


Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Joar_Tran%C3%B8y
Sitat av Politiet Busken Vis innlegg
Hele psykiatrien er basert i Freud som synes tissemann var viktig. Dette er en helt for psykiatere enda. Selvfølgelig finnes ikke ADHD. Ikke 1000 andre diagnoser heller. De har INGEN bevis på dette. Kun pseudointellektuellt vrøvl.

Og Jung opplevde ånder, og kanaliserte de faktisk også, men blandet det sammen med masse forvrengt religion, og kalte derfor opplevelsen sykdom og "schizophreni". Denne diagnosen bruker de enda. Det er faktisk vanskelig for folk i Norge, som man hører på "åndenes makt" f.eks, å oppleve ånder, da psykiatrien irrasjonellt kaller det galskap pga Jung.

Fordi psykiatrien ikke tror på slike ting, påstår de enerett om virkeligheten, og mener kun fysisk virkelighet, og Freuds libido-dyrken. Og anbefaler ting sterk i kontrast med moral og fornuft, sett f.eks i psykologer som anbefaler å "leve ut sine seksuelle demoner", "hvordan ha best promiskuøs sex på byen", etc. Disse har selvfølgelig aldri utviklet seg over libido-nivå, og har da selvfølgelig ingen viten høyere ting, og selvfølgelig ikke esoteriske fenomen som ånder.

Men de finnes. En enkel måte å nærme seg det på er rett og slett religiøse monoteistiske utsagn som "Gud er herren over himlene og jorden". Fokuser på dette, og se at du kommer inn i en roligere tilstand. Dette fordi "satan er i idoldyrkning" som Koranen sier, Satan er en ånd, og ansvarlig for obskur idoldyrkning, lystkultivasjon og avvik. Og gudsbevissthet motvirker dette. Og monoteisme er jo hevet over slike ting.

"Schizophreni" er kun en sterkere opplevelse av de åndene mange har vanlig tilstede, uten gudsbevissthet.

Og med en god overordnet Gud, så er jo selvfølgelig mange "diagnoser" overvunnet allerede.

DETTE er sannheten. Men løven utenfor Stortinget er et fallossymbol, og går man ut og inn der dagen lang, så blir man nok preget av dette, og nok i favør av Freuds penis. Det er vel heller få som egentlig forstår realiteten av monoteisme der.

Da blir det nok simple ting som "psykiatri" istedet. Stakkars den som blir "psykisk" syk i Norge, for der venter kun fallosdyrkere, og nivå dertil.
Vis hele sitatet...
Dette være en kødd, seriøst. Har lest et par av innleggene dine rundt denne tematikken, og blir direkte provosert av det du skriver.

Du sier at alt er basert på oppspin av Freud, men det du selv presterer å lire ut av deg ser ut til å være basert på blind tro på gammel overtro og fordommer. Det finnes langt mer bevis for psykiatriske lidelser o.l. enn dine "ånder" og "gud".

Schizofreni er en verdensanerkjent diagnose, hvem er du og hvilke akkreditiver har du til å motsi dette? Derimot er det flere "åndemedium" o.l. rundt i verden som er avslørt som svindel og tull, så dersom hele ditt livssyn er basert på dårlig TV som mest sannsynlig er juks og bedrag, ja da sier det sitt og vi forstår at vi ikke kommer noen vei med deg uansett.

At du bruker "mangel på religiøs tro" som årsak til at diagnoser blir tatt i bruk er en nesten middelaldersk vinkling på saken.
Alt du sier og mener koker ned til en blind og kritikkverdig tro på grensen til ekstremisme på at en overmenneskelig fantasifigur har et ord med i spillet når det kommer til vårt daglige liv. Dette blir som å si at Apollo eller julenissen skal være ansvarlig for vår sikkerhet.

Alle dine påstander og utsagn mangler fullstendig stågrunn og enhver form for legitimering, og om du i det hele tatt føler at du skal ha en rettferdig sjanse i å spre "budskapet" ditt vil jeg anbefale deg å skaffe referanser og dokumentasjon som kan underbygge det du sier.

Så frem til at du ikke er et troll, og isåfall kan ta deg rennefart og drite i å poste mer.
Sist endret av PairADice; 30. november 2013 kl. 22:41.
Sitat av tor0405 Vis innlegg
jeg har adhd og tar ritalin hver dag, med denne går alt mye bedre. skolen, karakterer, fokus osv. det virker faktisk ikke som om noen av dere vet hva dere snakker om, ja ok kanskje det høres skummelt ut å gi Ritalin til barn. men livet mitt har forandret seg helt sykt! og blitt mye bedre, eneste negative er at jeg har gått ned et par kilo og sover dårlig. men, hvis Ritalin og adhd hadde bare vært bullshit, hvorfor fungerer denne medisinen bra på meg, men ikke på alle andre?
videre så er IKKE ritalin det samme som amfetamin eller hva faen dere tror og den gjør IKKE det samme med kroppen.
Vis hele sitatet...
Ritalin fungerer, som andre her har nevnt, på de aller, aller fleste, ADHD eller ikke. Mange får en bedre tilværelse med dette medikamentet, det er det overhodet ikke tvil om, men til hvilken pris? Det sliter i tillegg på kroppen og på psyken for de aller fleste jeg har pratet med som tar det (inkludert meg selv). Jeg har per dags dato ikke pratet med noen som har brukt det over lengre tid uten å hate det, og det de fleste sier er at de føler seg som zombier når de tar det; følelseslivet dør helt.
Det er jo som med all medisinering en avveining mellom utbytte og bivirkninger.
Sitat av Orph Vis innlegg
Ritalin fungerer, som andre her har nevnt, på de aller, aller fleste, ADHD eller ikke. Mange får en bedre tilværelse med dette medikamentet, det er det overhodet ikke tvil om, men til hvilken pris? Det sliter i tillegg på kroppen og på psyken for de aller fleste jeg har pratet med som tar det (inkludert meg selv). Jeg har per dags dato ikke pratet med noen som har brukt det over lengre tid uten å hate det, og det de fleste sier er at de føler seg som zombier når de tar det; følelseslivet dør helt.
Vis hele sitatet...
Kanskje alle de du har snakket med ikke har adhd... tviler ikke på at ritalin har en eller annen effekt på alle, men om det er en positiv effekt er en annen sak. Det er en grunn til at ikke alle tar ritalin
Sitat av Mith Vis innlegg
Du har helt rett. Folk vet ikke hva de snakker om. Ritalin fungerer ikke bare på deg, men på veldig mange med ADHD, det er jo derfor det brukes. Det er rimelig konspiratorisk å påstå at diagnosen bare er tull, at uttredelser for ADHD er uprofesjonell og at det bare er en unnskyldning for å dope ned unger. Det kunne vært en interessant diskusjon om diagnosen, men når det er så mye forakt for folk i hvite frakker, new age bullshit om medisin og ville verdenomspennende konspirasjoner så kan man trygt si at folk ikke vet hva de snakker om.
Vis hele sitatet...
Det funker på alle. Blant annet jagerflypiloter på lange tokt eller studenter som vil fokusere ekstra før eksamen.

Du fokuserer på et innlegg av en person som snakket om astrologi og piss, mener du hele resten av diskusjonen er på dette nivået?

At stimulanter motvirker dårlig konsentrasjonsevne er da ingen hemmelighet, og det er heller ikke en del av problemstillingen.

Det jeg stiller spørsmål ved er hvorvidt det faktisk foreligger tilstrikkelig grunnlag for å stemple ADHD som en medfødt dysfunksjon i hjernen, ikke uheldig miljøpåvirkning.

En unnskyldning er for å dope ned unger er det selvsagt ikke, men at det eksisterer mange myter som legitimerer og bagatelliserer det er et udiskutabelt faktum.

Om du har noe litt mer givende og konstruktivt å komme med som svar så setter jeg gjerne pris på det. Skjønner om jeg har framstått som partisk og arrogant her, og det beklager jeg.

Skal holde det mer saklig og være mer åpen. Jeg ønsker bare å få et bedre vurderingsgrunnlag, det er beklagelig og forståelig at jeg har virket forutinntatt og allvitende.

Hva tror du er årsaken til at forekomsten av ADHD er ti ganger høyere i Norge enn frankrike? Hadde ikke en biokjemisk ubalanse hatt relativt lik fordeling på tvers av landegrenser? Er behandlingstilbud og strengere kriterium for diagnose alt?

Sitat av Orph Vis innlegg
Ritalin fungerer, som andre her har nevnt, på de aller, aller fleste, ADHD eller ikke. Mange får en bedre tilværelse med dette medikamentet, det er det overhodet ikke tvil om, men til hvilken pris? Det sliter i tillegg på kroppen og på psyken for de aller fleste jeg har pratet med som tar det (inkludert meg selv). Jeg har per dags dato ikke pratet med noen som har brukt det over lengre tid uten å hate det, og det de fleste sier er at de føler seg som zombier når de tar det; følelseslivet dør helt.
Vis hele sitatet...
Legger ved dette som er "del 2" av problematikken. Uavhengig av årsak, er det virkelig forhåldsmessig å behandle med stimulanter? Hos barn?

Sitat av Cingulate Vis innlegg
Hvordan tenker du at atferd reguleres? Hva består "det mentale" av? Jeg har slettes ikke alle svar, og det tror jeg ingen i denne debatten har. Men det er min mening at det mentale MÅ være biokjemi. Og da følger det logisk at forstyrrelser i atferd impliserer forstyrrelser i biokjemi. Det er ikke dermed sagt at dette er forutbestemt. Det er langt mer sannsynlig at det er utløst av noe miljømessig.

Grunnen til at jeg tar dette opp er bare at jeg opplever at skillet mellom biokjemi og mental tilstand er kunstig, med mindre man tror på sjelen.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan miljømessige påvirkninger ødelegge den biokjemiske homoestasisen i hjernen? Og om tilfellet er at det finnes en mekanisme som linker biokjemisk balanse i hjernen og miljøpåvirkning, burde ikke det være mulig å reversere prosessen?

Det jeg mener er at man formes gjennom oppveksten av uendelig mange impulser, kombinert med genmaterialet en er utdelt. Disse uendelig mange kombinasjonene resulterer i et mangfold av fellesnevnere. Noen blir preget av angst, noen blir svært utadvente, noen blir sjenert, andre blir frempå.

Hva har man som grunnlag for å påstå at impulsivitet og konsentrasjonsproblemer er en dysfunksjon, og ikke bare et adferdsmønster?
Sist endret av Tøffetom; 2. desember 2013 kl. 00:18.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Det jeg stiller spørsmål ved er hvorvidt det faktisk foreligger tilstrikkelig grunnlag for å stemple ADHD som en medfødt dysfunksjon i hjernen, ikke uheldig miljøpåvirkning.
Vis hele sitatet...
En som fyrer opp en sigg i klasserommet på ungdomsskolen er ikke bare utsatt for "uheldig miljøpåvirkning". Tror du gjør mye ut av ingenting her. Er du forelska i en fyr med ADHD? Foreldra til barn med ADHD trenger ikke være dårlige foreldre, men det er jækla slitsomt å oppdra en hyperaktiv unge. Har lest avisartikler om foreldre som flytter fra hverandre --- men beholder forholdet --- for å få mer tid til andre ting enn å oppdra ungen. Skjønner ikke hvorfor du blander medisiner inn her, ADHD er jo ADHD uansett medisiner eller ikke.
Sist endret av j1123; 2. desember 2013 kl. 00:54.
Sitat av j1123 Vis innlegg
En som fyrer opp en sigg i klasserommet på ungdomsskolen er ikke bare utsatt for "uheldig miljøpåvirkning".
Vis hele sitatet...
Hvorfor kan ikke denne fyren være utsatt for uheldig miljøpåvirking, kanskje allerede fra tidlig svangerskapet til moren. Det begynner etterhvert å bli kjent at hårfine forskjeller i omgivelsene, selv før vi blir født, kan bidra til å forme oss til den personen vi blir. Sigarettrøyk i svangerskapet er en av de tingene man nå vet er en del av dette. Visse forutsetninger må være på plass for at hjernen skal få utvikle seg. Snur du på det, så blir du ikke ett geni i en alder av 20 år om alt har vært kaos fra 0-20 år. Jeg kjenner såpass mange med ADHD inkludert meg selv og alle har masse til felles bortsett fra rastløsheten, hyperaktiviteten, konsentrasjon og oppmerksomhetsvanskene. Og det strekker seg tilbake til tidlig oppvekst, bare en graver dypr nok. Handler jo mye om å være ærlig nok og tørre se på det. Det er vanskelig å se at man kanskje ikke har hatt den perfekte oppveksten man trodde. Traumer kan være mye mer enn det åpenbare. Selv måtte jeg bli nærmere 40 for å skjønne hva dette dreier seg om. Og til det med hjernes utvikling. I mitt tilfelle ble det jo heller ikke gitt noe særlig muligheter for å trene på konsentrasjon og oppmerksomhet. Jeg kan aldri huske det ble stilt noe som helst oppgaver og krav som ga meg en mulighet til å mestre, hverken på skole eller hjemme. Hva tror du det gjør med en, med hjernens utvikling og med mestringsfølelse og selvfølelse?
Sist endret av Yalla; 2. desember 2013 kl. 07:49.
Sitat av Orph Vis innlegg
Ritalin fungerer, som andre her har nevnt, på de aller, aller fleste, ADHD eller ikke. Mange får en bedre tilværelse med dette medikamentet, det er det overhodet ikke tvil om, men til hvilken pris? Det sliter i tillegg på kroppen og på psyken for de aller fleste jeg har pratet med som tar det (inkludert meg selv). Jeg har per dags dato ikke pratet med noen som har brukt det over lengre tid uten å hate det, og det de fleste sier er at de føler seg som zombier når de tar det; følelseslivet dør helt.
Vis hele sitatet...
Jeg gikk en del på ritalin en periode, jeg ble ikke følelsesløs eller "zombie", det ble heller ingen andre jeg kjenner som tok det, ble bare konsentrert og full av energi. Hvis jeg skal sette en følelse på det så er det vel "glad", selv om det ikke var sånn at jeg ikke kunne komme i dårlig humør.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Personlig har jeg alltid vært skeptisk til ADHD, jeg kan ikke fatte hvor mange som liksom har det.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hva tror du er årsaken til at forekomsten av ADHD er ti ganger høyere i Norge enn frankrike? Er behandlingstilbud og strengere kriterium for diagnose alt?
Vis hele sitatet...
Hvor har du tallene dine fra? De tallene jeg sitter på sier nemlig at det ikke er spesielle store forskjeller fra land til land, hvis man bruker samme kriterier for diagnosen.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvor har du tallene dine fra? De tallene jeg sitter på sier nemlig at det ikke er spesielle store forskjeller fra land til land, hvis man bruker samme kriterier for diagnosen.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet blir, er det rett å bruke DSM som fasit? (Får ikke opp linken din, klarer derfor ikke se om ICD er med.)

In the United States, at least 9% of school-aged children have been diagnosed with ADHD, and are taking pharmaceutical medications. In France, the percentage of kids diagnosed and medicated for ADHD is less than .5%. How come the epidemic of ADHD—which has become firmly established in the United States—has almost completely passed over children in France?
Is ADHD a biological-neurological disorder? Surprisingly, the answer to this question depends on whether you live in France or in the United States. In the United States, child psychiatrists consider ADHD to be a biological disorder with biological causes. The preferred treatment is also biological--psycho stimulant medications such as Ritalin and Adderall.
French child psychiatrists, on the other hand, view ADHD as a medical condition that has psycho-social and situational causes. Instead of treating children's focusing and behavioral problems with drugs, French doctors prefer to look for the underlying issue that is causing the child distress—not in the child's brain but in the child's social context. They then choose to treat the underlying social context problem with psychotherapy or family counseling. This is a very different way of seeing things from the American tendency to attribute all symptoms to a biological dysfunction such as a chemical imbalance in the child's brain.

Kilde: http://www.psychologytoday.com/blog/...dont-have-adhd

En annen spennende sak:

Rather than international variability of ADHD diganosis, the real shocker (to me, at least, and to attendees at my workshops) is the state-by-state variability of children diagnosed and treated for the condition. Check out this helpful article from the CDC (scroll down a bit to the blue map of the US). What thoughts or questions come to mind for you? Do you detect an East-West distinction? And among Eastern states, what patterns do you notice, and how do we account for those differences? Surely we don't think that 6% of kids in Texas "have" ADHD while just next door in Louisiana the prevalence is 15%, right?

Kilde: http://www.psychologytoday.com/blog/...kids-have-adhd
ADHD er ikke bare tull. Det å level med ADHD er faktisk utrolig slitsomt, og det gir store belastninger på evnen til å jobbe, ha forhold med andre personer og på ens egen selvfølelse.

Jeg har en kamerat med ADHD som skrev litt om det for noen år siden, og jeg anbefaler alle som er skeptiske til om ADHD er en ordentlig diagnose å lese hva han har skrevet.

http://kly.no/posts/2009_09_17__ADHD__.html
Jeg må bare rette litt opp åpningsinnleget.

Overskriften er elendig misvisende, og trekker fokus vekk fra den tenkte problemstillingen. ADHD er IKKE tull. Å påstå det er like dumt som å si heroin ikke er avhengighetsskapende eller at homofili er et valg. Det jeg egentlig ønsket å stille spørsmål om var tull er forklarigsmodellen. Vi vet noen har store problemer med blant annet impulsivitet og konsentrasjon. Men hva gjør oss så sikre på at det et en biokjemisk ubalanse, ikke et negativt adferdsmønster? Noen lyger ukontrollert og notorisk. Andre er konstant redd. Men såvidt jeg vet gir en ikke disse diagnoser og skylder på genlotteriet. Hva er grunnlaget for at konsentrasjon- og impulsivitetsproblemer stilles i særklasse?

Er det fordi dette kan behandles medisinelt, og dette må rettferdiggjøres? Eller er det en tydelig vesenforskjell på dette og annen negativ adferd?

Og ikke minst - hvorfor lever myten om at stimulabter ikke er like skadelig for dem med ADHD, selv blant fagpersonell?

Min oppfatningen er at ADHD er noe som behandles med alt for lav grad av objektivitet, og "føre var"-prinsippet som står så sterkt i medisinen legges til side: Barn utskrives daglige stimulanter med enormt omfattende bivirkninger mens fagmiljøet er splittet! Hvor skjer dette ellers i medisinen??
Sitat av Choobe Vis innlegg
On-topic: Er diagnosert med ADHD, er småhyper (kan ikke sitte i ro på en stol med hjul, må snurre litt osv) og har vanskelig for å konsentrere meg om ting jeg ikke er veldig interessert i. Ritalin hjalp på begge, men jeg skal ikke påstå at jeg ikke ble speedet, for det ble jeg.

Edit: Og jeg får ikke med meg begge tingene om du sier to ting i rask rekkefølge etter hverandre ("Kjør til butikken, så lag middag", får jeg sannsynligvis med meg èn av de...)
Vis hele sitatet...
His dette stemmer så har jeg og ADHD. Nå skal jeg ikke underminere deg hvis du faktisk har ADHD. Men hvis problemet er å sitte stille på en stol med hjul på og å synes ting utenfor ditt interessefelt er kjedelig(vanskeligere å konsentrere seg så tror jeg nesten alle jeg kjenne har ADHD. Og det at man ikke alltid får med seg beskjeder er vel også noe som skjer med stort sette alle. Og med meg svært ofte. Kan jo si at jeg aldri har følt at jeg har slitt noe mer enn andre hverken på skolen eller i andre ting.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hvordan kan miljømessige påvirkninger ødelegge den biokjemiske homoestasisen i hjernen? Og om tilfellet er at det finnes en mekanisme som linker biokjemisk balanse i hjernen og miljøpåvirkning, burde ikke det være mulig å reversere prosessen?

Det jeg mener er at man formes gjennom oppveksten av uendelig mange impulser, kombinert med genmaterialet en er utdelt. Disse uendelig mange kombinasjonene resulterer i et mangfold av fellesnevnere. Noen blir preget av angst, noen blir svært utadvente, noen blir sjenert, andre blir frempå.
Vis hele sitatet...
Jeg tror kanskje jeg skjønner litt bedre hva du mener nå.

Sånn jeg ser det så er alt vi gjør med oss selv, ting vi utsetter oss selv for av opplevelser, mat vi spiser, musikk vi hører på, medisiner vi tar osv. ting som påvirker oss. Hjernen er veldig plastisk og særlig i unge år. Og ja, denne utviklingen skjer i samspill med våre gener. Så langt tror jeg vi er enige. Jeg bare presiserer at også denne påvirkningen, som vi kan kalle utvikling, også er endringer i biokjemi.

Hvis vi mener at erfaringer kan påvirke vår biokjemi positivt er det logisk å tenke seg at erfaringer og kan påvirke biokjemien negativt. Uten at det dermed er sagt at den trenger å ødelegges.

Når det kommer til hvorvidt denne prosessen kan reverseres så håper man jo dette. Legene og psykiaterene håper å skjønne biokjemien vår godt nok til å kunne gi medisiner som reellt reverserer problemet. Vi som skal bli psykologer tenker oss vel at siden erfaring kan utløse problemer bør det også kunne fikse problemer. Det er ikke godt å si hva som vil vise seg å stemme.

Hva har man som grunnlag for å påstå at impulsivitet og konsentrasjonsproblemer er en dysfunksjon, og ikke bare et adferdsmønster?
Vis hele sitatet...
Når du sier atferdsmønster tenker du da at det er viljestyrt? For det er jo åpenbart at manglende impulskontroll og konsentrasjon er atferd som kjennetegner mennesker med ADHD. Man har en del nevropsykologiske tester, der man nettopp tester evner som impulskontroll og konsentrasjon. På disse skårer mennesker med ADHD på gruppenivå dårligere enn andre mennesker, og dette er noe av det diagnostiske grunnlaget. Noe av grunnlaget for at man kaller ADHD en psykisk lidelse er at man ser evidens for at denne atferden ikke er viljestyrt. Det er ikke evidens som tillater tolkninger om kausalitet, fordi det ville vært uetisk å påføre mennesker ADHD, men korrelasjoner som kan gi en indikasjon.

I kognitiv nevrovitenskap har man forsket mye på eksekutive funksjoner (deriblant impulsivitet) og oppmerksomhet. Man kjenner mange av mekanismene rundt disse funksjonene, blant annet anatomi, en del nettverk og flere nevrotransmittere som er involvert. Og ved avbildningsstudier ser man at områder som er assosiert med disse funksjonene ikke aktiveres på samme måte hos mennesker med ADHD som hos andre. Dette gir hvertfall en indikasjon på at noe er annerledes ved ADHD. Samtidig er ikke disse funnene helt entydige. Og dét kan nok tyde på at man har en viss overdiagnostisering av ADHD, for eksempel hos barn som har ytre problemer de velger å holde skjult.

Overdiagnostisering betyr forøvrig ikke at det ikke er en reell lidelse. I lesjonsstudier hos dyr har man klart å etterlikne ADHD-mønstre ved å ødelegge spesifikke nettverk som knyttes til oppmerksomhet og impulsivitet, men dette er ikke vanntett evidens for ADHD som biokjemi, både fordi det er problematisk å generalisere fra dyr til menneske, og fordi to ting kan føre til samme konsekvens. Det viser forøvrig at liknende atferd kan være en konskvens av anatomiske problemer.
Hva har man som grunnlag for å påstå at impulsivitet og konsentrasjonsproblemer er en dysfunksjon, og ikke bare et adferdsmønster?
Vis hele sitatet...
Jeg velger ikke å påstå at impulsivitet og konsentrasjonsvansker er en dysfunksjon generelt sett, men det er en dysfunksjon i vårt a4 samfunn, der alle forventes å være et speilbilde av den perfekte elev, student og medarbeider.
Sist endret av Patrick; 2. desember 2013 kl. 23:42.
Sitat av Cingulate Vis innlegg
Jeg tror kanskje jeg skjønner litt bedre hva du mener nå.

Sånn jeg ser det så er alt vi gjør med oss selv, ting vi utsetter oss selv for av opplevelser, mat vi spiser, musikk vi hører på, medisiner vi tar osv. ting som påvirker oss. Hjernen er veldig plastisk og særlig i unge år. Og ja, denne utviklingen skjer i samspill med våre gener. Så langt tror jeg vi er enige. Jeg bare presiserer at også denne påvirkningen, som vi kan kalle utvikling, også er endringer i biokjemi.
Vis hele sitatet...
Her har du selvfølgelig rett, men jeg synes dette blir litt som skillet mellom fysisk og psykisk avhengighet. En kan i prinsippet si at all avhengighet er fysisk, ettersom at eksempelvis sug etter dopamin grunnet nedregulerte reseptorer teknisk sett bunner ut i fysiske forandringer. I alle praktiske øyemed derimot vil et dopaminsug falle under kategorien psykisk avhengighet.

På samme måte kan en si at så og si ALT, selv minner en har, foreligger som fysiske forandringer i hjernen - bare en går ned på et tilstrekkelig mikroskopisk nivå. Spørsmålet blir da hvor langt ned en anser det som hensiktsmessig å legge listen for hva vi omtaler som en biokjemisk forandring. Ettersom at jeg har pinlig lite kunnskap når det kommer til hjernen som helhet, hvilken endringer en kan lese av hos dem med ADHD og hva den praktiske betydningen er så blir dette mer et spørsmål enn en påstand.

Har du mulighet for å utdype litt hvilken biokjemiske endringer en kan observere hos dem med ADHD?




Sitat av Cingulate Vis innlegg
Når du sier atferdsmønster tenker du da at det er viljestyrt? For det er jo åpenbart at manglende impulskontroll og konsentrasjon er atferd som kjennetegner mennesker med ADHD. Man har en del nevropsykologiske tester, der man nettopp tester evner som impulskontroll og konsentrasjon. På disse skårer mennesker med ADHD på gruppenivå dårligere enn andre mennesker, og dette er noe av det diagnostiske grunnlaget. Noe av grunnlaget for at man kaller ADHD en psykisk lidelse er at man ser evidens for at denne atferden ikke er viljestyrt. Det er ikke evidens som tillater tolkninger om kausalitet, fordi det ville vært uetisk å påføre mennesker ADHD, men korrelasjoner som kan gi en indikasjon.
Vis hele sitatet...
Igjen blir spørsmålet om hvor "listen" ligger aktuelt. Hva legger du i viljestyrt? Er det viljestyrt når en heroinist tar seg et skudd? Er det viljestyrt når en lystløgner lyger?

Hva som ligger i "psykisk lidelse" må nok du fortelle meg om jeg skal kunne ta stilling til det du skriver. Men såvidt jeg kan forstå så har jeg aldri vært uenig i noe av det du skriver her, eller at det kan kalles en psykisk lidelse. Men kan ikke notoriske løgnere, som lyger om alt - ofte ubevist, også tilskrives psykiske lidelser? Det er jo mange former for negativ adferd som ikke er viljestyrt (gitt at jeg har lagt listen for vilje noenlunde rett) - det impliserer da ikke på noen måte at det er en fysisk "feil" i hjernen? (Igjen, avhengig av hvor listen ligger.)

Sitat av Cingulate Vis innlegg
I kognitiv nevrovitenskap har man forsket mye på eksekutive funksjoner (deriblant impulsivitet) og oppmerksomhet. Man kjenner mange av mekanismene rundt disse funksjonene, blant annet anatomi, en del nettverk og flere nevrotransmittere som er involvert. Og ved avbildningsstudier ser man at områder som er assosiert med disse funksjonene ikke aktiveres på samme måte hos mennesker med ADHD som hos andre. Dette gir hvertfall en indikasjon på at noe er annerledes ved ADHD. Samtidig er ikke disse funnene helt entydige. Og dét kan nok tyde på at man har en viss overdiagnostisering av ADHD, for eksempel hos barn som har ytre problemer de velger å holde skjult.
Vis hele sitatet...
Har man sammenlignet med andre som bare har konsentrasjonsproblemer? Eller folk med dårlig impulskontroll? Som du nevner over så medfører ikke korrelasjon kausalitet, er det ikke bare naturlig at dem som har fellesnevnere i adferd også har fellesnenvnere i hjerneavbildning? Igjen - jeg vet veldig lite om dette, anse det som spørsmål heller enn argumenter.

For å bruke angst-eksempelet igjen, vet du noe om avbilding av disse? Kan det ikke tenkes at disse også gir en felles avviksform ifht normalen?

Er disse avvikene du omtaler hos dem med ADHD av en særegen art, og hvor konklusivt er det?

Sitat av Cingulate Vis innlegg
Overdiagnostisering betyr forøvrig ikke at det ikke er en reell lidelse. I lesjonsstudier hos dyr har man klart å etterlikne ADHD-mønstre ved å ødelegge spesifikke nettverk som knyttes til oppmerksomhet og impulsivitet, men dette er ikke vanntett evidens for ADHD som biokjemi, både fordi det er problematisk å generalisere fra dyr til menneske, og fordi to ting kan føre til samme konsekvens. Det viser forøvrig at liknende atferd kan være en konskvens av anatomiske problemer.
Vis hele sitatet...
Igjen - at det er en lidelse har jeg aldri ment å ta opp til debatt. Det jeg stiller spørsmål ved er hvorvidt medfødt avvik i hjernen har blitt gitt for stor plass i forklaringsmodellen, samt hvorfor medisinering med så farlige narkotikum - til barn tilogmed - er så utbredt samtidig som at så mange fagfolk stiller seg kritisk til det samme som meg.

Og forøvrig er det vel ganske selvsagt at om en ødelegger deler av hjernen som står for oppmerksomhet og impulsivitet så får en lignende adferd som de med en lidelse som består av nedsatt oppmerksomhet og impulsivitet. Kutter jeg beine av en ape ender den nok opp med å gå på samme måte som et menneske født uten et.
Sist endret av Tøffetom; 3. desember 2013 kl. 17:05.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Her har du selvfølgelig rett, men jeg synes dette blir litt som skillet mellom fysisk og psykisk avhengighet. En kan i prinsippet si at all avhengighet er fysisk, ettersom at eksempelvis sug etter dopamin grunnet nedregulerte reseptorer teknisk sett bunner ut i fysiske forandringer. I alle praktiske øyemed derimot vil et dopaminsug falle under kategorien psykisk avhengighet.

På samme måte kan en si at så og si ALT, selv minner en har, foreligger som fysiske forandringer i hjernen - bare en går ned på et tilstrekkelig mikroskopisk nivå. Spørsmålet blir da hvor langt ned en anser det som hensiktsmessig å legge listen for hva vi omtaler som en biokjemisk forandring. Ettersom at jeg har pinlig lite kunnskap når det kommer til hjernen som helhet, hvilken endringer en kan lese av hos dem med ADHD og hva den praktiske betydningen er så blir dette mer et spørsmål enn en påstand.
Vis hele sitatet...
Eksempelet ditt om avhengighet blir liknende, men ikke helt på den måten du beskriver. Avhengighet som følge av nedregulering av reseptorer ansees som en fysisk avhengighet. Det som derimot ansees som psykososial avhengighet er knyttet til feks. rusbruk for demping av angst, sosiale settinger som assosieres med rusbruk osv.

Jeg er enig i at spørsmålet blir litt hvor går grensen mellom psykisk og fysisk, for på et vis er jo angst, sosial læring også nevrokjemisk. Jeg tror det er hensiktsmessig å snakke om det som nevrokjemisk når det ikke er altfor mange bindeledd mellom forstyrrelse og atferd. Eks. avhengighet på grunn av nedregulering av reseptorer.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Har du mulighet for å utdype litt hvilken biokjemiske endringer en kan observere hos dem med ADHD?
Vis hele sitatet...
Konkret i forhold til ADHD er det en hypotese om at katekolaminreguleringen til mennesker med ADHD er annerledes enn hos andre mennesker. Katekolaminer er feks. dopamin, adrenalin og noradrenalin. Denne hypotesen er jeg ikke helt sikker på hva som er utgangspunktet for. Man har også funnet indikasjon på arvelighet i tvilling og adopsjonsstudier. Dette har videre ført til at man har gjort en del assosiasjonsstudier og koblingsstudier til gener. Der ser det ut som om mennesker med ADHD har en spesiell variant av et dopamin-transportør-gen, noe som er i tråd med en katekolaminhypotese. I tillegg har man funnet noen assosiasjoner til en dopamin-reseptor (D4). Så vidt jeg kan skjønner har noen studier også funnet assosiasjoner til serotonin, uten at jeg vet hvilket teoretisk rammeverk en legger dette inn under.

Avbildningsstudiene har særlig funnet unormal aktivitet i frontale områder og i striatum ved ADHD. Frontale områder er generelt knyttet til eksekutive funksjoner, arbeidsminne og oppmerksomhetsregulering.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hva legger du i viljestyrt? Er det viljestyrt når en heroinist tar seg et skudd? Er det viljestyrt når en lystløgner lyger?
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke det var relevant av meg å trekke vilje inn i diskusjonen. Jeg har problemer med å definere det for meg selv i denne sammenhengen, så fint om vi kan legge det på hylla.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Men kan ikke notoriske løgnere, som lyger om alt - ofte ubevist, også tilskrives psykiske lidelser? Det er jo mange former for negativ adferd som ikke er viljestyrt (gitt at jeg har lagt listen for vilje noenlunde rett) - det impliserer da ikke på noen måte at det er en fysisk "feil" i hjernen? (Igjen, avhengig av hvor listen ligger.)
Vis hele sitatet...
Flere av typene dysfunksjonell atferd du nevner her har jo forøvrig diagnoser (enten man liker det eller ei), men jeg er enig i at det blir litt drøyt å trekke det dit at all maladaptiv atferd er forstyrrelser i hjernen. Likevel tror jeg at svaret oftere enn man skulle trodd er ja.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
For å bruke angst-eksempelet igjen, vet du noe om avbilding av disse? Kan det ikke tenkes at disse også gir en felles avviksform ifht normalen? Er disse avvikene du omtaler hos dem med ADHD av en særegen art, og hvor konklusivt er det?
Vis hele sitatet...
Når det kommer til angst-pasienter har de egne nevrokjemiske og avbildnings-kjennetegn som relateres til hvordan man tror angst fungerer. Dette blir knyttet til amygdala i samspill med autonom aktivering. Så jo, flere typer psykiske lidelser har nevrokjemiske og anatomiske kjennetegn, men først og fremst på gruppenivå. Det vil si at man (dessverre) ikke kan dytte folk inn i en MR-maskin og se om de har noen psykiske lidelser. Det er stor variasjon i aktivtet blant normale mennesker, og like stor variasjon blant mennesker med forskjellige psykiske lidelser. De avvikene i aktivering man ser hos mennesker med ADHD likner aktiviteten som sees hos de som har frontallapp-skader. Forskjellen er at mennesker med frontallappsskader har lesjoner, enten fra hodetraume eller svulster, mens de med ADHD ikke har åpenbare skader.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Igjen - at det er en lidelse har jeg aldri ment å ta opp til debatt. Det jeg stiller spørsmål ved er hvorvidt medfødt avvik i hjernen har blitt gitt for stor plass i forklaringsmodellen, samt hvorfor medisinering med så farlige narkotikum - til barn tilogmed - er så utbredt samtidig som at så mange fagfolk stiller seg kritisk til det samme som meg.
Vis hele sitatet...
Hvorvidt det ene eller det andre momentet er gitt for stor plass i forklaringsmodellen kan kun forskning gi oss svaret på. Forskningen nå peker mot at det er en arvelighet knyttet til ADHD, og man ser noen gener som kan være med å påvirke dette. Med utgangspunkt i at kunnskapen om ADHD er langt fra komplett er jeg veldig enig i at man i større grad bør benytte føre var-prinsippet og prøve mindre invasive behandlingsmetoder ved ADHD, særlig hos barn. Samtidig, hvis katekolaminhypotesen er riktig, og mennesker med ADHD har en annerledes transport av feks. dopamin ut av synapsen, er det helt riktig å gi sentralstimluerende medikamenter.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Og forøvrig er det vel ganske selvsagt at om en ødelegger deler av hjernen som står for oppmerksomhet og impulsivitet så får en lignende adferd som de med en lidelse som består av nedsatt oppmerksomhet og impulsivitet. Kutter jeg beine av en ape ender den nok opp med å gå på samme måte som et menneske født uten et.
Vis hele sitatet...
Forskjellen er at du vet hva beina dine er til, frontallappen finner man fremdeles ut av hvordan fungerer. Jeg trakk frem lesjonsstudiene fordi jeg syns man må gi evidens for at en gitt funksjon tilhører et gitt område.

Jeg beklager at jeg ikke har svart på alle spørsmål, men det er mye jeg ikke vet. Forøvrig syns jeg det er en spennende diskusjon.
Skal svare deg skikkelig når jeg er hjemme.

Helt urelatert vil jeg bare fortelle hva en venninne hadde opplevd: PPT ble involvert pga dårlig innsats på skolen og manglende evne til å innrette seg i systemet. Klassisk "problembarn" tendenser. Det ble antatt ADHD, men hun fikk ikke diagnosen teknisk sett. Legen spurte "er dere interessert i medisiner?". Moren ble rasende og det var vel årsaken til at hele prosessen ble avbrutt. Hun ble altså tilbudt medisiner før hun engang var utredet og diagnostisert!

Blir selvsagt anekdotisk, og enhver står fritt til å avvise dette som en røverhistorie. Men jeg kjenner henne godt, og for hva det er verdt så vet jeg hun snakker sant. Ikke akkurat noe en tjener på å lyge om heller.
Sist endret av Tøffetom; 4. desember 2013 kl. 14:24.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Skal svare deg skikkelig når jeg er hjemme.

Helt urelatert vil jeg bare fortelle hva en venninne hadde opplevd: PPT ble involvert pga dårlig innsats på skolen og manglende evne til å innrette seg i systemet. Klassisk "problembarn" tendenser. Det ble antatt ADHD, men hun fikk ikke diagnosen teknisk sett. Legen spurte "er dere interessert i medisiner?". Moren ble rasende og det var vel årsaken til at hele prosessen ble avbrutt. Hun ble altså tilbudt medisiner før hun engang var utredet og diagnostisert!

Blir selvsagt anekdotisk, og enhver står fritt til å avvise dette som en røverhistorie. Men jeg kjenner henne godt, og for hva det er verdt så vet jeg hun snakker sant. Ikke akkurat noe en tjener på å lyge om heller.
Vis hele sitatet...
Er ikke akkurat et engangstilfelle dette nei. Diagnoser kastes ganske lett rundt i samfunnet idag.
Sitat av Cingulate Vis innlegg
Eksempelet ditt om avhengighet blir liknende, men ikke helt på den måten du beskriver. Avhengighet som følge av nedregulering av reseptorer ansees som en fysisk avhengighet. Det som derimot ansees som psykososial avhengighet er knyttet til feks. rusbruk for demping av angst, sosiale settinger som assosieres med rusbruk osv.

Jeg er enig i at spørsmålet blir litt hvor går grensen mellom psykisk og fysisk, for på et vis er jo angst, sosial læring også nevrokjemisk. Jeg tror det er hensiktsmessig å snakke om det som nevrokjemisk når det ikke er altfor mange bindeledd mellom forstyrrelse og atferd. Eks. avhengighet på grunn av nedregulering av reseptorer.
Vis hele sitatet...
Her har du selvsagt rett, samtidig illustrerer du hvor dynamisk disse grensene er. For deg som har kompetanse og forståelse for eksempelvis dopaminerg avhengighet av kokain er det lett å definere det som en fysisk en. For dem som har opplevd forskjellige former for avhengighet og uttaler seg på et empirisk grunnlag vil derimot kokain falle i båsen psykisk avhengighet.

Enda det er korrekt å omtale det som en fysisk avhengighet kan det i praksis ofte være hensiktsmessig å omtale det som en psykisk.

I denne diskusjonen er jeg litt ute etter å trekke linjen mellom det medfødte og forutbestemte på den ene siden og resultater av påvirkning og utvikling på den andre. Det jeg egentlig ønsker bedre forståelse for er hvorvidt miljø under oppveksten eller resultatet av genlotteriet er årsaken til at ADHD utvikles. Selvsagt er det umulig å isolere disse fra hverandre siden de går hånd i hånd, men til en viss grad bør det la seg gjøre.

Om en eksempelvis kunne funnet disse avvikene i avbildingen av hjernen allerede ved fødselen ville det vært svar på problemstillingen. Vet du om det er gjort? Burde ikke en kunne påvise, eller i det minste sannsynliggjøre ADHD ved avbilding allerede som spedbarn?

At avbilding av dem med ADHD skiller seg fra dem uten kan jo like gjerne være et resultat av miljøpåvirkning som former hjernestrukturen, ettersom at hjernen er så plastisk som du sier..?

Sitat av Cingulate Vis innlegg

Konkret i forhold til ADHD er det en hypotese om at katekolaminreguleringen til mennesker med ADHD er annerledes enn hos andre mennesker. Katekolaminer er feks. dopamin, adrenalin og noradrenalin. Denne hypotesen er jeg ikke helt sikker på hva som er utgangspunktet for. Man har også funnet indikasjon på arvelighet i tvilling og adopsjonsstudier. Dette har videre ført til at man har gjort en del assosiasjonsstudier og koblingsstudier til gener. Der ser det ut som om mennesker med ADHD har en spesiell variant av et dopamin-transportør-gen, noe som er i tråd med en katekolaminhypotese. I tillegg har man funnet noen assosiasjoner til en dopamin-reseptor (D4). Så vidt jeg kan skjønner har noen studier også funnet assosiasjoner til serotonin, uten at jeg vet hvilket teoretisk rammeverk en legger dette inn under.

Avbildningsstudiene har særlig funnet unormal aktivitet i frontale områder og i striatum ved ADHD. Frontale områder er generelt knyttet til eksekutive funksjoner, arbeidsminne og oppmerksomhetsregulering.
Vis hele sitatet...
Her er det ikke lenger en diskusjon, men du som lærer meg. Takk for at du gidder

Eneste jeg vil påpeke er dette med tvilling og adopsjonsstudier. Tvillingstudier, vil det si tvillinger som vokser opp adskilt fra hverandre? Hvis ikke har man vel ikke isolert miljødelen fra arveligheten?

Og nå mener ikke jeg å være en sånn tulling som nekter å anerkjenne studier som ikke støtter ønsket konklusjon. Men er ikke adopterte barn dokumentert å ha veldig store "problembarn-tendenser" fra før?

Hvis du har innsikt i hvor omfattende, seriøse eller konklusive disse studiene har vært så del gjerne

Sitat av Cingulate Vis innlegg
Jeg tror ikke det var relevant av meg å trekke vilje inn i diskusjonen. Jeg har problemer med å definere det for meg selv i denne sammenhengen, så fint om vi kan legge det på hylla.
Vis hele sitatet...
Ingen problem.


Sitat av Cingulate Vis innlegg
Samtidig, hvis katekolaminhypotesen er riktig, og mennesker med ADHD har en annerledes transport av feks. dopamin ut av synapsen, er det helt riktig å gi sentralstimluerende medikamenter.
Vis hele sitatet...
Her våger jeg faktisk å være uenig med deg.

Enda jeg ikke vet mer om katekolaminhypotesen enn hva du nettopp lærte meg så vet jeg at ADHD'ere ikke på noen måte er skånet for bivirkningene av stimulanter.

Dersom stimulanter veier opp for en manglende katekolaminregulering så ville vel ikke bivirkningene vært der?

Dersom stimulanter veier opp for en manglende katekolaminregulering mtp konsentrasjon og impulsivitet, men gir bivirkningene som blir observert, så synes jeg enda ikke det er "helt rett" uten videre diskusjon. Hvor viktig er konsentrasjonsevne? Svært viktig selvfølgelig, og hos de hardest rammede ADHD'erne kan jeg gå med på at medisinering kan rettferdiggjøres. Da snakker jeg om den uten evne til å fungere normalt overhodet.

Men hva med dem som sliter litt med å fokusere og av og til tar korttenkte beslutninger? Skal søvn, matlyst, humør - ALT settes på spill for å klare skolegangen? Det må være plass i samfunnet til folk med litt ADHD, det er ikke automatisk "helt riktig" å gi tunge narkotikum til barn fordi dem ikke sitter i ro!

Sitat av Cingulate Vis innlegg

Forskjellen er at du vet hva beina dine er til, frontallappen finner man fremdeles ut av hvordan fungerer. Jeg trakk frem lesjonsstudiene fordi jeg syns man må gi evidens for at en gitt funksjon tilhører et gitt område.

Jeg beklager at jeg ikke har svart på alle spørsmål, men det er mye jeg ikke vet. Forøvrig syns jeg det er en spennende diskusjon.
Vis hele sitatet...
Det er veldig mye du vet, og jeg setter stor pris på at du har tatt deg tid.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Kan ikke du berike denne tråden med å fortelle hvordan utredningsprosessen var?

Legg gjerne med hvor lenge siden det er du fikk diagnosen.

Hadde satt stor pris på om folk som har add eller adhd kunne fortalt hvordan det foregikk.
Vis hele sitatet...
Tja, hvor skal jeg begynne.. Har vært utallige sider med ark med div- spørsmål jeg skulle svare på, mange av de var de samme, bare med en annen vri. Det var noe la veldig merke til nå på siste utredningen, merkelig nok.

Første gangen å var det akkurat det samme, pluss masse "bilder" man skulle sette sammen. En haug med samtaler, legetimer osv.. Med alt fra familie til min daværende kjæreste.
Dette skjedde da jeg var ca 15-16.
Nå har jeg passert 27 å fikk vite om diagnosen for et halvt år siden.

Aldri blitt medisinert somsagt, så har har blitt en selvmedisinerer/rusmisbruker/alkoholiker....

Sorry om dette bare ble tull, er ikke akkurat i skrivemodus nå grunnet for mange pils.
Nevropsykologisk undersøkelse er en del av utredningen som veier tungt og inngår i ICD-10

Det er metoder for å måle funksjoner i hjernen. Alt fra "bilder" som nevnt, til ord, språk og mer praktiske oppgaver med figurer noe liknende en enkel IQ-test osv. Det er også oppgaver på PC som ser på konsentrasjon og oppmerksomhet over tid. Jeg brukte en halv dag på undersøkelsen som var veldig variernde i type oppgaver og vanskelighetsgrad.

Jeg trodde selv jeg gjorde det bra når jeg gikk derfra med en god følelse, mye av det føltes jo enkelt. Dengang ei, jeg gjorde riktignok mye bra langt over snittet men på akkurat dette med konsentrasjon og oppmerksomhet hadde testen likevel klart å kartlegge mine svakheter godt. Det verste av alt er at det virker riktig. I mitt tilfelle så dreier det seg om å dette ut av sammenhengende oppgaver. Altså, jeg er tilstede nok til å kunne delta på enkle ting der og da. Men det verste er når jeg detter ut av en sammenheng så detter jeg helt ut og må starte på nytt. Dette gjenspeiler seg godt i virkeligheten, særlig nå som jeg går på skole er det til tider forferdelig slitsomt.
Sitat av Yalla Vis innlegg
Nevropsykologisk undersøkelse er en del av utredningen som veier tungt og inngår i ICD-10

Det er metoder for å måle funksjoner i hjernen. Alt fra "bilder" som nevnt, til ord, språk og mer praktiske oppgaver med figurer noe liknende en enkel IQ-test osv. Det er også oppgaver på PC som ser på konsentrasjon og oppmerksomhet over tid. Jeg brukte en halv dag på undersøkelsen som var veldig variernde i type oppgaver og vanskelighetsgrad.

Jeg trodde selv jeg gjorde det bra når jeg gikk derfra med en god følelse, mye av det føltes jo enkelt. Dengang ei, jeg gjorde riktignok mye bra langt over snittet men på akkurat dette med konsentrasjon og oppmerksomhet hadde testen likevel klart å kartlegge mine svakheter godt. Det verste av alt er at det virker riktig. I mitt tilfelle så dreier det seg om å dette ut av sammenhengende oppgaver. Altså, jeg er tilstede nok til å kunne delta på enkle ting der og da. Men det verste er når jeg detter ut av en sammenheng så detter jeg helt ut og må starte på nytt. Dette gjenspeiler seg godt i virkeligheten, særlig nå som jeg går på skole er det til tider forferdelig slitsomt.
Vis hele sitatet...
Slik gikk det med meg og. Jeg tok tester som minnet mye om hva du beskrev, og jeg endte godt over gjennomsnittet på alt, unntatt arbeidsminne og oppmerksomhet, der endte jeg langt under snittet.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Kan ikke du berike denne tråden med å fortelle hvordan utredningsprosessen var?

Legg gjerne med hvor lenge siden det er du fikk diagnosen.

Hadde satt stor pris på om folk som har add eller adhd kunne fortalt hvordan det foregikk.
Vis hele sitatet...
Jeg er ganske nylig utredet for ADHD. Fikk diagnosen i 2013, i ganske så voksen alder! Så faller overhodet ikke inn under kategorien vedr. barn av ansvarsløse foreldre, som ble henvist til tv, pc eller diverse spillaktiviteter under oppveksten. På den tida jeg vokste opp, var det ikke noe pc, eller spillaktivitet i den retningen, ikke heller noe TV-tibud før Barne-TV kl. 18.00.

Utredningen ble foretatt på 2 ulike instanser, hos Psykologspesialist i NeuroPsykologi, og deretter av Psykiater ved DPS.

Hos Psykologspesialist innenfor Neuropsykologi bestod testen av 6 timer a 2 dgr, med tester av alle mulige slag. De gikk på hukommelse, generell basiskunnskap om samfunnet, konsentrasjon, evne til problemløsning, både visuelt og ved andre tester, test av hurtighet i fht. finmotorikk osv. Fikk klar beskjed om å møte både utsovet og opplagt til testing, og det trengtes! De testene krevde sitt, for å si det sånn. Var faktisk helt og holdent utslitt etter en dag! Så etter 1. testdag var jeg ikke særlig motivert av tanken på en ny testdag nr. 2 a 6 timer! Men utrolig hva en god natts søvn kan utrette i så måte.

Hensikten med de ulike testene, eller utfall og resultater av de, ble overhodet ikke antydet overfor meg, så derfra gikk jeg aldeles med blanke ark og ingen som helst formening om hvordan noen resultater kunne være. Resultatene ble framlagt for meg etter noen uker, ved time hos Psykiater ved DPS.

Det ble da konkludert med at jeg hadde ADHD, i vestenlig grad, med den Hyperkinetiske faktoren i øvre sjikt faktisk! Det vil si at jeg hadde meget høy score på både motorisk rastløshet og uro, samt indre uro, dårlig evne til konsentrasjon, og i tillegg til dette var lett å distrahere, dvs, at jeg lett glemmer å fokusere dersom det er noe annet (det ser jeg i ettertid kunne være feks. ei eske med konfekt eller ei brusflaske, som stod i mitt synsfelt da testen foregikk!) Å alt det der er så tilfeldig at ingen person tenker at den brusflaska er plassert nettopp der, for å avlede min oppmerksomhet omkring det jeg skal gjøre her.

At noen faktisk hevder at ADHD er en diagnose folk mer eller mindre kan jukse seg til, må jeg si føles meget provoserende for min del iallefall! Det føles ikke mindre enn et hån mot den jeg er, og det jeg har utrettet i mitt liv. Jeg har levd i samliv, og har voksne barn, jeg har videre mange års utdanning, 3 år tilsammen på yrkesfag + enkeltfag for å oppnå studiekompetanse, videre 5 år på Høyskole. Ikke noe av dette har da kommet direkte lett til meg, vil jeg påstå. Et slit har det vært, både fysisk og psykisk! Men har da kommet igjennom det!

Å i den forbindelse går faktisk mine tanker til alle de som hadde ønsket noe sånt for sin egen del, men som med sin egen ADHD diagnose (som selvfølgelig er individuell), aldri (pga sine spesifikke symptomer og plager) ikke har vært i stand til å gjennomføre det! De fortjener etter min menig, iallefall å bli trodd ifht. sin diagnose! Å få slippe å bli mistrodd og mistenkt for å ha "feika" til seg en diagnose! "Som utløser visse rettigheter i form av at de får utskrevet medikamenter som de i ettertid kan ruse seg på!"

Har egentlig aldri hørt på maken. Og syns dette er veldig trist!

Videre vil jeg si at jeg som sagt er voksen og godt opp i årene, har derfor eksperimentert som mange andre ifht. rus og rusmidler. Har også prøvd amfetamin ved flere anledninger, og det var faktisk et spørsmål jeg fikk ifbm. de testene. For jeg likte det aldri, hata det faktisk, at jeg ble så til de grader stressa og oppgira, og så "våken" at det ikke nytta å få til å utrette noe som helst! Ikke fikk jeg til å sove heller! Å det tok på timesvis før den rusfølelsen var utav kroppen. Har bekjente som "speeder" seg, og som gang på gang forklarer at det "liksom er rusen". Å da sier det seg vel egentlig selv, vil jeg tro, at noen er villig til å selge sjela si for et gram, mens andre for alt i verden vil unngå den opplevelsen der igjen! Har ellers prøvd andre ting, og har da hatt tilnærmet lik effekt av diverse rusmidler som andre har!

Blir ei bok det her, men så får dere heller korte ned, eller slette, alt ettersom det passer! For jeg har lest en hel masse innlegg i dag og i natt, og har gjort det før også, da jeg etter feks. søk på Google, havna inn på dette forumet. Mye interessant, men også endel som falt i en annen kategori.

Jeg er nok enig i påstanden om at mange med ADHD er feildiagnostisert i dagens samfunn, og her til lands. Tror mye henger sammen med at det var viktig for leger og psykologer å få satt en diagnose, så de skulle føle at de mer eller mindre hadde "ryggen fri" i ettertid. De hadde i deet minste foretatt seg "noe".. I dagen samfunn er det slett IKKE sånn. ADHD er nå en diagnose som utløser en hel del rettigheter, både i forhold til utskriving av narkotiske stoffer, og det til og med på "blå resept" .. Deretter utløser det en del rettigheter ifht. NAV, som kan innebære krav om bla. uføretrygd, i verste fall krav om å bli vurdert som ung ufør, dvs. at sykdom blant annet skal være opptrådt/stadfestet før fylte 26 år. (Mange andre kriterier her, men gidder ikke gå inn på alle. Dette er et lovverk som er fritt tilgjengelig for alle og enhver!)

Men med den regelen om stadfestet varig sykdom, skade eller lyte, før fylte 26 år, så har faktisk den Norske Stat og Helsevesen allerede erkjent at ADHD er en form for ubalanse i hjernen (formulerer meg rundt her nå, da det ikke er dette jeg ønsker å diskutere i ettertid) som er tilstede allerede ved fødsel!)

Å da lurer jeg på hvordan det henger sammen at alle andre tviler så sterkt på det her? Hadde egentlig ikke så mye kunnskap om emnet selv jeg, før jeg skrev fordypningsoppgave om det på Høyskolen. Leste en hel masse, og lærte mye om det, samtidig som jeg hadde en "case" .. et tilfelle å studere og sammenligne med. Å den "casen" har jeg nå faktisk levd med og omgåttes i 28 år. Barn av en meget gode venner. Og det har aldri vært tvil i min sjel om at det barnet "ikke var som alle andre", fra fødselen av! Det var, mildt sagt, et meget krevende barn, og foreldrene var bunnløst fortvilet! I dag fungerer ting sånn rimelig greit, kan man vel si, selv om det er langt fra optimalt.

Sånn avslutningsvis vil jeg si at jeg har gått i behandling i psykiatrien, i mange år nå. Faktisk følt at jeg har blitt stemplet med to ulike diagnoser, både "generalisert angstlidelse" og "tilbakevendende depresjon" .. Har egentlig aldri følt at noen av de diagnosene var noe jeg kunne vedkjenne meg og akseptere, da jeg er utdannet innenfor helsefag selv, og har en del kunnskap om psykiske lidelser. Nå i ettertid, så er det sånn at de diagnosene, som mer eller mindre ble påtvunget meg, uten at jeg selv kunne kjenneaksept for det, er erstattet av en enestående diagnose, nemlig ADHD. Og det er noe jeg finner kjærkomment. Og kjenner meg igjen i. Den lettelsen da jeg endelig kjente, etter et langt liv med masse forvirring, maktesløshet og usikkerhet, det lar seg faktisk ikke beskrive. Men mitt liv har fått en ny mening iallefall, tiltross for at det er rimelig seint! Men håper iallefall at andre kan få hjelp og behandling, lenge før de er midtveis i livet og over det!

Å til dere andre .. Det er faktisk veldig fornedrende å føle seg mistrodd, med hensyn til en diagnose feks. Spesielt på den måten jeg kjenner på kanskje? Da det aldri for meg har vært drevet av noen intensjon om legemidler og rusmisbruk av noe slag. Det finnes da faktisk anstendige mennesker med en ADHD diagnose også!

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg har lenge ment at ADHD var en fellesbetegnelse på flere vanlige adferdsproblemer, slik MBD var før.

Det er en lidelse omsvermet av uendelig mange myter - den vanligste den at "amfetamin påvirker folk med ADHD på en annen måte enn andre". Medisinsk personell og foreldre legitimerer det å gi amfetamin til barn ved å sirkelrunke en illusjon om at fordi barnet har ADHD så gir de ikke narkotika til barn - DAGLIG. De tilfører bare en eksogen stimulant for å balansere en ikke-spesifisert biokjemisk mangel hos barnet.

Sannheten er at lave doser amfetamin får enhver unge til å bli innadvent og fokusert, noe som samenlignet med hva "normale" opplever ved 10x doseringen gir grobunn for ovennevnte illusjon.

Men dette var ikke utgangspunktet for at jeg ville lage denne tråden.

Utgangspunktet var denne artikkelen:

http://www.psychologytoday.com/blog/...dont-have-adhd

I frankrike er forekomsten av barn med ADHD 1/18 av hva den er i USA! Greit nok at de kanskje ikke har en like bred definisjon, men det sier seg selv at dette ikke handler om en medfødt ubalanse i hjernen. Miljø er tydelig den dominerende faktoren.

Hvordan kan det være så mye feilinformasjon, så mange åpenbare motsigelser, men fortsatt bred utskrivelse av narkotika med barn i hele den vestlige verden??

Hvordan kan det bli ansett som viktigere å være rolig og skoleflink enn å ikke gi barn tunge narkotikum?

Hva mener dere om ADHD? Er det greit å kompensere for mangler i oppdragelsen med amfetamin? Eller mener dere det faktisk er fysiske forskjeller i hjernen som gir ADHD? I så fall - hvorfor er dette noe som ikke forekommer i samme omfang på tvers av kulturer med forholdsvis likt arvemateriale, slik andre medfødte genetisk betingede lidelser?
Vis hele sitatet...
Jeg har lenge ment at ADHD var en fellesbetegnelse på flere vanlige adferdsproblemer, slik MBD var før.

Det er en lidelse omsvermet av uendelig mange myter - den vanligste den at "amfetamin påvirker folk med ADHD på en annen måte enn andre". Medisinsk personell og foreldre legitimerer det å gi amfetamin til barn ved å sirkelrunke en illusjon om at fordi barnet har ADHD så gir de ikke narkotika til barn - DAGLIG. De tilfører bare en eksogen stimulant for å balansere en ikke-spesifisert biokjemisk mangel hos barnet.

Sannheten er at lave doser amfetamin får enhver unge til å bli innadvent og fokusert, noe som samenlignet med hva "normale" opplever ved 10x doseringen gir grobunn for ovennevnte illusjon.

Lurer egentlig litt på hvor du henter dine erfaringer fra jeg? Har nokså lang erfaring med arbeid med både barn og voksne med ADHD. Og min erfaring er iallefall IKKE at de blir innadvendte! Tvert imot, dersom medisinering og dosering er noenlunde riktig, så vil det heller skje en endring i den andre retningen! At mennesker heller blir mer utadvendte og sosiale! Dersom det ikke skjer er det aldeles noe galt med medikament, dosering eller virkning!

Det er fortsatt sånn, at behandling med medikamenter mot ADHD, fortsatt skal virke på en positiv måte i det daglige liv med pasienten. Medikamenter skal bidra til at pasienten føler seg mer vel i sosiale sammenhenger, for på den måten å bli knyttet opp mot flere ulike sosiale nettverk, med den hensikt å forebygge sosial isolasjon og i verste fall, rusmisbruk!

Tenkte å kopiere den del av innlegget jeg ønsket å besvare. Det ble helt feil og tatt ut av sammenheng! Beklager til alle. Det var absolutt ikke tilsiktet, og/eller med hensikt.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg har lenge ment at ADHD var en fellesbetegnelse på flere vanlige adferdsproblemer, slik MBD var før.

Det er en lidelse omsvermet av uendelig mange myter - den vanligste den at "amfetamin påvirker folk med ADHD på en annen måte enn andre". Medisinsk personell og foreldre legitimerer det å gi amfetamin til barn ved å sirkelrunke en illusjon om at fordi barnet har ADHD så gir de ikke narkotika til barn - DAGLIG. De tilfører bare en eksogen stimulant for å balansere en ikke-spesifisert biokjemisk mangel hos barnet.

Sannheten er at lave doser amfetamin får enhver unge til å bli innadvent og fokusert, noe som samenlignet med hva "normale" opplever ved 10x doseringen gir grobunn for ovennevnte illusjon.

Men dette var ikke utgangspunktet for at jeg ville lage denne tråden.

Utgangspunktet var denne artikkelen:

http://www.psychologytoday.com/blog/...dont-have-adhd

I frankrike er forekomsten av barn med ADHD 1/18 av hva den er i USA! Greit nok at de kanskje ikke har en like bred definisjon, men det sier seg selv at dette ikke handler om en medfødt ubalanse i hjernen. Miljø er tydelig den dominerende faktoren.

Hvordan kan det være så mye feilinformasjon, så mange åpenbare motsigelser, men fortsatt bred utskrivelse av narkotika med barn i hele den vestlige verden??

Hvordan kan det bli ansett som viktigere å være rolig og skoleflink enn å ikke gi barn tunge narkotikum?

Hva mener dere om ADHD? Er det greit å kompensere for mangler i oppdragelsen med amfetamin? Eller mener dere det faktisk er fysiske forskjeller i hjernen som gir ADHD? I så fall - hvorfor er dette noe som ikke forekommer i samme omfang på tvers av kulturer med forholdsvis likt arvemateriale, slik andre medfødte genetisk betingede lidelser?
Vis hele sitatet...

Lurer egentlig litt på hvor du henter dine erfaringer fra jeg? Har nokså lang erfaring med arbeid med både barn og voksne med ADHD. Og min erfaring er iallefall IKKE at de blir innadvendte! Tvert imot, dersom medisinering og dosering er noenlunde riktig, så vil det heller skje en endring i den andre retningen! At mennesker heller blir mer utadvendte og sosiale! Dersom det ikke skjer er det aldeles noe galt med medikament, dosering eller virkning!

Det er fortsatt sånn, at behandling med medikamenter mot ADHD, fortsatt skal virke på en positiv måte i det daglige liv med pasienten. Medikamenter skal bidra til at pasienten føler seg mer vel i sosiale sammenhenger, for på den måten å bli knyttet opp mot flere ulike sosiale nettverk, med den hensikt å forebygge sosial isolasjon og i verste fall, rusmisbruk!

Tenkte å kopiere den del av innlegget jeg ønsket å besvare. Det ble helt feil og tatt ut av sammenheng! Beklager til alle. Det var absolutt ikke tilsiktet, og/eller med hensikt.
Sist endret av NuffiPi; 21. april 2014 kl. 03:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg har lenge ment at ADHD var en fellesbetegnelse på flere vanlige adferdsproblemer, slik MBD var før.

Det er en lidelse omsvermet av uendelig mange myter - den vanligste den at "amfetamin påvirker folk med ADHD på en annen måte enn andre". Medisinsk personell og foreldre legitimerer det å gi amfetamin til barn ved å sirkelrunke en illusjon om at fordi barnet har ADHD så gir de ikke narkotika til barn - DAGLIG. De tilfører bare en eksogen stimulant for å balansere en ikke-spesifisert biokjemisk mangel hos barnet.

Sannheten er at lave doser amfetamin får enhver unge til å bli innadvent og fokusert, noe som samenlignet med hva "normale" opplever ved 10x doseringen gir grobunn for ovennevnte illusjon.

Men dette var ikke utgangspunktet for at jeg ville lage denne tråden.

Utgangspunktet var denne artikkelen:

http://www.psychologytoday.com/blog/...dont-have-adhd

I frankrike er forekomsten av barn med ADHD 1/18 av hva den er i USA! Greit nok at de kanskje ikke har en like bred definisjon, men det sier seg selv at dette ikke handler om en medfødt ubalanse i hjernen. Miljø er tydelig den dominerende faktoren.

Hvordan kan det være så mye feilinformasjon, så mange åpenbare motsigelser, men fortsatt bred utskrivelse av narkotika med barn i hele den vestlige verden??

Hvordan kan det bli ansett som viktigere å være rolig og skoleflink enn å ikke gi barn tunge narkotikum?

Hva mener dere om ADHD? Er det greit å kompensere for mangler i oppdragelsen med amfetamin? Eller mener dere det faktisk er fysiske forskjeller i hjernen som gir ADHD? I så fall - hvorfor er dette noe som ikke forekommer i samme omfang på tvers av kulturer med forholdsvis likt arvemateriale, slik andre medfødte genetisk betingede lidelser?
Vis hele sitatet...


Syns det fremstår noe suspekt jeg, den måten du angriper situasjonen på. Har du noe særlig kjennskap til franskmenn generelt? Og har du feks. huset noen en uke eller to?

Ikke veit jeg! Men det har jeg iallefall! Og franskmenn er da aldeles ikke som alle oss andre, bare så det er sagt!

Franskmenn har en helt annen grunnleggende oppdragelse enn det vi har her, de har en helt annen etikette, både i fht. å omgås andre voksne og feks. lærere på skolen. De kan aldri drømme om å sette seg tilbords for å spise, så lenge ikke alle voksne er tilstede og allerede har satt seg ved bordet! Likeså fremstår de alltid umåtelig høflige når de omgås andre. Aldri vil en franskmann svare deg direkte på spørsmål, dersom han i utgangspunktet mener at svaret kan være upassende på noen måte. For alt i verden vil de heller ikke sette seg i den posisjon at de risikerer å såre et annet menneske. Bare på skolen er det en helt annen stemning som råder, klasseforstander, eller lærer, tiltales med tittel og navn må vite! Så ikke noe slendrian der heller .. Ellers så kan vi utveksle masse erfaringer om franskmenn forøvrig, dersom det er behov for det

Kan vel virke som et umåtelig "krangletroll" jeg sikkert! Men det er faktisk ikke meningen her da. Veit no bare en god del om franskmenn, og lurer på om du har kjennskap til det samme? For jeg vil påstå at du ikke kjenner franskmenn før du har hatt dem i hus noen dager. Det gjorde iallefall IKKE jeg! Og har egentlig ikke noen særlig grunn til å tenke at jeg er så utrolig mye dummere enn alle andre! Eller, dersom du ønsker, at alle er så utrolig mye klokere enn meg! Det blir på samme viset, uansett ..

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg har lenge ment at ADHD var en fellesbetegnelse på flere vanlige adferdsproblemer, slik MBD var før.

Det er en lidelse omsvermet av uendelig mange myter - den vanligste den at "amfetamin påvirker folk med ADHD på en annen måte enn andre". Medisinsk personell og foreldre legitimerer det å gi amfetamin til barn ved å sirkelrunke en illusjon om at fordi barnet har ADHD så gir de ikke narkotika til barn - DAGLIG. De tilfører bare en eksogen stimulant for å balansere en ikke-spesifisert biokjemisk mangel hos barnet.

Sannheten er at lave doser amfetamin får enhver unge til å bli innadvent og fokusert, noe som samenlignet med hva "normale" opplever ved 10x doseringen gir grobunn for ovennevnte illusjon.

Men dette var ikke utgangspunktet for at jeg ville lage denne tråden.

Utgangspunktet var denne artikkelen:

http://www.psychologytoday.com/blog/...dont-have-adhd

I frankrike er forekomsten av barn med ADHD 1/18 av hva den er i USA! Greit nok at de kanskje ikke har en like bred definisjon, men det sier seg selv at dette ikke handler om en medfødt ubalanse i hjernen. Miljø er tydelig den dominerende faktoren.

Hvordan kan det være så mye feilinformasjon, så mange åpenbare motsigelser, men fortsatt bred utskrivelse av narkotika med barn i hele den vestlige verden??

Hvordan kan det bli ansett som viktigere å være rolig og skoleflink enn å ikke gi barn tunge narkotikum?

Hva mener dere om ADHD? Er det greit å kompensere for mangler i oppdragelsen med amfetamin? Eller mener dere det faktisk er fysiske forskjeller i hjernen som gir ADHD? I så fall - hvorfor er dette noe som ikke forekommer i samme omfang på tvers av kulturer med forholdsvis likt arvemateriale, slik andre medfødte genetisk betingede lidelser?
Vis hele sitatet...

Ser du refererer til Frankrike! Å hva er det som gjør at du er så interessert i å sammenligne oss nordmenn med de? Nordmenn og Franskmenn er to HELT forskjellige ting, og som jeg tenker, rett frem og rasjonelt, så er det nok noe dødfødt å sammenligne seg med de faktisk! ..

De er da overhodet ikke lik oss Nordmenn på noe som helst slags vis. Syns derfor det blir så altfor meningsløst å sammenligne oss med dem!

Forøvrig hadde jeg tenkt at videre forklaring skulle følge under .. Men er NY, og har ikke forstått det helt! Så beklager! Du ser det nok et sted, der det ikke hører hjemme selvsagt
Sist endret av NuffiPi; 21. april 2014 kl. 03:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av NuffiPi Vis innlegg



Ser du refererer til Frankrike! Å hva er det som gjør at du er så interessert i å sammenligne oss nordmenn med de? Nordmenn og Franskmenn er to HELT forskjellige ting, og som jeg tenker, rett frem og rasjonelt, så er det nok noe dødfødt å sammenligne seg med de faktisk! ..

De er da overhodet ikke lik oss Nordmenn på noe som helst slags vis. Syns derfor det blir så altfor meningsløst å sammenligne oss med dem!

Forøvrig hadde jeg tenkt at videre forklaring skulle følge under .. Men er NY, og har ikke forstått det helt! Så beklager! Du ser det nok et sted, der det ikke hører hjemme selvsagt
Vis hele sitatet...
Vist ADHD er en medfødt lidelse vil da oppdragelse, og manerer, ikke ha innvirkning på selve lidelsen. Var nok det trådstarter mente.
Slenger inn mine egne erfaringer, jeg.

Gikk selv til utredning av nyskjerrighet, fikk diagnosen ADHD, fikk ritalin, ble bare værre av det.
Hadde gode karakterer helt til jeg tok ritalin, så jeg slutta etter en måned i samråd med legen.

Går nå på omega-3 og fysisk aktivitet, og føler meg mye bedre med det, har bedre karakterer enn noen gang.

Har flere venner som bruker ritalin daglig, det funker for dem.
Alle er forskjellige, ritalin funker for noen, for andre ikke.

Relevant: forskning.no - Omega-3 fjerner ADHD-symptomer
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Slenger inn mine egne erfaringer, jeg.

Gikk selv til utredning av nyskjerrighet, fikk diagnosen ADHD, fikk ritalin, ble bare værre av det.
Hadde gode karakterer helt til jeg tok ritalin, så jeg slutta etter en måned i samråd med legen.

Går nå på omega-3 og fysisk aktivitet, og føler meg mye bedre med det, har bedre karakterer enn noen gang.

Har flere venner som bruker ritalin daglig, det funker for dem.
Alle er forskjellige, ritalin funker for noen, for andre ikke.

Relevant: forskning.no - Omega-3 fjerner ADHD-symptomer
Vis hele sitatet...

Flott at du kommer med et utspill, syns nå jeg da! Dernest så er det faktisk ikke sånn at Ritalin er eneste behandlingsalternativ overfor mennesker med ADHD. Det er flere alternativ å prøve der å, slik det gjerne er i forhold til andre diagnoser. Går ikke på Ritalin jeg heller, var det første jeg prøvde ja, funka greit ei stund, men ikke over tid. Men da hadde jeg da i det minste sett hvordan tilværelsen kunne se ut for meg å fremover, og var derfor utrolig gira på å prøve andre alternativ.

For det er liksom ikke sånn at livet har vært like greit alltid, en av de aller verste symptomene må vel sies å være at jeg aldri fikk sove på noe skikkelig vis. Utrolig slitsomt over lengre tid, og at mange bekjente stadig påpekte at jeg tilbragte halve døgnet i senga, var en belastning i seg selv! Tror ike det er noen som ønsker å ha det sånn jeg, men for meg så ble natta og senga til et mareritt etterhvert. Begynte å stresse meg opp lenge før jeg hadde tenkt til å prøve å sove, og selvfølgelig så fikk jeg ikke til å sove heller. Lå vel gjerne 12 -13 timer etterhvert og sov kanskje max. 2 av dem.

Nå derimot, medisinert for ADHD, så har jeg for første gang opplevd hvor deilig det er å finne senga om kvelden, å kjenne at jeg ikke stresser i forhold til det. Tvert imot så sovner jeg relativt raskt, og sover godt og drømmeløst de timene jeg sover. Det var egentlig som at en ny verden åpenbarte seg for meg iallefall, da jeg ikke kan huske tilbake til at det noen gang har vært sånn tidligere. Å bare det at man får sove om natta, er utrolig viktig over lang tid og over mange år. har registret at enkelte har påstått at medikamentell behandling er årsak til deres søvnløshet. Å det er vel mulig. Ulike medikamenter virker ulikt, fra person til person. Men tanken har også falt meg inn, at kanskje vedkommende faktisk ikke var riktig diagnostisert? For det er faktisk sånn, i utgangspunktet, at behandling for ADHD består av amfetminbaserte preparater, og i andre sammenhenger hvor folk bruker det for å oppnå rus, så er det vel for de ganske vanskelig å få til det der, over x antall timer etter inntak. Slik er det derimot ikke for meg. Vanligvis tar jeg min siste dose ca. 4 timer før leggetid, og sovner som et barn faktisk. Det samme skjer om jeg skulle være direkte utslitt en dag, og på bakgrunn av det velger å legge meg ekstra tidlig!

Ei god natts søvn skal aldri undervurderes, da fravær av det, i ytterste konsekvens kan være den utløsende faktor til at et menneske føres inn i en tilværelse preget av rusmisbruk! Likeså er ei god natts søvn det som ofte får mennesker til å kunne klare å stå i fast arbeid, tiltross for at de aldri før har klart det. Så medikamentell behandling av ADHD har faktisk noe for seg det å, på lik linje med medikamentell behandling av andre lidelser og - eller tilstander. For de som faktisk innehar en reel diagnose, og som ønsker behandling for å lette en del av de symptomene som faktisk bidrar til å gjøre tilværelsen tildels uhåndterbar i lange perioder.

Så .. ingenting av det her som faktisk ikke kan dokumenteres. Mye tyder på at diagnosen i seg selv, og behandlingen som sådan, på folkemunne kan så tvil om både det ene og det andre. Men min mening er nå faktisk at de som har en reel diagnose, blir hjulpet av medikamentell behandlig! De som uttaler at det feks. "ikke var noe for dem" .. ja de søkte kanskje til syvende og sist egentlig etter noe annet!
Vil kaste meg på her!

Fikk diagnose adhd som 9åring, er nå 25.
Dette har ført til mye utfordringer inhverdagen, noe jeg ikke vil utdype nå, det jeg vil komme med er "ADHD MED KOMORBIDE LIDELSER (tillegslidelse)

Det har lenge vært kjent at med adhd kommer også i mange tilfeller tillegslidelser og/eller komorbide lidelser i tillegg.
Jeg skal nå inn i en utrednings prosess, hvor dem skal utrede min ocd, eller mistanke om tvangslidelse samt se om dette også kan være tourets syndrom.
Jeg har sjekket opp og ned i mente om dette, og det viser seg å være ganske høy grad av komorbide lidelser ved adhd.

Har ikke kilder foran meg her, men noen som vil være ned å lufte dette, så skriv invei!


Anders.
Fikk diagnose. Prøvde ritalin. Var helt for jævlig og gå på det. Sluttet på ritalin. Klart meg greit på skolen.

Bruker nå modafinil sporadisk. Det fungerer faktisk mye bedre, og man får ikke amfetaminrusen med påfølgende opptur og nedtur som jeg fikk av ritalin.
Fikk selv Diagnosen ADHD i 9-10 års alderen, Var veldig aktiv, syklet, drev med boksing/fotball og det som var og mye fri idrett, noe som tok fort slutt etter jeg begynte på Medisin- Prøvde bla. Ritalin,Concerta og Strattera noe som alle hadde sine stygge bivirkninger- Noe mine foreldre la godt merke til, Ble Veldig slapp og "VELDIG aggresiv" da jeg ikke fikk såve om nettene får jeg såv om dagene, Fikk ikke spist skikkelig mat, og gjorde det verre enn noen gang på skolen - fikk ikke med meg en dritt, var så trøtt att.

Dette sa lærerene att var bare positivt, selv om karakterene og alt gjikk rett til helvette- Mine foreldre tok dette ganske så tungt å ville jeg skulle slutte, men hos BUP "Barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk" sa de att det måtte de ikke finne på, jeg kunne bli Kriminell og Narkoman og få varige men... i begynnelsen av 7/8 klasse hadde jeg selv stoppet på medisinen, gjemte vekk alt av piller jeg fikk daglig, hadde sikkert 10000 piller til slutt- Men når jeg selv slutta så begynte lærerne "de samme" og snakket om hvor bra denne medisinen var og bla bla bla bla.. de forgudet jo denne medisinen."alt gjikk jo så mye bedre på skolen"...........

Innen jeg var 16 hadde jeg sluttet får godt, sa til mine foreldre att hvis dem ska prøve å putte i meg noen flere piller så skal di få pryl. Siden da har det bare gått oppåver,,,

Sliter den dag i dag med Alt som har med skriving og Mattematikk- Fikk ikke med meg noe av det på skolen den tiden jeg hadde det, ungdoms skolen og vidregående hadde jeg jo Datamaskin! hehe

Men ja det var vanskelig får meg å mine foreldre, Psykologer og Nevrologer og hva faen som var---


Har i senere tid kommet meg inn i militæret "selv om året i fårveien ikke kom inn, PGA diagnosen ADHD og var stemplet ikke stridsdyktig"- så jeg tok kontakt med en Skikkelig flink nevrolog som testet og styrte og kom til den konklusjon at jeg ikke hadde ADHD, disse papirene sendte jeg inn og alt ordnet set derretterrr! så Jeg oppfylte jo drømmen min om å bli soldat/befal vertfall!

Selv om matte og norsk skriving er noe jeg er vEldig DÅRLIG i... menn shieet au!

syntes bare det er trist hvor mange som sliter under en "falsk" diagnose bare på grunn av idiotiske lærere og det som er...
When I can't stop my fiddlin' I just takes me Ritalin I'm poppin' and sailin', man!

https://www.youtube.com/watch?v=3IS_v77asiw
Sitat av Sir. Camouflage Vis innlegg
syntes bare det er trist hvor mange som sliter under en "falsk" diagnose bare på grunn av idiotiske lærere og det som er...
Vis hele sitatet...
Lærere diagnostiserer ikke, og medisinering er helt opp til foreldrene. BUP kan råde dem, men det er foreldrenes avgjørelse.
Sitat av AndersHagwen Vis innlegg
Vil kaste meg på her!

Fikk diagnose adhd som 9åring, er nå 25.
Dette har ført til mye utfordringer inhverdagen, noe jeg ikke vil utdype nå, det jeg vil komme med er "ADHD MED KOMORBIDE LIDELSER (tillegslidelse)

Det har lenge vært kjent at med adhd kommer også i mange tilfeller tillegslidelser og/eller komorbide lidelser i tillegg.
Jeg skal nå inn i en utrednings prosess, hvor dem skal utrede min ocd, eller mistanke om tvangslidelse samt se om dette også kan være tourets syndrom.
Jeg har sjekket opp og ned i mente om dette, og det viser seg å være ganske høy grad av komorbide lidelser ved adhd.

Har ikke kilder foran meg her, men noen som vil være ned å lufte dette, så skriv invei!


Anders.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker i mitt stille sinn at det gjerne ikke er ADHD som impliserer andre lidelser, men at mange lidelser gir et identisk symptombilde med ADHD. Konsentrasjonsproblemer er eksempelvis særlig vanlig for folk som ikke har det så bra - ADHD eller ikke.
Grunnen til at det er mange barn med ADHD nå er at de blir diagnosert helt ned i 7-års aldern og hvem har ikke konsentrasjon problemer og bråker mye i den aldern?
Har aldri testet meg selv for det, men burde kanskje gjort det. Slet med atferd og konsentrasjonen på både ungdomsskolen og videregående. Ville aldri tatt piller mot det, tror ikke på slike greier.

Før hadde dem jo heller ikke noe som het dysleksi, alle og alt får jo en diagnose eller en betegnelse nå for tiden. Om det er sunt eller ikke kan diskuteres. Dyskalkuli er jo dysleksi for matte, da skulle jeg også hatt den tittelen da jeg ikke greide matte uansett hvem som hjalp meg. Jeg bestod med en toer og i alle yrkesfag jeg hadde gjorde jeg det veldig bra.

Er ihvertfall uansett glad for at det Norske skolesystem er slik det er. Vi kan rett og slett ikke klage. Andre folk i verden ville gitt hva som helst for å sitte på en skolebenk. Jeg gikk ut i læra og for en fantastisk ordning dette var.

Når jeg eventuelt starter å studere kan jeg dele opp, jobbe ved siden av; rett og slett fantastiske ordninger!

heartslava.
Sist endret av heartslava; 21. april 2014 kl. 12:57.
Har ikke lest hele tråden men jeg vil bare komentere til spærsmålet i overskriften.

Jeg vet ikke hva jeg har men legene kaller det ADHD, jeg har altid hatt konsetrasjons problemer siden jeg var i 3 års alderen da var komune/Lege inn i bildet på grunn av oppførselen min. Jeg er nå 33 år.

Uten medesiner greier jeg ikke å holde på med papir arbeid jeg sliter med konsetrasjonen og er usosial med venner.

Da jeg gikk i 4-9 klasse ble jeg sent ut av skolen 3 dager i uka på utplasering, jeg fikk jobbe i bedrifter i steden for å være på skolen fordi jeg ikke greide å følge med i timene.

Da jeg var rundt 17 års alderen og droppet ut av vidergående begynte jeg å bruke amfetamin. Da ble det plutselig veldig kjekkt å gå skole

Hver dag gikk jag inn på toalettet på skolen og tok meg en stripe amfetamin og gikk inn til time.
Det var som det gikk opp et lys for meg, alt ble så mye enklere...
Matte og Fysikk som jeg hatet fordi jeg ikke forsto det, Nå elsker jeg det, å regne og studere fysikk gjør jeg nå i fritiden min

Gikk fra svak 2 på ungdomskolen til 4.8 i snitt karakter på vidergående.
3 i gym karakter dro ned snittet

Etter vidergående har jeg alltid brukt amfetamin hver dag nå i snart 16 å. dette gjør jeg for å kunne fungere og trives. Fordelene med amfetamin er så store at jeg kommer aldrig til å slutte med det. Jeg har ikke hvert syk siden jeg begynnte med det og den ekstra energien tar jeg som en fordel med at det blir mye rydding og prosjekter som hol\der meg i gang.

Ritalin virker men har for mangen bivirkninger som gjør at jeg ikke kan bruke det daglig.

Jeg er ikke kriminell og er akkurat som folk flest, men jeg blir stemplet som kriminell av den Norske stat fordi jeg selvmedisinerer meg.

Men jeg synes det er for lett å få en ADHD diagnose, mange av mine venner som har fått diagnosen adhd i voksen alder har gått til Legen for å få Ritalin fordi det er et godt middel i steden for å bruke Amfetamin som er ulovlig.
Sist endret av intreserte; 22. april 2014 kl. 15:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Har ikke lest gjennom hele tråden, men ville bare si at jeg har inntrykk av at "alle" har ADHD for tiden, det er jo ikke mulig at så mange mennesker har det??
Sitat av Carmex Vis innlegg
Har ikke lest gjennom hele tråden, men ville bare si at jeg har inntrykk av at "alle" har ADHD for tiden, det er jo ikke mulig at så mange mennesker har det??
Vis hele sitatet...
Hvis "det" er barn som ikke klarer å konsentrere seg om noe dem ikke bryr seg om og samtidig ikke gjør som mamman sin sier så kan det fint bli mange flere.

Hvis "det" er en biokjemisk ubalanse gitt i genlotteriet derimot har du helt rett. (Gitt at en "tror" på sannsynighetsregning og evolusjonen)
Sist endret av Tøffetom; 22. april 2014 kl. 21:22.