Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 3091
Noen som har tips til hvor jeg kan finne glasskrukker med rett hals og lokk som er godt egnet til dette?
bruk heller poser med filter og innsprøytningsport. koster 30 kr stykket og kan om du er lit smart brukes flere ganger. du kan fint bruke vanlige syltetøyglass og heller knørve kaken over i et bulksusbstrat når det er klart. pf tek er en veldig lite lur måte å dyrke på. lett å få infeksjoner, og du får lite ut av dem.

også google, søk "glass rett lokk". så får du intet mindre en en haug med treff.
Sist endret av Tryptatrip; 27. mai 2020 kl. 16:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Alle glass kan brukes, så lenge:

1) de er glass
2) metallokk

Grunnen til at folk 3) velger glass med åpen hals, er fordi de skal lage "pf style kaker"
De får du ikke ut intakt hvis du har innsnevret hals.

Hvis du skal spawne glassene til noe, dvs blande dem på ny, som er en mye bedre fremgangsmåte,
så bryter du dem opp når de skal ut av glasset uansett.

5c

Hvis du ser etter klassikerne, så søk fks etter "bon mama" glass. De er dyrere enn mange andre glass med åpen hals.
Så lenge åpen hals = all good, trenger ikke bon mama merkeglasset for soppdyrkere

edit: poser er også bra, men man trenger en forsegler til de, så man kan lukke posene.
Sist endret av meaculpaUIO; 27. mai 2020 kl. 19:44.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Må ikke ha forsegler. Har prøvd en del ganger for morroskyld å bare brette sammen og tatt alufolie sammen med bretten for å få hold i den. Virker helt fint.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Klart, men det er mindre trygt, pluss waste når du spesifikt kjøper mycobags med 0.2 eller 0.5 filter.
Det er der luften skal gjennom. hvis du vil slåss om dette så send pm jeg er klar
Sitat av Tryptatrip Vis innlegg
bruk heller poser med filter og innsprøytningsport. koster 30 kr stykket og kan om du er lit smart brukes flere ganger. du kan fint bruke vanlige syltetøyglass og heller knørve kaken over i et bulksusbstrat når det er klart. pf tek er en veldig lite lur måte å dyrke på. lett å få infeksjoner, og du får lite ut av dem.

også google, søk "glass rett lokk". så får du intet mindre en en haug med treff.
Vis hele sitatet...
Du har kommet med mange tvilsomme påstander i flere sopp-tråder nå.

Bruk pf-tek om du er nybegynner. Noe annet 3 dobler sjansen for katastrofe. Første jeg ser som ikke anbefaler pf-tek. At det er lett å få contams er bare tull. Du får også mer enn nok sopp. I tillegg trenger du ikke trykkoker.
De solgte rette glass på Jernia for ikke så lenge siden. Står «la parfait» eller noe sånt på de.

Pf-tek er absolutt den lureste måten, spesielt visst du ikke har gjort det før. Og det er ikke uvanlig å kjøre pf-tek selv når du har litt skills.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Støtter å kjøre pr tek parallelt med at man lærer seg agar for helt nye folk med 0 grows under beltet
Sitat av kastrertHankatt Vis innlegg
Du har kommet med mange tvilsomme påstander i flere sopp-tråder nå.
Vis hele sitatet...
Jeg er spent på å høre hva du mener med dette, så send gjerne en PM om du har behov for avklaringer ellers kan vi ta det offentlig her.


Sitat av kastrertHankatt Vis innlegg
Bruk pf-tek om du er nybegynner. Noe annet 3 dobler sjansen for katastrofe.
Vis hele sitatet...
Nei. Hvor har du det tallet fra? Det er i steril fase faren for katastrofe er størst. Etter steril fase jobber man med pasteurisert substrat og det er langt mindre sannsynlighet for kontaminasjoner i denne fasen. Man får hjelp av mikrober og med litt lufting og riktig fieldkapasitet får man veldig mye høyere utbytte.

Sitat av kastrertHankatt Vis innlegg
Første jeg ser som ikke anbefaler pf-tek. At det er lett å få contams er bare tull.
Vis hele sitatet...
Ta en titt på shroomery og se hvor mange som sverger til PF vs bulk. PF er bare en variant av første fase i soppdyrkingen og å kalle PF for soppdyrking er som å kalle straffespark for fotball. Ja du kan få mål, men du spiller ikke kamp.

Sitat av kastrertHankatt Vis innlegg
At det er lett å få contams er bare tull.
Vis hele sitatet...

NEI! Det er MYYYE lettere å få infeksjoner i glass til 100kr stykket enn i en pose til 30kr med 2μM filter. I glass bruker man vermiculitt som filter og bare det å flytte glassene er ofte nok til å ødelegge for deg. Posene tåler mye røffere behandling og du kan knørve dem for å effektivisere kolonialisering.

Sitat av kastrertHankatt Vis innlegg
Du får også mer enn nok sopp.
Vis hele sitatet...
Nok sopp til hva? Jeg foreslår at du forsøker å veie en PF-kake før og etter flush 1, 2, og 3, 4 om du er heldig, og at du gjør det samme med et bulksubstrat, og sammenlikner med utbyttet du får av de to. Stikkord: overflateareal.


OG(!) når du først har kommet deg helskinnet igjennom steril fase, hvorfor i alle dager vil du anbefale noen å ikke gå inn i pasteurisert fase?

Sitat av kastrertHankatt Vis innlegg
I tillegg trenger du ikke trykkoker.
Vis hele sitatet...
Hvorfor i allverden skulle man ikke kjøpe trykkoker? For det første er det en utrolig fin ting å ha på kjøkkenet, og for det andre koster det bare 600kr. Du kan bruke vanlig gryte og fryser til å sterilisere både pose og glass, med hitrate på vel 80%, men fortell meg hva forskjellen er på pose og glass hva angår trykkoker. Asså... hva mener du?

Sitat av kastrertHankatt Vis innlegg
De solgte rette glass på Jernia for ikke så lenge siden. Står «la parfait» eller noe sånt på de.
Vis hele sitatet...
selv om de heter "de perfekte" så koster de mye mer enn poser og har hverken filter eller injeksjonsport, du må dra til jernia istedet for å få dem levert på døren, og hvor mye gryn får du plass til i en gryte om du bruker glass kontra pose? Har du prøvd? Når du bruker pose får du fylt nesten hele gryten med korn, mens glass blir sylinder i sylinder, en veldig lite effektiv utnyttelse av volum.

Sitat av kastrertHankatt Vis innlegg
Pf-tek er absolutt den lureste måten
Vis hele sitatet...
hvis du synes det er jævla gøy å ha masse glass stående hele året er det klart at pf er lurt det, hvis du liker at glass knuser i gryta pga. Temperatursvigninger så er det også lurt. Hvis du liker å bare sterilsere bittelittegranne gryn av gangen så er det veldig lurt med glass og hvis du liker at du ikke kan kna gryna så er det veeeldig lurt med glass. Hvis du vil bruke masse penger på glass som tar masse plass så er det også lurt med glass. Hvis du vil gjøre som Robert McPherson gjorde i FØKKINGS 1991, for 30 år siden(!) så klin til, bruk glass, for all del. Men husk at det er som å sverge til å skjære runer i forhold til å sende SMS.

Sitat av kastrertHankatt Vis innlegg
spesielt visst du ikke har gjort det før.
Vis hele sitatet...
Forklar hvorfor det igjen er du grei.

Sitat av kastrertHankatt Vis innlegg
Og det er ikke uvanlig å kjøre pf-tek selv når du har litt skills.
Vis hele sitatet...
Jo, det er uvanlig at folk som har peiling på å dyrke primærnedbrytere å bruke PF-tek. Du finner nok noen som gjør det, men hvis du sammenlikner med alle dem som har peiling og ikke gjør det så er det brått ikke så vanlig like vel.




Det å dyrke sopp er ekstremt givende, om man gjør det skikkelig. Det er frustrerende når man ikke får det til og det kan føles som bortkastet tid når alt går ad undas. Når det er sagt, så er det som med alle andre ting man lærer seg, litt vrient i starten, men du hører ikke en pianolærer si at man bare skal spille på de hvite tangentene i begynnelsen. Du jobber med organismer du skal respektere, arten OP vel sikter til her er av typen man ikke skal ta lett på, og det symbiotiske forholdet vi har til alle arter vi har domestisert avhenger av at vi har god forståelse av hva vi driver med. Det være seg kuer, gulrøtter og hvete med mer.

Og til han siste her som anbfaler å lære seg agar, heeelt enig, men det er neste steg. Da stilles det langt høyere krav til utstyr og steril metode. Det er for spesielt interesserte, dertil mer givende så kjør på.

Meeen jeg dyrker bare østerssopp så hva vet vel jeg?
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Trykkoker MÅ man ha. Det må ikke bli normalt eller greit å si om soppdyrking på freak, at man kan hoppe over den.
Det blir for useriøst. Både uforseglede poser og uten trykkoker "teks" blir kjeppjagd på shroomery, særlig sistnevnte.
Jeg har gjort alle feilene, alle DIY-feilene også, og det å ta snarveier i denne hobbyen er feil. DIY kan man gjøre
når man har kontroll på sterilitet, og klarer å konsekvent produsere isolert mycel på substrat eller agar.

Alle burde gå rett på å lære agar, det er ikke noe vanskeligere enn PF tek.

Kan du lage gelé hjemme uten å skade deg?
Klarer du å lage hull i en boks?
Klarer du å ta på deg hansker?
Klarer du å tenne en litt stor lighter?

Kult! Da er du klar for agar.

https://vimeo.com/420080966

^ Dette er DIY agar, alle kan mekke dette hvis de vil.
Sist endret av meaculpaUIO; 28. mai 2020 kl. 12:26.
Hvor får man tak på slike poser som du snakker om? Jeg er hypp på å prøve.
gartnerbutikken
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Kjøp plasbokser på europris somttåler 120 grader, bor noen hull i lokket og teip over med pustende plaster/teip. Funker knall det også. Også kan de brukes igjen og igjen og igjen
Sitat av Sacro Vis innlegg
Noen som har tips til hvor jeg kan finne glasskrukker med rett hals og lokk som er godt egnet til dette?
Vis hele sitatet...
De har sånne i forskjellig størrelse hos Jernia
Trådstarter
9 3
Var mye å sitere her så sier bare takk til alle.

Har fått noen poser fra gartneributikken.no som heter mycobag, som kom med injeksjonspunkt. Disse skal tåle trykkokeren regner jeg med? Noen tips til hvor jeg finner en grei forsegler?
brett dem pent, og dobbelt så det blir tett og bruk poseklyper, så kan du sette strikk eller papirklype på poseklypen så kan du gjenbruke dem. kusk at de ikke må være forseglet i trykkokeren, da kan posen sprekke når den kjøler seg ned.
Trådstarter
9 3
Sitat av Sacro Vis innlegg
Var mye å sitere her så sier bare takk til alle.

Har fått noen poser fra gartneributikken.no som heter mycobag, som kom med injeksjonspunkt. Disse skal tåle trykkokeren regner jeg med? Noen tips til hvor jeg finner en grei forsegler?
Vis hele sitatet...
Da var forsegler funnet og bestilt. Tenker jeg bruker posene så slipper jeg å stresse med lokk og sånt.

Tanken er å bruke fuglefrø fra europris og lage "kaker" men det blir å knuse dem oppi en monotub med coconut husk og sånt (youtube guider).

Har grønne fingre, men aldri satt sopp før
Uvaksinert 👍
Sitat av Tryptatrip Vis innlegg
kusk at de ikke må være forseglet i trykkokeren, da kan posen sprekke når den kjøler seg ned.
Vis hele sitatet...
Bruker man skikkelig trykkoker eller poser med rett filter så går det bra. All American trykkoker med steriliseringskit/modifisering så går det helt fint uansett filter på pose. Problemet med billige trykkokere er at de kan variere for mye på trykket for raskt.
Sitat av daffe Vis innlegg
Bruker man skikkelig trykkoker eller poser med rett filter så går det bra. All American trykkoker med steriliseringskit/modifisering så går det helt fint uansett filter på pose. Problemet med billige trykkokere er at de kan variere for mye på trykket for raskt.
Vis hele sitatet...
det er har ingen ting med pris å gjøre, det har med tykkelsen på godset å gjøre. samt størelse på pose, gryte, og mengde substrat i posen. det er ikke trykkokeren som varierer trykket for raskt, det er at temperaturen faller i gryta, fordi romtempen kjøler ned stålet, samtidig som temperaturen i substatet fortsatt er på 120 grader og når vannet går over i gassform inne i posen pga senket trykk rundt den, at den sprekker. 0,2µm er riktig filter for i steril fase på gryn, gjort på kjøkkenet. så enten må man følge godt med og og gjete tempen på plata, eller bare drite i det og håpe på det beste, noe som ofte går fint eller bare ha poseklemmen åpen og smekke den igjen i det du åpner lokket, og være på den sikre siden. det koster så lite.

dessuten snakker du om gryter som koster fem ganger så mye FØR toll og mva, og er fullstendig unødvendig pengebruk for en nybegynner.

men TS kan jo velge selv hva han vil bruke pengene sine på selv.
Sist endret av Tryptatrip; 28. mai 2020 kl. 22:31.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Tips: bestill trykkokere fra Danmark. Vesentlig billigere enn Norge, og fks coolpriser.no hjelper deg med tollen. Fortollet en 1000 kroners 9 liter til "1x gave 250 kr". Lættis bra!
Uvaksinert 👍
Sitat av Tryptatrip Vis innlegg
det er har ingen ting med pris å gjøre, det har med tykkelsen på godset å gjøre. samt størelse på pose, gryte, og mengde substrat i posen. det er ikke trykkokeren som varierer trykket for raskt, det er at temperaturen faller i gryta, fordi romtempen kjøler ned stålet, samtidig som temperaturen i substatet fortsatt er på 120 grader og når vannet går over i gassform inne i posen pga senket trykk rundt den, at den sprekker. 0,2µm er riktig filter for i steril fase på gryn, gjort på kjøkkenet. så enten må man følge godt med og og gjete tempen på plata, eller bare drite i det og håpe på det beste, noe som ofte går fint eller bare ha poseklemmen åpen og smekke den igjen i det du åpner lokket, og være på den sikre siden. det koster så lite.

dessuten snakker du om gryter som koster fem ganger så mye FØR toll og mva, og er fullstendig unødvendig pengebruk for en nybegynner.

men TS kan jo velge selv hva han vil bruke pengene sine på selv.
Vis hele sitatet...
Billigkokere har også en ventil som slipper ut damp, vanskelig å holde stabilt trykk. Virker også som mange av de suger inn luft i pakningen når den kjøles ned. Brukte to billig kokere til å begynne med men angrer ikke på å ha kjøpt en skikkelig en.
Alle trykkokere har ventiler som slipper ut damp ellers har du egentlig en rørbombe på plata. i eu er det krav til alle trykkokere at de skal ha tre ventiler. en arbeidsventil, og to sikkerhetsventiler. det er umulig for gryta å suge inn luft så lenge tempen inni gryta er høyere enn utenfor.

trykket er for alle praktiske formål veldig stabilt. arbeidstrykk og temperatur er selvregulerende. når termosaten på platetoppen skrur seg på og varmer opp gryten, øker fordampningen og dermed trykket, det siver ut av ventilen, og når gass mister trykk kjøles gassen ned. når platen skrur seg av, senkes fordampingen, og ventilen lukker seg litt og med det er trykk og temp det samme uansett.

billigere modeller holder lavere kvalitet, som så mye annet, og går raskere i stykker. men jeg vet om folk som har brukt trykkokere til 600kr i over ti år.
Uvaksinert 👍
All american med steriliseringskit har ikke ventil som slipper ut damp før trykket er rundt 20psi. Andre jeg har brukt har ventil som slipper ut damp for å indikere at trykket er riktig. Men med trykkmåler og ventil på 20psi så kan jeg trykkoke på rundt 17psi hur lenge som helst uten å gå tom for vann og ha stabilt trykk. Med vanlig trykkoker har jeg opplevd at norgesglass har sprekt, men ikke med denne. Samme med poser med veldig fint filter. Poser med veldig fint filter anbefales å ikke forsegle før trykkoking, aldri opplevd problemer med det i denne kokeren. Men klart man får gjort ting med billig utstyr også, absolutt. Men alt blir så mye lettere med skikkelig utstyr.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
"Problemene" med trykkokere er ofte at man ikke bruker de skikkelig, eller jukser med tiden. Ta fks et nylig eksperiment jeg gjorde med enghøy. Høy er full av muggsporer, men dritbillig som substrat.

Det er bare å helle litt vann på og legge i et glass, par dager senere har du grønnmugg fra en nyåpnet pose høy osv.

Jeg juksa kanskje 10-20 minutter på det som skullere være 2 timers sterilising.
Nærmere alle enghøy glassene viste senere tegn til mugg.

Popcornen som var trykkokt på seriøst målt tid, dvs at de 2 timene ble telt fra fullt trykk, har jeg ikke måttet ditche mer enn 2/50 glass av.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
"Problemene" med trykkokere er ofte at man ikke bruker de skikkelig, eller jukser med tiden. Ta fks et nylig eksperiment jeg gjorde med enghøy. Høy er full av muggsporer, men dritbillig som substrat.

Det er bare å helle litt vann på og legge i et glass, par dager senere har du grønnmugg fra en nyåpnet pose høy osv.

Jeg juksa kanskje 10-20 minutter på det som skullere være 2 timers sterilising.
Nærmere alle enghøy glassene viste senere tegn til mugg.

Popcornen som var trykkokt på seriøst målt tid, dvs at de 2 timene ble telt fra fullt trykk, har jeg ikke måttet ditche mer enn 2/50 glass av.
Vis hele sitatet...

totimers regelen har å gjøre med hvor lang tid som skal til for å oppnå kjernetemperatur på 120 grader. så hvis du har en liten pose / glass, tar det mye kortere tid enn om du jobber med større volumer.

og en liten sidenote på enghøy, hvis vi snakker om det samme her så er enghøyet fullt av små gressfrø, de inneholder stivelse som er gøtt for mugg. i tillegg er det ofte masse timotei i høyet, et veldig dårlig utgangspunkt mtp infeksjoner.

dessuten inneholder grønt enghøy mer nitrogen og andre næringstoffer som ikke nødvendigvis er et gode for soppen du vil dyrke, en halm som er et mye bedre substrat. ok koster ingen ting. i denne tråden er det snakk om primærnedbrytere som bruker ensymer og næring hentet fra korn, til å bryte ned hovednæringskilden som er cellulosen i høyet. cellulose er vanskelig å bryte ned selv for et tarmsystem og der er vi tilbake på maisen. overflaten på mais er celullose og hvis du ikke tygger skikkelig kommer den ut i samme form som den hadde på vei inn i munnen. dette er en veldig ugunstig overflate for sporer å starte livet på og hvis du ser nøye på glassene i tidlig fase så er det ved basen av maisen du først ser tegn til utvikling av mycel, her er stivelsen inni kornet lettere tilgjengelig.

om man tilsetter en teskje mais- potet- eller hvetemel til maisen kan du oppleve ganske mye raskere kolonialisering, men du øker også faren for contams.


og til Meaculpouio

glasset sprakk nok fordi det kom borti bunnen av gryten din, og det blir ujevn temperatur i glasset så sprekker det.
Sist endret av Tryptatrip; 29. mai 2020 kl. 00:37.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Maisfrøa (popcorn) blir kokt i vann først så de sprekker, på den måte har jeg glatt tørr overflate, og fuktig innside. Så det er totalt 4 timer på den ofte, ellers ville jeg hatt det problemet i større grad. Maisfrø fungerer, jeg har mange grows med det allerede. Men det er ikke billig, men den harde overflaten og det at det inne er mykt, liker jeg å jobbe med.

(I tillegg overfører jeg alltid fra agar, aldri fra sporer direkte. Sporer er sjeldent helt sterile de heller, derfor gjør man Agar først)


Det med glass må være retta til noen andre enn meg. Glassene mine sprekker bare hvis jeg prøver å jukse med nedkjøling, men det vet jo alle, at glass sprekker fort etter mye og rask endring i temperatur.
Sist endret av meaculpaUIO; 29. mai 2020 kl. 00:52.
ja mais er litt dyrt. du kan kjøpe maltet bygg til pilsner, det er urøkt. koster 20kr per kg. skal du ha noe billigere enn det må du kjøpe ting i store kvanta. glasset var ikke deg nei
Anonym bruker
"Fattig Hvithval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Sacro Vis innlegg
Noen som har tips til hvor jeg kan finne glasskrukker med rett hals og lokk som er godt egnet til dette?
Vis hele sitatet...
FlyinTiger har en del utvalg, eller Rusta /Jula
Anonym bruker
"Sugen Troll"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvor får jeg tak i mycobags? Virker litt shady å bestille de fra utlandet for å la de gå igjennom tolla, vet det er lov å dyrke matsopp i Norge men det er vel neppe det første tollvesenet tenker når de ser en haug med bags med injeksjonsport.

For å svare på Hi, embalasjebutikken.no har det du trenger
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har kjøpt disse plastbegerene. https://no.frederiksen.eu/shop/produ...lemlokk-355-ml De tåler høy varme og kan trykkokes og kakene er lettere å få ut enn i glasskrukker. Når de er i plast så kan en trykke og dunke de lett ut. Jeg vil rett og slett anbefale deg disse. Mine har vart i mange mange runder!
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Gartnerbutikken har mycobags. 0.5 micron filter er bra nok

https://www.gartnerbutikken.no/produ...ag-05-m-filter
Sist endret av meaculpaUIO; 2. juni 2020 kl. 10:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har kjøpt disse plastbegerene. https://no.frederiksen.eu/shop/produ...lemlokk-355-ml De tåler høy varme og kan trykkokes og kakene er lettere å få ut enn i glasskrukker. Når de er i plast så kan en trykke og dunke de lett ut. Jeg vil rett og slett anbefale deg disse. Mine har vart i mange mange runder!
Vis hele sitatet...

Disse ser jo fantastisk ut!

Hvordan blir det med plasten dersom man stabler mange av disse oppi en trykkoker?

Hvor mange har du trykkokt samtidig - dvs. hvor mange av disse har du hatt stablet oppå hverandre i en trykkoking?

Hadde tidligere noe plastbokser med mikronfilter som jeg måtte gå vekk fra, ettersom de deformerte seg av vekten fra boksene over under varme da jeg stablet dem.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Disse ser jo fantastisk ut!

Hvordan blir det med plasten dersom man stabler mange av disse oppi en trykkoker?

Hvor mange har du trykkokt samtidig - dvs. hvor mange av disse har du hatt stablet oppå hverandre i en trykkoking?

Hadde tidligere noe plastbokser med mikronfilter som jeg måtte gå vekk fra, ettersom de deformerte seg av vekten fra boksene over under varme da jeg stablet dem.
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke forsøkt, i min gryte går det 3 stk og jeg setter heller av en dag med å koke i mange omganger. Jeg er super nøye på alt, så det å stable har jeg ikke en gang tenkt på. Men det går fint å stable, de alle blir like bra "kokt"?
Trådstarter
9 3
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det har jeg ikke forsøkt, i min gryte går det 3 stk og jeg setter heller av en dag med å koke i mange omganger. Jeg er super nøye på alt, så det å stable har jeg ikke en gang tenkt på. Men det går fint å stable, de alle blir like bra "kokt"?
Vis hele sitatet...
Lyst å dele litt info om hva du gjorde med lokkene på disse plastboksene?
Anonym bruker
"Tilfreds Håkjerring"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Boksene og lokkene kommer levert hver for seg. Jeg lager 4 hull med en sprøytespiss rundt kanten av lokket. Fyller opp plastboksene med det som skal være i, setter på lokket og tar to lag med aluminiumsfolie over for at ikke vann skal komme inn under koking. Ferdig kokt og sterilisert så er det bare å sprøyte sporer inn i hulla som er i lokket ned i boksen. Putt så aluminiumsfolie over igjen. Noen teiper også over hullene. 30 dager +- i riktig temperatur så er de klare =)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Boksene og lokkene kommer levert hver for seg. Jeg lager 4 hull med en sprøytespiss rundt kanten av lokket. Fyller opp plastboksene med det som skal være i, setter på lokket og tar to lag med aluminiumsfolie over for at ikke vann skal komme inn under koking. Ferdig kokt og sterilisert så er det bare å sprøyte sporer inn i hulla som er i lokket ned i boksen. Putt så aluminiumsfolie over igjen. Noen teiper også over hullene. 30 dager +- i riktig temperatur så er de klare =)
Vis hele sitatet...
men er disse like tett som vanlige glasskrukker med stål lokk som skrus?