Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2040
Anonym bruker
"Sub-tropisk Hippokam"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har anmeldt eksen min for vold. Underveis i etterforskningen vil det nok fremkomme at jeg røyker hasj. Både i form av meldinger på telefon og at han kommer til å tyste.

Kan politiet virkelig ende med å straffe meg for dette? Eller sette meg på urinprøver?

Det er jo helt utrolig hvis jeg kan ende opp med å straffes for en såpass liten forbrytelse, når jeg selv anmelder tidligere partner for grove trusler og vold.
Psykedelisk bakverk
Har du ikke allerede laget en tråd om dette, eller er du bare i identisk situasjon? Les diskusjonen som allerede finnes.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det har skjedd én sak kjent for offentligheten hvor offeret ble anmeldt for å røyke hasj da politiet skulle bruke telefonen hennes som bevis i en overgrepssak. Dette politidistriktet fikk mye kritikk og saken mot offeret ble henlagt.

De kommer ikke til å etterforske påstand om at du ruser deg med mindre du har barn, da vil mistanken sendes barnevernet.

Gaslighting og falske anklager er helt vanlig at den anmeldte gjerningsmannen kommer med mot offeret, det er enda et våpen for å utøve makt, kontroll, trusler og skremming mot offeret så ikke fall for det.
Skjønner at du blir urolig men så lenge anklageren ikke kan bevise at det dreier seg om for eksempel aktivt salg eller oppbevaring av store mengder så bryr politiet seg neppe om å se nærmere på det.

Lykke til og vær sterk! At han truer deg med dette nå er bare enda et desperat manipuleringsforsøk fra hans side, han håper du kan skremmes, trues eller smiskes til å bli redd eller få dårlig samvittighet for at du anmeldte. Ikke fall for noe av det (om et par uker setter han igang med smiskingen og savn og søte ord - STÅ IMOT)
Tviler sterkt på at de kommer til å bry seg, å ta seg en jonas i ny og ne er jo ingenting sammenlignet med saken de egentlig skal jobbe med
Okei. Du har anmeldt tidligere partner for grov vold og trusler men det er et eventuelt forelegg for hasj-bruk som bekymrer deg.

Hvor grov var den volden du ble utsatt for? Sånn egentlig?
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av mr_rager Vis innlegg
Okei. Du har anmeldt tidligere partner for grov vold og trusler men det er et eventuelt forelegg for hasj-bruk som bekymrer deg.

Hvor grov var den volden du ble utsatt for? Sånn egentlig?
Vis hele sitatet...
Urelevant spørsmål. (hun har fortalt at den var alvorlig og at dette har gjentatt seg, i annen tråd). Vold er vold. Alle kvinner som anmelder vold er redde for at ting skal bli brukt mot dem, om de så var døden nær av grov vold. Å bli utsatt for vold ødelegger selvtilliten, å bli utsatt for vold av den nærmere man har og den man har mest tillitt til i verden ødelegger tillitt til omverdenen og også hjelpeapparat der man kan føle at hvem som helst er ute etter en og kan svikte eller skade en, og en voldelig person har ofte psykopatiske trekk og er manipulerende og kan dermed få et hvilket som helst offer i frykt og innbille offeret om at det er de som er værst eller like ille, dette kalles for gaslighting.

Det at hun er redd for det sier ingenting om alvorlighetsgraden for volden, og uansett er spørsmålet ditt helt urelevant for vold er vold og å ringe politiet gjør man når man er livredd og i trusselsituasjon ikke når man har fått kastet en pute på tull mot seg.

Spørsmålet ditt er respektløst, det å sette tvil til offeret når hun er midt i en akutt, krevende trusselsituasjon (han brøt besøks og kontakt forbudet). Hun skal ikke måtte forklare og forsvare seg ovenfor deg eller andre som ikke tar vold mot kvinner seriøst. Du er vel en av de som tenker at hun sikkert har vært en bitch først og må ha fortjent det også... *ruller øynene langt bak i hjernen*

Hvis du blir voldtatt i rumpa på et nach du blir dopa ned av en du trodde du skulle selge en plate hasj til, er det psykisk greit da om folk begynner å spørre om hvor ille sånn egentlig den voldtekten var, siden du er redd for å anmelde siden gjerningsmannen har bevis på at du ble med dit for å selge ei plate? Hva tror du et sånt spørsmål gjør med psyken til en som nettopp har vært utsatt for et traume? I fremtiden så holder du heller kjeft.
Fri Knøl:
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hun skal ikke måtte forklare og forsvare seg ovenfor deg eller andre som ikke tar vold mot kvinner seriøst. Du er vel en av de som tenker at hun sikkert har vært en bitch først og må ha fortjent det også... *ruller øynene langt bak i hjernen*
Vis hele sitatet...
Absolutt ikke! Jeg er tror derimot en slik holdning, type "du er vel en av de som tenker hun var en bitch", du har bidrar til at menn ikke tør og anmelde partnervold i frykt for å ikke bli trodd.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hvis du blir voldtatt i rumpa på et nach du blir dopa ned av en du trodde du skulle selge en plate hasj til
Vis hele sitatet...
Hva prater du om? Hadde jeg anmeldt en voldekt hvor jeg ble "voldtatt i rumpa på nach" - i tilegg til grov vold og trusler - så regner jeg med at gjerningspersonen ville vært i varetekt fram til en eventuell rettssak.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mannlig politibetjent som svarte. Jeg fikk såvidt forklart situasjonen før han avbryter meg og sier ¨beklager men jeg er egentlig veldig opptatt med noe annet. Jeg får noen andre til å ringe deg opp straks¨.
Vis hele sitatet...
...timene går og hun blir fortsatt ikke kontaktet - ifølge den andre tråden. Er det helt urimelig av meg og anta at politiet gjør jobben sin hvis/når karakteren av anmeldelsen er av type voldekt, grov vold og trusler?

Spørsmålet til TS var uskyldig røykings knyttet fra pårørende knyttet til en grov anmeldelse med strafferamme på flere år. Om dette er tilfelle så skulle man tro at hun kan ta det helt med ro.
Anonym bruker
"Løpende Vette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av mr_rager Vis innlegg
Hva prater du om? Hadde jeg anmeldt en voldekt hvor jeg ble "voldtatt i rumpa på nach" - i tilegg til grov vold og trusler - så regner jeg med at gjerningspersonen ville vært i varetekt fram til en eventuell rettssak.
Vis hele sitatet...
Neinei,hadde du anmeldt en voldtekt så hadde saken mest sannsynlig blitt henlagt og gjerningsperson hadde ikke fått en smekk på fingra engang.
Sitat av mr_rager Vis innlegg
Fri Knøl: Absolutt ikke! Jeg er tror derimot en slik holdning, type "du er vel en av de som tenker hun var en bitch", du har bidrar til at menn ikke tør og anmelde partnervold i frykt for å ikke bli trodd.
Vis hele sitatet...
Gratulerer, du klarte å få tråden til ei jente på 22 som sitter aleine og livredd med voldsalarm til å handle om at menn ikke tør å anmelde vold.

Du minner meg om en sånn unge som insisterer på at han også må få plaster når søstera har slått seg. Bortsett fra at det er litt søtt når du er tre, når du er voksen er det bare ufyselig.

Spørsmålet til TS var uskyldig røykings knyttet fra pårørende knyttet til en grov anmeldelse med strafferamme på flere år. Om dette er tilfelle så skulle man tro at hun kan ta det helt med ro.
Vis hele sitatet...
Selvsagt kan hun ta det helt med ro. Selvsagt burde hun vært chill og bare gått fra drittsekken ved første tegn til psycho oppførsel også. Sånn funker ikke partnervold. Fri knøl forklarte godt hvordan gaslighting funker, det går an å google fenomenet også. Men det er vel bare interessant hvis du faktisk lurer på hva ts og andre i hennes situasjon går gjennom, og ikke bare stakk innom for å være kuk.
Sist endret av *pi; 30. mai 2020 kl. 12:56.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av mr_rager Vis innlegg
Fri Knøl: Absolutt ikke! Jeg er tror derimot en slik holdning, type "du er vel en av de som tenker hun var en bitch", du har bidrar til at menn ikke tør og anmelde partnervold i frykt for å ikke bli trodd.



Hva prater du om? Hadde jeg anmeldt en voldekt hvor jeg ble "voldtatt i rumpa på nach" - i tilegg til grov vold og trusler - så regner jeg med at gjerningspersonen ville vært i varetekt fram til en eventuell rettssak.

...timene går og hun blir fortsatt ikke kontaktet - ifølge den andre tråden. Er det helt urimelig av meg og anta at politiet gjør jobben sin hvis/når karakteren av anmeldelsen er av type voldekt, grov vold og trusler?

Spørsmålet til TS var uskyldig røykings knyttet fra pårørende knyttet til en grov anmeldelse med strafferamme på flere år. Om dette er tilfelle så skulle man tro at hun kan ta det helt med ro.
Vis hele sitatet...

Hvis du absolutt skal gjøre dette til en debatt om menn som utsettes for partnervold og kvinner som utsettes for partnervold er det minst like mange kvinner som ikke tør å anmelde, ikke bare pga den store frykten for å ikke bli trodd på noe som skjedde bak husets fire vegger, men også pga frykten for å bli drept. 80% av partnerdrapene skjer i etterkant av at kvinnen signaliserer at forholdet er over og den mest kritiske tiden for en kvinne i et voldelig forhold er månedene etter anmeldelse. Dette hindrer majoriteten av kvinner som utsettes for partnervold i å anmelde, og også frykten for å ikke bli trodd i forbindelse med barnefordelingssaker. I de fleste saker får nemlig voldsmannen fortsatt samvær med barna og kvinnen blir ikke trodd på at han har vært voldelig mot henne og eventuelt barna, selv i saker det foreligger bevis.
Rapporter viser også at det er menn som utøver den grove, skremmende og livstruende volden, mens menn som oppgir å ha blitt utsatt for vold forteller flertallet på spørsmål om å definere volden at den hverken var skremmende eller skadelig, men i mange tilfeller også ment som tull og erting. Det fins naturligvis unntak og noen menn opplever grov vold fra partnerne sine, men ikke på langt nær så mye som kvinner, hvor 1 av 10 har opplevd å bli utsatt for grov alvorlig vold fra partner. Vold er uansett kjønn alvorlig og uakseptabelt, jeg jobber aktivt for at menn og kvinner skal føle seg tryggere på å fortelle hvordan de har det, og de som bagatelliserer menn som utsettes for vold og overgrep er stort sett andre menn med toxic masculinty ("han må være pingle om han er redd for en dame eller syns hun slo hardt haha", "dama er jo drit digg så jeg hadde gjerne blitt voldtatt av henne, man up og vær glad du fikk fitte!") og det er off topic å gjøre dette til en kjønnsdebatt slik du gjør ved å sette tvil til det kvinnelige offeret og prøve å rette fokuset over på menn som offer. Denne tråden handler om ts.

Du viser stor uvitenhet både til voldssaker og overgrep, du er privilegert som ikke har vært utsatt for noe av det, men privilegertes oppgave er å sette seg inn i ting de ikke kan nok om før de uttaler seg. Hadde du blitt voldtatt i rumpa på nach hadde saken med over 80% sikkerhet blitt henlagt før etterforskning, hadde saken vært blandt 2 av 10 overgrepssaker som ble etterforsket hadde det uansett bare vært 1% sjanse for at gjerningsmannen ble dømt i retten. Han hadde ikke havnet i varetekt, men vært på frifot, og du hadde gått de 217 dagene det gjennomsnittlig tar (men opp til 500 dager) å behandle en voldtektsanmeldelse rundt redd og usikker for hva som kom til å skje. Du ville vært redd for om gjerningsmannen oppsøkte deg og truet deg, og i saker hvor man kjenner gjerningsmannen fra før skjer dette ofte. Du kan jo da forestille deg frykten en går rundt med i en partnervoldsak, hvor mønsteret er at volden og truslene eskalerer etter anmeldelse.

Det er ikke urimelig av deg å anta at politiet raskt skal ta tak i trusler, men det er kunnskapsløst, for det gjør de desverre ikke. Riksadvokaten og Krisesentersekretariatet har kritisert politiet i mange år fordi alvorlige saker ikke blir prioritert. Byrden blir lagt på offeret og senest for to dager siden hadde NRK nyhetene om hvorfor politiet ikke tok partnervoldsaker mer alvorlig. I syv av ti partnerdrap i Norge har kvinnen bedt om hjelp fra politiet før. Politiet i Norge gir liten rettssikkerhet i volds og overgrepssaker.

Syns du skal trekke deg stille og rolig ut av tråden før du spytter mere på både ts som er midt i et traume du bidrar til å forverre med mistroen og skepsisen din, og på alle volds og overgrepsofre. Det er selvfølgelig ønskelig at politiet prioriterte slike saker umiddelbart men det gjør de ikke og din antakelse og oppfatning av alvoret er derfor helt feil.
Og uansett alvorlighetsgrad så er det IKKE OK å komme med betvilende holdninger, det bidrar til at flesteparten av kvinner som utsettes for grov vold ikke tør å anmelde eller engang si det til sine nærmeste.
Wall of text
Vis hele sitatet...
Legger meg flat. Beklager hvis jeg avsporet
Beklager til deg også, Fri Knølhval. Legg ved kilder neste gang så skal jeg forsøke å lære av dette. Har forøvrig blitt utsatt for "overgrep" av ei jente før. Skriver det med anførselstegn - enda jeg måtte bruke makt flere ganger for å få henne vekk.
Sist endret av mr_rager; 30. mai 2020 kl. 13:22.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av mr_rager Vis innlegg
Legger meg flat. Beklager hvis jeg avsporet
Beklager til deg også, Fri Knølhval. Legg ved kilder neste gang så skal jeg forsøke å lære av dette. Har forøvrig blitt utsatt for "overgrep" av ei jente før. Skriver det med anførselstegn - enda jeg måtte bruke makt flere ganger for å få henne vekk.
Vis hele sitatet...
Kilder på tallene om vold og type vold er
Kripos og Nasjonalt Kunnskapssenter for Vold og Traumatisk Stress (NKVTS) . Blandt annet publisert i Dagbladet og NRK, rapportene i sin helhet ligger på regjeringens side og NKVTS sin side. Samt kilde fra utallige bøker og forskning presentert på div nasjonale konferanser om vold i nære relasjoner jeg har deltatt i i forbindelse med fordypning i emnet vold i nære relasjoner som jeg har jobbet med de seks siste årene.

Overgrep kan ikke skrives med anførselstegn, enten har du vært utsatt for voldtekt eller ikke. Å bruke en så alvorlig betegnelse som overgrep i anførselstegn viser at du ikke tar overgrep alvorlig, eller at det du var gjennom er noe du vet at egentlig ikke var et overgrep. Et faktisk overgrep er et overgrep, ikke et "overgrep". Har du vært utsatt for overgrep oppfordrer jeg deg selvfølgelig til å anmelde dette. Til tross for at de færreste voldtektsmenn blir straffet et det viktig med anmeldelse for å få det inn i statestikken som igjen på sikt fører til at politiet blir nødt til å prioritere overgrepssaker mere, og at vi kan få samtykkelov her som i mange andre europeiske land. Det er viktig for fremtidens voldtektsofre! Å anmelde overgrep kan være kraftig retraumatiserende siden man må gjenfortelle alt, og bør gjøres mens man går i behandling hos en psykolog som støtter en.
Overgrep kan ikke skrives med anførselstegn, enten har du vært utsatt for voldtekt eller ikke. Å bruke en så alvorlig betegnelse som overgrep i anførselstegn viser at du ikke tar overgrep alvorlig, eller at det du var gjennom er noe du vet at egentlig ikke var et overgrep. Et faktisk overgrep er et overgrep, ikke et "overgrep". Har du vært utsatt for overgrep oppfordrer jeg deg selvfølgelig til å anmelde dette. Til tross for at de færreste voldtektsmenn blir straffet et det viktig med anmeldelse for å få det inn i statestikken som igjen på sikt fører til at politiet blir nødt til å prioritere overgrepssaker mere, og at vi kan få samtykkelov her som i mange andre europeiske land. Det er viktig for fremtidens voldtektsofre!
Vis hele sitatet...
Han setter overgrep i hermetegn, noe du tolker som voldtekt i hermetegn. Overgrep og voldtekt er ikke nødvendigvis det samme.
Anonym bruker
"Fri Knølhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av stranger Vis innlegg
Han setter overgrep i hermetegn, noe du tolker som voldtekt i hermetegn. Overgrep og voldtekt er ikke nødvendigvis det samme.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg tolker ikke overgrep bare som voldtekt. Jeg skriver at overgrep er alvorlig uansett om det er voldtekt etter ikke, og at å bruke en så alvorlig betegnelse som overgrep i anførselstegn viser at han enten ikke tar overgrep alvorlig eller vet at det han opplevde egentlig ikke var et overgrep. Jeg skrev at overgrep er et overgrep, ikke et "overgrep" og skriver videre at om han har vært utsatt for overgrep oppfordrer jeg han selvfølgelig til å anmelde dette.

Jeg gjentar, overgrep er overgrep. Ikke "overgrep". Hvorfor han skriver det i anførselstegn er det kun han som kan vite, men om noe tegnsetting skal brukes i forbindelse med noe så alvorlig som overgrep er det heller utropstegn enn anførselstegn, som bare bagatelliserer hele greia og sprer en holdning om at overgrep(!) ikke er "ekte" overgrep. Overgrep er overgrep, punktum. Er det ikke overgrep skal man ikke bruke betegnelsen "overgrep".
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei, jeg tolker ikke overgrep bare som voldtekt. Jeg skriver at overgrep er alvorlig uansett om det er voldtekt etter ikke, og at å bruke en så alvorlig betegnelse som overgrep i anførselstegn viser at han enten ikke tar overgrep alvorlig eller vet at det han opplevde egentlig ikke var et overgrep.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det finnes grensetilfeller mellom trakassering og overgrep,og det er ikke alltid så lett å forstå hva det er man har vært utsatt for. Det sitter langt inne å bruke et sånt begrep om egne opplevelser, og etter min erfaring er det snarere regelen enn unntaket at ofre bagatelliserer og bortforklarer selv grove overgrep. Det har sannsynligvis å gjøre både med gaslighting fra overgriper og omgivelser, og forsvarsmekanismer som "stenger av" følelser i forbindelse med hendelsen. Mange med traumer virker å ha et slags imposter syndrome der de ikke føler de har rett til å være traumatisert. Så jeg vil ikke nødvendigvis tolke de hermetegnene som generell bagatellisering, eller at det ikke kan ha vært et ekte overgrep. Om det var det, vil avhenge av ting vi ikke vet, både ved selve hendelsen og om hun hadde et slags overtak på ham fysisk eller psykisk, om han var veldig ruset etc.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Overgrep kan ikke skrives med anførselstegn, enten har du vært utsatt for voldtekt eller ikke. Å bruke en så alvorlig betegnelse som overgrep i anførselstegn viser at du ikke tar overgrep alvorlig, eller at det du var gjennom er noe du vet at egentlig ikke var et overgrep. Et faktisk overgrep er et overgrep, ikke et "overgrep". Har du vært utsatt for overgrep oppfordrer jeg deg selvfølgelig til å anmelde dette. Til tross for at de færreste voldtektsmenn blir straffet et det viktig med anmeldelse for å få det inn i statestikken som igjen på sikt fører til at politiet blir nødt til å prioritere overgrepssaker mere, og at vi kan få samtykkelov her som i mange andre europeiske land. Det er viktig for fremtidens voldtektsofre! Å anmelde overgrep kan være kraftig retraumatiserende siden man må gjenfortelle alt, og bør gjøres mens man går i behandling hos en psykolog som støtter en.
Vis hele sitatet...
Jeg tror du har en god tanke med det å ta alle overgrep på alvor, men du gjør nok bare alle en bjørnetjeneste ved å sidestille mindre alvorlige overgrep med mer alvorlige overgrep og voldtekter. Det er ulike grader av overgrep og voldtekt, alt er ikke svart eller hvitt.

Som ett anekdotisk eksempel, kan jeg for eksempel nevne at jeg har opplevd å være på fest, og ha en ekstremt pågående jente på meg. At jeg flere ganger sa "Slutt! Gå vekk! Slutt! Jeg er ikke interessert!" hjalp ikke, og jeg måtte fysisk dytte henne vekk flere ganger da hun prøvde å fysisk åpne buksene mine, blant annet. Dette er naturligvis helt uakseptabelt, og kunne nok helt sikkert blitt anmeldt som et overgrep, men det er vesentlige forskjeller til om rollene våre hadde vært byttet om. For eksempel er jeg fysisk overlegen, og følte meg aldri utrygg. Jeg visste med sikkerhet at hun aldri ville klare å komme noe nærmere enn det hun allerede var, og derfor var det mer plagsomt enn en skummel trussel. Hadde det vært omvendt, så ville situasjonen vært langt mer skremmende for henne, og hun ville nok definitivt ha følt seg utrygg, for hun vet at hun ikke fysisk kunne stoppet en langt sterkere mann. Man kan rett og slett ikke si at disse situasjonene er like alvorlige.
For ikke å snakke om fullbyrdete voldtekter, enten det er overfallsvoldtekter med flere gjerningspersoner eller sovevoldtekter med en tillitsperson. Disse er uansett mange, mange hakk mer alvorlige enn mitt lille, plagsomme "overgrep" (ja, jeg adopterer hermetegnene).

Det går simpelthen ikke an å si at «overgrep er overgrep», «alle overgrep er like alvorlige», og lignende. Det er bare ikke sant. «Overgrep» er et relativt bredt definert begrep, og innbefatter blant annet uanstendig atferd, som blotting og fremvisning av pornografiske bilder. Det er ikke slik at dette «ikke er et ekte overgrep», for det er det – det er bare et mindre alvorlig overgrep, sammenlignet med mer alvorlige overgrep som voldtekt.

Jeg er enig i at man ikke skal bagatellisere overgrep, men det går an å skjelne mellom ulike grader av overgrep uten å skulle bagatellisere noen av dem. Det er ikke så binært som at det er «enten et overgrep, eller ingenting».
Sitat av Realist1 Vis innlegg
For ikke å snakke om fullbyrdete voldtekter, enten det er overfallsvoldtekter med flere gjerningspersoner eller sovevoldtekter med en tillitsperson.
Vis hele sitatet...
Bare for å presisere, så er det ikke hekt gitt hvilke som er verst her heller. Det er ikke altid det som fremstår mest (fysisk) voldelig som er mest skadelig, men det er mye lettere å få aksept for. Den aksepten kan i seg selv gjøre det mindre traumatisk.

Det er ikke sikkert Knølhvalen mente det helt sånn at alle overgrep er like ille. Et overgrep er rikelig ille nok selv om det finnes eksempler på verre. Sånn sett kan man si "et overgrep er et overgrep". Det finnes alltid noen som har opplevd noe verre.
Sitat av *pi Vis innlegg
Bare for å presisere, så er det ikke hekt gitt hvilke som er verst her heller. Det er ikke altid det som fremstår mest (fysisk) voldelig som er mest skadelig, men det er mye lettere å få aksept for. Den aksepten kan i seg selv gjøre det mindre traumatisk.
Vis hele sitatet...
Enig, og det var ikke meningen å rangere disse to heller. Jeg forsøkte å liste opp de to som eksempler på overgrep som er langt mer alvorlige enn en overivrig jente på fest, uten å sammenligne dem for øvrig.

Sitat av *pi Vis innlegg
Det er ikke sikkert Knølhvalen mente det helt sånn at alle overgrep er like ille. Et overgrep er rikelig ille nok selv om det finnes eksempler på verre. Sånn sett kan man si "et overgrep er et overgrep". Det finnes alltid noen som har opplevd noe verre.
Vis hele sitatet...
Nei, mye av innlegget mitt var egentlig ikke et direkte svar til knølhval, mer mine to cent som jeg ville spytte inn i diskusjonen. Jeg bruker blant annet noen anførselstegn der det kan virke som jeg siterer Knølhvalen uten at jeg egentlig gjør det, så jeg er litt redd dette skal oppfattes som en stråmann. Beklager om det oppfattes slik, det er ikke meningen! Når jeg leser innlegget hans/hennes en gang til, så virker det egentlig mest som h*n har en litt snevrere definisjon av ordet «overgrep» enn straffeloven har. Og da forstår jeg jo godt hvorfor man er så streng på å ikke kle ordet med anførselstegn!

Jeg ønsker i alle fall bare å få frem at jeg synes vi bør ta alle overgrep på alvor, men samtidig vise at ikke alle overgrep er like alvorlige. Jeg merker jo at siste ledd høres ut som bagatellisering, men det er det altså ikke. Som nevnt over, «overgrep» innbefatter også «uanstendig oppførsel», og påstanden er altså at å skrive «overgrep» i anførselstegn bidrar til å undergrave alvorligheten i gjerningen. Mulig det, men jeg vil heller kontre med å si at i enkelte situasjoner, for eksempel den der en jente bedriver uanstendig oppførsel og gir uønsket seksuell oppmerksomhet til en fysisk overlegen mann, så vil det faktisk være passende å være litt varsom med overgreps-begrepet. Jeg frykter at å være bastant med at dette er et overgrep som må tas blodseriøst vil være med på å vanne ut begrepet, og det gagner jo ingen. Jeg forstår at dette kan være kontroversielt, og jeg ser gjerne motargumenter og kan ta en debatt på det!
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Jeg frykter at å være bastant med at dette er et overgrep som må tas blodseriøst vil være med på å vanne ut begrepet, og det gagner jo ingen. Jeg forstår at dette kan være kontroversielt, og jeg ser gjerne motargumenter og kan ta en debatt på det!
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg i det. Jeg mener det vamme om voldtekt. Hvis vi ikke skal kunne skille mellom alvorlighetsgrader der heller, så blir det vanskelig å forsvare et høyt (nok) straffenivå for de groveste tilfellene. Vi skiller mellom ulike alvorlighetsgrader av drap også, uten at noen påstår at det er noe som heter "mildt drap" som ikke er så alvorlig. Uaktsomhet er for eksempel et fenomen i voldtekt også, men hvis det skal straffest likt med de mest kaldblodig planlagte tilfellene så ender det med at de ikke blir dømt.

TS: Synes du det er dumt at tråden din sporet av? I såfall kan du rapportere inn og be om at det blir slettet eller skilt ut i en egen tråd. Hvis du ikke synes du har fått svar på det du lurte på da, og at det er greit at diskusjonen tok en annen vending.
Sist endret av *pi; 30. mai 2020 kl. 17:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Nei, jeg tolker ikke overgrep bare som voldtekt. Jeg skriver at overgrep er alvorlig uansett om det er voldtekt etter ikke.....
Vis hele sitatet...
Leste igjennom alle innleggene dine igjen, og nei, du skriver faktisk ikke det.

Ikke at det er så enormt viktig, men kan være greit å holde orden på terminologien i saker hvor begrepsbruk kan være noget innfløkt. Særlig for deg som har arbeidet med dette i seks år...
Fri Knølhval; Jo, jeg mener det er forskjell på overgrep og voldtekt. Mulig jeg tar feil, men hvordan ville du kategorisert dette scenario; Deler 4-manns rom med 2 kompiser og 3 jenter vi ikke kjente fra før. Fikk ikke sove siden dama jeg lå i sengen med tok meg på pikken hele tiden. Tok vekk hånda de 2-3 første gangene men måtte til slutt dytte henne ut av senga så hun falt ned på gulvet. Sovnet omsider til slutt men våknet til at jeg kjente stubbene fra underlivet hennes gnikke mot låret mitt. Hva tror du hadde skjedd om jeg anmeldte det? Type "Oi, men var det ikke digg da??" i respons eller samme type reaksjon hvis det var motsatt?

Jeg mener jeg ikke jeg ble voldtatt og at det er enten eller - sånn som du sier. Forstår ikke hvorfor diskusjonen fortsetter; TS, har du blitt utsatt for overgrep og grov vold så glem hasjrøykinga. Det er totalt irrelevant hvis det er snakk om slike saker hvor strafferammen er flere år.
Sist endret av mr_rager; 30. mai 2020 kl. 19:25.
Sitat av mr_rager Vis innlegg
Fri Knølhval; Jo, jeg mener det er forskjell på overgrep og voldtekt. Mulig jeg tar feil, men hvordan ville du kategorisert dette scenario; Deler 4-manns rom med 2 kompiser og 3 jenter vi ikke kjente fra før. Fikk ikke sove siden dama jeg lå i sengen med tok meg på pikken hele tiden. Tok vekk hånda de 2-3 første gangene men måtte til slutt dytte henne ut av senga så hun falt ned på gulvet. Sovnet omsider til slutt men våknet til at jeg kjente stubbene fra underlivet hennes gnikke mot låret mitt. Hva tror du hadde skjedd om jeg anmeldte det? Type "Oi, men var det ikke digg da??" i respons eller samme type reaksjon hvis det var motsatt?

Jeg mener jeg ikke jeg ble voldtatt og at det er enten eller - sånn som du sier. Forstår ikke hvorfor diskusjonen fortsetter; TS, har du blitt utsatt for overgrep og grov vold så glem hasjrøykinga. Det er totalt irrelevant hvis det er snakk om slike saker hvor strafferammen er flere år.
Vis hele sitatet...
Voldtekt er selvsagt overgrep, men overgrep kan være mye annet. Jeg tror ikke overgrep er et strafferettslig definert begrep. Jeg tenker på overgrep som krenking av grenser, være seg fysiske, psykiske eller seksuelle.

I straffeloven skiller man mellom seksuell omgang, seksuell handling og seksuelt krenkende adferd. Det du beskriver er i det minste seksuell handling, og kanskje også seksuell omgang, litt etter hvordan det foregikk. Man snakker om samleielignende handling eller noe sånt. Maktforhold er alltid en faktor, men du sov og kunne ikke motsette deg handlingen. Det er soleklart et overgrep.
Nettstedet overgrep.no skriver også litt om at ordet «overgrep» ikke er klart definert i straffeloven. De bruker også uttrykket «mindre alvorlige seksuelle overgrep», og viser dermed tydelig at ikke alle overgrep er like alvorlige (uten at det trenger å bety at de bagatelliserer noen overgrep).
Her er noen andre forklaringer av begrepet:

Begrepet seksuelle overgrep rammer på sin side videre enn begrepet voldtekt. Voldtekt er et seksuelt overgrep, men ikke alle seksuelle overgrep vil være en voldtekt. Dette er fordi begrepet seksuelt overgrep også omfatter mindre alvorlige seksuelle overgrep men, også grove seksuelle overgrep som ikke oppfyller gjerningsbeskrivelsen i straffebudet for voldtekt. Dette kan for eksempel være overgrep mot barn, beføling av kjønnsorganer eller for eksempel seksuell trakassering. Dette vil være seksuelle overgrep men ikke voldtekt. Terminologien har imidlertid ikke nødvendigvis betydning for strafferammen.
Vis hele sitatet...
Overgrep.no

Hva er seksuelle overgrep?
Seksuelle overgrep brukes som en samlebetegnelse og omfatter et bredt spekter av uønskede seksuelle handlinger. Dette kan for eksempel være beføling, masturbasjon, forsøk på og gjennomført penetrasjon av kroppsåpninger med penis, fingre eller gjenstand.

Det kan også være seksuelle handlinger uten direkte fysisk kontakt. Overvinnelse kan skje gjennom fysisk vold, trusler, makt, press, rus, manipulering eller utnyttelse av autoritetsposisjon.

Seksuelt krenkende atferd defineres også som seksuelle overgrep, for eksempel i form av verbale krenkelser, slibrigheter og blotting.
Vis hele sitatet...
NHI.no

Seksuelle overgrep er i strafferettslig sammenheng seksuell/uanstendig atferd, seksuell handling eller seksuell omgang uten informert samtykke. Loven skal tjene til å beskytte individer som ikke ønsker eller er i stand til å gi slikt samtykke.

Seksuell atferd omfatter blant annet blotting, masturbasjon og fremvisning av pornografiske bilder og filmer.

Seksuell handling innebærer at gjerningsmannen er i berøring med den det går utover, for eksempelved berøring av kjønnsorganer.

Seksuell omgang omfatter blant annet samleie, samleielignende forhold (som kontakt mellom munn og kjønnsorgan) eller masturbering av den andre personen, og er det begrepet som for eksempel brukes om voldtekt og incest og å tvinge barn til å se på masturbasjon.
Vis hele sitatet...
SNL.no / Store Medisinske Leksikon
Sist endret av Realist1; 30. mai 2020 kl. 21:48.
I tillegg så er overgrep ikke ensbetydende med seksuelle overgrep, selv om det ofte brukes sånn. Veldig ofte ses "vold og overgrep" som ordsammenstilling, selv om vold, fysisk, psykisk eller seksuell, selvsagt alle er overgrep.
Sist endret av *pi; 30. mai 2020 kl. 21:59.